Eddie Bogaert weet waar hij het voor doet, hij heeft zelf kanker gehad. Hij was al ge motiveerd, maar sindsdien is hij extra gemotiveerd. 2 RIDE FOR THE ROSES Het moment dat de meeste indruk op me maakt, is het moment dat het lied The Rose klinkt over het plein bij de Zeelandhallen en die duizenden mensen denken aan de mensen voor wie ze op de fiets zitten. De emotie die dan boven zo'n peloton hangt. Dat is zo indrukwekkend. Dan voel je de verbonden heid." Eddie Bogaert sprong op een rijdende trein toen hij be gin van dit jaar gevraagd werd voor het vice-voorzitter- schap van het Zeeuwse bestuur van de Ride for the Ro ses. Officieel voorzitter is de Goese burgemeester René Verhulst, maar voor de dagelijkse praktijk komt veel te recht op de nek van Bogaert en de overige bestuursle den. „Ik dacht dat ik wat gewend was. Ik zit en zat al in aller lei besturen en organisatiecomités, maar dit is echt iets anders. Dit is organisatorisch wel wat groter. Als je al leen ziet hoeveel overheden en officiële instanties er bij betrokken zijn. En die moeten er allemaal wat van vin den." Al snel gaat het gesprek over de vrijwilligers die meewer ken om deze editie van de Ride for the Roses mogelijk te maken. Bogaert telt even uit de losse pols. Zo'n 150 motorrijders vooral voor de begeleiding van de 100 kilo meter. Voor de 25 en 50 kilometer ongeveer 50 vrijwilli gers die de wegen afzetten. Zo'n 150 voorrijders op de fiets. En dan nog eens 50 tot 100 man logistieke onder steuning in de Zeelandhallen. Een klein legertje. En dan heeft hij het nog niet over de mensen die er beroepshal ve bij betrokken zijn, zoals de politie, de mensen van de Veiligheidsregio, traffic-support, EHBO'ers en noem maar op. Zes jaar geleden mocht Zeeland de landelijke Ride for the Roses organiseren en nu klopte de landelijke organi satie al vrij snel weer aan. Of Zeeland wederom de orga nisatie op zich wilde nemen. Dat mag gezien worden als een compliment aan de organisatie. Maar Bogaert is reëel. De afgelopen zes jaar is het ook wel eens misge gaan. Dat de duizenden fietsers gigantisch vastliepen op het parkoers en er enorme files ontstonden. Bogaert: „We hebben natuurlijk de ruimte in Zeeland. Oké, we hebben nu nog één flessenhals in Zierikzee, voor de 100 kilometer, nogal op het eind van het par koers. Dan zijn de groepen al wat uit elkaar getrokken. Maar je mag toch ook wel wat van de mooie steden van Zeeland laten zien. Nee, we hebben echt een prachtig mooi parkoers." Bogaert onthult dat de langste afstand zelfs wat langer is dan 100 kilometer. Dat heeft te maken met de door komst door Wolphaartsdijk. In verband daarmee zijn in Wolphaartsdijk allerlei initiatieven en acties opgezet. Maar door plotselinge veranderingen in de route bij Mid delburg moest de lengte worden aangepast en werd Wolphaartsdijk uit het parkoers gesneden. Daar waren ze in dat dorp niet blij mee en dat hebben ze laten we ten ook. Het gevolg is nu dat de fietsers die de 100 kilometer doen, wel degelijk door Wolphaartsdijk rijden en bij de Zeelandhallen zien dat ze 105 kilometer hebben gere den. Ook aan de deelnemers aan de 50 en 25 kilometer is gedacht. Die hebben respectievelijk bij De Landing in Baarland en het Fort Ellewoutsdijk en de 25 bij Casco en Klein Stelle in Wemeldinge een aantrekkelijke stop. Bogaert rijdt zelf zo'n 10.000 kilometer per jaar op de ra- De emotie die dan boven zo'n peloton hangt Dat is zo indrukwekkend cefiets. Dat kan nu hij met pensioen is. Maar hij wil ook zijn conditie op peil houden. Zeker nadat de artsen hem zes jaar geleden vertelden dat hij prostaatkanker had. „Ze waren er gelukkig heel snel bij. Daar heb ik wel ge luk mee gehad. En ik hoop dat ik nu genezen ben. Ik heb er wel van geleerd dat ik elke dag zo veel mogelijk wil ge nieten van het leven. En niet achteraf wil zeggen; had ik er maar meer van genoten. Elke dag moet bij wijze van spreken een feestdag zijn." Zijn moeder en schoonvader zijn overleden als gevolg van kanker. Dus het ontbrak hem niet aan motivatie om zich in te zetten voor de strijd tegen die ziekte. Als je op die rugnummers de tekst ziet: 'Ik fiets vooren dan ge volgd door een naam. Dan weet je hoe zeer die ziekte ie dereen raakt. Het lijkt alsof het wat minder wordt met de Ride for the Roses in Zeeeland dit jaar. Minder deelnemers, minder sponsors. „Er is niks aan de hand. Er zijn gewoon te veel acties en activiteiten voor goede doelen. Twee weken na de Ride is er geloof ik weer een actie voor Jayden. Dat is natuurlijk ook heel belangrijk. Ik kan begrijpen dat de mensen niet weten waar ze eerst op in moeten haken. Het zijn allemaal goede doelen en allemaal even belang rijk." Hij voegt er aan toe dat je er niet naar moet willen stre ven om steeds records te breken wat de opbrengst be treft. Alle bijdragen helpen. Een mooi bedrag van een be drijf, maar ook enkele euro's die door jongens en meisjes bij elkaar gesprokkeld worden, doordat ze ieder op hun eigen manier in actie zijn gekomen. „Wanneer voor mij de dag geslaagd is? Natuurlijk als we een mooie cheque aan het KWF Kankerfonds kunnen overhandigen. En natuurlijk als we mooi weer hebben, al kan het waarschijnlijk nooit meer zo mooi als zes jaar geleden. Maar ook als ik zie dat die 500 vrijwilligers er staan. Sommigen misschien de hele dag, moederziel al leen ergens in de polder op een kruispunt. Als die er niet zijn gaat de hele Ride niet door. En het is toch ook prachtig dat ze met z'n allen overal vandaan komen om in Zeeland te fietsen." René Schrier „Je mag toch wel wat van de mooie steden van Zeeland laten zien." foto Marcelle Davidse Zonder al die vrijwilligers gaat de hele Ride niet door Eddy Bogaert

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 94