Aan de hand van Schanulleke en Wiske boorde Infrabel kilometers lange spoortunnels onder de Schelde en het Kanaaldok. Voor goederentrei nen. In december gaat het sein op groen. operatie die met behulp van duikers vanaf drijvende pontons werd uitge voerd. Het was nodig om de grond te verstevigen en de veiligheid bij het graven van de^tunnel te garanderen." Het is op een fraaie zomerse dinsdag ochtend rustig rond de spoorlijn die vanaf het beginpunt 6,5 kilometer lang in een zogeheten spoorbedding ligt. Dagelijks werkten er ongeveer 500 man op en aan het traject. Die zijn er nu niet meer. Het meeste werk is gedaan. Petit: „We zijn nu bezig om alles uit te testen. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Het moet uiteraard honderd procent in orde zijn." Ook in de Beverenspoortunnel (onder het Waaslandkanaal) die opnieuw tot leven werd gewekt. Dat zit zo. Ruim dertig jaar geleden waren er al plan nen om het spoor ondergronds te la ten gaan. Naast de verkeerstunnel werd ook een spoortunnel aangelegd. Daar bleef het bij. Petit: „De 1200 me ter lange tunnel heeft jaren onder wa ter gestaan, maar heeft in al die jaren niet veel geleden. Natuurlijk is de tun nel gemoderniseerd en is nu een be langrijke schakel in de verbinding." Het is het enige stuk waar de spoorlij nen naast elkaar liggen, samen in één tunnelbuis. In de andere tunnels ligt slechts één spoorlijn. Petit: „Het zou onzinnig zijn om nog een extra Beve renspoortunnel te maken. Het was al werk genoeg om deze tunnel te reno veren." Maar liefst drie miljoen kuub grond werd er verzet. Twee miljoen kuub werd weer gebruikt voor geluidswal len die onder anderen enkele natuur gebieden doen verstillen. Petit: „We hebben in dit gebied uiteraard weinig te maken met omwonenden. Her en der woont een boer, maar dat zorgde niet voor problemen." Aan de Ploegweg-gaan we^onder- gronds. In een van de veertien evacua tieschachten die gebruikt kunnen worden als er wat mis gaat in de tun nels. Petit: „Het Fs"niefte hppeïfclat er wat gebeurt. Alles wordt met een uit gekiend systeem nauwlettend in de gaten gehouden vanuit de controleka mer in Antwerpen Centraal. In deze evacuatieschacht staan turbines om eventuele rook zo snel mogelijk weg te krijgen. Er is ook al een test ge weest met schuim. In een paar minu ten werd de tunnel waar brand zou Het ligt niet ver van de Bundel Zuid (rangeerterrein) op de linkeroever waar de nieuwe Liefkenshoekspoor verbinding begint. Het startpunt van een 16,2 kilometer lang traject dat de Antwerpse Linker-en Rechteroever aan elkaar knoopt. Ruim acht kilome ter gaat ondergronds, onder de Schel de en het Kanaaldok. Door spoortun nels die prompt de langste van België zijn. Geboord door, jawel, Schanulleke en Wiske. „Die namen zijn gegeven aan de twee boorschilden die volgens de tunnelbouwers vrouwelijke namen moeten hebben. We hebben contact opgenomen met studio VanderSteen in Kalmthout en die vonden het pri ma dat de twee namén uit de beroem de stripverhalen aan de boorschilden gehangen werden." De twee indrukwekkende boorschil den kwamen uit Duitsland. Maar liefst 102 meter lang en volledig com puter-en lasergestuurd. Niels Heyvae- rt: „Er was voor het doorbreken van de wand van de aankomstschacht op Rechteroever zowel verticaal als hori zontaal een marge van tien centime ter. Uiteindelijk was er een maximale afwijking van 2,5 centimeter. Op een traject van zes kilometer!" Anderhalfjaar lang hebben Schanulle ke en Wiske zich een slag in dé rond te gewerkt. Met een dagelijks gemid delde van vijftien