De Ridder
Installaties
Bedrijfsauto
ZEEUWS-VLAANDEREN
almanak
Gemeenteraad wil ambitieuze plan voor
facelift van centrum van Terneuzen eerst
eens goed laten bezinken.
36 en 37
dijkwoningen
jachthaven
tunnel
In 'Aards Paradijs' valt
veel zélf in te vullen
TERNEUZEN - Een futuristische to
ren van 120 meter hoog, een tun
nel, een nieuwe jachthaven, een
cruisehaven, een nieuwe variant
van de Axelse brug, bootjes in de
binnenstad, dijkwoningen, twee
appartementengebouwen, een ho
tel...
De bouw van de nieuwe zeesluis
biedt Terneuzen volgens project
ontwikkelaar Piet van Alten een
tweede kans. Na de oplevering
van de Westerscheldetunnel mis
te de stad volgens hem de boot.
En dat mag geen tweede keer ge
beuren.
„Het is mij allemaal nogal wat",
vatte nestor van de gemeenteraad
Giel van Boom (TOP/GB) de pre
sentatie van de visie kernachtig-sa
men. Sam Verhelst deed het an
ders. „Ik ben bang dat ik straks
Terneuzen niet meer herken."
Van Alten benadrukte deze week
in de informatiebijeenkomst dat
het vooral om een denkrichting
gaat. De visie gaat uit van investe
ringen van ongeveer 350 miljoen
euro in infrastructuur, waaronder
een tunnel voor autoverkeer on
der de Scheldekade. Zo kan er van
uit het centrum tot aan de zeedijk
een wandelboulevard worden ge
maakt, waarmee de zo gewenste
band tussen stad en water wordt
verstevigd. Daarnaast is er 300
miljoen euro nodig voor de bouw
van zo'n 1000 appartementen,
200 hotelkamers, kantoren, en par
keergarage, cruisehaven en een
nieuwe jachthaven. Vooral een
plaatje van een 120 meter hoge,
zonne-energieopwekkende toren
- met hotél, appartementen, kan
toren en een uitkijkpost -, op de
pier deed de monden van veel
raadsleden en bezoekers openval
len. „Dit lijkt wel op Dubai aan de
Westerschelde", becommenta
rieerde een bezoeker de toren na
afloop.
Van Alten weet zich gesteund
door investeerder MLB Luxem
burg. MLB richt zich op de realisa
tie van duurzame projecten, met
als doel het opwekken (en verko
pen) van energie. MLB zegt het
miljoenenproject volledig te kun
nen dragen, maar vraagt wel aan
alle participanten een borg van
maximaal twintig miljoen euro
om de voortgang van het project
te garanderen. Van Alten: „Dat be
drag krijgen zij later terug. We we
ten dat de gemeente geen geld
heeft, maar wellicht is er samen
met andere deelnemers (zoals
bouwbedrijven) een buffer te ma
ken. Het is nu tijd voor kritisch
onderzoek naar alle mogelijkhe
den en onmogelijkheden."
Net als veel raadsleden zat ook
burgemeester Jan Lonink met vra
gen over de financiering. „Wie zit
ten hier achter? MLB en wie nog
meer? Bulgaarse investeerders?"
Van Alten, die ook zaken in Bulga
rije doet, stelde dat er niets ge
heim is. „Het zijn twee Duitsers
met een vennootschap in Luxem
burg."
Het is nu aan gemeenteraad om
wel of niet verder te gaan met de
visie van Van Alten of vast te hou
den aan een eigen plan voor de
Veerhaven en omgeving.
Na twee jaar oefenen kon dat Vlis-
singse meisje haar pennenvruchten
eindelijk kwijt bij een landelijk dag
blad. De eerste klus was een reporta
ge van een nieuwe brug, waarvoor
ze de bedrijfsauto mee kreeg. De
splinternieuwe bedrijfsauto.
Nadat ze de sleutel kreeg toegewor
pen, grapte ze over het lot van haar
vorige stageauto: die raakte wonder
wel klem tussen twee betonnen par-
keerkelderpalen. Nee, dat zou haar
niet nog eens overkomen.
Toen de deadline in zicht kwam en
er nog steeds geen reportage was
verschenen, ging de nieuwschef
maar eens bellen. De stagiair was
nauwelijks te verstaan door het la
waai van een takelwagen.
energieopwekkende
toren met hotel,
appartementen,
kantoren en uitkijkpost
cruisehaven
appartementen l
tunne
Scheldetheater
Curator Bart van de Wijnckel van
het Terneuzense advocatenkan
toor Burlet Van de Wijnckel
ziet geen kansen voor een door
start. De afgelopen jaren hebben
meer installatiebedrijfjes in de re
gio het loodje gelegd. „Ik hoor ver
halen over een aantrekkende eco
nomie en nieuwe activiteiten in
de bouw. Maar veel werk voor in
stallatiebedrijven heeft dat de laat
ste tijd niet opgeleverd", stelt Van
de Wijnckel. De eigenaren van
het installatiebedrijf in Aarden
burg moesten het faillissement
aanvragen, omdat de bank niet
langer wilde financieren. Ook de
belastingschuld was opgelopen.
Jan de Ridder Installaties is in
1990 opgericht door naamgever
(en voormalig wethouder van de
gemeente Aardenburg) Jan de Rid
der. Onder zijn leiding speciali
seerde het bedrijf zich in diverse
takken van de werktuigbouwkun
dige installatietechniek. De Rid
der liep voorop bij het installeren
van zonnecollectoren op daken
van bedrijven en particuliere wo
ningen.
In 2009 verkocht hij zijn bedrijf
aan Peter Lindenhovius, die de
naam De Ridder handhaafde. Be
gin vorig jaar deed Lindenhovius
het toen al met schulden kampen
de bedrijf over aan een Axels in
stallatiebedrijf, maar dat mocht
uiteindelijk niet baten.
Best of five is
survival of fittest
door Raymond de Frel
Tip? redactie@pzc.nl
AARDENBURC - Jan de Ridder Instal
laties Aardenburg BV is failliet. Zes
mensen verliezen daardoor hun
baan.
VRIJDAG 29 augustus 2014
Impressie hoe de Scheldekade en omgeving in Terneuzen er in 2025 uit zou kunnen zien. artist impressie Piet van Alten
'Het lijkt wel op Dubai
aan de Westerschelde'