Dimitri Verhulst slaat schokkende toon aan KÜT r Film by the Sea wth/al voor film e" uu DIZZIE 11 Nelleke Ceel begint gewoon opnieuw K*DDi5M Maak kans op 'Landgoed Longbourn' van Jo Baker Wees de verfilming in de bioscoop voor ■NV deren een manier van denken waarin anderen óók meedoen. „Ik ben een calvinist. Een opvoeder. Een moralist." Een boek is de enige plek waarin je kunt zien wat anderen écht denken. „In een film kan het gelo gen zijn, in het echt kan het alle maal gelogen zijn. Maar in een boek, als een verzonnen persona ge iets denkt, is het altijd eerlijk. Zo komen kinderen in het hoofd van anderen. Als dat gebeurt, komt er iets van empathie en dat wil deze dominee zonder god dan wel uitdragen." Film trekt kinderen uit hun fanta sie, vindt hij. „In een film weet je echt niet wat de personages den ken. In een voice over zóu het nog kunnen." Weer is het stil. „Of is het voice overs!" Twee gedachtensprongen later jongleert hij met de zin 'Er waren twee Piet Jansens'. „Of twee Pieten Jansen?" Taal, zegt hij, is gewel dig om mee bezig te zijn. Hij veert op. „In mijn nieuwe boek De Duik, dat over ruim twee weken uitkomt, heb ik zo heerlijk gewerkt met mijn redac teur. Herschrijven is niet mijn hobby, maar een boek wordt er vaak wel beter op." Dit vergt dat hij luistert naar kritiek. „Dat leer je heel goed als je films schrijft. Of mu sicals. Als je liedjes voor een musical maakt, weet je dat slechts de helft gebruikt t wordt. Dat geeft niks. Je ego mag nooit het eindproduct zijn. De schrijver is altijd on dergeschikt." Gelukkig, zegt hij, is hij in een boek meer de baas over zijn taal. Daarom schrijft hij ook het liefst poëzie. „Dat is wat er uit moet. Die drang, dat gevoel. Je krijgt een ge dachte en dat is al bijna genoeg. Eén sterk beeld en je hebt een gedicht." Je kunt die momenten ook opzoeken: „Er voor gaan zitten. Liefst aan zee, onder de sterren. Hoe aangenamer de omgeving, hoe somberder het gedicht." In één ruk gaat hij door naar de volgende gedachte: Lezen is belangrijk. Het leert kinderen een manier van den ken waarin anderen óók meedoen „De eindigheid van mijn wereld is toch binnen dertig jaar aan staande. Als ik even doorrook, bin nen twintig jaar. Dus ja. Dat licht op de dingen." Herhaalt: „Dat licht - met ch - van het afscheid ligt - met een g - op de dingen." Even een serieuze ondertoon. Sjoerd Kuyper wil de wereld mooier maken. „Als iedereen doet wat hij kan, wordt alles mooier. Dat zou zo heerlijk zijn. De bus chauffeur 's morgens groeten, dan stopt de buschauffeur voor ie mand die wil oversteken. Die ver telt dat blij tegen iemand anders, die daar zó vrolijk van wordt dat hij zijn oude moeder een bezoek je brengt. Haar broer is generaal en die besluit op deze mooie dag de bom niet te gooien. En dat alle maal omdat je de buschauffeur 's morgens hebt gegroet." Dat ideaal draagt hij altijd bij zich, zegt hij. Is dat ook waarom hij schrijft? „Aanvankelijk deed ik het alleen voor me zelf. Later een hele tijd om de wereld te ver beteren. Nu nog steeds hoor, maar ook om de hypotheek te betalen." Hij lacht: „Ik weet niet of ik zó veel zou maken als ik geen woekerpolis had." Vijfhoeken zijn er van hem dit jaar. „Best aardig." Hotel de grote L, Kwaaie verhalen van liefde, deze maand De Duik, Mama lief alsje blieft en er komt nog een Sinterklaasboek. „Een Sinterklaasboek dat de wereld ook een stuk mooier gaat maken. De oplossing voor alle problemen van de wereld." Hij heeft een verhaal bedacht waardoor het mogelijk wordt dat pieten in alle kleuren worden geschminkt. „Dat kinderen zien dat het de buurman kan zijn, of je grote broer. Dat ieder kind hoopt dat zijn vader volgend jaar uitverkoren wordt om Zwarte Piet te zijn. Geweldig toch?" Over vijfjaar, hoopt hij, weet geen kind meer dat er ooit een kleine Moorse knecht naast hem stond. „In het begin had ik bij de Pietendiscussie zoiets van 'Kom jongens, het is maar een to neelstukje.' Maar je moet het serieus ne men", vindt hij. „Het zit veel dieper dan wij, die nooit slaaf waren of uitgebuit zijn geweest, kunnen bevroeden. Het is een rot tige herinnering aan een tijd die eindelijk eens afgelopen moet