Bank mag oranje pand
laten overschilderen
1
Laat Middelburg geld
te gemakkelijk
Sluiskiltunnel voor even concertzaal
Met dank aan Louis
24 WALCHEREN
w
STADSGESCHIEDENIS
Het boek Vissers, Kapers, Arbeiders
Vlissingen 700 stadsrechten is bijna
af. Op 2 april 2015 komt het uit.
scheidekraan
Dat vonnis velde de rechtbank gis
teren in het kort geding dat de
bank had aangespannen tegen
beeldend kunstenaar William
Verstraeten. Die kan niet voldoen
aan zijn financiële verplichtingen
tegenover Van Lanschot. De
schuld is inmiddels zo hoog opge
lopen dat de bank het pand wil la
ten veilen. De openbare verkoop
staat gepland voor 4 september.
Dat vooruitzicht bracht Verstrae
ten en zijn vrouw Marijke Smul
ders er toe om Code Oranje uit te
voeren. Het pand is niet alleen
hun woning, maar huisvest ook
zijn atelier en espressobar Ko
D'oooor waarvan Smulders de
drijvende kracht is. Huis en werk
staan dus voor het paar op het
spel. Verstraeten schilderde zijn
pand oranje uit protest tegen de
gedwongen veiling van zijn pand
en als monument voor alle men
sen die door banken uit hun huis
zijn gezet. De gevel is daarmee
een kunstwerk geworden, meent
Verstraeten. Als dat al zo is, oor
deelt de rechtbank, dan had Vers
traeten kunnen weten dat het lot
van het pand en daarmee het
kunstwerk in handen lag van zijn
schuldeiser. „Hij heeft zichzelf in
deze positie gebracht", meent de
rechtbank.
Verstraeten beraadt zich op de
vraag wat hem nu te doen staat*.
De rechtbank geeft Van Lanschot
het recht het pand te ontruimen
als Verstraeten niet mee zou wer
ken aan de verkoop door bijvoor
beeld bezichtigingen onmogelijk
te maken. „Ik heb nog geen be
langstellende gezien, maar natuur
lijk werk ik mee." Verstraeten
zegt honderden positieve reacties
te hebben gekregen op Code
Oranje. „Het leeft heel erg. Zelf
moet ik vooruit kijken. Welk alter
natief hebben we als we dit pand
uit moeten. Maar wie weet ge
beurt er nog een wonder."
VLISSINGEN - Het grote geschiede
nisboek van Vlissingen is bijna af.
Na zo'n zevenhonderd jaar stads-
historie te hebben doorgeploeterd
is auteur Peter van Druenen be
land in de jaren zestig. Rode dra
den blijven vooralsnog overeind.
Als markante stad kent Vlissin
gen clichés die zo nu en dan voor
de dag worden getoverd. 'Vlissin
gen, smeltkroes van culturen.' Of
'Vlissingen, arbeidersstad'. Met na
me aantredende stadsbestuurders
-of hun voorlichters- hebben er
een handje van. Maar na maan
den in de stadshistorie van Vlis
singen te zijn gedoken, kan Peter
van Druenen niet anders conclu
deren dan dat die clichés nog
kloppen ook.
„Het is me opgevallen dat Vlissin
gen altijd een immigratiestad is
geweest. Nu, in de jaren zestig,
aan het begin van de twintigste
eeuw, in de zestiende eeuw, juist
in de zestiende eeuw, en zelfs al
eeuwen eerder. Belgen, Spanjaar
de, Fransen; noem maar op. Én
als ze niet zelf kwamen, dan haal
den we ze wel. De Schelde deed
dat en zelfs Napoleon, toen die
een scheepswerf wilde beginnen.
Die haalde gewoon Brabanders
hierheen. Niet zelden waren het
de immigranten die de stad tot
bloei brachten. En, hoewel ik
geen zedenpreker ben, ik kan met
enige trots zeggen dat die immi
granten altijd met open armen
zijn ontvangen. Vlissingen was,
en volgens mij is, gastvrij."
Dat is de eerste rode draad die
Van Druenen te pakken had. De
tweede betreft de verwoestingen
die Vlissingen te verduren kreeg.
De stad werd meerdere malen
compleet kapotgemaakt, en op
nieuw opgebouwd. „Daardoor
zijn we geen Anton Pieck-stad.
Dat de Schelde de stad later heeft
verwoest, klopt niet. Vlissingen
heeft veel aan de Schelde te dan
ken. De laatste 140 jaar was die de
motor van deze stad. En wat heb
ben ze nou helemaal kapotge
maakt? Enkele monumenten daar
gelaten, een paar wijkjes die op in
storten stonden. Kijk naar wat ze
ons heeft gegeven: kranen en sche
pen die de mooiste skyline ter we
reld vormden."
De Schelde bewees eens temeer
de levendige ondernemersgeest
van Vlissingen, de stad die een
handelsgeest ontbeert: de derde
rode lijn. Van Druenen: „Vlissin
gen heeft altijd ontkend wat ze
echt is. Gezagshebbers dachten al
tijd de handel te bevorderen door
bijvoorbeeld te investeren in ha
vens, maar daarvoor had Vlissin
gen een te slecht achterland. Een
schip verwacht afzet en retour
vracht. Dat is er niet. Havens wer
den industriehavens.
De enige handel die hier heeft ge
floreerd, was de slavenhandel. En
die vond dan nog buiten Vlissin
gen plaats. Vlissingen is een indus
triestad, al sinds 1800. Een goede
ook. En nog. Damen Schelde is
zo'n beetje de enige scheepswerf
van West-Europa die het goed
doet."
