Hof gelooft niet in plan Radovan S. ex te doden Koop een kuub' moet de Roggenplaat redden commentaar Pijnlijke ingreep ZEELAND 23 De overname van het fïets-voetveer Bres- kens-Vlissingen door de provincie blijft niet zonder gevolgen. Het aantal afvaarten moet omlaag. Als dat niet gebeurt, zal de overtocht flink duurder wor den. Het salomonsoordeel komt uiteindelijk van Provin ciale Staten. Hoe dan ook, de kennelijk onafwendbare bezui nigingen zullen hard aanko men. De veerboten puilen vrij wel nooit uit, maar ze zijn wel een onmisbare schakel in de re gionale infrastructuur. En echt niet alleen voor de bewoners van West-Zeeuws-Vlaanderen. Wie kritiek heeft op de aanpak van de provincie, moet wel be denken dat de veren zonder die bemoeienis binnenkort zou den stilliggen. Want er zijn geen bedrijven die de dienst willen exploiteren. Dus maakt de provincie er zelf het beste van. Gedeputeerde Staten stel len in arren moede voor, het aantal afvaarten buiten de spits te beperken. Dat is pijnlijk, maar verstandig. mee." Voor Patricia de Milliano (CDA) is het 'allerbelangrijkste dat het veer op de piekmomenten blijft varen'. „En de laatste boot 's avonds! Dus niet dat de passagiers straks al om zeven uur terug moe ten." De grootste drukte in de winter maanden laat zich volgens mana ger Jan-Kees Korteweg van Veolia zien tussen 6.30 en 9.30 uur. „In de zomer is het ook na half tien nog hartstikke druk met toeris ten. Dan red je het niet met één schip per uur." Een belangrijk deel van de winst kan volgens hem worden gehaald door de win- terregeling (een éénuursdienst buiten de spits) al in september te laten ingaan en te laten doorlo pen tot mei. „Dan behoud je de basismobiliteit." Het veer trekt nu zo'n 25.000 vaste passagiers per maand. Op piekmomenten in de zomer zijn dat er ruim 100.000, aldus Korteweg. GS beperken zich met hun pla- nen voor een veerdienst in eigen beheer tot een periode van vier jaar. Het college werkt aan een on derbouwde visie voor de verdere toekomst van de verbinding. Van Geesbergen acht het waarschijn lijk dat voor 2018 alsnog een com merciële partij wordt gevonden om de exploitatie weer over te ne men. Veolia haakt nu per 1 januari af, omdat de provincie niet bereid is jaarlijks 7 ton extra bij te dra gen in de kosten. Die lopen naar verwachting in tien jaar tijd op tot 7,27 miljoen euro. En de laatste boot 's avonds! Dus niet dat de passagiers straks al om zeven uur terug moeten Naam: Damian Faas (17) Woonplaats: Breskens Duurder kaartje of minder afvaarten? „Pfïf. Dat is een moeilijke keuze. Ik vind dat de kaartjes dan maar iets duurder moeten worden, want voor mij is de boot noodza kelijk om naar Scalda in Middel burg te komen. Ik begin daar vol gende week met de legeroplei- ding. Een euro of twee duurder voor een enkele reis zou ik niet zo erg vinden, want ik krijg toch een deel van de reiskosten vergoed. Zes euro is echt te veel. En als ze dan toch afvaarten willen schrap pen, dan het liefst rond twee of drie uur 's middags. Dan zitten er toch bijna geen mensen op de boot." Naam: Bertha Rutjes (77) Woonplaats: Nijmegen Duurder kaartje of minder afvaarten „Liever minder afvaarten. Als de boot ieder uur vaart, dan is het toch ook mooi? We zitten in een huisje in Valkenisse en hebben vandaag een dagje gewinkeld in Brugge. Ik vind het niet erg om even te wachten op de boot, we zijn toch op vakantie. Maar voor mensen die in Zeeland wonen en werken, is dat natuurlijk heel an ders. De boten die 's ochtends ver trekken, moeten ze in elk geval niet schrappen, want als het mooi weer is, dan willen de toeristen vroeg weg. Dan heb je nog een he le dag voor je om leuke dingen te doen." Naam: Roelof de Braai (63) Woonplaats: Oostburg Duurder kaartje of minder afvaarten? „Ik vind beide opties belachelijk. Toen de tunnel kwam en de PSD verdween, moesten alle automobi listen en motorrijders via de op centen meer gaan betalen. Als er nu een tariefsverhoging komt, dan wordt er dus eigenlijk dubbel afgerekend. Bovendien: de PSD voer vroeger ook met vier boten. Waarom gaat dat dan nu niet meer? In de westhoek van Zeeuws-Vlaanderen, maar ook op Walcheren, hebben veel mensen de boot nodig voor werk. Het zou van de gekke zijn als één van deze maatregelen nu zou worden door gevoerd." Naam: Margareth van Gent (47) Woonplaats: Vlissingen Duurder kaartje of minder