Dor Galileosatellieten f M Hoop Etiquette: hoe heurt 't eigenlijk in de lift? D66 wil debat over uitgelekt rapport zorgautoriteit 4 BINNENLAND RUIMTESLEEPBOOT GALILEO-SYSTEEM De twee satellieten zijn bestemd voor Galileo, het eigen navigatie- netwerk dat Europa aan het bou wen is. Beiden zijn duizenden ki lometers lager terechtgekomen dan de bedoeling was. Ook wis selt nu de afstand tot het aardop pervlak. De omloopbaan is ovaal, maar had rond moeten zijn. Het Israëlische bedrijf Effective Space Solutions denkt ESA uit de brand te kunnen helpen. Het be drijf werkt aan een microsatelliet die als een soort sleepboot de twee verdwaalde satellieten in hun juiste baan kan brengen. „Ons systeem is bedoeld om ver sleten satellieten naar een laatste rustplaats te brengen", legt oprich ter Arie Halsband uit. Een satel liet die bijna op is, gebruikt het laatste restje energie om naar een plek te gaan waar hij andere satel lieten niet in de weg zit. „Onze sa telliet haalt ze op, zodat ze tot het eind operationeel kunnen blijven. Dezelfde techniek kunnen we toe passen bij de Galileo-satellieten." Halsband verwacht er eind 2016 mee de ruimte in te kunnen. Dr. Pieter Visser, wetenschapper aan de Technische Universiteit Delft met als specialisatie precie ze baanberekening van satellie ten, twijfelt aan de uitvoerbaar heid van deze oplossing. „Theore tisch moet het wel mogelijk zijn. Maar ik vraag me af of de Gali leo-satellieten wel zo zijn toege rust dat er een andere satelliet aan gekoppeld kan worden." Een oplossing moet er echter wel komen, ondanks dat de Europese ruimtevaartorganisatie ESA be weert dat er geen reden tot pa niek is. „De satellieten hoeven niet als verloren te worden be schouwd, maar dit leidt wel tot De twee navigatiesateflieten draaien in een baan om de aarde enkele duizenden kilo meters lager dan bedoeld complicaties in het programma", zegt Visser. Volgens hem kunnen problemen ontstaan bij de beloof de wereldwijde dekking. Galileo, dat ruim 4 miljard euro kost, geldt als het navigatiesys teem dat voor Europa het Ameri kaanse GPS moet vervangen. Het wordt verfijnder en nauwkeuri ger. Het Galileo-systeem bestaat uit dertig satellieten die over een periode van enkele jaren de ruim te in geschoten worden. De satel lieten die nu in een verkeerde baan zitten, zijn de vijfde en zes de van die reeks. Het zouden de eerste volledig werkende satelie- ten zijn. Nu voldoen ze echter slechts als testsatellieten. Van de dertig gelden er drie als reserve. Visser: „Die zouden deze twee sa tellieten kunnen vervangen. Dat betekent wel dat het verder niet meer mis mag gaan." Gun je medepassagiers in de lift de ruimte en ga bij voorkeur met je gezicht naar de deur staan Laat gasten als eerste instappen, maar niet als eerste uitstappen. Ze weten niet waar ze heen moe ten. Spreek niet te luid (dan heb ben mensen het gevoel dat ze moeten meeluisteren) maar ook niet te zacht (dan lijkt het alsof anderen niet mogen horen wat er wordt gezegd). Gun je medepassa giers in de lift de ruimte en ga bij voorkeur met je gezicht naar de deur staan. Neem een pepermunt je of kauwgom om je mede-liftge- bruikers niet te storen met je stin kende adem als je net hebt ge rookt. „Bij zakelijke trainingen die ik geef, hoor ik vaker: waar moet ik het over hebben met een zakelij ke klant? Wat als collega's er pra ten over werk?", vertelt Van Eekelen over het initiatief voor een liftetiquette. „De meeste tips zijn vanzelfsprekend, maar in de praktijk merk je dat mensen nog steeds voor de knopjes gaan staan, nog steeds vóór de lift staan in plaats van aan de zijkant om mensen te laten uitstappen, nog steeds op twee knoppen druk ken, naar boven en beneden, om dat ze denken dat ze dan sneller zijn." Het Liftinstituut is bekend als keuringsinstantie. „Natuurlijk richten wij ons hoofdzakelijk op liftveiligheid, maar een aangena me rit vinden we ook belangrijk voor de liftgebruiker", zegt alge meen directeur Bas Mulder. Kamervragen over strafblad bij pilletjes Minister Ivo Opstelten (Justi tie) en staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) moeten de Tweede Kamer uit leggen wat het strenge drugs beleid op festivals heeft opgele verd. „Hoe heeft dit bijgedra gen aan de volksgezondheid en de veiligheid van de festivalbe zoekers?", wil D66 onder meer weten naar aanleiding van het artikel 'Strafblad door drie pille tjes' dat vorige week