Stadsbestuurders maakte verkeer
de inschattingen. Ze 'droomden
tegen beter weten in'. „Tot op he
den", durft Van Druenen als histo
ricus te zeggen. „Het moderne
stadsbestuur heeft verzuimd naar
het verleden te kijken. Sommige
dingen.waren gedoemd te misluk
ken, met als beste voorbeeld het
Scheldeterrein. Dat had men aan
ondernemers moeten overlaten.
De beste periodes die Vlissingen
heeft gekend, waren nadat de stad
was verkocht of toen onderne-
mers aan het roer stonden. De bes
te wethouder ooit, Niftrik, was
ook directeur van de gasfabriek.
En nog wat andere fabrieken.
Men zei: als hij bedrijven kan lei
den, kan hij ook een stad leiden.
Dat bleek. De man zorgde dat toe
risten naar Vlissingen kwamen.
Hij heeft ontzettend veel voor de
stad betekend."
Als anarchistisch vrijdenkende li
beraal uit sociaal-democratisch
nest gelooft Van Druenen in on
dernemerschap. „Het zijn bedrij-
Aanleiding is een 'zeer verontrus
tende' uitspraak van een beleids
ambtenaar in de PZC van afgelo
pen maandag over de samenwer
king tussen Middelburg en Veere
bij de realisering van kunstgras
velden. De Middelburgse beleids
ambtenaar steekt in het artikel de
loftrompet over de boekhoud-
kunst in Veere. „Tot op detailni-
veau kijken ze daar of een uitgave
nodig is. Bij ons in Middelburg
staan we daar nog niet altijd bij
stil. Wij vinden sommige uitga
ven vanzelfsprekend. In Veere is
dat niet het geval, zo heb ik erva
ren." De Graaf is daar danig van
geschrokken. Is het Middelburgs
college van B en W en het ambte
lijk apparaat 'wel voldoende door
drongen van de huidige ombui-
gingsopgave', zo vraagt hij zich af.
De Graaf wijst op besluiten van
de raad om te bezuinigen. Hij wil
nu wel eens van het college we
ten of 'deze politieke besluiten
correct door het college worden
uitgevoerd'.
Het opbouwen en weer afbreken
van de tijdelijke concertzaal is na
melijk werk voor vlugge handjes.
Tot en met vrijdag en vanaf maan
dag mag de bouw van de tunnel
immers niet stil liggen. En dus
gaan vrijwilligers van het Festival
van Zeeuwsch-Vlaanderen en 200
jaar Zeeuwsch-Vlaanderen pas
zondagochtend in alle vroegte
met zeshonderd stoeltjes, een
filmdoek van acht bij viereneen-
halve meter en heel veel geluids
materiaal de tunnel in. Voor even
wordt de Sluiskiltunnel omgeto
verd tot een concertzaal, waarin
op scherm de opera Gianni Schic-
chi van Giacomo Puccini wordt
vertoond. Het dertig koppen tel
lende orkest Sinfonia Rotterdam
brengt onder leiding van Conrad
van Alphen live 'de Zomer' uit de
vier jaargetijden van Vivaldi ten
gehore. Klinkt vast heel mooi,
maar het gaat nog veel meer om
de entourage. Festivaldirecteur Ri-
nus Meesen beseft dat ook. De
kans om een concert in de Sluis
kiltunnel te houden is eenmalig.
Volgend jaar rijden er auto's door
heen... „Het idee ontstond twee
jaar geleden bij de presentatie van
de Stichting 200 jaar Zeeuwsch-
Vlaanderen. Niet veel later heb ik
een telefoontje gepleegd met
Henk Schoute van het Zeeland
Nazomer Festival met de vriende
lijke vraag of hij niets wilde doen
met de Sluiskiltunnel. Zij hebben
een concert in de Westerschelde-
tunnel gedaan, maar dit wilden
wij nu graag eens doen." Ook de
aannemer verleende al snel alle
medewerking. „Bezoekers wor
den onder begeleiding naar de
'concertzaal' gebracht. Je moet on
geveer zestig meter de tunnel in
wandelen om bij de stoelen te ko
men. Voor mensen die slecht ter
been zijn rijdt er een boemeltrein
tje. Er is koffie en thee, maar alco
hol is uit den boze. We begeven
ons immers op een bouwterrein."
Beide concerten zijn uitverkocht.
V***,
VLISSINCEN - Aan het hek bij de Scheldekraan in Vlissingen hangt een gedenk
plaatje ter nagedachtenis aan Louis van Heulen. De dit jaar overleden voorma
lig directeur van de Zeevaartschool zette zich de afgelopen jaren met succes
in voor behoud van een Scheldekraan. Met name door zijn inzet kwam ge
noeg geld binnen voor de restauratie, foto Ruben Oreel
door Theo Giele
MIDDELBURG - Dat de oranje verf
vakkundig op de gevel is aange
bracht wil de Middelburgse recht
bank wel aannemen, maar dat
neemt niet weg dat het monumen
tale pand Lange Noordstraat 41-43
te Middelburg aanzienlijk in waar
de is gedaald door de actie Code
Oranje. Hypotheekverstrekker Van
Lanschot Bankiers mag de gevel
daarom laten overschilderen in een
kleur die voor de gemeente aan
vaardbaar is.
Historie van een
door Wendy Wagenmakers
MIDDELBURG - Let de gemeente
Middelburg wel goed genoeg op
de centen? Dat is de teneur van
schriftelijke vragen die gemeente
raadslid Ed de Graaf (LPM) heeft
gesteld aan het adres van het colle
ge van B en W.
door Raymond de Frel
SLUISKIL - Leuk idee, om voor de
krant een foto te laten maken van
de opbouw van de opera in de
Sluiskiltunnel. Maar dat is makkelij
ker gedacht, dan gedaan. Of beter:
dat gaat helemaal niet.