Vooroordeel slinkt door film Zorgen dat lezen leuk blijft 4 BINNENLAND ONDERWIJSVERNIEUWING Innoverende leraren ontvangen een beurs voor hun idee. Zo krijgen verbeteringen tenminste een kans. DEN HAAG - Handelingsplannen, groepsplannen, individuele bege leiding en een heel arsenaal aan taal- en rekentoetsen. Een docent heeft zijn bordje meer dan vol met 'administratie'. En daar komt het lesgeven nog eens bij. Frisse ideeën zijn prima in het on derwijs, maar tijd en geld voor de uitvoering ontbreken. Niet voor niets dat docenten steeds vaker een beroep doen op een beurs voor zogeheten 'onderwijspio niers'. Nu 120 tegen 60 vorig jaar. Het ministerie van Onderwijs stelt 150.000 euro per jaar beschik baar voor vernieuwende leraren, 3.500 tot 5.000 euro per project. Dit jaar mogen er 45 van start, voor het eerst zowel in het pri mair-, voortgezet én middelbaar beroepsonderwijs. Het geld is alleen voor de leraar bestemd en komt niet in het door gaans gapende gat op de schoolbe- groting. De enige eis om een pio- niersbeurs te krijgen: innovatief zijn. Wat dat precies inhoudt, is expres zo vaag mogelijk, legt Bert Groenewoud van de Ónderwijs- coöperatie (belangenorganisatie voor leraren) uit, die de toeken ning van de 45 beurzen verzorgt. Zo heeft een gymleraar vorig jaar een app ontwikkeld voor docen ten die wel wat inspiratie kunnen gebruiken in hun lessen lichame lijke opvoeding, met instructies voor nieuwe oefeningen en spel len. Maar het kan ook zijn dat een le raar samen met ouders en de ge meente een bieb opzet, omdat die uit het dorp is verdwenen, noemt emeritus hoogleraar veranderma nagement aan de universiteit Neyenrode André Wierdsma. „Het onderwijs is een extreem dichtgeregelde sector. Op het ab surde af. Docenten moeten aan al lerlei eisen voldoen die Den Haag op ze afvuurt." Leraren zijn te veel bezig met 'me ten' (toetsen van kinderen) en op stellen van plannen. Ze hebben het zo druk dat ze überhaupt niet toekomen aan innoveren, stelt Wierdsma: „Daarom is een be drag - hoe bescheiden ook - di rect in de hand van de docent een opsteker. Leraren zijn meestal in trinsiek gemotiveerde mensen die het onderwijs willen verbete ren, maar het gevoel hebben vast te zitten in werkdruk." Veel docenten gebruiken de paar duizend euro dan ook om zichzelf vrij te roosteren, zodat zij zich kunnen storten op een project. Volgens staatssecretaris van On derwijs Sander Dekker (WD) is de beurs voor onderwijspioniers maar één van de maatregelen om Geen enkele leraar heeft nu nog een excuus om het niét te doen docenten meer ruimte te geven. Zo krijgen ze 500-600 euro voor scholing en zit in de nieuwe cao's meer tijd voor innovatie. Dekker: „Met alle maatregelen heeft geen enkele docent nog een excuus om het niét te doen." Dat er te veel re gels zijn is vaak een gevoel, zegt Dekker. „Docenten denken onte recht: 'zal de inspectie wel wil len'. Maar laat ze met voorbeel den komen: ik hoor ze graag." Het extra geld voor de pioniers is niet vrijblijvend, stelt Groene woud van de Onderwijscoöpera- tie. „Wij evalueren de uitvoering en bovendien komen de pioniers in contact om ervaringen uit te wisselen en ideeën te delen." Uit die ervaringen blijkt dat lera ren nog al eens moeite hebben om hun team en de directie mee te krijgen. Jammer, vindt hoogle raar Wierdsma. „Bestuurders moe ten inzien dat verandering komt vanaf de werkvloer. En dan geldt: wat je aandacht geeft, dat groeit." APELDOORN - De zeer moeilijk lerende kinderen op De Zonnehoek in Apel doorn zijn bijna allemaal autistisch. Con tact maken is niet hun sterkste kant. Daar wilde groepsdocent Truus Herm kens vorig jaar wat aan doen. Ze besloot film en fotografie in te zetten als middel om de tieners te laten communiceren. „Niet alleen met elkaar via het fotografe ren van hun eigen wereld, maar ook met de fotografen van de fotovakschool." Bovendien legde Hermkens contact met buurschool De Heemgaard. Haar leerlin gen hadden altijd opgekeken tegen de ge wone scholieren 'die echte boeken lezen en huiswerk hebben'. Samen maakten de 14- en 15-jarigen een docusoap over wat ze later wilden worden. Een intensief project dat Hermkens zon der haar beurs (4.000 euro) als onder wijspionier niet zou hebben kunnen doen. „Ik heb vervanging geregeld voor mezelf, een cursus gevolgd, de fotovak school ingehuurd, camera's aange schaft." Een eenmalige investering waar de school 'nog jaren van kan profiteren'. Vanaf deze week hangen de foto's in het Coda museum in Apeldoorn en een ge zamenlijk project met De Heemskerk wordt een vast nummer in het school programma. „De vooroordelen tussen de leerlingen zijn een stuk minder en daar blijven we aan werken." Hermkens vond het bijzonder om als do cent een eigen budget te hebben. „Maar de hele school profiteert ervan. We heb ben nu ook andere fondsen binnenge haald en het succes motiveert ons team enorm om plannen waar te maken." OOSTRUM - Op basisschool De Meule- beek in het Limburgse Oostrum kampt groep 3-docent Rosan Derkx al jaren met slechte leesvaardigheden op school. Veel dyslexiegevallen. Omdat de dorps school in een krimpregio ligt, heeft ze bovendien te maken met samengevoeg de klassen, waar zomaar 33 dertig kinde ren in kunnen zitten. Weinig tijd om de leerlingen indivi dueel te begeleiden dus. Derkx: „En uit onderzoek blijkt dat hoe meer je ouders betrekt bij het onderwijs, hoe beter de prestaties van leerlingen." Letters flitsen (letters op kaartjes herken nen in hoog tempo) is een belangrijke oefening. Maar ouders - met de beste wil - doen het te weinig, aldus Derkx. De lerares wil daarom manieren ontwik kelen om het ouders zo makkelijk moge lijk te maken oefeningen te doen. „Het is heel belangrijk dat kinderen die lees problemen hebben, er geen afkeer van krijgen. Dan werk je de achterstand in de hand. Lezen moet leuk blijven" Zo ontwikkelde ze al een powerpoint- presentatie waarin het letterflitsen auto matisch gaat. Maar ze wil meer doen en daarom is ze komend jaar onderwijspio nier. Ze wil onder meer taalkoffertjes maken, vol taalspellen, die kinderen elke dag mee naar huis kunnen nemen. De 4.000 euro die ze heeft gekregen gaat ze gebruiken om zichzelf vrij te maken van het lesgeven. Tijd is het belangrijk ste, want naast haar uren in de klas is ze veel tijd kwijt aan papierwerk. „De admi nistratie die we als leraren moeten bij houden, klappers vol plannen en toetsre- sultaten, is zo tijdrovend." Helpt veel, kost een beetje door Francine Wildenborg Sander Dekker, staatssecretaris van Onderwijs I Truus Hermkens foto Rob Voss/HH i Rosan Derkx foto Merlin Daleman/HH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4