RIDE™ R#SES Burgemeester René Ver hulst en gemeente Goes zijn klaar voor de Ride for the Roses. 'We zetten Zee land en Goes op de nationa le kaart'. RIDE FOR THE ROSES 3 STARTPROCEDURE EN ENKELE SPELREGELS Voor de tweede keer in relatief korte tijd is Goes op 7 september start- én finish- plaats voor de landelijke Ride for the Roses. Dat is bijzonder te noemen. Bur gemeester René Verhulst kijkt uit naar wat hij noemt de 'oerrit' voor het goe de doel. De eerste keer dat het massale fietsevenement Goes aan deed, in 2008, was voor Verhulsts tijd. Hij trad pas twee jaar later aan als burgervader, maar hij kreeg van de men sen van de Delta Ride for the Roses, de 'Zeeuwse' Ride die sindsdien jaarlijks wordt verreden in Zeeland, wel te horen hoe leuk en indrukwekkend het was geweest. Dat die Zeeuwse versie er is gekomen en nog steeds is, geeft wel aan hoe het hier leeft. Voor Verhulst genoeg re den om te bekijken of de landelijke organisatie nogmaals genegen was om naar Zeeland te komen en dat is dus ge lukt. De voorbereidingen zijn al sinds de 'kick ofF in no vember vorig jaar in volle gang en de apotheose nadert. Goes hoefde het wiel niet meer uit te vinden, maar die tijd is gewoon nodig. „Als je ziet welke logistiek erbij komt kijken", zegt Verhulst, die zelf de too kilometer- tocht zal rijden. „En je moet sponsors hebben." Die bleken uiteindelijk wel te vinden. „Het is een evene ment waar de hele provincie van profiteert, kijk alleen al naar de accommodaties. We zetten Goes en Zeeland op de nationale kaart, het is het grootste peloton ter wereld wat hier rijdt." Om in aanmerking te komen als start- en finishplaats, wordt door het landelijk comité gekeken naar de organi satiekracht. „De Ride vindt vaak plaats in veilinggemeen ten, die hebben faciliteiten. Je hebt een grote hal nodig, liefst buiten het centrum en een terrein waar duizenden fietsers kunnen vertrekken. Vergeet niet, die mensen moeten ook allemaal ontbijten." Omdat Goes al eerder met het bijltje heeft gehakt en zich wat dat betreft dus heeft bewezen, zijn er nog wel verbeteringen doorgevoerd. Verhulst: „Het is van groot belang dat de route veilig is. Dat is hier minder ingewik keld dan in Ede (waar de Ride vorig jaar plaatsvond) Maar wat je ziet is dat veel mensen na 8o, 90 kilometer moe zijn, maar niet willen onderdoen voor de rest en toch hard blijven fietsen. Ik heb ze over het asfalt zien zeilen." Voor Goes biedt de komst van duizenden fietsers een uit gelezen kans om mensen te verleiden nog eens terug te komen. Dat gebeurt bijvoorbeeld met een kortingsbon voor Omnium, die iedere deelnemer in zijn of haar 'goo- diebag' zal aantreffen. „Zeeland probeert ook een imago op te bouwen als fietsprovincie. Met de routes proberen we mensen zo goed mogelijk kennis te laten maken met wat we te bieden hebben", zegt Verhulst. Maar belangrijker nog vindt hij het doel waar het uitein delijk allemaal om is te doen, de bestrijding van kanker. „Ik sta versteld hoeveel emotie er bij komt kijken. Je merkt: we doen het ergens voor. Iedereen heeft wel ie mand in gedachten. Tegen kanker voel je je vaak machte loos, maar het geeft een goed gevoel om te zeggen 'ik stap op mijn fiets en lever een bijdrage. Mensen stijgen boven zichzelf uit, of je nu 100 of 25 kilometer fietst, ie dereen levert een prestatie." Tijdens de voorbereidingen wordt ook inhoudelijk bij het doel stilgestaan. „Oncologen die komen vertellen over kanker en wat er dankzij de opbrengst is bereikt." Inmiddels staat de teller boven de tienduizend deelne mers. „De maximumcapaciteit is 14.000, maar dat is geen doel op zich", zegt Verhulst. „Mensen wachten het weer af, er kunnen er zomaar nog vijfhonderd bijko men." Als er straks een lint van zeven kilometer fietsers door Zeeland slingert, zal overlast voor het verkeer onvermij delijk zijn. „Het kan een stranddag zijn. We waarschu wen van tevoren in advertenties en via borden die al ver in West-Brabant staan." Luc Oggel ZATERDAG 30 AUGUSTUS 2014 De start van de cycletour, de tocht over 100 kilometer, kent een massaal vertrek en om exact 10.00 uur valt het startschot De cycletour wordt op de openba re weg verreden onder begelei ding van politie, motorbegelei dingsteam (MBT) en voorrijders (blauwe shirts). Eerst vertrekken de prominenten (roze wielershirts), voorafgegaan door een groep voorrijders. Daarna volgen de bedrijventeams, met daar achteraan de individuele deelnemers. Alle deelnemers fietsen altijd ach ter de voorrijders, te herkennen aan blauwe Ride-wielershirts. De voorrijders rijden op verschillende plaatsen in het peloton. Zij wor den niet ingehaald en hun aanwij zingen dienen altijd te worden op gevolgd. De gemiddelde snelheid ligt tus sen de 25 en 28 kilometer per uur. Het dragen van een helm bij de cycletour is verplicht. In verband met de veiligheid rij den ligfietsen en andere bijzonde re fietsen achterin het peloton. De routes bij de toertochten over 25 en 50 kilometer zijn uitgepijld en staan op de fietspaden aangege ven. Deelnemers dienen gebruik te maken van de fietspaden en zich aan alle normale verkeersre gels te houden. In tegenstelling tot de cycletour over honderd kilometer kennen beide toertochten geen massaal vertrek. Het vertrek van de toertochten is rond 11.00 uur tot maximaal 12.00 uur. Er wordt gestart op volgorde van aanwezigheid. Het grootste peloton ter wereld rijdt hier Burgemeester René Verhulst is zelf ook een verwoed fietser, foto Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 95