I t Bierens lijsttrekker WD bij Statenverkiezingen I E Kunstje flikken II w De provincie neemt het fietsvoetveer in eigen beheer en vermindert afvaarten. iïtPZC 22 ZEELAND FIETSVOETVEER Jos de Beer benoemd tot zorgverkenner woensdag EP Iets verderop in de straat staat een huis dat ik eigen lijk veel mooier vind dan mijn eigen huis. Het stond in ongeveer dezelfde tijd te koop als ons huis. Ik denk dat de bank er in 2000 geen proble men mee had gehad als we dat huis hadden willen kopen. Bei den een voltijdsbaan, een vast contract. Zouden we voor een huis op stand krom willen lig gen dan zou de bank vast en ze ker niet moeilijk hebben ge daan. We kozen echter voor een be scheidener huis; een huis dat we ook konden betalen mocht een van ons onverhoopt zijn baan verliezen. Een verstandige keus waardoor ik, nu mijn vrouw mijn ex-vrouw is gewor den, toch nog de vaste lasten kan opbrengen. Het is niet ge makkelijk maar ik weet dat ve len het met veel minder moe ten doen. Ik klaag niet, ik proce deer niet en ik zie geen reden mijn huis oranje te schilderen. Parttime kunstenaar William Verstraeten is duidelijk avon tuurlijker aangelegd dan ik. Hij kocht op basis van een onzeker bestaan als kunstenaar een Mid delburgs monumentenpand. Ik zou het niet gedurfd hebben. Ik zal dan wel een conformisti sche, kunsthatende conservatie ve trut zijn. Althans dat is wat ik begrijp wanneer ik op social media lees wat voor- en tegen standers schrijven. Eén groep schrijft dat de kun stenaar niet moet zeuren, hij was er zelfbij toen hij de le ning sloot. De andere groep steunt Verstraeten in zijn recht vaardige strijd tegen de vuige streken van het grootkapitaal. Een groep die het in een breder kader ziet en opmerkelijk vaak en graag het woord non-confor mist gebruikt. Leuke term, lang niet meer ge hoord. De rechter was waarschijnlijk ook al zo'n conformistisch stuk vreten. Van hem moet Verstra eten toestaan dat zijn pand weer braaf wit wordt. Dag kunstwerk. Wat overblijft is dat Ver straeten de gemeente Middel burg weer eens lekker heeft la ten steigeren vanwege een 'on gepaste' kleur op een gevel. Maar ja, dat is geen kunst. In Middelburg. De Zeeuwse vlag is in 1949 officieel vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Naar aanleiding van dat feit maakten de leerlingen hun eigen vlag. -1949 Basisschool11 Kompas Hoek Scholen schrijven geschiedenis De PZC maakt een boek over 200jaar Zeeland in samenwerking met leerlingen van 74 basisscholen. U krijgt dagelijks een voorproefje. Bestel het boek nu voor 25 euro op www.200jaarzeeland.nl MIDDELBURG - De exploitatie van het fietsvoetveer op de Wester- schelde kost nu zo'n 6,4 miljoen euro per jaar. Een goeie 4,5 mil joen komt er in totaal binnen aan Rijksbijdragen. De kaartverkoop brengt jaarlijks zo'n 1,5 miljoen euro op. Dan zit er dus nog een gat van dik drie ton. Gedeputeerde Staten willen dat tekort wegwerken door 1650 af- REKENING VEERBOOT 2015 MIDDELBURG - Jos de Beer is door het provinciebestuur benoemd tot zorgverkenner. Hij krijgt vier maanden de tijd om te onderzoe ken hoe de Zeeuwse ziekenhui zen beter kunnen samenwerken. De Beer is directeur van de Neder landse Vereniging van Bestuur ders in de zorg. In 1996 was hij voorzitter van een commissie die adviseerde over de ziekenhuissi tuatie in Zeeuws-Vlaanderen. Ook leidde hij de Commissie 'Toe komstvisie Curatieve Zorg Zee land' in 2001. De verkenner wordt aangesteld op initiatief van de PvdA, SGP, SP en WD. De provin cie trekt er 75.000 euro voor uit. vaarten (10 procent) op jaarbasis uit de huidige dienstregeling te schrappen. Dat zijn er gemiddeld 4 tot 5 per dag. Het alternatief