Hof gelooft
niet in plan
Radovan S.
ex te doden
Koop een kuub' moet de Roggenplaat redden
commentaar
Pijnlijke ingreep
ZEELAND 23
De overname van het
fïets-voetveer Bres-
kens-Vlissingen
door de provincie
blijft niet zonder gevolgen. Het
aantal afvaarten moet omlaag.
Als dat niet gebeurt, zal de
overtocht flink duurder wor
den. Het salomonsoordeel
komt uiteindelijk van Provin
ciale Staten. Hoe dan ook, de
kennelijk onafwendbare bezui
nigingen zullen hard aanko
men. De veerboten puilen vrij
wel nooit uit, maar ze zijn wel
een onmisbare schakel in de re
gionale infrastructuur. En echt
niet alleen voor de bewoners
van West-Zeeuws-Vlaanderen.
Wie kritiek heeft op de aanpak
van de provincie, moet wel be
denken dat de veren zonder
die bemoeienis binnenkort zou
den stilliggen. Want er zijn
geen bedrijven die de dienst
willen exploiteren. Dus maakt
de provincie er zelf het beste
van. Gedeputeerde Staten stel
len in arren moede voor, het
aantal afvaarten buiten de spits
te beperken. Dat is pijnlijk,
maar verstandig.
mee." Voor Patricia de Milliano
(CDA) is het 'allerbelangrijkste
dat het veer op de piekmomenten
blijft varen'. „En de laatste boot 's
avonds! Dus niet dat de passagiers
straks al om zeven uur terug moe
ten."
De grootste drukte in de winter
maanden laat zich volgens mana
ger Jan-Kees Korteweg van Veolia
zien tussen 6.30 en 9.30 uur. „In
de zomer is het ook na half tien
nog hartstikke druk met toeris
ten. Dan red je het niet met één
schip per uur." Een belangrijk
deel van de winst kan volgens
hem worden gehaald door de win-
terregeling (een éénuursdienst
buiten de spits) al in september
te laten ingaan en te laten doorlo
pen tot mei. „Dan behoud je de
basismobiliteit." Het veer trekt
nu zo'n 25.000 vaste passagiers
per maand. Op piekmomenten in
de zomer zijn dat er ruim
100.000, aldus Korteweg.
GS beperken zich met hun pla-
nen voor een veerdienst in eigen
beheer tot een periode van vier
jaar. Het college werkt aan een on
derbouwde visie voor de verdere
toekomst van de verbinding. Van
Geesbergen acht het waarschijn
lijk dat voor 2018 alsnog een com
merciële partij wordt gevonden
om de exploitatie weer over te ne
men. Veolia haakt nu per 1 januari
af, omdat de provincie niet bereid
is jaarlijks 7 ton extra bij te dra
gen in de kosten. Die lopen naar
verwachting in tien jaar tijd op
tot 7,27 miljoen euro.
En de laatste boot
's avonds! Dus niet
dat de passagiers
straks al om zeven
uur terug moeten
Naam: Damian Faas (17)
Woonplaats: Breskens
Duurder kaartje of minder afvaarten?
„Pfïf. Dat is een moeilijke keuze.
Ik vind dat de kaartjes dan maar
iets duurder moeten worden,
want voor mij is de boot noodza
kelijk om naar Scalda in Middel
burg te komen. Ik begin daar vol
gende week met de legeroplei-
ding. Een euro of twee duurder
voor een enkele reis zou ik niet zo
erg vinden, want ik krijg toch een
deel van de reiskosten vergoed.
Zes euro is echt te veel. En als ze
dan toch afvaarten willen schrap
pen, dan het liefst rond twee of
drie uur 's middags. Dan zitten er
toch bijna geen mensen op de
boot."
Naam: Bertha Rutjes (77)
Woonplaats: Nijmegen
Duurder kaartje of minder afvaarten
„Liever minder afvaarten. Als de
boot ieder uur vaart, dan is het
toch ook mooi? We zitten in een
huisje in Valkenisse en hebben
vandaag een dagje gewinkeld in
Brugge. Ik vind het niet erg om
even te wachten op de boot, we
zijn toch op vakantie. Maar voor
mensen die in Zeeland wonen en
werken, is dat natuurlijk heel an
ders. De boten die 's ochtends ver
trekken, moeten ze in elk geval
niet schrappen, want als het mooi
weer is, dan willen de toeristen
vroeg weg. Dan heb je nog een he
le dag voor je om leuke dingen te
doen."
Naam: Roelof de Braai (63)
Woonplaats: Oostburg
Duurder kaartje of minder afvaarten?
„Ik vind beide opties belachelijk.
Toen de tunnel kwam en de PSD
verdween, moesten alle automobi
listen en motorrijders via de op
centen meer gaan betalen. Als er
nu een tariefsverhoging komt,
dan wordt er dus eigenlijk dubbel
afgerekend. Bovendien: de PSD
voer vroeger ook met vier boten.
Waarom gaat dat dan nu niet
meer? In de westhoek van
Zeeuws-Vlaanderen, maar ook op
Walcheren, hebben veel mensen
de boot nodig voor werk. Het zou
van de gekke zijn als één van deze
maatregelen nu zou worden door
gevoerd."
Naam: Margareth van Gent (47)
Woonplaats: Vlissingen
Duurder kaartje of minder afvaarten?
