Rocco slaat publiek knock out met imponerende boksdans Genialiteit van Bach krijgt betekenis in Bach Stress zeeland nazomer festival CULTUUR 35 Zanger manifesteerde zich gisteravond als de uitblinker in het peloton artiesten deze week in het ZNF-festivalhart. MIDDELBURG - Veelzijdig is het woord waarmee de lading van het optreden van Blaudzun (Johannes Sigmond) op het Abdijplein in Middelburg gedekt kan worden, maar het klinkt wellicht wat te kil voor de euforie die deze zanger en zijn muzikanten te weeg wis ten te brengen. Daar zouden meer superlatieven voor de uit de kast gehaald kunnen worden. Blaudzun begon zijn overrompe lend concert met drie nummers waarin hij meteen de reikwijdte van zijn talent manifesteerde: het overrompelende 'Elephants', het kippenvel opwekkende 'Any Cold Wind' en het energieke 'Too Ma ny Hopes for July'. „Het is veel te lang geleden dat ik in Middelburg geweest ben. Dat was een keer bij Tonnie", (Diele- man, in De Spot, red.) vond Blaud zun zelf, maar hij maakte dat dub bel en dwars goed. Met zijn uit voering van 'Euphoria' steeg het optreden naar extra grote hoogte en op dat niveau bleef het verder de hele avond met uiteraard ook de titelnummers van zijn twee laatste cd's: 'Heavy Flowers' en 'Promises of no Man's Land'. Im ponerend hoe Blaudzun zelf met zijn brede stemregister 'koploper' blijft te midden van het rijke in strumentarium dat hem bege leidt. Onder die muzikanten on der meer Blaudzuns broer Jakob Sigmond (gitaar). Hulde verder voor de opstelling van de muziek met verhoogde achterlijn en de soms hilarische performance. Evenals onlangs bij Lowlands maakte hij het muzikale grapje het nummer 'Wasteland' te beslui ten met een fragmentje 'Wicked Game' van Chris Isaak. Toen de band na 'Halcyon' plotse ling stopte, namen de circa 1400 mensen op het plein daar natuur lijk geen genoegen mee. Dus kwa men Blaudzun en zijn muzikan ten terug voor het bekende 'Quiet German Girls' en toch veel meer moois waaronder het ingetogen 'Wolf s behind the glass'. Johann Sebastian Bach was waarschijnlijk een genie. Muziekkenners zullen dat uiteraard beter weten dan ik. Voor een leek is het moeilijk voor te stellen, wat een genie precies is. Het verschil tussen heel knap en geniaal is voor leken als ik een gradatie, meer van hetzelfde en dat is het dan. Maar na het zien van 'Bach Stress' kun je beter begrijpen wat het moet betekenen om een genie te zijn. 'Bach Stress' is een beetje vreem de voorstelling. Het heeft iets van een lezing (met demonstratie van vioolspel) over de grote meester. Heel veel van wat je in de Wikipe- dia kunt vinden, passeert ook hier de revue. Maar het wordt wel heel onverwacht en onorthodox gebracht. Om te beginnen door een verre nazaat (zogezegd). Door Nelly Bach, 13e generatie, en haar broer Bernd. Zij is een nerveus en extatisch type, in schreeuwerig groen twinset, paarse kousen en schoenen, grote bril, dik mon tuur, de brilketting met parels. Hij is eerder een lethargisch en ge laten type, in grijs kostuum, wei nig gezichtsuitdrukking. Alleen maar meegekomen, zo lijkt het, omdat hij zich hier volledig (en een beetje autistisch) mag verlie zen in virtuoos vioolspel. In feite zegt die benadering al ge noeg: dit is een persiflage op het verschijnsel lezing, en indirect misschien ook wel op het ver schijnsel Bach. Een dik aangezette persiflage zelfs, niet direct het top punt van het genre. Maar de hoofdpersoon Bach is natuurlijk wél een toppunt, en dat dit feit