'Droog en dorstig land' wil geen schaliegasboringen ECONOMIE 15 Slechte cijfers en een prijs die je liever niet wint: het was geen fijne dag voor Albert Heijn. Het moet beter. Albert Heijn verliest terrein, maar is nog wel de grootste ZAANSTAD - Het was gisteren om meerdere redenen geen fijne dag voor Albert Heijn. Ten eerste won de supermarktketen met zijn gua- camoledip de Kletsmajoor, een award voor de flauwste marketing- truc van voedingsproducenten. De dip van Albert Heijn bevat zo weinig avocado dat het met de beste wil van de wereld geen gua- camole genoemd kan worden, vindt de Consumentenbond, die de Kletsmajoor uitreikt. Vervelend, zo'n award, maar wat écht pijn doet in Zaanstad zijn de kwartaalcijfers die moederbedrijf Ahold gisteren presenteerde. Ver geleken met een jaar eerder nam de omzet in de Nederlandse win kels met 2 procent af. Dit ondanks het feit dat er in juni een WK plaatsvond. In hun zoek tocht naar bier en bitterballen ver kozen Nederlanders het Roy Don ders-juichpak van concurrent jumbo massaal boven de oranje hamsters van AH. De Brabantse concurrent maakte deze week be kend dat de omzet in haar win kels in het eerste half jaar gemid deld met 3,4 procent groeide. Belangrijkste probleem voor Al- bert Heijn is dat de cijfers een ui ting zijn van een bredere trend. Nog maar een derde van de consu menten ziet de blauwe gigant als de plek waar het grootste deel van zijn weekboodschappen gehaald wordt, blijkt uit onderzoek van Deloitte. De laatste jaren lag dit aandeel steevast rond de 36 a 37 procent. Jumbo is niet de enige die de marktleider de kaas van het brood probeert te eten. De belang rijkste winnaar in het gevecht om de gunst van de klant komt uit Duitsland, en luistert naar de naam Lidl. De procenten die Al- bert Heijn inlevert, krijgt Lidl er- bij. In zes jaar tijd is het aantal vas te klanten verdubbeld. Inmiddels ziet ruim 13 procent van de huis houdens Lidl als hun belangrijk ste super. De oorzaak is eenvoudig: Lidl pro beert Albert Heijn niet alleen qua prijs de loef af te steken, maar gaat ook qua service in het vaar water van de wat chiquere concur rent zitten. „Dat doen ze met groente, en tegenwoordig ook met brood", zegt Joop Holla van marktonderzoeker GFK. „Albert Heijn moet hier een ant woord op vinden. Of meer voor deel bieden, of nieuwe dingen ver zinnen waardoor de consument weer terug de winkel in komt." Er zijn in de retail namelijk twee manieren om de concurrentie te verslaan, legt Gert jan Slob van on derzoeksbureau Locatus uit. „Je moet dezelfde service leveren voor een lagere prijs, of meer ser vice voor dezelfde prijs." Lidl doet steeds meer het tweede. Ze blijven goedkoop, gebruikma kend van hun machtige Europese logistiek en inkoopmacht, en ver beteren tegelijk het serviceniveau. Albert Heijn zit natuurlijk niet stil, benadrukte topman Dick Boer gisteren wederom. Het be drijf voert een kostenbesparing door. Bezuinigingen op het hoofd kantoor en de commerciële afde lingen moeten dit jaar 300 mil joen euro opleveren. Verder hoopt Albert Heijn in de toekomst nog meer rendement te halen uit de onlinetak, die door de overname van Bol.com en de uitbreiding van het aantal pick-up- points voor onlinebestellingen steeds meer smoel krijgt. Tenslot te timmert Albert Heijn ook in houdelijk aan de weg. De bakkerij en zijn verbeterd en het aanbod van gezonde producten wordt uit gebreid. Het moet er allemaal toe leiden dat de supermarktreus volgend jaar weer goed nieuws kan bren gen. Tegen een nieuwe Kletsma joor heeft AH zich vast ingedekt. De huidige guacamoledip ver dwijnt uit de schappen en maakt plaats voor een beter product. LAGERE OMZET EN LAGERE WINST VOOR ALBERT HEIJN Ondanks de natte augustus maand is het een stoffige boel in de Karoo, een landstreek in de Zuid-Afrikaanse Kaapprovincie. 