Special: 20 X Ondernemer IVERK Open dag in nieuw pand Denken vanu mo£e Tekst en Foto's: Dennis Rijsbergen In crisistijd kun je als bedrijf de in vesteringskraan dicht draaien en flink in de kosten snijden om het hoofd boven water te houden. Of je doet het zoals Maas Hagoort Lampen in Kapelle. Het Zeeuwse bedrijf nam zich voor om juist niet met de crisis mee te doen en het nam de eigen bedrijfsvoering eens nauwkeurig onder de loep. Het resultaat is indrukwekkend. In een markt die 30 procent kromp, verdubbelde Maas Hag oort Lampen de omzef. En de on derneming staat al enkele jaren achtereen in de FD Gazellenlijst van snelstgroeiende bedrijven van het land. licht als dienst wordt aangebo den. Bedrijven sluiten dan een soort huur contract af, Maas Hag oort zorgt voör energiebesparen de verlichting. "De klant heeft een direct finan cieel voordeel, hij bespaart immers op energie, maar hij kan ook mettertijd een indi rect voordeel halen. Want met slimme verlichting is veel mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een sensor die de aanwezigheid meet. Als uit een lichtsensor blijkt dat een kamer twee dagen niet is ge bruikt, dan hoeft die kamer ook niet schoongemaakt te worden." Duurzaamheid. Het is inmiddels iets wat in de genen van Maas Hagoort zit. Niet zo vreemd, vindt Zwemer. "Licht en welzijn zijn nauw met el kaar verbonden. Licht doet mensen goed voelen. De mens staat centraal is ons werk en ons bedrijf. Dan is een duurzamere wereld voor ons ook dui delijk streven." Maas Hagoort is onlangs naar een nieuw pand in Kapelle ver huisd. De officiële opening is op donderdag 4 september. Vrijdag 5 en zaterdag 6 september is het be drijf open voor alle belangstellen den. Duurzaamheid staat dan cen traal. Mensen kunnen het bedrijf bezichtigen en uitleg krijgen over het werk van Maas Hagoort. Op het achterterrein staan boven dien zo'n 30 exposanten op het ge bied van duurzaamheid. Zo zijn er elektrische auto's te bewonderen en laten jonge designers creatieve concepten zien en kun je tips krij gen over energiebesparende maat regelen. De open dagen zijn van 10.00 tot 16.00 uur aan de Nijver- heidweg 2 in Kapelle. Meer infor matie: www.maashag- oort. nl/businessdagen krimpende markt de omzet verdubbelen. Maas Hagoort, je kunt er alle kanten mee op. KAPELLE - Hagoort Lampen begon in 1946 in Rotterdam. "We deden toen alle lampjes van de boten van de Holland-America Lijn", vertelt com mercieel directeur Willem Jan Zwe mer. Maas Verlichting in Goes was meer een groothandel. De twee gin gen in 2004 samen. Vanaf dat mo ment is het bedrijf een grote speler in Nederland als het gaat om projectver lichting in bedrijfspanden, kantoren, retail en scholen. Zo leverde Maas Hagoort de verlichting voor grote projecten als de Rotterdamse Erasmus- brug en het hoofdkantoor van Micro soft in Amsterdam. Het belang van goede verlichting wordt nog vaak onderschat. Vaak zijn het nog tl-bakken die kantoren ver lichten, zonder dat over een goed lichtplan is nagedacht. "Maar de hoe veelheid licht is belangrijk net als de kleur en de gelijkmatigheid. Ogen moeten zich constant scherpstellen als een ruimte slecht verlicht is. Dat kan vermoeidheidsklachten opleveren of werknemers kunnen zelfs aan het eind van de dag met hoofdpijn naar huis gaan", stelt Zwemer. "Of als je een gang in een verzorgingshuis van uit het midden verlicht, krijg je een onaangenaam spelonkeffect. Terwijl als je asymmetrisch via de wanden ver lichtje een prettige sfeer hebt. Dat is een spel dat wij goed beheersen." Hoe belangrijk verlichting ook is, toch is licht vaak een sluitstuk in de begroting van bedrijven, zegt Zwe mer. "Zeker sinds 2008 toen de bud getten onder druk kwamen te staan." Willem Jan Zwemer: In een Het Zeeuwse bedrijf kwam voor een flinke uitdaging te staan. De doel groep had het door de crisis moeilijk. "We hebben toen gezegd: Weetje wat, we gaan niet meedoen met de crisis. Is het mogelijk om ons markt aandeel te verdubbelen zelfs in een markt die 30 procent is afgenomen? Waar zien we kansen. Het tover woord is daarbij focus. Hoe focussen we op de juiste klanten en wat is de juiste klant?" Het bedrijf werkte tot in detail dé bedrijfsvisie en -missie uit. "We hebben onszelf afgevraagd waar we in 2016 willen staan. Hoe groot we dan willen zijn en welke klanten we willen hebben, maar ook wat we niet willen. We zijn toen gaan terugredeneren om te zien waar we in 2015 en in 2014 willen staan. Kortom, in plaats van vanuit de beper kingen van de crisis zijn we vanuit on ze dromen naar de toekomst gaan kijken. Ook tegen onze mensen hebben we gezegd: 'Wat is in 2016 jouw po sitie binnen de club? Wat heb je daarvoor nodig? Zo zie je dat mensen geënga geerd raken. Ster ker nog, er kwam een energie los die je als manager niet hoeft te ma nagen." Het bedrijf had een duidelijk doel en een missie. On der het motto 'Wij verlichten uw werk aanzienlijk' wilde Maas Hagoort een simpele boodschap voor zijn klanten. "Wat wij doen, kunnen we op een bierviltje uitleggen. Letterlijk. We hebben ons verhaal op een bierviltje laten drukken en die komt bij elke klantbespreking op tafel", legt Zwe mer uit. Kijken naar de mogelijkheden in plaats van naar de beperkingen. Den ken vanuit groei in plaats van alleen maar snijden op kosten en budgetten. Het resultaat mag er zijn. Maas Ha goort verdubbelde zijn omzet in een periode waarin veel bedrijven kopje onder gingen. Ook in 2013 behoorde het Zeeuwse bedrijf tot de grootste groeiers van Nederland. Maar als het aan Zwemer ligt, stopt het succesver haal hier niet. Het ambitieuze bedrijf heeft grootse plannen. Plannen waar mee bedrijven flink kunnen besparen op hun energiekosten. "Wij willen een transitie van bezit naar gebruik. Neem de koffieautomaat in bedrij ven. Die is niet in eigendom. Je be taalt voor de koffie. Dat kan ook met licht. Waarom zou je eigenaar willen zijn van de armaturen terwijl je alleen het licht wil?" Maas Hagoort heeft dan ook een concept bedacht waarin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 128