'Onbereikbaarheid is
ergens ook wel logisch'
Moordverdachte langer vast
Bij Neeltje Jans zie je
zeven kilometer fietsers
RIDE
R#SES
I
I
9
9
9
28 ZEEUWS-VLAANDEREN
PROJECT MAATWERK
Fietser en bestuurder motorfiets
raken gewond bij ongeluk Hulst
Mogelijke sluiting van kazernes
en minder brandweermensen
op een tankautospuit.
C rC rC rG
EP
Schoolplein
Het is in dit digitale tijd
perk bijna niet voor te
stellen, maar 50.000
tot 60.000 mensen in
Nederland kunnen met hun mo
bieltje alarmnummer 112 niet berei
ken, omdat ze in huis geen bereik
hebben. Aan het einde van het
jaar komen onderzoeksresultaten
over de bereikbaarheid van het
noodnummer naar buiten, maar
KPN-directeur Jacob Groote gaf de
ze week alvast een van de bevin
dingen prijs. Het doet de discussie
over 112 oplaaien. Is het nog wel
van deze tijd, dat de alarmcentrale
gebeld moet worden bij nood?
Johan de Hulsters (15) van De Re
de in Terneuzen heeft het aan den
lijve ondervonden dat het num
mer niet altijd makkelijk te berei
ken is. „Ik moest een keer 112 bel
len na een auto-ongeluk. Dat was
in Westdorpe, waar ik woon, en
daar zijn wel vaker problemen
met bereik. Soms heb ik Belgisch
of zelfs helemaal geen netwerk.
Het duurde toen ook heel lang
voor de alarmcentrale bereikbaar
was. Dat is heel slecht en gevaar
lijk, want hulpverlening is altijd
een noodzaak."
De tante van Nihat Erikci (15)
maakte iets soortgelijks mee. „Ge
lukkig zijn de ambulances voor
Sas van Gent verplaatst, want als
je daar ook nog eens op moet
wachten... Dat kan levensbedrei
gend zijn." Nada Krugmann van
14 heeft heel andere ervaringen
met het alarmnummer. „Mijn ach
terbuurman kreeg een hartaanval,
maar de ambulance was er binnen
vijf minuten."
Is een applicatie voor de mobiele
telefoon een optie als er geen tele
fonisch netwerk is? „Nee", denkt
Johan „want stel je zit in Duits
land, dan heb je weer geen inter
net. Dat schiet ook niet op. Boven
dien: als je belt, horen mensen je
stem en kan je beter vertellen wat
er is gebeurd."
Nihat: „Een app én telefoonnum
mer zou ideaal zijn, maar als je
niet op het wifinetwerk zit, kost
dat weer extra."
Toen de tante van Nihat de alarm
centrale belde, kreeg ze toen ze
eenmaal bereik had niemand te
pakken. Dat is ergens wel logisch,
vindt Johan. „Er wordt zoveel be
zuinigd tegenwoordig. Op politie,
op de zorg... Dus ook op de men
sen die de telefoon moeten aanne
men. Die kan je het niet echt kwa
lijk nemen."
Nihat heeft wel een oplossing. „Er
rijdt zoveel politie rond. Als ze die
nou eens bij de telefoon zetten."
HULST - Bij een ongeval op de Zeil-
dijk bij Hulst zijn woensdagmid
dag een fietser en motorfietser ge
wond geraakt.
De fietser, een man van 70 jaar
uit het Belgische De Klinge, stuur
de waarschijnlijk naar links tij
dens een inhaalmanoeuvre van
De Oostburger van Egyptische af
komst wordt ervan verdacht de
43-jarige Daisy V. eind juli om
het leven te hebben gebracht op
het strand van Zeebrugge. Ze wa
ren getrouwd. Mike F. zou het
niet hebben kunnen verkroppen
dat zij na echtelijke ruzies bij
hem was weggegaan, en dat ze als
prostituee werkte.
de motorrijder, een 73-jarige Ter-
neuzenaar. De motorrijder werd
daardoor vermoedelijk verrast. De
fietser en de motorrijder raakten
elkaar en vielen op straat.
Beide slachtoffers zijn met onbe
kend letsel per ambulance naar
het ziekenhuis gebracht.
VLISSINGEN - De brandweer in Zee
land gaat de komende jaren be
hoorlijk op de schop. Kazernes
gaan vermoedelijk dicht en de be
zetting op brandweerauto's wordt
lager.
Deze voorlopige voorstellen ko
men uit het project Maatwerk in
Brandweerzorg van de Veilig
heidsregio Zeeland (VRZ). „Voor
alle duidelijkheid: het betreft nog
slechts voorlopige voorstellen
waarover nog geen besluit is geno
men. Ër zijn alternatieven denk
baar", zegt Gerrie Ruijs, directeur
van de VRZ.
Het plan is dat er van de huidige
66 kazernes 59 overblijven. „Als
we de landelijke norm van een ka
zerne op zevenduizend inwoners
zouden toepassen zou Zeeland
nog maar zestien kazernes over
houden. Wij hanteren een norm
van een kazerne op vijftienhon
derd inwoners. Dat is de Zeeuwse
schaal, maatwerk dus."
Jan Lonink, voorzitter van de
VRZ, benadrukt dat de operatie
niet louter is ingegeven door be
zuinigingen. „Het gaat ook om
een modernisering van onze
brandweerzorg dat toekomstge
richt is. Iedere Zeeuw in de stad
of op het platteland wordt gedekt
door een goede brandweerzorg.
Dat is ons uitgangspunt."
