RIDE™
R#SES
Burgemeester René Ver
hulst en gemeente Goes
zijn klaar voor de Ride for
the Roses. 'We zetten Zee
land en Goes op de nationa
le kaart'.
RIDE FOR THE ROSES 3
STARTPROCEDURE EN ENKELE SPELREGELS
Voor de tweede keer in relatief korte tijd
is Goes op 7 september start- én finish-
plaats voor de landelijke Ride for the
Roses. Dat is bijzonder te noemen. Bur
gemeester René Verhulst kijkt uit naar
wat hij noemt de 'oerrit' voor het goe
de doel.
De eerste keer dat het massale fietsevenement Goes aan
deed, in 2008, was voor Verhulsts tijd. Hij trad pas twee
jaar later aan als burgervader, maar hij kreeg van de men
sen van de Delta Ride for the Roses, de 'Zeeuwse' Ride
die sindsdien jaarlijks wordt verreden in Zeeland, wel te
horen hoe leuk en indrukwekkend het was geweest.
Dat die Zeeuwse versie er is gekomen en nog steeds is,
geeft wel aan hoe het hier leeft. Voor Verhulst genoeg re
den om te bekijken of de landelijke organisatie nogmaals
genegen was om naar Zeeland te komen en dat is dus ge
lukt. De voorbereidingen zijn al sinds de 'kick ofF in no
vember vorig jaar in volle gang en de apotheose nadert.
Goes hoefde het wiel niet meer uit te vinden, maar die
tijd is gewoon nodig. „Als je ziet welke logistiek erbij
komt kijken", zegt Verhulst, die zelf de too kilometer-
tocht zal rijden. „En je moet sponsors hebben."
Die bleken uiteindelijk wel te vinden. „Het is een evene
ment waar de hele provincie van profiteert, kijk alleen al
naar de accommodaties. We zetten Goes en Zeeland op
de nationale kaart, het is het grootste peloton ter wereld
wat hier rijdt."
Om in aanmerking te komen als start- en finishplaats,
wordt door het landelijk comité gekeken naar de organi
satiekracht. „De Ride vindt vaak plaats in veilinggemeen
ten, die hebben faciliteiten. Je hebt een grote hal nodig,
liefst buiten het centrum en een terrein waar duizenden
fietsers kunnen vertrekken. Vergeet niet, die mensen
moeten ook allemaal ontbijten."
Omdat Goes al eerder met het bijltje heeft gehakt en
zich wat dat betreft dus heeft bewezen, zijn er nog wel
verbeteringen doorgevoerd. Verhulst: „Het is van groot
belang dat de route veilig is. Dat is hier minder ingewik
keld dan in Ede (waar de Ride vorig jaar plaatsvond)
Maar wat je ziet is dat veel mensen na 8o, 90 kilometer
moe zijn, maar niet willen onderdoen voor de rest en
toch hard blijven fietsen. Ik heb ze over het asfalt zien
zeilen."
Voor Goes biedt de komst van duizenden fietsers een uit
gelezen kans om mensen te verleiden nog eens terug te
komen. Dat gebeurt bijvoorbeeld met een kortingsbon
voor Omnium, die iedere deelnemer in zijn of haar 'goo-
diebag' zal aantreffen. „Zeeland probeert ook een imago
op te bouwen als fietsprovincie. Met de routes proberen
we mensen zo goed mogelijk kennis te laten maken met
wat we te bieden hebben", zegt Verhulst.
Maar belangrijker nog vindt hij het doel waar het uitein
delijk allemaal om is te doen, de bestrijding van kanker.
„Ik sta versteld hoeveel emotie er bij komt kijken. Je
merkt: we doen het ergens voor. Iedereen heeft wel ie
mand in gedachten. Tegen kanker voel je je vaak machte
loos, maar het geeft een goed gevoel om te zeggen 'ik
stap op mijn fiets en lever een bijdrage. Mensen stijgen
boven zichzelf uit, of je nu 100 of 25 kilometer fietst, ie
dereen levert een prestatie."
Tijdens de voorbereidingen wordt ook inhoudelijk bij
het doel stilgestaan. „Oncologen die komen vertellen
over kanker en wat er dankzij de opbrengst is bereikt."
Inmiddels staat de teller boven de tienduizend deelne
mers. „De maximumcapaciteit is 14.000, maar dat is
geen doel op zich", zegt Verhulst. „Mensen wachten het
weer af, er kunnen er zomaar nog vijfhonderd bijko
men."
Als er straks een lint van zeven kilometer fietsers door
Zeeland slingert, zal overlast voor het verkeer onvermij
delijk zijn. „Het kan een stranddag zijn. We waarschu
wen van tevoren in advertenties en via borden die al ver
in West-Brabant staan."
Luc Oggel
ZATERDAG 30 AUGUSTUS 2014
De start van de cycletour, de
tocht over 100 kilometer, kent
een massaal vertrek en om exact
10.00 uur valt het startschot
De cycletour wordt op de openba
re weg verreden onder begelei
ding van politie, motorbegelei
dingsteam (MBT) en voorrijders
(blauwe shirts).
Eerst vertrekken de prominenten
(roze wielershirts), voorafgegaan
door een groep voorrijders.
Daarna volgen de bedrijventeams,
met daar achteraan de individuele
deelnemers.
Alle deelnemers fietsen altijd ach
ter de voorrijders, te herkennen
aan blauwe Ride-wielershirts. De
voorrijders rijden op verschillende
plaatsen in het peloton. Zij wor
den niet ingehaald en hun aanwij
zingen dienen altijd te worden op
gevolgd.
De gemiddelde snelheid ligt tus
sen de 25 en 28 kilometer per
uur. Het dragen van een helm bij
de cycletour is verplicht.
In verband met de veiligheid rij
den ligfietsen en andere bijzonde
re fietsen achterin het peloton.
De routes bij de toertochten over
25 en 50 kilometer zijn uitgepijld
en staan op de fietspaden aangege
ven. Deelnemers dienen gebruik
te maken van de fietspaden en
zich aan alle normale verkeersre
gels te houden.
In tegenstelling tot de cycletour
over honderd kilometer kennen
beide toertochten geen massaal
vertrek.
Het vertrek van de toertochten is
rond 11.00 uur tot maximaal
12.00 uur. Er wordt gestart op
volgorde van aanwezigheid.
Het grootste peloton
ter wereld rijdt hier
Burgemeester René Verhulst is zelf ook een verwoed fietser, foto Marcelle Davidse