'Nat' is hier namelijk een relatief begrip. Op sommige plekken valt jaarlijks slechts een derde van het landelijke gemiddelde. De in heemse San-bevolking noemde de regio niet voor niets Karusa; droog en dorstig land. In de toekomst komt er wellicht energie uit de Karoo. In het ge bied zijn schaliegas-reserves ont dekt. Het zou gaan om honderden miljoenen kubieke meters. Voor de regering kwam het nieuws als een geschenk uit de hemel: Zuid- Afrika kampt sinds 2008 met een energiecrisis. Inmiddels hebben drie bedrijven, waaronder Shell, toestemming gekregen om de voorraden te onderzoeken. Het is onduidelijk wanneer de eerste testboor de grond ingaat. De Karoo-bevolking is faliekant tegen schaliegaswinning. Water is de voornaamste zorg. Tijdens het boren worden honderdduizen den liters water, vermengd met zand en chemicaliën, de bodem ingespoten. Hoeveel water nodig is, hangt af van hoe diep het gas zit. Shell gaat uit van 300.000 tot 6 miljoen liter per boring. Het pro bleem is dat de Karoo dat water niet heeft, vertelt campagnevoer der Gradwill Jantjies uit Steyter- villee. „Shell wil niet vertellen waar dat water dan wél vandaan gaat komen, en hoe het vervuilde afvalwater behandeld wordt. Ook vrezen wij ongelukken. Komt het water met de chemicaliën tijdens of na het boren in contact met on- Drie bedrijven, waaronder Shell, hebben toestemming om de schaliegasvoorraden te onderzoeken ze watervoorraden, dan is dat een ramp." De lokale veehouder John Rank is het met Jantjies eens. Hij maakt zich zorgen om de gezondheid van de mensen. „De zwakke medi sche infrastructuur kan de huidi ge druk al niet aan, laat staan de gevolgen van eventuele ongeluk ken", aldus de veehouder. „Wij wachten nog steeds op de dag dat Shell en de overheid ons gaan uit leggen wat ze van plan zijn. Wij worden niet betrokken in het ge heel." Ike Teuling van Milieudefensie zegt de zorgen van Jantjies en Rank goed te kennen. Samen met vijf andere Nederlandse schalie- gas-activisten bezocht zij deze week Zuid-Afrika om de samen werking tussen schaliegas-activis- ten uit Nederland en de Karoo te versterken. „Shell boort ook in an dere landen, zoals Argentinië. Eén van de grootste problemen is watervervuiling. In sommige wa terbronnen vonden we zelfs arse nicum. De zorgen van de Zuid- Afrikanen zijn niet ongegrond." Desondanks lijkt de overheid on vermurwbaar. Afgelopen februari noemde president Jacob Zuma schaliegas 'een doorbraak voor de economie'. Jantjies en Rank zijn zich zeer ze ker bewust van de energiecrisis en de noodzaak voor een oplos sing. „Maar waarom kunnen er geen zonneprojecten worden ge bouwd?" zegt Jantjies. „We heb ben hier immers zon zat!" VRIJDAG 22 AUGUSTUS 2014 percentage consumenten dat supermarkt als primaire supermarkt ziet Lidl doet Albert Heijn pijn door Sander van Mersbergen infographic JD/DPd I bron Locatus, Deloitte I foto Peter Hilz/HH Winkeloppervlak in m2 Totaal aantal winkels Supermarktbedrijf Ahold heeft in het tweede kwartaal niet weten te profiteren van het WK voetbal. Het moederbedrijf van Albert Heijn zag winst en omzet dalen. De omzet bedroeg 7,4 miljard euro. Dat is 4 procent lager dan een jaar eerder. Het onderliggende bedrijfs resultaat nam met 15,5 procent af tot 288 miljoen euro. De netto winst was met 147 miljoen euro bijna 29 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2013. Ahold had volgens topman Dick Boer last van stevige concurrentie, zuinigheid onder consumenten en ongunstige wisselkoersen. In Nederland nam de omzet in win kels die langer dan een jaar open zijn met bijna 2 procent af. Volgens Ahold gaven klanten per bezoek aan Albert Heijn minder uit dan voorheen. Het WK voetbal bracht daarin geen verandering. In de VS, wat betreft omzet de grootste markt van Ahold, daalde de totale omzet, mede door de sterke euro, met 6 procent naar 4,4 miljard euro. door onze correspondent Miriam Mannak STEYTERVILLEE - Het schaliegas-de- bat woedt niet alleen in Nederland, maar ook in Zuid-Afrika. Onder meer Shell wil daar gaan boren. Veel inwoners maken zich zorgen over de consequenties.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15