Bank mag oranje pand laten overschilderen 1 Laat Middelburg geld te gemakkelijk Sluiskiltunnel voor even concertzaal Met dank aan Louis 24 WALCHEREN w STADSGESCHIEDENIS Het boek Vissers, Kapers, Arbeiders Vlissingen 700 stadsrechten is bijna af. Op 2 april 2015 komt het uit. scheidekraan Dat vonnis velde de rechtbank gis teren in het kort geding dat de bank had aangespannen tegen beeldend kunstenaar William Verstraeten. Die kan niet voldoen aan zijn financiële verplichtingen tegenover Van Lanschot. De schuld is inmiddels zo hoog opge lopen dat de bank het pand wil la ten veilen. De openbare verkoop staat gepland voor 4 september. Dat vooruitzicht bracht Verstrae ten en zijn vrouw Marijke Smul ders er toe om Code Oranje uit te voeren. Het pand is niet alleen hun woning, maar huisvest ook zijn atelier en espressobar Ko D'oooor waarvan Smulders de drijvende kracht is. Huis en werk staan dus voor het paar op het spel. Verstraeten schilderde zijn pand oranje uit protest tegen de gedwongen veiling van zijn pand en als monument voor alle men sen die door banken uit hun huis zijn gezet. De gevel is daarmee een kunstwerk geworden, meent Verstraeten. Als dat al zo is, oor deelt de rechtbank, dan had Vers traeten kunnen weten dat het lot van het pand en daarmee het kunstwerk in handen lag van zijn schuldeiser. „Hij heeft zichzelf in deze positie gebracht", meent de rechtbank. Verstraeten beraadt zich op de vraag wat hem nu te doen staat*. De rechtbank geeft Van Lanschot het recht het pand te ontruimen als Verstraeten niet mee zou wer ken aan de verkoop door bijvoor beeld bezichtigingen onmogelijk te maken. „Ik heb nog geen be langstellende gezien, maar natuur lijk werk ik mee." Verstraeten zegt honderden positieve reacties te hebben gekregen op Code Oranje. „Het leeft heel erg. Zelf moet ik vooruit kijken. Welk alter natief hebben we als we dit pand uit moeten. Maar wie weet ge beurt er nog een wonder." VLISSINGEN - Het grote geschiede nisboek van Vlissingen is bijna af. Na zo'n zevenhonderd jaar stads- historie te hebben doorgeploeterd is auteur Peter van Druenen be land in de jaren zestig. Rode dra den blijven vooralsnog overeind. Als markante stad kent Vlissin gen clichés die zo nu en dan voor de dag worden getoverd. 'Vlissin gen, smeltkroes van culturen.' Of 'Vlissingen, arbeidersstad'. Met na me aantredende stadsbestuurders -of hun voorlichters- hebben er een handje van. Maar na maan den in de stadshistorie van Vlis singen te zijn gedoken, kan Peter van Druenen niet anders conclu deren dan dat die clichés nog kloppen ook. „Het is me opgevallen dat Vlissin gen altijd een immigratiestad is geweest. Nu, in de jaren zestig, aan het begin van de twintigste eeuw, in de zestiende eeuw, juist in de zestiende eeuw, en zelfs al eeuwen eerder. Belgen, Spanjaar de, Fransen; noem maar op. Én als ze niet zelf kwamen, dan haal den we ze wel. De Schelde deed dat en zelfs Napoleon, toen die een scheepswerf wilde beginnen. Die haalde gewoon Brabanders hierheen. Niet zelden waren het de immigranten die de stad tot bloei brachten. En, hoewel ik geen zedenpreker ben, ik kan met enige trots zeggen dat die immi granten altijd met open armen zijn ontvangen. Vlissingen was, en volgens mij is, gastvrij." Dat is de eerste rode draad die Van Druenen te pakken had. De tweede betreft de verwoestingen die Vlissingen te verduren kreeg. De stad werd meerdere malen compleet kapotgemaakt, en op nieuw opgebouwd. „Daardoor zijn we geen Anton Pieck-stad. Dat de Schelde de stad later heeft verwoest, klopt niet. Vlissingen heeft veel aan de Schelde te dan ken. De laatste 140 jaar was die de motor van deze stad. En wat heb ben ze nou helemaal kapotge maakt? Enkele monumenten daar gelaten, een paar wijkjes die op in storten stonden. Kijk naar wat ze ons heeft gegeven: kranen en sche pen die de mooiste skyline ter we reld vormden." De Schelde bewees eens temeer de levendige ondernemersgeest van Vlissingen, de stad die een handelsgeest ontbeert: de derde rode lijn. Van Druenen: „Vlissin gen heeft altijd ontkend wat ze echt is. Gezagshebbers dachten al tijd de handel te bevorderen door bijvoorbeeld te investeren in ha vens, maar daarvoor had Vlissin gen een te slecht achterland. Een schip verwacht afzet en retour vracht. Dat is er niet. Havens wer den industriehavens. De enige handel die hier heeft ge floreerd, was de slavenhandel. En die vond dan nog buiten Vlissin gen plaats. Vlissingen is een indus triestad, al sinds 1800. Een goede ook. En nog. Damen Schelde is zo'n beetje de enige scheepswerf van West-Europa die het goed doet." Stadsbestuurders maakte verkeer de inschattingen. Ze 'droomden tegen beter weten in'. „Tot op he den", durft Van Druenen als histo ricus te