'Onbereikbaarheid is ergens ook wel logisch' Moordverdachte langer vast Bij Neeltje Jans zie je zeven kilometer fietsers RIDE R#SES I I 9 9 9 28 ZEEUWS-VLAANDEREN PROJECT MAATWERK Fietser en bestuurder motorfiets raken gewond bij ongeluk Hulst Mogelijke sluiting van kazernes en minder brandweermensen op een tankautospuit. C rC rC rG EP Schoolplein Het is in dit digitale tijd perk bijna niet voor te stellen, maar 50.000 tot 60.000 mensen in Nederland kunnen met hun mo bieltje alarmnummer 112 niet berei ken, omdat ze in huis geen bereik hebben. Aan het einde van het jaar komen onderzoeksresultaten over de bereikbaarheid van het noodnummer naar buiten, maar KPN-directeur Jacob Groote gaf de ze week alvast een van de bevin dingen prijs. Het doet de discussie over 112 oplaaien. Is het nog wel van deze tijd, dat de alarmcentrale gebeld moet worden bij nood? Johan de Hulsters (15) van De Re de in Terneuzen heeft het aan den lijve ondervonden dat het num mer niet altijd makkelijk te berei ken is. „Ik moest een keer 112 bel len na een auto-ongeluk. Dat was in Westdorpe, waar ik woon, en daar zijn wel vaker problemen met bereik. Soms heb ik Belgisch of zelfs helemaal geen netwerk. Het duurde toen ook heel lang voor de alarmcentrale bereikbaar was. Dat is heel slecht en gevaar lijk, want hulpverlening is altijd een noodzaak." De tante van Nihat Erikci (15) maakte iets soortgelijks mee. „Ge lukkig zijn de ambulances voor Sas van Gent verplaatst, want als je daar ook nog eens op moet wachten... Dat kan levensbedrei gend zijn." Nada Krugmann van 14 heeft heel andere ervaringen met het alarmnummer. „Mijn ach terbuurman kreeg een hartaanval, maar de ambulance was er binnen vijf minuten." Is een applicatie voor de mobiele telefoon een optie als er geen tele fonisch netwerk is? „Nee", denkt Johan „want stel je zit in Duits land, dan heb je weer geen inter net. Dat schiet ook niet op. Boven dien: als je belt, horen mensen je stem en kan je beter vertellen wat er is gebeurd." Nihat: „Een app én telefoonnum mer zou ideaal zijn, maar als je niet op het wifinetwerk zit, kost dat weer extra." Toen de tante van Nihat de alarm centrale belde, kreeg ze toen ze eenmaal bereik had niemand te pakken. Dat is ergens wel logisch, vindt Johan. „Er wordt zoveel be zuinigd tegenwoordig. Op politie, op de zorg... Dus ook op de men sen die de telefoon moeten aanne men. Die kan je het niet echt kwa lijk nemen." Nihat heeft wel een oplossing. „Er rijdt zoveel politie rond. Als ze die nou eens bij de telefoon zetten." HULST - Bij een ongeval op de Zeil- dijk bij Hulst zijn woensdagmid dag een fietser en motorfietser ge wond geraakt. De fietser, een man van 70 jaar uit het Belgische De Klinge, stuur de waarschijnlijk naar links tij dens een inhaalmanoeuvre van De Oostburger van Egyptische af komst wordt ervan verdacht de 43-jarige Daisy V. eind juli om het leven te hebben gebracht op het strand van Zeebrugge. Ze wa ren getrouwd. Mike F. zou het niet hebben kunnen verkroppen dat zij na echtelijke ruzies bij hem was weggegaan, en dat ze als prostituee werkte. de motorrijder, een 73-jarige Ter- neuzenaar. De motorrijder werd daardoor vermoedelijk verrast. De fietser en de motorrijder raakten elkaar en vielen op straat. Beide slachtoffers zijn met onbe kend letsel per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. VLISSINGEN - De brandweer in Zee land gaat de komende jaren be hoorlijk op de schop. Kazernes gaan vermoedelijk dicht en de be zetting op brandweerauto's wordt lager. Deze voorlopige voorstellen ko men uit het project Maatwerk in Brandweerzorg van de Veilig heidsregio Zeeland (VRZ). „Voor alle duidelijkheid: het betreft nog slechts voorlopige voorstellen waarover nog geen besluit is geno men. Ër zijn alternatieven denk baar", zegt Gerrie Ruijs, directeur van de VRZ. Het plan is dat er van de huidige 66 kazernes 59 overblijven. „Als we de landelijke norm van een ka zerne op zevenduizend inwoners zouden toepassen zou Zeeland nog maar zestien kazernes over houden. Wij hanteren een norm van een kazerne op vijftienhon derd inwoners. Dat is de Zeeuwse schaal, maatwerk dus." Jan Lonink, voorzitter van de VRZ, benadrukt dat de operatie niet louter is ingegeven door be zuinigingen. „Het gaat ook om een modernisering van onze brandweerzorg dat toekomstge richt is. Iedere Zeeuw in de stad of op het platteland wordt gedekt door een goede brandweerzorg. Dat is ons uitgangspunt." De Veiligheidsregio wil met de operatie ook een einde maken aan de zogenaamde 