in direct mede belachelijk wordt ge maakt, dat is wél interessant. Want wat gebeurt er, als heilige huisjes worden ondermijnd? En waarom gebeurt dat? van je afhouden, en het dan heel dichtbij brengen. Afhouden en dan aanhalen. (Je ziet het gelief den soms ook doen.). Het is een beetje vreemd procédé, hier ex treem toegepast, maar het werkt wel. Door zo veel zo radicaal on deruit te halen, bijvoorbeeld door openlijk te twijfelen aan de op rechtheid van Bachs onderteke ning van al zijn werk met SDG (Soli Deo Gloria - Alleen aan God de eer), wordt het publiek uitge daagd om met nieuwe en frisse ogen naar het fenomeen Bach te kijken. En wat violist Jeroen de Groot dan aan het slot met de 'Ciacona' of'Chaconne' uit de sna ren weet te toveren in een 15 mi nuten durende solo, geeft je een vaag en bewonderend besef van wat een genie eigenlijk is. Tegelijkertijd wordt Bach ook se rieus genomen. Er worden delen van zijn sonates en partita's voor solo-viool zeer vaardig, mooi en sereen vertolkt. Met aan het slot de fascinerende en beroemde 'Cia cona' (uit BWV1004). Die tegen strijdig aanvoelende mengeling van ironie en ernst geeft aan de voorstelling een speciaal tintje. Voor mij lijkt het op wat er soms gebeurt als je iets goed wilt bekij ken. Zo in één keer het object dicht naar je ogen brengen, werkt dan averechts. Wat wel werkt, is eerst het voorwerp wat verder 5 jt_ VRIJDAG 5 SEPTEMBER 2014 Blaudzun uitblinker in peloton door Ali Pankow Zie ook: www.pzc.nl/znf2014 door Edith Ramakers MIDDELBURG - Alle ogen zijn gericht op de boksring waar twee boksers op de gong wachten. Net als het publiek, ledereen is klaar voor de boksdansvoorstel- ling van Rocco van ICKamsterdam. De boksers warmen zich op, als plots twee figuren, ge kleed in een Mickey Mouse-outfit, de aandacht aflei den. Mickey Mouse brengt een lach, maar heeft moge lijk een diepere betekenis. Die van de dansers bijvoor beeld die de draak willen steken met de bokswereld. Bij boksen gaat het om de sterkste te willen zijn, ter wijl Rocco dans in al haar vormen laat zien, met af en toe klappen en bokstechnieken als gemakkelijke tus sendoortjes. Die twee boksers kijken toe, maar begin nen dan toch na een gong te dansen, langzaam, soms licht erotisch, maar altijd technisch hoogstaand, in de lichtbundel. Het Mickey Mouse duo neemt de dans over, terwijl dreigende muziek klinkt. De lichtbundel wordt groter en de Mickey Mouse ontdoet zich van de bokshandschoenen, sokken, het masker, het shirt en later ook de bivakmuts. Mooie dansers komen er onderuit, die alleen nog een maillot dragen, goud- en zwart-zilverkleurig. De boks dans gaat soms in slowmotion verder, bewegingen die begeleid worden met onderwatergeluiden. De pau ze wordt aangekondigd door een dansende 'candy- boy' op de zoetgevooisde samenzang van Dalida en Alain Delon, Paroles, paroles. Het is de opmaat naar de finale, een boksdans die zijn weerga niet kent. Het publiek is knock out geslagen. Van schoonheid. Rocco, in het kader van het Zeeland Nazomerfestival in de Schouwburg in Middelburg. Nog te zien op vrijdag 5 september. Zaterdag, 15.00 uur. Roccito, met 20 leerlin gen van de Ravensteinschool in Vlissingen. foto Lex de Meester RECENSIE door Willem Nijssen Gezien 3 september. Nog te zien van avond. Vertrek 18.45 uur vanaf Abdij plein, Middelburg. Spel Carta Hardy, muziek Jeroen de Groot (viool) Carla Hardy en Jeroen de Groot in 'Bach Stress', foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 35