De Veiligheidsregio wil met de
operatie ook een einde maken
aan de zogenaamde 'schijnveilig
heid'. Zo kost het kazernes in met
name de kleinere dorpen veel
moeite de bezetting op peil te
houden. Lonink herinnert zich
nog Zaamslag waar de plaatselijke
kazerne een paar jaar geleden
overdag dicht was, omdat er geen
brandweermensen beschikbaar
waren.
Door sluiting van kazernes zou
de opkomsttijd (tien minuten in
een woonkern en acht minuten
naar een industriecomplex) onder
druk komen te staan. „De moder
ne brandweerzorg gaat echter
niet alleen over opkomsttijden",
zegt Ruijs. „Er wordt meer een be
roep gedaan op zelfredzaamheid
en de eigen verantwoordelijkheid
van de inwoners. Zoals bijvoor-
Er is nog geen
enkel besluit
genomen.
Alternatieven zijn
denkbaar.
beeld het zorgen voor adequate
rookmelders."
Directeur Ruijs beseft dat de slui
ting van kazernes en een lagere
bezetting op de voertuigen gevoe
lig ligt. Tijdens recente ploeglei
ders- en inloopbijeenkomsten is
al veel ongerustheid uitgespro
ken. Die ongerustheid gaat ook
over het voornemen meer tank
autospuiten met een bemanning
van vier brandweerlieden in te
zetten in plaats van de huidige
zes. „De ervaring leert dat niet
voor ieder incident zes mensen
nodig zijn zoals bijvoorbeeld bij
ongevallen met beknelling. Let
wel, een TS4 (tankautospuit met
vier brandweermensen) is geen
veredeld busje. Dat is een volwaar
dige tankautospuit met dezelfde
slagkracht als een TS6."
Ruijs gaat nog een stap verder.
„Een TS4 vergroot de slagvaardig
heid. Er hoeven immers minder
mensen op te komen zodat de in
zet sneller is. Daarnaast is een
voertuig met een lagere bezetting
voor een aantal kazernes de red
ding. Anders zouden die mogelijk
ook dicht gaan."
Voorbeeld is de post Cadzand.
Die zou ook in een rijtje van te
sluiten kaznernes voorkomen.
Door de inzet van een TS2 kan de
ze kazerne echter open blijven.
De aangepaste voorstellen met
reacties 'uit het veld' staan op de
agenda van de vergadering van
het Algemeen Bestuur op 25 sep
tember. Hierna zijn de gemeente
raden en de medezeggenschapsra
den aan zet.
Definitieve besluitvorming is ver
moedelijk in december. „Er kan
dus nog van alles veranderen",
zegt Ruijs.
De vrouw werd door schoonma
kers halfnaakt aangetroffen op
het strand van Zeebrugge, met
een condoom op haar lichaam.
Uit onderzoek is inmiddels geble
ken dat de condoom niet het
DNA van de verdachte bevat. Het
Belgisch parket gaat er echter van
uit dat dit in scène is gezet door
Mike F.
De verdachte die een dag na de
vondst van de vrouw is opgepakt
in Maldegem, ontkent dat hij iets
met de moord te maken heeft. Hij
zou volgens zijn advocaten erg
aangeslagen zijn.
Zondag wordt in Zeeland de landelij
ke Ride for the Roses verreden. Een
fietstocht waarmee geld wordt inge
zameld voor de strijd tegen kanker.
Meer dan 11.000 mensen doen mee.
De krant telt af in deze rubriek.
GOES - Zeventig kruispunten
moet Henk de Jong zondag be
mensen met vrijwilligers. Hij
heeft er driehonderd mensen
voor.
De Jong, die alle vrijwilligers aan
stuurt, houdt zich voornamelijk
bezig met de twee korte afstan
den: 25 en vijftig kilometer. „De
route van de honderd kilometer
wordt beveiligd door motorrij
ders. De kortere afstanden gaan
over fietspaden, eigenlijk gewoon
door het verkeer heen."
Hij heeft ervaring met koersen en
verkeer; De Jong is bij de Delta Ri
de for the Roses betrokken sinds
2008, toen de landelijke Ride in
Goes was. „En ik rijd elk jaar mee.
Ik heb vroeger veel gekoerst, ik
ben zelfs een keer Zeeuws kam
pioen geweest, in 1979."
De verkeersregelaars zijn allemaal
herkenbaar. Ze hebben de be
voegdheid om auto's tegen te hou
den. „Ze mogen ook kentekens no
teren. Als automobilisten de aan-
wijzingen negeren, krijgen ze
toch een bekeuring. Meestal gaat
het goed. De verkeersregelaars
staan er voor een goed doel, het is
geen wedstrijd, dat weten men
sen ook wel."
Wie de fietsers wil toejuichen,
kan dat volgens De Jong het beste
doen bij Neeltje Jans of de Zee-
landbrug. „Daar zie je het lint van
zeven kilometer al van ver aanko
men."
EP
door Bob Maes
In deze rubriek leggen we actuele
kwesties voor aan leerlingen van
één van de vier middelbare scholen
in Zeeuws-Vlaanderen. Vandaag: De
(on)bereikbaarheid van 112.
i Johan
I Nada
I Nihat
BRUGGE - De van moord in Zee-
brugge verdachte Mike F. (60) uit
Oostburg moet langer in de gevan
genis blijven. De raadkamer in
Brugge heeft dit onlangs besloten.
Brandweer
Zeeland flink
op de schop
door Frank van Cooten
Gerrie Ruijs, directeur VRZ
door Nadia Berkelder
IN ACTIE VOOR