In 'Aards Paradijs' valt veel zélf in te vullen zeeland nazomer festival 28 UIT Zestig middelbare scholieren traden op na dansworkshop van Solid Ground in kader van Zeeland Nazomerfestival. MIDDELBURG - Vuur, water, aarde, wind, ofwel de vier elementen in spireerden zestig leerlingen - uit sluitend meisjes - van de scholen gemeenschappen Nehalennia en Scheldemond tot een pittige dans- presentatie gisteravond in de Schouwburg Middelburg. Zij toonden daarmee het resultaat van een workshop gegeven door dansers van Solid Ground, een hiphopshool in Amsterdam die te vens theaterproducties maakt. Van de nieuwste voorstelling 'Fight and Die'die pas op 18 okto ber in première gaat, kreeg het pu bliek gisteravond al een flitsend voorproefje. In combinatie met het optreden van de middelbare scholieren betrof het een eenma lig pareltje in het programma van het ZNF. „Dit is echt de meest chille groep aan wie we ooit les hebben gege ven", liet Michael Wanga weten. Hij meende het, want had zich ook al tegenover ZNF-directeur Henk Schoute positief uitgelaten over de geweldige inzet van de scholieren. Zo bleek het mogelijk in slechts drie uurtjes een spran kelende presentatie te maken. Wanga verzorgde samen met zijn recensie Ooit zal ik waarschijn lijk wel precies we ten, wat mij steeds weer aantrekt in verhalen. Wat ik nu alvast weet, is dat ze via toneel het gemakkelijkst bij me binnen komen. In de schouwburg, vanaf de planken, een echt verhaal aan geboden krijgen, is een traktatie. Wat ik nog niet zeker weet, is of ik zo'n verhaal nu zelf had willen beleven, of dat ik liever een of an dere wijsheid uit dat verhaal had willen halen. Midden in de actie staan, of veilig toekijken vanaf de zijlijn? Met 'Aards Paradijs' krijg je van het ZNF alvast zo'n fantastisch echt verhaal aangeboden. De (to neelschrijver Tennessee Willi ams was er een meester in. Boze tongen blijven beweren dat hij zijn verhalen ontleende aan meestal nare autobiografische er varingen. Ze verwijten hem dat hij elke keer hetzelfde lied zong (maar telkens net iets anders). So what? We zijn allemaal ergens wel gefnuikt in onze jeugd. Het gaat erom wat je daar mee doet. Volle bak vooruit, zonder zeuren, collega Genevieve Sordam de workshops. Breakdance voerde de boventoon in 'vuur' en 'aarde', ter wijl in 'water' en 'wind' ook aspec ten van klassiek ballet herkenbaar waren. Daarna manifesteerden de profs met 'collateral damage'. Of week hartig schuifelend achteruit, boos of bang of wellicht bedroefd. Of iets uit alles tussen die twee uiter sten. Tennessee Williams plaatste die beide uitersten vaak bij elkaar in zijn stukken, liefst als mannen, als broers zelfs. En tussen hen plaatste hij een vrouw, als kataly sator om die verschillen tot een explosief mengsel te maken. Om één klassieker te noemen: dat deed hij in 'Kat op een heet zin ken dak'. En dat deed hij dus ook in 'Aards Paradijs'. Het moeders kindje Lot (ongetwijfeld ooit ge kwetst, en nu letterlijk doodziek) komt zijn bezit, een van zijn moe der geërfde boerderij, veilig stel len. Zijn halfbroer, een bastaard zoon van zijn ruwe-bolster vader, heeft altijd voor die boerderij ge zorgd, en zal hem volgens schrifte lijk akkoord ooit erven van Lot. Zoü hem erven, want Lot heeft een sluwe zet bedacht. Hij heeft zich een bruid 'aangeschaft', een toekomstige weduwe en erfgena- van Solid Ground zich met een imponerend deel uit 'Fight and Die'. Zij gaven een theatrale hip hopshow ten beste en toonden daarin een verbeten strijd op le ven en dood. „Wij zijn de beman ning van de 'M-Videa'. Dat is een me. Maar die bruid weet totaal niets van dat alles, als zij als kers vers koppel op bezoek gaan op de boerderij. Zeker op toneel, maar waarschijn lijk in alle verhalen, wordt alles uitvergroot. Vandaar die extre men. Een verhaal wordt sterk, als je dat eventueel wel opmerkt, maar eigenlijk niet zo ervaart. En in 'Aards Paradijs' is dat zo. Tot in de vormgeving. Alles wat Mira draagt of heeft is rood. Een 'fluwe len' pronkkamer grenst aan een modder-keuken. Knap gevonden, van de zeven ruimteschepen waar mee eenderde van de wereldbevol king kon ontsnappen aan de vij and", vertelde danser Dave Simson het futuristische kader van het verhaal. Heel wat anders dus dan de St. James Battle van want opgedreven tot aan die extre men-grens. Er zijn theorieën over 'Aards Paradijs'. De meeste vin den het stuk niet geslaagd (en dus terecht een beetje 'vergeten'). Sommigen bejubelen het. Zoals het hier wordt gebracht, in inge korte bewerking en met die fan tastische acteurs en setting, hoort het stuk bij het beste dat ik ooit al van Tennessee Williams gezien heb. Er zijn theorieën over de rol van vrouwen, meer speciaal over die van Mira. Van slet of sloerie tot een moeder 'maagd'. Er zijn Michiel de Ruyter, het aanvanke lijke uitgangspunt voor 'Fight and Die'? „Die historie bleek moeilijk te combineren met een heden daagse kunstvorm als hiphop", gaf artistiek leider Bryan Druiven- tak daarop als toelichting. ook theorieën over de mannen. Zet Lot zijn broer Chicken hier een laatste duivelse hak, of brengt hij hem in de gedaante van een willige vrouw een hemels af scheidscadeau? Alle personages zijn zo dubbel (Williams zelf zei ooit: "If I got rid of my demons, I'd lose my angels") dat alles mo gelijk is - en het geboden spel laat dat intact. En dus moet je zelf veel invullen, al naar gelang hoe je zeifin elkaar zit. Ook dat is ken merk van een goed verhaal. Dan is er nog de vraag van leven of dood. Voor Lot, met zijn termi nale longkanker, een zekerheid. (En hóe wil je dan sterven?) Voor Chicken, met zijn basale driften, ook geen vraag. Maar wel voor Mi ra. Zij kan als enige kiezen. Blijft ze bij wat ze net dacht gewonnen te hebben: een leven als vrouw en moeder. Of legt ze zich neer bij wat een wederhelft voor Chicken betekent: willig en dienstig? In het oorspronkelijke stuk vlucht ze voor de stormvloed, mee het dak op. Hier blijft dat veel meer open. Die keus is aan u. Solid Ground gaat de strijd aan I Fragment uit de dans die de 'groep Aarde' presenteerde op basis van de dansworkshop van Solid Ground, foto Lex de Meester door Ali Pankow door Willem Nijssen Gezien op woensdag 27 augustus in Kamperland, bij boerderij Land Zee zicht. Nog te zien op: 29, 30 augus tus, 2, 3, 4, 5 en 6 september. www.pzc.nl/znf2014 Spelmoment: Mira brengt haar zieke man Lot een kruik, foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 28