„Ik ga vandaag toevallig met de
boot op familiebezoek in
Zeeuws-Vlaanderen. Ik ben echt
een gelegenheidspassagier. Om
dat ik niet van de boot afhankelijk
ben, wil ik best twee euro extra
betalen voor een enkele reis.
Ik begrijp ook goed dat het provin
ciebestuur wil bezuinigen op de
fast ferry. Zoiets kost gewoon
heel veel geld. Ik vind het ook erg
luxe dat de boot van april tot okto
ber elk half uur vaart. Wat mij be
treft is tien afvaarten per dag wel
genoeg. Het kan best wat efficiën
ter, want we betalen er wel met
z'n allen voor."
BURCHSLUIS - Onder het motto
'Koop een kuub', willen Natuur
monumenten en het Nationaal
Park Oosterschelde in twee maan
den tijd een bedrag van 10.000 eu
ro bijeen brengen om de Roggen-
plaat te redden.. Die zandbank in
de Oosterschelde wordt bedreigd
door zandhonger en verdwijnt
langzaam onder water, als er niets
gebeurt. Daarmee verliest de Oos
terschelde een op internationale
schaal erg belangrijk voedselge-
bied voor trekvogels.
Boswachter Wendy Janse is een
van de initiatiefneemsters van de
crowdfunding actie 'Koop een
kuub'. Het is de bedoeling daar
mee minister Schultz te laten
zien dat heel veel mensen betrok
ken zijn bij de Roggenplaat. Haar
ministerie zal het leeuwendeel
van het geld voor de reddingsope
ratie van de Roggenplaat moeten
leveren. Maar de minister doet
dat alleen als er een aanzienlijke
bijdrage vanuit de regio komt.
Wendy geeft aan dat de 10.000 eu
ro inderdaad als een symbolisch
bedrag kan worden gezien op het
totaal van 12,3 miljoen euro die no
dig is voor een zandsuppletie op
de Roggenplaat. „Maar wel cru
ciaal. Het gaat er om dat de minis
ter door de crowdfunding ziet,
dat de samenleving zich bezorgd
maakt om de Roggenplaat."Als
1,65 miljoen kuub zand op de Rog
genplaat gestort wordt kan de
plaat er weer 25 tot 50 jaar tegen
en bespaart het rijk op onder
houdskosten aan dijken. Zo snijdt
het mes aan twee kanten.
Boswachter Wendy vertelt dat als
er niks gebeurt, over 30 jaar het
aantal steltlopers gehalveerd is en
er over 45 jaar geen plek meer is
voor de zeehonden. De Roggen
plaat is een bijzondere plek voor
trekvogels, voegt ze er aan toe,
waar zich in de voorjaarstrek
soms wel 40.000 vogels bijna let
terlijk op storten om bij te komen
en te fourageren. De plaat is dan
ook erg voedselrijk.
Mensen die deelnemen aan de ac
tie kunnen een bedrag van mini
maal 5 euro storten. Ze krijgen
daar afhankelijk van de hoogte
van de storting ook iets voor te
rug. Mocht de minister uiteinde
lijk besluiten geen geld voor de
Roggenplaat uit te trekken, dan
krijgt iedereen zijn geld terug. De
actie is al bekendgemaakt in krin
gen van medewerkers van Natuur
monumenten en van het Natio
naal Park Oosterschelde. Dat
heeft geleid tot een-stand van
3465 euro, ofwel 34 procent van
de 10.000 euro die beoogd wor
den. Wendy: „Maar dat mag best
meer worden, hoor."
www.koopeenkuub.nl
Het gerechtshof in Den Bosch ver
nietigde daarom dinsdag het von
nis van de rechtbank in Middel
burg - 10 jaar voor een poging tot
moord - en gaf 7 jaar cel voor een
poging tot doodslag.
Volgens de rechtbank had de man
het plan om zijn ex dood te schie
ten. Hij zou 's avonds laat niks te
zoeken hebben in Bossenburg.
Het hof vond de reden dat hij
naar een bevriende automonteur
reed om de auto van zijn dochter
te laten opknappen wel aanneme
lijk, mede door verklaringen van
die vriend en van zijn dochter.
S. kwam daarbij toevallig zijn ex
tegen en in een opwelling schoot
hij vier keer met een pistool op
haar, waarbij ze op diverse plek
ken werd geraakt.
De verklaring van de Middelbur
ger dat hij zijn pistool die avond
alleen maar bij zich had, omdat
dat veiliger was dan het onbe
heerd thuis achter laten, vindt het
hof vreemd, maar ook niet onaan
nemelijk.
WOENSDAG 27 AUGUSTUS 2014
door Pieter van Klinken
DEN BOSCH - „Wat ik heb gedaan is
het gevolg van het jarenlange terro
riseren van mij, door mijn ex. Ik
werd er gek van. En zo is het." Die
woorden zijn niet voldoende om
aan te nemen dat de 65-jarige Ra
dovan S. het vooropgezet plan had
om zijn ex op 19 december 2012
in de Vlissingse wijk Bossenburg
dood te schieten.
is toch ook mooi
Patricia de Milliano, CDA
door René Schrier
Het gaat er om dat de minis
ter ziet dat er veel investeer
ders zijn die zich bezorgd
maken om de Roggenplaat