Schuivende sympathieën in 'de Zwarte' zeeland nazomer festival UIT 15 brieven Muzeeum Huurtoeslag In het Zeeland Nazomerfestival 2014 weerklinkt schreeuw van pijn uit verleden die ook nu nog gehoord moet worden. Ik verbaas me dat Vlissingers niet trotser zijn op 'hun' Muzeeum. Vlissingen profileert zich als stad aan zee, heeft zijn brood er altijd aan verdiend, zegt trots te zijn op het maritieme verleden. Waar kun je dat het beste zien? Niet in de Fonteyne, aan het Spui en ook (nog) niet bij het Dokje van Per ry. Waar dan wel? Aan de boule vard en het bolwerk met Michiel de Ruyter, de sluizen en de groe ne boulevard. Het Muzeeum ligt daar midden tussenin, met uit zicht op al dat moois, op een his torische plek in een pand met ge schiedenis. Eb en vloed ervaar je via de jachtjes in de haven. Vanaf het torentje een schitterend pano rama van de zee. Bezoekers vul len die aan met verhalen en ken nis. Zomers komen er honderden mensen per dag, het Muzeeum is één van de weinige slechtweer- voorzieningen. Natuurlijk moet er subsidie bovenop de sponsor bijdragen, er is bijna geen mu seum dat helemaal zonder kan. Ik zou het prachtige Lampsinshuis maar niet verkopen, wees trots op deze parel van Vlissingen. Annet de Bruijne, één van de ca 70 vrijwilligers, die de gemeente geld besparen) Dankzij hypotheekgekte verkeren we wereldwijd nu al acht jaar in een crisis. Met huurverhogingen, hypotheekgaranties, bouw- btw-verlagingen, afbraak sociale stelsel houden de beroepscrimine len van de WD deze 'woning markt' in stand. Minister Stef Blok van wonen (VVD natuur lijk) wil de huurtoeslag van de al lerarmsten verlagen (krant, 21-08). Misschien kan kunstenaar Verstraeten uit Middelburg met de huurdersverenigingen een rechtsgang maken tegen dit on recht. gaan in de perioden waarin het ook goed ging met de cultuur. Hij benadrukte nog eens zijn overtui ging dat investeren in cultuur ook van economisch belang is en bo vendien noodzakelijk is om ver beeldingskracht te kunnen opbou wen. „Het is goed dat er een Zee land Nazomerfestival is en - die moet je dan maar even incasseren Henk - 'O, die Zee' was een mooie opmaat naar het ZNF toe", aldus Polman. Burgemeester Harald Bergmann van Middelburg gaf uiting aan zijn trots over zijn stad die voor veel programma-onderdelen van het ZNF een prachtig decor biedt. Wat betreft het bredere belang van dit festival constateerde hij: „Kunst is de taal die begint waar gewone woorden ophouden. Ver bindt het verleden met het heden voor een boodschap aan de toe komst: het werk is nog niet af." 'Ben ik een Zeeuw?', filosofeerde tot slot cabaretier Freek de Jonge Hij meanderde lustig langs Zeeuwse familieleden met 'funda mentalistisch christelijke' overtui ging en wortels in de slavenhan del, langs zijn eigen jeugd in Goes waardoor hij 'te preuts voor het le ven en 'te blank voor de blues' was toen hij voor het eerst Porgy en Bess in Terneuzen bezocht. daag de dag nog geldt voor velen", aldus festivaldirecteur Henk Schoute. „Wij willen met die schreeuw confronteren en zelfs shockeren, maar dat hoeft niet zonder vermaak, want er bestaat geen blijheid zonder boosheid, geen lachen zonder huilen." Commissaris van de Koning Han Polman baseerde zich op de 'vier kloeke delen over Zeelands ge schiedenis' die hij zojuist heeft ge lezen en constateerde dat het Zee land door de eeuwen goed is ge- MIDDELBURG - De schreeuw die twee jaar geleden werd gegeven over bezuinigingen op cultuursub sidies klinkt heel anders dan de schreeuw die nu weerklinkt in de 14e editie van het Zeeland Nazo- mefestival (ZNF) die gisteravond officieel werd geopend in het Ab dijcomplex in Middelburg. „Dit is een schreeuw van pijn uit het slavernijverleden, maar te vens een schreeuw die ook van- recensie Laat ik stap voor stap gaan, en de voor stelling langzaam laten 'binnendrup pelen'? Want zo willen de makers kennelijk, dat het gaat. Beetje bij beetje wordt duidelijk wat er is gebeurd, hoe dat de personages heeft geraakt en hoe dat mij ook kan raken. Hoe zal ik dat noemen: ont- hultoneel? Achteraftoneel? Puzzeltoneel? Redeneertoneel? Uienpeltoneel? 