meter erreen uit schieter op 19 april 2011 toen een top snelheid van 45 meter werd geregis treerd^ werkten de twee striphelden zich van de linkeroever naar de rech teroever. Petit: „Cruciaal was de door tocht onder de Schelde en het Kanaal dok B1-B2. Respectievelijk ongeveer veertig en dertig meter onder het maaiveldniveau." ,Niels Heyvaert: „In het Kanaaldok werd ruim 30.000 kuub beton gestort en daarboven werd een twee peter dikke betonnen plaat aangebracht. Dat was een spectaculaire onderwater- Zes jaar lang is er aan gewerkt. Aan de Lief kenshoekspoorverbin ding die de haven van Antwerpen een nieuw wapen geeft in de moordende con currentiestrijd. Een gigantische klus met technische hoogstandjes, indruk wekkende cijfers en nieuwe natuur aan de rand van de almaar uitdijende haven. „Een prachtig project dat op schema ligt", zegt woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel, de Bel gische evenknie van ProRail. Frédéric Petit is niet de man van grote woorden maar als het over de nieuwe spoorverbinding in het tweede groot ste havengebied van Europa gaat, strooit hij moeiteloos met superlatie ven die drijven in een nauwelijks te stuiten woordenstroom. „Dit is een van mijn lievelingsprojecten." Samen met communicatiemedewer ker Niels Heyvaert van TUC RAIL (studie- en projectmanagementbu reau van Infrabel) gidst Petit ons door de Antwerpse haven die soms chaotisch oogt k Ti v' i maar in de buurt van Kallo een mooi jasje aantrekt. Petit: „Dat is het Groot Rietveld, 54 hectare groot. Een compensatie voor de werken aan de spoor verbinding. Dat is een verplichting en 4 we vinden dat het ook onze verant- ardelijkheid i zijn, gevuld met schuim. Van bene den tot boven. Een uniek automatisch schuimblussysteem. Negentig kilometer per uur mogen de treinen straks rijden. Soms zijn die treinen wel vijfhonderd meter lang. Petit: „De veiligheid moet top zijn. Op het traject wordt ETCS (automa tisch remmen bij het passeren van een rood sein plus permanente contro le van de snelheid van de treingeïn stalleerd. De spoortunnels zijn ver vaardigd uit beton met een grote brandwerendheid." Op de rechteroever kruipt de Liefkens- hoekspoorlijn weer boven de grond en zoekt aansluiting bij de Bundel Noord. Het grote rangeerterrein op de rechteroever. Dat gebeurt door nog een keer ondergronds te gaan, 75 me ter lang. Onder de snelweg R2. Het is prachtig te zien vanaf de Hooge Maey, de gesaneerde stortplaats aan de rand van de haven die 55 meter hoog is. Ie ziet de Liefkensspoorlijn kronkelend zijn weg zoeken door de haven van Antwerpen waar 1000 kilo meter aan sporen ligt. Petit: „Met deze nieuwe verbinding wordt 45 minuten tijdwinst geboekt en wordt de Kenne- dyspoortunnel en de as Antwer- pen-Berchem-Antwerpen-Schijn- poort ontlast. Dat was een knelpunt eri daar komt dan weer capaciteit vrij voor het reizigersverkeer. Nog een voordeel: door de spoorcapaciteit te vergroten, komen er minder vrachtwa gens op de weg. Goed voor het milieu en de veiligheid. Nu vervoeren we via het spoor tien procent van de contai ners en dat willen we naar 15 procent brengen in 2030." Met dank aan de Liefkenshoekspoor verbinding. Petit: „Werkelijk een prachtig project." ZATERDAG 16 AUGUSTUS 2014 SPECTRUM 5 een nieuw spoor rn Om de werken aan de Liefkenshoekspoorverbinding te compenseren, werd bij Kallo het natuurgebied Groot Rietveld aangelegd.. Het terrein is 54 hectare groot en daarnaast is er zes hectare aan geluidswallen aangelegd. door Romain van Damme

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 53