Dor Galileosatellieten
f M
Hoop
Etiquette:
hoe heurt
't eigenlijk
in de lift?
D66 wil debat over uitgelekt
rapport zorgautoriteit
4 BINNENLAND
RUIMTESLEEPBOOT
GALILEO-SYSTEEM
De twee satellieten zijn bestemd
voor Galileo, het eigen navigatie-
netwerk dat Europa aan het bou
wen is. Beiden zijn duizenden ki
lometers lager terechtgekomen
dan de bedoeling was. Ook wis
selt nu de afstand tot het aardop
pervlak. De omloopbaan is ovaal,
maar had rond moeten zijn.
Het Israëlische bedrijf Effective
Space Solutions denkt ESA uit de
brand te kunnen helpen. Het be
drijf werkt aan een microsatelliet
die als een soort sleepboot de
twee verdwaalde satellieten in
hun juiste baan kan brengen.
„Ons systeem is bedoeld om ver
sleten satellieten naar een laatste
rustplaats te brengen", legt oprich
ter Arie Halsband uit. Een satel
liet die bijna op is, gebruikt het
laatste restje energie om naar een
plek te gaan waar hij andere satel
lieten niet in de weg zit. „Onze sa
telliet haalt ze op, zodat ze tot het
eind operationeel kunnen blijven.
Dezelfde techniek kunnen we toe
passen bij de Galileo-satellieten."
Halsband verwacht er eind 2016
mee de ruimte in te kunnen.
Dr. Pieter Visser, wetenschapper
aan de Technische Universiteit
Delft met als specialisatie precie
ze baanberekening van satellie
ten, twijfelt aan de uitvoerbaar
heid van deze oplossing. „Theore
tisch moet het wel mogelijk zijn.
Maar ik vraag me af of de Gali
leo-satellieten wel zo zijn toege
rust dat er een andere satelliet
aan gekoppeld kan worden."
Een oplossing moet er echter wel
komen, ondanks dat de Europese
ruimtevaartorganisatie ESA be
weert dat er geen reden tot pa
niek is. „De satellieten hoeven
niet als verloren te worden be
schouwd, maar dit leidt wel tot
De twee navigatiesateflieten
draaien in een baan om de
aarde enkele duizenden kilo
meters lager dan bedoeld
complicaties in het programma",
zegt Visser. Volgens hem kunnen
problemen ontstaan bij de beloof
de wereldwijde dekking.
Galileo, dat ruim 4 miljard euro
kost, geldt als het navigatiesys
teem dat voor Europa het Ameri
kaanse GPS moet vervangen. Het
wordt verfijnder en nauwkeuri
ger. Het Galileo-systeem bestaat
uit dertig satellieten die over een
periode van enkele jaren de ruim
te in geschoten worden. De satel
lieten die nu in een verkeerde
baan zitten, zijn de vijfde en zes
de van die reeks. Het zouden de
eerste volledig werkende satelie-
ten zijn. Nu voldoen ze echter
slechts als testsatellieten. Van de
dertig gelden er drie als reserve.
Visser: „Die zouden deze twee sa
tellieten kunnen vervangen. Dat
betekent wel dat het verder niet
meer mis mag gaan."
Gun je medepassagiers in
de lift de ruimte en ga bij
voorkeur met je gezicht
naar de deur staan
Laat gasten als eerste instappen,
maar niet als eerste uitstappen.
Ze weten niet waar ze heen moe
ten. Spreek niet te luid (dan heb
ben mensen het gevoel dat ze
moeten meeluisteren) maar ook
niet te zacht (dan lijkt het alsof
anderen niet mogen horen wat er
wordt gezegd). Gun je medepassa
giers in de lift de ruimte en ga bij
voorkeur met je gezicht naar de
deur staan. Neem een pepermunt
je of kauwgom om je mede-liftge-
bruikers niet te storen met je stin
kende adem als je net hebt ge
rookt.
„Bij zakelijke trainingen die ik
geef, hoor ik vaker: waar moet ik
het over hebben met een zakelij
ke klant? Wat als collega's er pra
ten over werk?", vertelt Van
Eekelen over het initiatief voor
een liftetiquette. „De meeste tips
zijn vanzelfsprekend, maar in de
praktijk merk je dat mensen nog
steeds voor de knopjes gaan
staan, nog steeds vóór de lift
staan in plaats van aan de zijkant
om mensen te laten uitstappen,
nog steeds op twee knoppen druk
ken, naar boven en beneden, om
dat ze denken dat ze dan sneller
zijn."
Het Liftinstituut is bekend als
keuringsinstantie. „Natuurlijk
richten wij ons hoofdzakelijk op
liftveiligheid, maar een aangena
me rit vinden we ook belangrijk
voor de liftgebruiker", zegt alge
meen directeur Bas Mulder.
Kamervragen over
strafblad bij pilletjes
Minister Ivo Opstelten (Justi
tie) en staatssecretaris Martin
van Rijn (Volksgezondheid)
moeten de Tweede Kamer uit
leggen wat het strenge drugs
beleid op festivals heeft opgele
verd. „Hoe heeft dit bijgedra
gen aan de volksgezondheid en
de veiligheid van de festivalbe
zoekers?", wil D66 onder meer
weten naar aanleiding van het
artikel 'Strafblad door drie pille
tjes' dat vorige week in deze
krant stond. Volgens versla
vingszorginstellingen veroor
zaakt het zero tolerance-beleid
voor xtc en andere drugs meer
problemen dan het oplost.
