Kosten: slordige 800 miljoen Druk op het Belgisch spoor iliü 4 SPECTRUM ■SSfMjB De Liefkenshoekspoor- verbinding kost in to taal ongeveer 765 mil joen euro. „Dat was de inschatting destijds voor de start van het project", zegt Frédéric Petit van Infrabel. „Door inflatie komt daar nog een aan tal euro's bij en er zijn ook aanpas- sings-en verbeteringswerken uitge voerd, maar het budget blijft onder controle." Het project wordt gedragen door een Publiek Private Samenwer king. Petit: „Investeerder LOCORAIL NV brengt 690 miljoen in en het Vlaams Gewest draagt 107 miljoen eu ro bij." De investering van aanvanke lijk 75 miljoen euro van Infrabel zal door extra werken, onder anderen op het gebied van veiligheid, wat meer worden. Petit: „Die veiligheid is uiter mate belangrijk." In 2010 ontspoorde bij Buizingen een trein waarbij achttien doden vielen. In mei 2013 was er in Wetteren een treinongeluk met een goederentrein met een gevaarlijke lading die deels explodeerde. Frédéric Petit: „Dat wil len we natuurlijk absoluut vermijden en nooit meer meemaken." jpSff Iedere dag rijden er 3800 reizi gerstreinen door België en ook nog eens 400 goederentreinen. Een groot deel van die treinen doet de Antwerpse haven aan waar 1000 kilometer aan sporen ligt. In totaal rijden er 14 spooroperatoren (aanbieders van transportgoederen) voor het goederenverkeer op het Bel gisch spoornet. Petit: „Naast de Liefkensspoorverbin- ding wordt in de Antwerpse haven ook nog eens gewerkt aan een verbin ding van de Bundel Zuid naar het Deurganckdok in de haven." In de haven liggen maar liefst 200 spoorwegovergangen. Petit: „Onbe waakt want met slagbomen kun je in de haven niet werken. Helaas gebeu ren er nogal wat ongelukken. We voe ren daarom vaak veiligheidscampag nes om dat te reduceren." Antwerpse haven op ïfKS1*1;.—- I De Liefkenshoekspoorverbinding slingert zich door de Antwerpse haven. De ingang van de Beverenspoortunnel die eindelijk gebruikt wordt. Frédéric Petit in een van de spoortunnels. „De veiligheid moet top zijn. Voor de tunnels in gebruik genomen worden, wordt er uitvoerig getest" foto 's Camile Schelstraete ANTWERPEH NOORD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 52