zeggen. „Het moderne stadsbestuur heeft verzuimd naar het verleden te kijken. Sommige dingen.waren gedoemd te misluk ken, met als beste voorbeeld het Scheldeterrein. Dat had men aan ondernemers moeten overlaten. De beste periodes die Vlissingen heeft gekend, waren nadat de stad was verkocht of toen onderne- mers aan het roer stonden. De bes te wethouder ooit, Niftrik, was ook directeur van de gasfabriek. En nog wat andere fabrieken. Men zei: als hij bedrijven kan lei den, kan hij ook een stad leiden. Dat bleek. De man zorgde dat toe risten naar Vlissingen kwamen. Hij heeft ontzettend veel voor de stad betekend." Als anarchistisch vrijdenkende li beraal uit sociaal-democratisch nest gelooft Van Druenen in on dernemerschap. „Het zijn bedrij- Aanleiding is een 'zeer verontrus tende' uitspraak van een beleids ambtenaar in de PZC van afgelo pen maandag over de samenwer king tussen Middelburg en Veere bij de realisering van kunstgras velden. De Middelburgse beleids ambtenaar steekt in het artikel de loftrompet over de boekhoud- kunst in Veere. „Tot op detailni- veau kijken ze daar of een uitgave nodig is. Bij ons in Middelburg staan we daar nog niet altijd bij stil. Wij vinden sommige uitga ven vanzelfsprekend. In Veere is dat niet het geval, zo heb ik erva ren." De Graaf is daar danig van geschrokken. Is het Middelburgs college van B en W en het ambte lijk apparaat 'wel voldoende door drongen van de huidige ombui- gingsopgave', zo vraagt hij zich af. De Graaf wijst op besluiten van de raad om te bezuinigen. Hij wil nu wel eens van het college we ten of 'deze politieke besluiten correct door het college worden uitgevoerd'. Het opbouwen en weer afbreken van de tijdelijke concertzaal is na melijk werk voor vlugge handjes. Tot en met vrijdag en vanaf maan dag mag de bouw van de tunnel immers niet stil liggen. En dus gaan vrijwilligers van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen en 200 jaar Zeeuwsch-Vlaanderen pas zondagochtend in alle vroegte met zeshonderd stoeltjes, een filmdoek van acht bij viereneen- halve meter en heel veel geluids materiaal de tunnel in. Voor even wordt de Sluiskiltunnel omgeto verd tot een concertzaal, waarin op scherm de opera Gianni Schic- chi van Giacomo Puccini wordt vertoond. Het dertig koppen tel lende orkest Sinfonia Rotterdam brengt onder leiding van Conrad van Alphen live 'de Zomer' uit de vier jaargetijden van Vivaldi ten gehore. Klinkt vast heel mooi, maar het gaat nog veel meer om de entourage. Festivaldirecteur Ri- nus Meesen beseft dat ook. De kans om een concert in de Sluis kiltunnel te houden is eenmalig. Volgend jaar rijden er auto's door heen... „Het idee ontstond twee jaar geleden bij de presentatie van de Stichting 200 jaar Zeeuwsch- Vlaanderen. Niet veel later heb ik een telefoontje gepleegd met Henk Schoute van het Zeeland Nazomer Festival met de vriende lijke vraag of hij niets wilde doen met de Sluiskiltunnel. Zij hebben een concert in de Westerschelde- tunnel gedaan, maar dit wilden wij nu graag eens doen." Ook de aannemer verleende al snel alle medewerking. „Bezoekers wor den onder begeleiding naar de 'concertzaal' gebracht. Je moet on geveer zestig meter de tunnel in wandelen om bij de stoelen te ko men. Voor mensen die slecht ter been zijn rijdt er een boemeltrein tje. Er is koffie en thee, maar alco hol is uit den boze. We begeven ons immers op een bouwterrein." Beide concerten zijn uitverkocht. V***, VLISSINCEN - Aan het hek bij de Scheldekraan in Vlissingen hangt een gedenk plaatje ter nagedachtenis aan Louis van Heulen. De dit jaar overleden voorma lig directeur van de Zeevaartschool zette zich de afgelopen jaren met succes in voor behoud van een Scheldekraan. Met name door zijn inzet kwam ge noeg geld binnen voor de restauratie, foto Ruben Oreel door Theo Giele MIDDELBURG - Dat de oranje verf vakkundig op de gevel is aange bracht wil de Middelburgse recht bank wel aannemen, maar dat neemt niet weg dat het monumen tale pand Lange Noordstraat 41-43 te Middelburg aanzienlijk in waar de is gedaald door de actie Code Oranje. Hypotheekverstrekker Van Lanschot Bankiers mag de gevel daarom laten overschilderen in een kleur die voor de gemeente aan vaardbaar is. Historie van een door Wendy Wagenmakers MIDDELBURG - Let de gemeente Middelburg wel goed genoeg op de centen? Dat is de teneur van schriftelijke vragen die gemeente raadslid Ed de Graaf (LPM) heeft gesteld aan het adres van het colle ge van B en W. door Raymond de Frel SLUISKIL - Leuk idee, om voor de krant een foto te laten maken van de opbouw van de opera in de Sluiskiltunnel. Maar dat is makkelij ker gedacht, dan gedaan. Of beter: dat gaat helemaal niet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 24