Vrijwilligers van de Reddingsbri
gade Nederland hebben deze zo
mer uit zee en de binnenwateren
369 mensen gered die het anders
waarschijnlijk niet hadden over
leefd. Dat maakte de Reddingsbri
gade in IJmuiden gisteren be
kend. Negen mensen zijn verdron
ken. In totaal moest de brigade
6.148 keer in actie komen. De Red
dingsbrigade ziet een toename
van het aantal mensen dat op en
rond het water in levensgevaarlij
ke situaties komt. Vorig jaar wer
den nog 342 mensen gered en in
2012 ruim 270. De brigade pleit
voor meer voorlichting en meer
aandacht voor zwemonderwijs.
D66 wil snel een debat met minis
ter Edith Schippers (VWS) over
een rapport over de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa). Volgens het
rapport zou de relatie tussen het
ministerie van Schippers en de
NZa 'ongezond' zijn. Er zou spra
ke zijn van 'inmenging* van VWS
in de werkzaamheden van de
NZa. De conclusies van het rap
port van de commissie-Borstlap
lekten gisteren deels uit Een van
de taken van de NZa is het toe
zicht houden op de zorgaanbie
ders en -verzekeraars. D66-Ka-
merlid Pia Dijkstra noemt de con
clusies van het rapport 'zorgwek
kend'. „Ik wil zo snel mogelijk
een debat." Dat geldt onder meer
ook voor de Christenunie. Vol
gens de commissie bemoeit het
ministerie zich veel te veel met
de NZa. De commissie adviseert
daarom om de contacten tussen
de top van de NZa en het ministe
rie te beperken. Ook het feit dat
de NZa zowel de regels opstelt als
controleert, moet anders. De inter
ne problemen kwamen eerder dit
jaar aan het licht na de zelfmoord
van NZa-medewerker en klokken
luider Arthur Gotlieb.
Tbs-kliniek deed te
weinig tegen smokkel
De tbs-kliniek De Rooyse Wis
sel had meer kunnen doen om
de smokkel van verboden spul
len tegen te gaan. De controles
van kamers, post en mensen
waren niet voldoende en zijn
verscherpt. Van misstanden,
een angstcultuur en een tekort
schietende zorg is na onder
zoek niets gebleken. Dat zegt
staatssecretaris Teeven van Vei
ligheid. Aanleiding voor het on
derzoek waren negatieve be
richten in de media over de kli
niek. Zaterdag bleek dat vorige
week drie tbs'ers in de kliniek
zijn overleden. Daarnaar loopt
een nieuw onderzoek.
Een Israëlisch bedrijf zegt de twee uit hun baan gevlogen
Galileo-satellieten weer in de juiste baan te kunnen leiden,
maar wetenschappers twijfelen of dat met de huidige techniek al kan.
Het Israëlische Effective Space Solutions kan met behulp
van een microsatelliet (een soort ruimtesleepboot) een
nagenoeg 'dode' satelliet naar een baan op ongeveer 300
kilometer van de huidige transporteren, de zogenoemde
graveyard orbit (kerkhofbaan).
De microsatelliet koppelt zich aan de satelliet en vliegt
deze naar zijn nieuwe baan. De 'ruimtesleepboot' heeft
een gewicht van slechts 250 kilogram, tien tot twintig
maal lichter dan de gemiddelde communicatiesatelliet,
en is uitgerust met een duurzame stuwraket.
Wereldwijd netwerk:
30 satellieten (27 3 reserve),
2 controlecentra en tientallen
grondstations (sinds 2013
operationeel). Er zullen
op elke willekeurige "~~-
Hoogte: 23.616 kilometer
plaats op aarde
altijd minimaal
6 satellieten
'in beeld' zijn.
V~l
Galileo in de ruimte:
ontvangst signalen
van minstens vier
satellieten zijn nodig
voor plaatsbepaling op
aarde. j
Wereldwijde dekking:
betere dekking van satelliet-
signalen op hogere geografische
breedten. De satellieten draaien in
iets meer dan veertien uur rond de aarde.
Niet op schaal
infographic Ronald Visser bron Effective Space Solutions, ESA
door Lilian Dominicus
DELFT - De twee Europese naviga-
tiesatellieten die na lancering in
een verkeerde baan rond de aarde
kwamen, zijn in 'goede gezond
heid' en gedragen zich zoals het
hoort, zegt de Europese ruimte
vaartorganisatie ESA. Een Israëlisch
bedrijf zegt de satellieten te kun
nen redden.
door Freke Remmers
AMSTERDAM - Stinkende of luid
ruchtige medepassagiers, dicht op
elkaar moeten staan. Nederlandse
liftgebruikers ergeren zich er dood
aan en dus ontwikkelde het Liftin-
stituut samen met etiquettedeskun-
dige Anouk van Eekelen een lijst
van do's en don'ts in de lift.
Lees meer etiquetteregels voor in
de lift op www.liftetiquette.nl
IJMUIDEN DEN HAAG
DEN HAAG
VENRAY