in deze krant stond. Volgens versla vingszorginstellingen veroor zaakt het zero tolerance-beleid voor xtc en andere drugs meer problemen dan het oplost. Vrijwilligers van de Reddingsbri gade Nederland hebben deze zo mer uit zee en de binnenwateren 369 mensen gered die het anders waarschijnlijk niet hadden over leefd. Dat maakte de Reddingsbri gade in IJmuiden gisteren be kend. Negen mensen zijn verdron ken. In totaal moest de brigade 6.148 keer in actie komen. De Red dingsbrigade ziet een toename van het aantal mensen dat op en rond het water in levensgevaarlij ke situaties komt. Vorig jaar wer den nog 342 mensen gered en in 2012 ruim 270. De brigade pleit voor meer voorlichting en meer aandacht voor zwemonderwijs. D66 wil snel een debat met minis ter Edith Schippers (VWS) over een rapport over de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Volgens het rapport zou de relatie tussen het ministerie van Schippers en de NZa 'ongezond' zijn. Er zou spra ke zijn van 'inmenging* van VWS in de werkzaamheden van de NZa. De conclusies van het rap port van de commissie-Borstlap lekten gisteren deels uit Een van de taken van de NZa is het toe zicht houden op de zorgaanbie ders en -verzekeraars. D66-Ka- merlid Pia Dijkstra noemt de con clusies van het rapport 'zorgwek kend'. „Ik wil zo snel mogelijk een debat." Dat geldt onder meer ook voor de Christenunie. Vol gens de commissie bemoeit het ministerie zich veel te veel met de NZa. De commissie adviseert daarom om de contacten tussen de top van de NZa en het ministe rie te beperken. Ook het feit dat de NZa zowel de regels opstelt als controleert, moet anders. De inter ne problemen kwamen eerder dit jaar aan het licht na de zelfmoord van NZa-medewerker en klokken luider Arthur Gotlieb. Tbs-kliniek deed te weinig tegen smokkel De tbs-kliniek De Rooyse Wis sel had meer kunnen doen om de smokkel van verboden spul len tegen te gaan. De controles van kamers, post en mensen waren niet voldoende en zijn verscherpt. Van misstanden, een angstcultuur en een tekort schietende zorg is na onder zoek niets gebleken. Dat zegt staatssecretaris Teeven van Vei ligheid. Aanleiding voor het on derzoek waren negatieve be richten in de media over de kli niek. Zaterdag bleek dat vorige week drie tbs'ers in de kliniek zijn overleden. Daarnaar loopt een nieuw onderzoek. Een Israëlisch bedrijf zegt de twee uit hun baan gevlogen Galileo-satellieten weer in de juiste baan te kunnen leiden, maar wetenschappers twijfelen of dat met de huidige techniek al kan. Het Israëlische Effective Space Solutions kan met behulp van een microsatelliet (een soort ruimtesleepboot) een nagenoeg 'dode' satelliet naar een baan op ongeveer 300 kilometer van de huidige transporteren, de zogenoemde graveyard orbit (kerkhofbaan). De microsatelliet koppelt zich aan de satelliet en vliegt deze naar zijn nieuwe baan. De 'ruimtesleepboot' heeft een gewicht van slechts 250 kilogram, tien tot twintig maal lichter dan de gemiddelde communicatiesatelliet, en is uitgerust met een duurzame stuwraket. Wereldwijd netwerk: 30 satellieten (27 3 reserve), 2 controlecentra en tientallen grondstations (sinds 2013 operationeel). Er zullen op elke willekeurige "~~- Hoogte: 23.616 kilometer plaats op aarde altijd minimaal 6 satellieten 'in beeld' zijn. V~l Galileo in de ruimte: ontvangst signalen van minstens vier satellieten zijn nodig voor plaatsbepaling op aarde. j Wereldwijde dekking: betere dekking van satelliet- signalen op hogere geografische breedten. De satellieten draaien in iets meer dan veertien uur rond de aarde. Niet op schaal infographic Ronald Visser bron Effective Space Solutions, ESA door Lilian Dominicus DELFT - De twee Europese naviga- tiesatellieten die na lancering in een verkeerde baan rond de aarde kwamen, zijn in 'goede gezond heid' en gedragen zich zoals het hoort, zegt de Europese ruimte vaartorganisatie ESA. Een Israëlisch bedrijf zegt de satellieten te kun nen redden. door Freke Remmers AMSTERDAM - Stinkende of luid ruchtige medepassagiers, dicht op elkaar moeten staan. Nederlandse liftgebruikers ergeren zich er dood aan en dus ontwikkelde het Liftin- stituut samen met etiquettedeskun- dige Anouk van Eekelen een lijst van do's en don'ts in de lift. Lees meer etiquetteregels voor in de lift op www.liftetiquette.nl IJMUIDEN DEN HAAG DEN HAAG VENRAY

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4