ZEELAND 21 sors. Zo wilde een van de hoofdspon soren, de provincie Zeeland, per sé dat de ioo-kilometer afstand van de Ride for the Roses dit jaar door Middelburg gaat. Dus zo gezegd zo gedaan. Maar wat blijkt. Op het laatste moment zegt de gemeente Middelburg dat de voor gestelde route door de stad niet door kan gaan. Te gevaarlijk, dat kan de stad niet aan, is het argument van de ge meente. Dus nu gaan de too kilometer rijders door het aquaduct en zo over de N57 naar Vrouwenpolder. Gelukkig zijn er ook grote sponsoren die niet uit Zeeland komen. Zo is op de website te zien dat het bedrijf Her- tec BV een bedrag van ruim 27.000 eu ro sponsort. Ook komt er veel geld uit het Westland, van origine het hart van de Ride for the Roses in Nederland. Al leen meerijden is mooi, zegt Platier, maar bedrijven en particulieren kun nen ook bij familie en vrienden geld ophalen en zichzelf laten sponsoren, zodat ook dat geld ten goede komt aan KWF Kankerbestrijding. Het Zeeuwse comité van de Ride heeft te maken met een begroting van 1,5 miljoen euro. Een kwart daarvan is bestemd om de kosten te bestrijden. Wat dat betreft heeft ook de Ride for the Roses last van de negatieve publici teit rond bijvoorbeeld de Alpe d'Hu- Zes en het schandaal dat oprichter Coen van Veenendaal van Alpe d'Hu- Zes veroorzaakte. Daar zijn de leden van het sponsorcomité ook op aange sproken. Platier is daarom blij dat de hele financiële verantwoording van de Ride for the Roses op het internet te rug te vinden is. „Dan kan iedereen zien dat al het geld na aftrek van de kosten naar KWF gaat en dat wij als bestuursleden alles op basis van vrij willigheid doen. Op die manier kun nen we aan iedereen verantwoording afleggen." Zes jaar geleden kon de eerste landelij ke Ride for the Roses vanuit Goes een bedrag van meer dan 1,2 miljoen over maken aan het KWF Kankerfonds. Chiel Platier hoopt dat dat dit jaar een bedrag van één miljoen gehaald wordt. Dat zou volgens hem al een he le prestatie zijn. Het sponsorcomité is blij met elk ini tiatief. Bijvoorbeeld een van de voor gaande jaren, toen de leerlingen van de Pontes scholengemeenschap bij een supermarkt gingen staan en vroe gen of ze muntjes van de boodschap penwagens kregen voor KWF. Dat le verde 18.000 euro op. En het mooie van het initiatief van Pontes was, dat de strijd tegen kanker ook verwerkt werd in de lessen die op school wer den gegeven, voegt Platier er aan toe. Maar ook de actie van Skoda dealer Melse vindt hij sympathiek. Die heeft drie auto's geregeld, die hebben mee gereden in de Tour de France. Daarin komt de communicatieapparatuur voor de 100 kilometer van de Ride for the Roses. Dat is leuk voor de Ride- deelnemers die wat met wielrennen hebben. Kunnen ze die auto's ook In Zeeuws-Vlanderen was nogal eens te horen; het is een midden-Zeeuws feestje eens zien. „Sommige bedrijven den ken dat het voldoende is dat ze onze poster ophangen", wat Patier betreft kan er wel wat meer betrokkenheid ge toond worden. Een mooie manier om alvast wat geld op te halen is de organisatie van de Ri de before the Roses in Zeeland in juni. Die leverde dit jaar 35.000 euro op. Dat geld gaat ook in de pot. Het Ride for the Roses weekeinde be gint de zaterdag voorafgaand aan de ei genlijke rit. Dan komen enkele lande lijke sponsors hun cheque aanbieden op de Grote Markt in Goes. Daar staan - dan 500 fietsers uit alle hoeken en ga ten van Nederland, maar vooral uit het Westland. Ieder jaar gaan enkele leden van het Zeeuwse comité van de Ride for the Roses op bezoek in een ziekenhuis waar aan onderzoek voor de bestrij ding van kanker wordt gedaan. Platier: „Ik heb wel eens gevraagd aan zo'n onderzoeker, wat het zou beteke nen als we met de Ride for the Roses zouden stoppen. Het antwoord was heel duidelijk: dan zou dit soort kan keronderzoek zo goed als helemaal ver vallen." Zondagmorgen 7 september staan bijna 11.000 fietsers weer klaar om deel te nemen aan de ritten van 100, 50 of 25 kilometer. niet zonder sponsoren Chiel Platier, sponsorcomité

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 21