x 66 We moesten 26 ZEELAND ZELFSTANDIGE WINKELIERS Door de crisis en onlineverkopen sappelen veel winkeliers, maar dankzij het toerisme houden ze het in Zeeland langer vol dan elders, stelt ING. Een reportage uit de Ganzepoortstraat en Klokstraat in Goes. Pfff, het scheelde een haartje of de gerenom meerde Goese parfu meriezaak Van Bie men had het 75-jarig jubileum volgend jaar niet ge haald. „Ik stond recent voor de keuze: of doorgaan of de winkel sluiten", zegt de 38-jarige eige naar Reinier Sturm. Winkels van zelfstandige onder nemers maken Goes als koop stad nou juist zo aantrekkelijk. Ze bieden een ander assorti ment dan de oprukkende ke tens. Bovendien leveren ze nog de deskundige service waar je als consument in de Blokkers, Hema's, Xenossen, Zeemannen en Kruidvaten van deze wereld naar snakt. Sommige winkeliers staan onder druk. De bikkelhar de cijfers staan in een recent ING-rapport over de detailhan del. Consumenten geven sinds de crisis minder uit en doen steeds meer aankopen online. Het aantal banen in de Zeeuwse detailhandel is tussen 2007 en 2013 met 430 gekrompen. Voor alsnog houdt het toerisme de Zeeuwse retail op de been. Sturm herkent dat beeld. „Ik heb Van Biemen in 2009 overge nomen. Een eigen parfumerie zaak was altijd mijn droom. He laas is het aantal klanten met de helft gedaald. Nu is er weer een Douglas (een parfumerieketen, red.) bijgekomen, dus is er meer concurrentie in de stad. Omdat ik op deze locatie aan de Klok straat een torenhoge huur be taal, heb ik overwogen de stek ker eruit te trekken. Toch heb ik besloten in een ander pand, aan de Lange Vorststraat, een nieu we start te maken. Daar betaal ik minder dan eenderde van de huur die ik nu ophoest." Sturm denkt het gerenommeer de Van Biemen nieuw leven in te kunnen blazen. Toch zijn er een hoop kleine winkeliers die het amper kunnen bolwerken, ook in een funshopstad als Goes. „Je ziet de leegstand wel toenemen. Dat zijn niet alleen zelfstandige winkeliers, ook de ketens hebben het zwaar", stelt Claudia Beumer, eigenaresse van kinderkledingzaak Buzzy Bee. Om welke waar het gaat, maakt nogal een verschil. Beu- mers toko draait als een tiere lier. „Ik kies de goede, dus ook deels exclusieve merken, en geef de klant aandacht en service. Ik heb ook een webshop, maar dat is meer mijn virtuele etalage. Zo'n 90 procent verkoop ik nog steeds in de winkel." Beumer heeft een grote klanten kring, onder wie toeristen uit binnen- en buitenland. Neem Belle (7) en Julie (5) Leeuwen- burgh uit Amersfoort, die met moeder en oma (want ze heeft een vakantiehuisje in Zeeland) in Goes hun wintercollectie sco ren. „Nu heb ik namelijk de tijd om met de meiden kleding te passen", noemt moeder Rachel een praktische reden. Tevreden trippelen de dames de Buzzy Bee uit. „Alleen winterjas sen moeten we nog zien te vin den." Beumer denkt dat de win kel nog lang meekan door goed te specialiseren. Dat is exact wat Simon Speciaalzaak - een fami liebedrijf anno 1936 - in leven houdt. Twee jaar terug nam Si- mone Nieuwenhuijze-de Witte (30) de zaak in onder- en bad- mode over. „Ik heb eerst de win kel verbouwd, zodat die eèn mo derne uitstraling kreeg. Ik merk dat daardoor meer jongeren bin nenlopen. Ook heb ik een beetje het geluk dat concurrenten zijn gesloten. Die klanten komen nu naar ohs. Daarbij is onze vaste klantenkring erg trouw." De gunfactor speelt een belang- groeien, want kijk zelf: Foto Back, Fotiek en Filmpost zijn al verdwenen rijke rol voor een kleine onder nemer, zegt Nieuwenhuize's col lega Beumer. De eigenaresse van Simon Speciaalzaak beaamt dat. Ze onderscheidt zich door service en variatie in het assorti ment. „Ik heb speciale cupma- ten en heb onlangs ook een cur sus gevolgd voor het aanmeten van borstprotheses. Je moet spe cialiseren, iets anders bieden dan de ketens." Een webshop - dat zie je toch vaak in Zeeland - heeft ze niet. Wel voert ze acties via sociale media. En ze haakt aan bij eve nementen in de binnenstad. „Sa men met andere winkeliers, bijna altijd zelfstandige onderne mers, organiseren we dan een ei gen modeshow op straat. Ik moet de Stichting Goes Marke ting een pluim geven, want die zorgt dat er meer gebeurt in de stad. Daardoor komen er poten tiële klanten naar Goes toe." Sturm, Nieuwenhuijze en Beu mer vinden dat de zelfstandige winkeliers de binnenstad sjeu geven. Meer ketens is meer een heidsworst, al speelt de zelfstan dige winkelier nog steeds de eer ste viool in Zeeland. Toch is Fo to Verschoore, van oudsher een Goese fotozaak, zelf een keten geworden. „We hebben nu 12 fi lialen in Zeeland en Brabant. We moesten groeien om te over leven. Want kijk zelf: Foto Back, Fotiek en Filmpost, allemaal zijn ze verdwenen", zegt verko per Robin Sloos. Verschoore combineert de win kels met een moderne webshop, waar veel omzet uit voortkomt. „In de winkels proberen we om zet te verhogen door veel gad gets te verkopen. Je moet wel. Een camera is een luxeproduct, waar sinds de crisis op wordt be knibbeld." Verschoore vaart on danks de keiharde internetcon- currentie wel. Sloos maakt zich niettemin zorgen over de leeg stand in de stad, al valt die in Goes op zich nog mee. „Lege winkels zijn niet goed voor het totaalbeeld van de binnenstad," Verschoore is er over tien jaar nog wel, denkt hij. „Maar: je moet wel blijven innoveren." Van Biemen viel bij na om door Frank Balkenende Robin Sloos, Foto Verschoore Verkoopster Angelique Hannewijk en eigenaar Reinier Sturm van parfume riezaak Van Biemen: „We verhuizen naar de Lange Vorststraat." Eigenaresse Simone Nieuwenhuijze-de Witte van Simon Speciaalzaak. „Je moet specialiseren, iets anders bieden dan de ketens." Robin Sloos van Foto Verschoore: „Als we blijven innoveren, bestaan we over tien jaar ook nog." Eigenaresse Claudia Beumer van Buzzy Bee met twee tevreden klantjes: Belle (7) en Julie (5) Leeuwenburgh uit Amersfoort.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 26