is, aldus het collegevoorstel, een 'aan zienlijke tariefsverhoging'. Hoe wel sommige Statenfracties op het standpunt staan dat het huidi ge voorzieningeniveau van de veerverbinding gehandhaafd moet blijven, geldt dat voor hen ook weer niet tegen elke prijs. De zittende coalitiepartners WD, PvdA, CDA en SGP lijken het Naam: Raymond van den Eeck- houdt (21) Woonplaats: Biggekerke Duurder kaartje of minder afvaarten? „Dan liever een duurder kaartje. Ik vind de prijs best wel meeval len. Zonder scooter betaal je 2,90 euro, geloof ik. Ik denk dat niet veel mensen er moeite mee zou den hebben als het twee of drie euro duurder zou zijn. Ik maak vier a vijf keer per week gebruik van de boot, omdat ik tijdelijk bij mijn vriendin in Breskens woon. De afvaarttijden moeten blijven zoals ze nu zijn, want veel men sen gebruiken de boot voor woon-werkverkeer. En met de fiets kan je niet door de Wester- - scheldetunnel." eens over een pijnprikkel die het minst zeer doet. „Buiten de zo mermaanden varen sommige bo ten bijna leeg heen en weer. Dan is het toch logisch dat je die als eerste schrapt uit de dienstrege ling", zegt PvdA-woordvoerder openbaar vervoer Frits de Kaart. Voor de WD is dat net zo klip en klaar, aldus Hans van Geesbergen. „Wanneer met minder afvaarten de tarieven in de hand kunnen worden gehouden, schaad je de re guliere gebruikers daar het minst Naam: Lilian Roegies (55) Woonplaats: Gent Duurder kaartje of minder afvaarten? „Dan zou ik het aantal afvaarten aanpassen. Om het uur is ook pri ma. We waren nu net te laat en moeten een half uur wachten. We hebben vooraf niet echt naar de boottijden gekeken. We zijn een weekje op vakantie in Cadzand en gaan maar één keer met de boot, dus we zouden er weinig last van hebben als er minder bo ten varen. Bovendien: de bus van Breskens naar Cadzand gaat ook maar één keer per uur. Als er maar een aansluiting is, dan is het goed. Voor tien uur 's ochtends mag de boot voor mij wel minder dan één keer per uur varen." Bierens is sinds 2011 voorzitter van de huidige WD-fractie in de Zeeuwse Staten. Hij maakt vanaf 2003 deel uit van het provinciebe stuur. De ledenvergadering van de WD heeft daarnaast Conny Al- mekinders aangewezen om de kar te trekken bij de bestuursverkie zingen voor Waterschap Schelde- stromen, die gelijktijdig worden gehouden. Almekinders maakte eerder al deel uit van het dagelijks bestuur van het toenmalige Wa terschap Zeeuws-Vlaanderen en was tot begin dit jaar wethouder in de gemeente Sluis. Eind oktober stellen de leden de verkiezingsprogramma's voor de Staten en het waterschap vast. In november worden alle kandida ten bekend gemaakt. Volgens voorzitter Annemieke Stallaert van de Zeeuwse Kamer centrale staan 'zowel de provincie als het waterschap de komende ja ren voor lastige keuzes, waarbij een gedegen financieel beleid en kennis van wat er in de samenle ving speelt echt het verschil kun nen maken'. Eb üiaüo van der Heijden Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Eén boot per uur door Cornelleke Blok en Marcel Modde UNIVERSITY vMbfndi Verwachte kaartverkoop: 1.539.927 euro. Rijksbijdragen: 4.546.000 TOTALE OPBRENGST: 6.085.927 Onderhoud: 2.424.000 Brandstof: 1.397.000 Personeel: 2.185.757 Kosten Westerscheldetunnel: 83.200 Externe advieskosten: 15.000 Informatiesystemen: 65.300 Marketing: 30.000 Algemene kosten: 160.000 Overige dienstverlening: 42.000 TOTALE KOSTEN: 6.402.257 euro TEKORT: 316.330 euro MIDDELBURG - Kees Bierens wordt, zoals verwacht, de lijsttrekker van de WD bij de provinciale statenver kiezingen op 18 maart volgend jaar. VI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 22