De Ridder Installaties Bedrijfsauto ZEEUWS-VLAANDEREN almanak Gemeenteraad wil ambitieuze plan voor facelift van centrum van Terneuzen eerst eens goed laten bezinken. 36 en 37 dijkwoningen jachthaven tunnel In 'Aards Paradijs' valt veel zélf in te vullen TERNEUZEN - Een futuristische to ren van 120 meter hoog, een tun nel, een nieuwe jachthaven, een cruisehaven, een nieuwe variant van de Axelse brug, bootjes in de binnenstad, dijkwoningen, twee appartementengebouwen, een ho tel... De bouw van de nieuwe zeesluis biedt Terneuzen volgens project ontwikkelaar Piet van Alten een tweede kans. Na de oplevering van de Westerscheldetunnel mis te de stad volgens hem de boot. En dat mag geen tweede keer ge beuren. „Het is mij allemaal nogal wat", vatte nestor van de gemeenteraad Giel van Boom (TOP/GB) de pre sentatie van de visie kernachtig-sa men. Sam Verhelst deed het an ders. „Ik ben bang dat ik straks Terneuzen niet meer herken." Van Alten benadrukte deze week in de informatiebijeenkomst dat het vooral om een denkrichting gaat. De visie gaat uit van investe ringen van ongeveer 350 miljoen euro in infrastructuur, waaronder een tunnel voor autoverkeer on der de Scheldekade. Zo kan er van uit het centrum tot aan de zeedijk een wandelboulevard worden ge maakt, waarmee de zo gewenste band tussen stad en water wordt verstevigd. Daarnaast is er 300 miljoen euro nodig voor de bouw van zo'n 1000 appartementen, 200 hotelkamers, kantoren, en par keergarage, cruisehaven en een nieuwe jachthaven. Vooral een plaatje van een 120 meter hoge, zonne-energieopwekkende toren - met hotél, appartementen, kan toren en een uitkijkpost -, op de pier deed de monden van veel raadsleden en bezoekers openval len. „Dit lijkt wel op Dubai aan de Westerschelde", becommenta rieerde een bezoeker de toren na afloop. Van Alten weet zich gesteund door investeerder MLB Luxem burg. MLB richt zich op de realisa tie van duurzame projecten, met als doel het opwekken (en verko pen) van energie. MLB zegt het miljoenenproject volledig te kun nen dragen, maar vraagt wel aan alle participanten een borg van maximaal twintig miljoen euro om de voortgang van het project te garanderen. Van Alten: „Dat be drag krijgen zij later terug. We we ten dat de gemeente geen geld heeft, maar wellicht is er samen met andere deelnemers (zoals bouwbedrijven) een buffer te ma ken. Het is nu tijd voor kritisch onderzoek naar alle mogelijkhe den en onmogelijkheden." Net als veel raadsleden zat ook burgemeester Jan Lonink met vra gen over de financiering. „Wie zit ten hier achter? MLB en wie nog meer? Bulgaarse investeerders?" Van Alten, die ook zaken in Bulga rije doet, stelde dat er niets ge heim is. „Het zijn twee Duitsers met een vennootschap in Luxem burg." Het is nu aan gemeenteraad om wel of niet verder te gaan met de visie van Van Alten of vast te hou den aan een eigen plan voor de Veerhaven en omgeving. Na twee jaar oefenen kon dat Vlis- singse meisje haar pennenvruchten eindelijk kwijt bij een landelijk dag blad. De eerste klus was een reporta ge van een nieuwe brug, waarvoor ze de bedrijfsauto mee kreeg. De splinternieuwe bedrijfsauto. Nadat ze de sleutel kreeg toegewor pen, grapte ze over het lot van haar vorige stageauto: die raakte wonder wel klem tussen twee betonnen par- keerkelderpalen. Nee, dat zou haar niet nog eens overkomen. Toen de deadline in zicht kwam en er nog steeds geen reportage was verschenen, ging de nieuwschef maar eens bellen. De stagiair was nauwelijks te verstaan door het la waai van een takelwagen. energieopwekkende toren met hotel, appartementen, kantoren en uitkijkpost cruisehaven appartementen l tunne Scheldetheater Curator Bart van de Wijnckel van het Terneuzense advocatenkan toor Burlet Van de Wijnckel ziet geen kansen voor een door start. De afgelopen jaren hebben meer installatiebedrijfjes in de re gio het loodje gelegd. „Ik hoor ver halen over een aantrekkende eco nomie en nieuwe activiteiten in de bouw. Maar veel werk voor in stallatiebedrijven heeft dat de laat ste tijd niet opgeleverd", stelt Van de Wijnckel. De eigenaren van het installatiebedrijf in Aarden burg moesten het faillissement aanvragen, omdat de bank niet langer wilde financieren. Ook de belastingschuld was opgelopen. Jan de Ridder Installaties is in 1990 opgericht door naamgever (en voormalig wethouder van de gemeente Aardenburg) Jan de Rid der. Onder zijn leiding speciali seerde het bedrijf zich in diverse takken van de werktuigbouwkun dige installatietechniek. De Rid der liep voorop bij het installeren van zonnecollectoren op daken van bedrijven en particuliere wo ningen. In 2009 verkocht hij zijn bedrijf aan Peter Lindenhovius, die de naam De Ridder handhaafde. Be gin vorig jaar deed Lindenhovius het toen al met schulden kampen de bedrijf over aan een Axels in stallatiebedrijf, maar dat mocht uiteindelijk niet baten. Best of five is survival of fittest door Raymond de Frel Tip? redactie@pzc.nl AARDENBURC - Jan de Ridder Instal laties Aardenburg BV is failliet. Zes mensen verliezen daardoor hun baan. VRIJDAG 29 augustus 2014 Impressie hoe de Scheldekade en omgeving in Terneuzen er in 2025 uit zou kunnen zien. artist impressie Piet van Alten 'Het lijkt wel op Dubai aan de Westerschelde'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 61