'schijnveilig heid'. Zo kost het kazernes in met name de kleinere dorpen veel moeite de bezetting op peil te houden. Lonink herinnert zich nog Zaamslag waar de plaatselijke kazerne een paar jaar geleden overdag dicht was, omdat er geen brandweermensen beschikbaar waren. Door sluiting van kazernes zou de opkomsttijd (tien minuten in een woonkern en acht minuten naar een industriecomplex) onder druk komen te staan. „De moder ne brandweerzorg gaat echter niet alleen over opkomsttijden", zegt Ruijs. „Er wordt meer een be roep gedaan op zelfredzaamheid en de eigen verantwoordelijkheid van de inwoners. Zoals bijvoor- Er is nog geen enkel besluit genomen. Alternatieven zijn denkbaar. beeld het zorgen voor adequate rookmelders." Directeur Ruijs beseft dat de slui ting van kazernes en een lagere bezetting op de voertuigen gevoe lig ligt. Tijdens recente ploeglei ders- en inloopbijeenkomsten is al veel ongerustheid uitgespro ken. Die ongerustheid gaat ook over het voornemen meer tank autospuiten met een bemanning van vier brandweerlieden in te zetten in plaats van de huidige zes. „De ervaring leert dat niet voor ieder incident zes mensen nodig zijn zoals bijvoorbeeld bij ongevallen met beknelling. Let wel, een TS4 (tankautospuit met vier brandweermensen) is geen veredeld busje. Dat is een volwaar dige tankautospuit met dezelfde slagkracht als een TS6." Ruijs gaat nog een stap verder. „Een TS4 vergroot de slagvaardig heid. Er hoeven immers minder mensen op te komen zodat de in zet sneller is. Daarnaast is een voertuig met een lagere bezetting voor een aantal kazernes de red ding. Anders zouden die mogelijk ook dicht gaan." Voorbeeld is de post Cadzand. Die zou ook in een rijtje van te sluiten kaznernes voorkomen. Door de inzet van een TS2 kan de ze kazerne echter open blijven. De aangepaste voorstellen met reacties 'uit het veld' staan op de agenda van de vergadering van het Algemeen Bestuur op 25 sep tember. Hierna zijn de gemeente raden en de medezeggenschapsra den aan zet. Definitieve besluitvorming is ver moedelijk in december. „Er kan dus nog van alles veranderen", zegt Ruijs. De vrouw werd door schoonma kers halfnaakt aangetroffen op het strand van Zeebrugge, met een condoom op haar lichaam. Uit onderzoek is inmiddels geble ken dat de condoom niet het DNA van de verdachte bevat. Het Belgisch parket gaat er echter van uit dat dit in scène is gezet door Mike F. De verdachte die een dag na de vondst van de vrouw is opgepakt in Maldegem, ontkent dat hij iets met de moord te maken heeft. Hij zou volgens zijn advocaten erg aangeslagen zijn. Zondag wordt in Zeeland de landelij ke Ride for the Roses verreden. Een fietstocht waarmee geld wordt inge zameld voor de strijd tegen kanker. Meer dan 11.000 mensen doen mee. De krant telt af in deze rubriek. GOES - Zeventig kruispunten moet Henk de Jong zondag be mensen met vrijwilligers. Hij heeft er driehonderd mensen voor. De Jong, die alle vrijwilligers aan stuurt, houdt zich voornamelijk bezig met de twee korte afstan den: 25 en vijftig kilometer. „De route van de honderd kilometer wordt beveiligd door motorrij ders. De kortere afstanden gaan over fietspaden, eigenlijk gewoon door het verkeer heen." Hij heeft ervaring met koersen en verkeer; De Jong is bij de Delta Ri de for the Roses betrokken sinds 2008, toen de landelijke Ride in Goes was. „En ik rijd elk jaar mee. Ik heb vroeger veel gekoerst, ik ben zelfs een keer Zeeuws kam pioen geweest, in 1979." De verkeersregelaars zijn allemaal herkenbaar. Ze hebben de be voegdheid om auto's tegen te hou den. „Ze mogen ook kentekens no teren. Als automobilisten de aan- wijzingen negeren, krijgen ze toch een bekeuring. Meestal gaat het goed. De verkeersregelaars staan er voor een goed doel, het is geen wedstrijd, dat weten men sen ook wel." Wie de fietsers wil toejuichen, kan dat volgens De Jong het beste doen bij Neeltje Jans of de Zee- landbrug. „Daar zie je het lint van zeven kilometer al van ver aanko men." EP door Bob Maes In deze rubriek leggen we actuele kwesties voor aan leerlingen van één van de vier middelbare scholen in Zeeuws-Vlaanderen. Vandaag: De (on)bereikbaarheid van 112. i Johan I Nada I Nihat BRUGGE - De van moord in Zee- brugge verdachte Mike F. (60) uit Oostburg moet langer in de gevan genis blijven. De raadkamer in Brugge heeft dit onlangs besloten. Brandweer Zeeland flink op de schop door Frank van Cooten Gerrie Ruijs, directeur VRZ door Nadia Berkelder IN ACTIE VOOR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 72