ZEELAND 21
sors. Zo wilde een van de hoofdspon
soren, de provincie Zeeland, per sé dat
de ioo-kilometer afstand van de Ride
for the Roses dit jaar door Middelburg
gaat. Dus zo gezegd zo gedaan. Maar
wat blijkt. Op het laatste moment zegt
de gemeente Middelburg dat de voor
gestelde route door de stad niet door
kan gaan. Te gevaarlijk, dat kan de stad
niet aan, is het argument van de ge
meente. Dus nu gaan de too kilometer
rijders door het aquaduct en zo over
de N57 naar Vrouwenpolder.
Gelukkig zijn er ook grote sponsoren
die niet uit Zeeland komen. Zo is op
de website te zien dat het bedrijf Her-
tec BV een bedrag van ruim 27.000 eu
ro sponsort. Ook komt er veel geld uit
het Westland, van origine het hart van
de Ride for the Roses in Nederland. Al
leen meerijden is mooi, zegt Platier,
maar bedrijven en particulieren kun
nen ook bij familie en vrienden geld
ophalen en zichzelf laten sponsoren,
zodat ook dat geld ten goede komt aan
KWF Kankerbestrijding.
Het Zeeuwse comité van de Ride
heeft te maken met een begroting van
1,5 miljoen euro. Een kwart daarvan is
bestemd om de kosten te bestrijden.
Wat dat betreft heeft ook de Ride for
the Roses last van de negatieve publici
teit rond bijvoorbeeld de Alpe d'Hu-
Zes en het schandaal dat oprichter
Coen van Veenendaal van Alpe d'Hu-
Zes veroorzaakte. Daar zijn de leden
van het sponsorcomité ook op aange
sproken. Platier is daarom blij dat de
hele financiële verantwoording van de
Ride for the Roses op het internet te
rug te vinden is. „Dan kan iedereen
zien dat al het geld na aftrek van de
kosten naar KWF gaat en dat wij als
bestuursleden alles op basis van vrij
willigheid doen. Op die manier kun
nen we aan iedereen verantwoording
afleggen."
Zes jaar geleden kon de eerste landelij
ke Ride for the Roses vanuit Goes een
bedrag van meer dan 1,2 miljoen over
maken aan het KWF Kankerfonds.
Chiel Platier hoopt dat dat dit jaar een
bedrag van één miljoen gehaald
wordt. Dat zou volgens hem al een he
le prestatie zijn.
Het sponsorcomité is blij met elk ini
tiatief. Bijvoorbeeld een van de voor
gaande jaren, toen de leerlingen van
de Pontes scholengemeenschap bij
een supermarkt gingen staan en vroe
gen of ze muntjes van de boodschap
penwagens kregen voor KWF. Dat le
verde 18.000 euro op. En het mooie
van het initiatief van Pontes was, dat
de strijd tegen kanker ook verwerkt
werd in de lessen die op school wer
den gegeven, voegt Platier er aan toe.
Maar ook de actie van Skoda dealer
Melse vindt hij sympathiek. Die heeft
drie auto's geregeld, die hebben mee
gereden in de Tour de France. Daarin
komt de communicatieapparatuur
voor de 100 kilometer van de Ride for
the Roses. Dat is leuk voor de Ride-
deelnemers die wat met wielrennen
hebben. Kunnen ze die auto's ook
In Zeeuws-Vlanderen
was nogal eens te
horen; het is een
midden-Zeeuws
feestje
eens zien. „Sommige bedrijven den
ken dat het voldoende is dat ze onze
poster ophangen", wat Patier betreft
kan er wel wat meer betrokkenheid ge
toond worden.
Een mooie manier om alvast wat geld
op te halen is de organisatie van de Ri
de before the Roses in Zeeland in juni.
Die leverde dit jaar 35.000 euro op.
Dat geld gaat ook in de pot.
Het Ride for the Roses weekeinde be
gint de zaterdag voorafgaand aan de ei
genlijke rit. Dan komen enkele lande
lijke sponsors hun cheque aanbieden
op de Grote Markt in Goes. Daar staan -
dan 500 fietsers uit alle hoeken en ga
ten van Nederland, maar vooral uit
het Westland.
Ieder jaar gaan enkele leden van het
Zeeuwse comité van de Ride for the
Roses op bezoek in een ziekenhuis
waar aan onderzoek voor de bestrij
ding van kanker wordt gedaan.
Platier: „Ik heb wel eens gevraagd aan
zo'n onderzoeker, wat het zou beteke
nen als we met de Ride for the Roses
zouden stoppen. Het antwoord was
heel duidelijk: dan zou dit soort kan
keronderzoek zo goed als helemaal ver
vallen."
Zondagmorgen 7 september staan bijna 11.000 fietsers weer klaar om deel te nemen aan de ritten van 100, 50 of 25 kilometer.
niet zonder sponsoren
Chiel Platier, sponsorcomité