afvaarten? „Ik ga vandaag toevallig met de boot op familiebezoek in Zeeuws-Vlaanderen. Ik ben echt een gelegenheidspassagier. Om dat ik niet van de boot afhankelijk ben, wil ik best twee euro extra betalen voor een enkele reis. Ik begrijp ook goed dat het provin ciebestuur wil bezuinigen op de fast ferry. Zoiets kost gewoon heel veel geld. Ik vind het ook erg luxe dat de boot van april tot okto ber elk half uur vaart. Wat mij be treft is tien afvaarten per dag wel genoeg. Het kan best wat efficiën ter, want we betalen er wel met z'n allen voor." BURCHSLUIS - Onder het motto 'Koop een kuub', willen Natuur monumenten en het Nationaal Park Oosterschelde in twee maan den tijd een bedrag van 10.000 eu ro bijeen brengen om de Roggen- plaat te redden.. Die zandbank in de Oosterschelde wordt bedreigd door zandhonger en verdwijnt langzaam onder water, als er niets gebeurt. Daarmee verliest de Oos terschelde een op internationale schaal erg belangrijk voedselge- bied voor trekvogels. Boswachter Wendy Janse is een van de initiatiefneemsters van de crowdfunding actie 'Koop een kuub'. Het is de bedoeling daar mee minister Schultz te laten zien dat heel veel mensen betrok ken zijn bij de Roggenplaat. Haar ministerie zal het leeuwendeel van het geld voor de reddingsope ratie van de Roggenplaat moeten leveren. Maar de minister doet dat alleen als er een aanzienlijke bijdrage vanuit de regio komt. Wendy geeft aan dat de 10.000 eu ro inderdaad als een symbolisch bedrag kan worden gezien op het totaal van 12,3 miljoen euro die no dig is voor een zandsuppletie op de Roggenplaat. „Maar wel cru ciaal. Het gaat er om dat de minis ter door de crowdfunding ziet, dat de samenleving zich bezorgd maakt om de Roggenplaat."Als 1,65 miljoen kuub zand op de Rog genplaat gestort wordt kan de plaat er weer 25 tot 50 jaar tegen en bespaart het rijk op onder houdskosten aan dijken. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Boswachter Wendy vertelt dat als er niks gebeurt, over 30 jaar het aantal steltlopers gehalveerd is en er over 45 jaar geen plek meer is voor de zeehonden. De Roggen plaat is een bijzondere plek voor trekvogels, voegt ze er aan toe, waar zich in de voorjaarstrek soms wel 40.000 vogels bijna let terlijk op storten om bij te komen en te fourageren. De plaat is dan ook erg voedselrijk. Mensen die deelnemen aan de ac tie kunnen een bedrag van mini maal 5 euro storten. Ze krijgen daar afhankelijk van de hoogte van de storting ook iets voor te rug. Mocht de minister uiteinde lijk besluiten geen geld voor de Roggenplaat uit te trekken, dan krijgt iedereen zijn geld terug. De actie is al bekendgemaakt in krin gen van medewerkers van Natuur monumenten en van het Natio naal Park Oosterschelde. Dat heeft geleid tot een-stand van 3465 euro, ofwel 34 procent van de 10.000 euro die beoogd wor den. Wendy: „Maar dat mag best meer worden, hoor." www.koopeenkuub.nl Het gerechtshof in Den Bosch ver nietigde daarom dinsdag het von nis van de rechtbank in Middel burg - 10 jaar voor een poging tot moord - en gaf 7 jaar cel voor een poging tot doodslag. Volgens de rechtbank had de man het plan om zijn ex dood te schie ten. Hij zou 's avonds laat niks te zoeken hebben in Bossenburg. Het hof vond de reden dat hij naar een bevriende automonteur reed om de auto van zijn dochter te laten opknappen wel aanneme lijk, mede door verklaringen van die vriend en van zijn dochter. S. kwam daarbij toevallig zijn ex tegen en in een opwelling schoot hij vier keer met een pistool op haar, waarbij ze op diverse plek ken werd geraakt. De verklaring van de Middelbur ger dat hij zijn pistool die avond alleen maar bij zich had, omdat dat veiliger was dan het onbe heerd thuis achter laten, vindt het hof vreemd, maar ook niet onaan nemelijk. WOENSDAG 27 AUGUSTUS 2014 door Pieter van Klinken DEN BOSCH - „Wat ik heb gedaan is het gevolg van het jarenlange terro riseren van mij, door mijn ex. Ik werd er gek van. En zo is het." Die woorden zijn niet voldoende om aan te nemen dat de 65-jarige Ra dovan S. het vooropgezet plan had om zijn ex op 19 december 2012 in de Vlissingse wijk Bossenburg dood te schieten. is toch ook mooi Patricia de Milliano, CDA door René Schrier Het gaat er om dat de minis ter ziet dat er veel investeer ders zijn die zich bezorgd maken om de Roggenplaat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 45