zijn." Sjoerd Kuyper vindt steeds meer dat maat schappelijke thema's ertoe doen. „In een volgend boek wil ik iets doen met de finan ciële wereld. Die smeerlapperij. Het lijkt me fijn om een kind te introduceren met een vader die zich enorm heeft verrijkt in de bankwereld. En hoe dat kind daarop rea geert als hij het een beetje doorkrijgt. Daar ben ik nu mee aan het spelen. Want kinde ren moeten toch de kar weer trekken." De kar trekken. „Jak." Van Dimitri Verhulst (41) versche nen tot vandaag veertien boeken. Veelal korte romans, geschreven in de Vlaamse stijl die Nederlan ders zo graag sappig noemen. Er zitten boeken tussen die horen bij het beste dat de Nederlandsta lige literatuur deze eeuw heeft op geleverd, zoals Problemski hotel, Mevrouw Verona daalt de heuvel af en De helaasheid der dingen, de ver filmde klassieker. Voor Godver- domse dagen op een godverdomse bol won hij de Libris. Maar toen stokte het. Van De laatkomer mogen 75.000 exemplaren zijn verkocht en een verfilming op sta pel staan, het verhaal mis te een extra laag. Mijn ge voel was dat Verhulst zich inhield, dat hij iets achter hield, dat hij met zijn ge dachten bij een ander boek was. Het kan hinein- interpretieren achteraf zijn nu Kaddisj voor een kut is verschenen. Hier is een andere Verhulst aan het woord. Chargerend kan worden gesteld dat het voorbij is met de vrijblij vendheid. Verhulsts be trokkenheid bij de maat schappelijke onderwer pen die hij aan de orde stelde, was niet onop recht, verre van. Maar de mooie formulering leek op sommige momenten voor een Kaddisj voor een kut de boventoon te voeren. Maak nu echter kennis met de ernstige Di mitri Verhulst en wees voorbe reid op een schok. In Kaddisj voor een kut gaat het ergens over. Dit is het boek dat hij voor zich uit heeft mogen schuiven, in de we tenschap dat het moment ooit ging komen. Begin dit verbijste rende boek met de achterflap en besef dat Verhulst het hier over zichzelf heeft. In de je-vorm, die hij ook gebruikt in het eerste van de twee delen van het boek. De je-vorm biedt, nu deze zo dichtbij komt, net iets meer zelfbescher ming dan de ik-vorm. Verhulst schrijft over de dood van een meisje in een in stelling voor verwaar loosde jongeren. Kap stok is de kerkdienst voor haar begrafenis. De gedachten gaan te rug naar hoe zij is be handeld. Als oud vuil, onmenselijk. In deel twee gaat het over een paar dat ooit in zo'n instelling heeft gezeten en heeft beslo ten zijn kinderen te ver moorden. Deels ge schreven in dialoog vorm. De delen botsen qua aanpak en stijl. Maar dat laatste ook weer niet helemaal. In Kaddisj voor een kut ziet Dimitri Verhulst af van een mooie stijl. Omdat het er nu om gaat. is hét festival voor Film en boek. 12.2is«P«rabc' i MAANDAG 1 SEPTEMBER 2014 BLOG Wilde verhalen over misère in de uitgeef- wereld zijn niet besteed aan Nelleke Geel. De uitgeefster van boeken van Zafón en Lewinsky ging weg bij Signa tuur en begon uitgeverij Meridiaan. Theo Hakkert blogt over de presentatie. jo bakbr LOTERIJ Tien exemplaren van Landgoed Longbourn van Jo Baker over weesmeisje Sarah, de schoonmaakster van de familie Bennet, worden verloot via De Bezige Bij en Diz- zie.nl. In de kelderruimtes van de bedien den is er liefdesverdriet en volop intrige. VAN EIGEN BODEM BOEKRECENSIES Lees vijf boeken vóór de verfilmingen er van in de bioscoop draaien. Schrijf een re censie op Dizzie.nl. Vijftig tinten grijs (E.L. James), Verloren vrouw (Gillian Flynn), Kap pen! (Carry Slee), Spotgaai (Suzanne Col lins), Dorsvloer vol confetti (Franca Treur). door Theo Hakkert x>y$xf De Duik Sjoerd Kuyper Lemniscaat 16,95 euro Koop dit boek bin nenkort op Dizzie.nl DiMiTRi VERHULST Dimitri Verhulst 159 blz. Atlas Contact 17,99 euro =sfe==^--r Bezoek keer inic 0eze bon geeft ree tien filmbezoeken t»]d by the Sea Een Tienrittenkaart De entree voor tien b eentje of in een keer Ttenrittenkaart kost norma c.neC,ty bedraagt normaal €95. kaart slechts 75, deze bon betaal je voor een Tie _e filnlbezoek. Dn le bespaart dus maar netst .„-.ïaör Vlissingen. t 'O,- Op leiumuc— (ilmr«sea Tor ZOIA Vttsstn&en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11