'De zwarte van Walcheren' is toneel van nu - dat wil zeggen: nu geschreven, maar ook: met thema's van nu, dus individueel doorleefde tragedie. Het heeft ook een his torisch tintje, want het refereert aan het na jaar van 1596, toen een op de Portugezen veroverd schip met zwarte slaven aanlegde in de haven van Middelburg. Dat zal wat ge weest zijn, toen! Dat is een heel verhaal op zich, met menselijke, politieke en ethische kanten. Maar nu komt dat allemaal niet aan bod. De link met het verhaal van nu is eerder suggestief: gevluchte slaaf bezwan gerde een Zeeuws meisje. De locatie, die heeft er vast iets mee te ma ken. Want 'De Zwarte van Walcheren' speelt in de Middelburgse Oostkerk, de achtkantige barokke koepelkerk uit 1667. De toeschouwers zitten er in het rond, het wijdse midden is speelvlak. Het spel speelt zich af op een smalle oplopende... ja, wat? Ik heb iets gelezen over een schip, over een voordek, en ja, nu herken ik het. Groot! En groots, ook wel. En dat smalle, oplopende? Ik voel dat het ergens symbool voor staat. Ik laat dat zo.Een verwijzing dus naar dat historische schip. En deze specifieke, imponerende plek is ook een verwijzing, naar de morele dilemma's. Omdat het (o hypocrisie) gedoopte slaven waren, ont stond er een probleem. Die konden niet zo maar verkocht worden. En wij zitten hier waarschijnlijk even hypocriet. Want 'De Zwarte van Walcheren' gaat over een familiedrama. Een zwart kindje is gebo ren uit witte ouders. En dus denken wij al lemaal, dat de moeder wel vreemdgegaan móet zijn. Het is moeilijk kiezen naar wie onze sympathie zal uitgaan. De jonge moe der, de enige die de waarheid kan kennen en hem dapper en lijdzaam uitdraagt. De jonge vader, die wil geloven maar het niet kan. De oude dokter, tevens familievriend, die erfelijkheidstheorieën kent (het zóu kunnen) en zichzelf (geen fraai beeld). En die zelf een overspel-verleden met zich mee torst. Het is moeilijk kiezen naar wie mijn sympathie zal uitgaan, omdat het per spectief steeds wisselt. Hoe het verhaal in elkaar steekt, wordt gaandeweg duidelijk. Tot het laatste climax-moment blijven ge beurtenissen onthuld worden, die het plaatje doen schuiven. En ik schuif mee met mijn sympathieën. Is dat hypocriet, of is dat juist flexibel? Of is dat hetzelfde? Is er een goed of slecht? Zijn er twee kanten, zoals ook deze speelplek door dat smalle oplopende in tweeën is gedeeld. Is dat sug gestief of symbolisch? Die smalle oplopen de speelvloer, een dunne lijn (het smalle koord waarop het leven wordt gedanst?), een eendimensionale richting (alleen zó kan het gaan?), een weg omhoog (uit de el lende)? De personages kunnen er eigenlijk niet 'samen' spelen. Elk staat alleen, 'zo eenzaam als sterven'. Onvermijdelijk loopt iedereen zijn eigen weg af, de anderen zijn slechts passanten (knap geacteerd!). Wordt dat hier gesymboliseerd? Vrolijk word je daar niet van. (Depressief evenmin.) Boeiend is het wel, zowel in alles wat je er aan herkent en kunt plaatsen als in alles, wat je er niet aan begrijpt. Het hoofd draait overuren, het hart minder, al blijft daar wel het toneelbeeld hangen, op een aange name en prikkelende manier. En de afloop, die adem(be)nemende climax, die blijft ook nog lang bij, zeker weten. Gezien in de Oostkerk Middelburg op 26 augustus. De Zwarte van Walcheren, ope ningsvoorstelling van het Zeeland Nazo merfestival (ZNF). WOENSDAG 27 AUGUSTUS 2014 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Amnestylaan 32, Middelburg Richard Snoep M. van Coehoorngracht 51, Vlissingen Schreeuw van het ZNF S Spelmoment uit 'De Zwarte van Walcheren' in de Oostkerk in Middelburg, foto Lex de Meester door Ali Pankow door Willem Nijssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15