Complot: 'bijna' bewij s voor een machinegeweer 8 VERDIEPING ONDERZOEK MH17 De complotdenker laat één woordje weg uit een citaat en krijgt zo een nieuwe waarheid over de crash van MH17. Tik 'MH17' en 'conspiracy' in op Google en je krijgt vier miljoen hits. Sinds het toestel van Malaysia Airlines crash te in Oost-Oekraïne houden dui zenden mensen over de hele we reld zich bezig met het construe ren van complottheorieën over wat er met het toestel is gebeurd. Dat zijn grotendeels ook mensen die alternatieve werkelijkheden koesteren over 9/11, de 'ware be doeling' achter aids en over de dood van Lady Di. Het Journaal is een lachertje in hun ogen, achter gronden in kranten zijn regerings- propaganda. Rekening houden met resultaten van onderzoeken door experts, is zinloos: die rappor ten zijn slechts officiële versies, die de werkelijkheid moeten ver hullen. 'Veel mensen geloven dat de wer kelijkheid die de media presente ren, niet de echte werkelijkheid is. Wat op het eerste gezicht de wer kelijkheid lijkt te zijn, is niet meer dan een facade, het geraffineerde werk van mensen die er belang bij hebben dat de ware werkelijkheid aan het oog wordt onttrokken', al dus historicus Maarten van Ros- sem in het voorwoord van het boek Complot!. Het complot neemt verschillende gedaantes aan: van 'MH17 was de verdwenen vlucht MH370', via het aanwijzen van de gebruikelijke verdachten (zionisten, illuminati), tot 'Oekraïne deed het'. Die laatste theorie luidt dat niet pro-Russi sche separatisten MH17 neerhaal den, maar dat het toestel met bijna tweehonderd Nederlandse passagiers aan boord door een ge vechtsvliegtuig van de Oekraïense luchtmacht werd neergeschoten in een operatie om Rusland de schuld in de schoenen te kunnen schuiven. Dit verhaal heeft een ze kere mate van geloofwaardig heid gekregen omdat jour nalisten als loost Niemöller (ex-HP/De Tijd en Nieuwe Re- vu) en Robert Parry (ex-Associated Press en Newsweek) er on line stukken over pu bliceerden die via so ciale netwerken werden verspreid. Uiteindelijk nam ook de Maleisische krant New Straits Ti mes het over; twee dagen la ter volgde al een ontkennend ver volgverhaal. Een van de belangrijk ste 'bewijzen' voor de 'Oekraïne EP Nog steeds weten we niet wat er precies is ge beurd met rampvlucht MH17. Een voorlopig ver slag had er op 17 augus tus moeten liggen. Er staat een maand voor, volgens de regels van Burgerluchtvaartorga- nisatie ICAO. Dat dat niet ging lukken, gaf de Onderzoeksraad voor Veiligheid in Den Haag al snel aan. Oorlogshandelingen in het Oekraïense rampgebied maakten onder zoek vaak onmogelijk. Het rapport komt nu waarschijnlijk begin september. Het zou een eerste feitenrelaas moeten geven. Het wachten op onderzoeksresultaten ver oorzaakt kritiek. Rusland beklaagt zich er over 'dat de opnames van de zwarte dozen nog niet zijn vrijgegeven'. Westerse landen zouden bewijzen achterhouden die de on schuld van Rusland en de opstandelingen aantonen. Ook Amerikaanse spionagedes- kundigen wijzen president Obama erop dat hij de bewijzen die hij zegt te hebben voor de betrokkenheid van pro-Russische separatisten, moet vrijgeven. In het Wes ten groeit argwaan. De Amerikanen wisten meteen hoe het zat: Rusland was de schul dige. Waar blijven de bewijzen dan? Al ligt er nog geen rapport, met de al be kende feiten en met logica kan heel veel worden ontrafeld, stelt generaal-majoor buiten dienst Frank van Kappen, WD-se- nator en voormalig militair adviseur bij de VN. „Kwestie van afpellen van mogelijkhe den." Verdwijnt een vliegtuig op 11 kilome ter hoogte in één keer van de radar, dan is het aantal mogelijke oorzaken beperkt: een technisch mankement, een bom, een jacht vliegtuig of een luchtdoelraket. Een mankement? De Onderzoeksraad houdt de lippen stijf op elkaar, maar van de Oekraïense Veilig heidsraad weten we dat de zwarte dozen tot op de laatste seconde geen technisch mankement registreerden. „Dus dat kun je uitsluiten", aldus Van Kappen. Een bom Die krijg je op Schiphol vandaag de dag niet zomaar aan boord gesmokkeld. Van Kappen: „De rampplek zou na een bomex plosie een heel ander beeld geven." De rampplek in Oekraïne laat zich inderdaad niet vergelijken met die bij het Schotse Lockerbie, waar in 1988 een vliegtuig neer stortte nadat Libische geheim agenten een bom aan boord hadden weten te krijgen. Ook uit te sluiten. Een gevechtsvliegtuig? Van Russische zijde klinkt de beschuldi ging dat de Oekraïners een Su-25 hebben ingezet om vlucht MH17 neer te halen. Dat gevechtsvliegtuig is echter ontworpen voor aanvallen op gronddoelen, zoals tanks, en kan niet hoog genoeg vliegen om een passagiersvliegtuig effectief te besto ken. „Ook dan zouden we op de rampplek een ander beeld van de neergeschoten Boeing krijgen", zegt Van Kappen. Dat ko gelgaten in de romp bewijzen dat het gaat om beschieting door een vliegtuig, zoals deed het'-these zijn opmerkingen van Michael Bociurkiw in een tv-interview op 29 juli. De woord voerder van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OV- SE) was een van de eerste wester lingen op de rampplek. Letterlijk zegt hij (vertaald): „Twee of drie stukken van de romp zijn pokda lig geworden. Het lijkt bijna alsof machinegeweervuur, heel sterk machinegeweervuur, deze unieke sporen heeft achtergelaten." Even later vraagt de verslaggeefster of hij resten van een raket heeft ge zien. Nee, zegt Bociurkiw, 'maar zelfs als die er waren, hebben wij niet de ogen die getraind zijn om die op te merken; maar er zijn nu experts hier die daartoe in staat zouden zijn'. Om Bociurkiw te kunnen opvoe ren als complotbewijs, laat je het cruciale woord 'bijna' weg als je hem citeert en je beperkt de op merkingen over de raket tot de ontkenning dat hij resten heeft ge zien. Dat zijn mensen niet ge traind zijn om dit soort waarne mingen te doen, laat je weg. Inmiddels worden Bociurkiws woorden weergegeven als 'OV- SE-monitor: vliegtuig door machi negeweer neergehaald' en 'OVSE-waarnemer bevestigt: ko gelgaten'. door Johan van de Beek /vliegramp Nieuws en achtergronden Afpellen tot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 8