Boswachters praten over de natuur
i
2
Hotspot
HÉh Zomernieuw
ER
Zonder enige ervaring met een blokart over het
strand razen, met een snelheid tot wel 30 km/per
uur. Het kan op de Brouwersdam.
NH19
li
ie langs de Brouwers-
dam rijdt, ziet veel
vliegers in de lucht
hangen. Wind- en wa
tersport liefhebbers
komen hier massaal naartoe. Kitesurf-
scholen zijn er dan ook meer dan genoeg
te vinden. Voor mensen die niet het wa
ter in willen, maar wel willen genieten
van de wind en het strand zijn er ook an
dere activiteiten te vinden.
Bij het parkeren op de Brouwersdam
komt het zand je al tegemoet, maar is de
zee nog nauwelijks zichtbaar. Bij laag wa
ter kan het strand wel vijfhonderd meter
breed zijn. Een groot strand dat ideaal is
voor een clinic blokarten. „Blokarten doe
je met een karretje met een zeil erop,
door de wind kom je dan vooruit", ver
telt Sebastiaan Merts, instructeur van Na
tural High. Maar voor het zover is, moe
ten deelnemers zicht eerst aanmelden bij
de pas geopende 'Flightzone' van Natural
High. Eerst word je geholpen door het
personeel, daarna mag je op een Ipads in-
t
schrijven voor de activiteit. „Je gegevens
worden gevraagd en of je blessures hebt,
last van je schouder bijvoorbeeld of iets
anders dat we moeten weten." In het rege-
lement staat ook dat het dragen van een
helm verplicht is. „Er kan niet veel mis
gaan, maar zekerheid boven alles."
Voor de activiteit op het strand begint,
geeft Sebastiaan nog de nodige instruc-
ties. „Er staan twee pionnen op het
strand, daar omheen gaan we achtjes ma
ken. De vlag staat een stuk verder, daar
wisselen we van persoon." Eén blokart
wordt gedeeld door twee personen. „De
clinic duurt twee uur, als je constant zelf
aan het rijden bent, ga je dat wel in je ar
men voelen, want de schootlijn moet wel
steeds aangetrokken worden." De schoot
lijn de is lijn waarmee het zeil strakker
wordt getrokken. Omdat er achtjes ge
maakt worden, kom je elkaar tegen op
het parcours. „Maar botsen gaan we niet
doen, want het zijn geen botsauto's",
zegt Sebastiaan. Het remmen en parke
ren wordt tegen de wind in gedaan. „Het
zeil vangt dan geen wind, de blokart
komt stil te staan en zal niet wegrijden."
Het parcours wordt uitgezet aan de water
lijn. „Daar hebben we hard zand, de boch
ten kunnen dan makkelijker worden ge
maakt." Na de instructies lopen de deel
nemers met de blokarts richting het par
cours. Aangekomen bij de waterlijn wor
den de karretjes neergezet en krijgen de
deelnemers de laatste instructies voor ze
instappen. „We gaan de bochten om de
pionnen tegen de wind in maken. Als we
nu al met de wind mee gaan rijden, eindi
gen jullie bij de vuurtoren en is het een
eind terug lopen", zegt Sebastiaan, wij
zend op de vuurtoren een aantal kilome
ter verderop. Veel mensen zetten de blo
karts half in de wind en proberen de eer
ste rondjes door te komen. „Het is wel
moeilijk, want het sturen lukte nog niet
echt en toen ging ik de verkeerde kant
op", zegt de vijftienjarige Stefan van der
Kam. Sturen doe je met je voeten en
vaart maken met een schootlijn. „Het
was vooral even wennen in het begin,
maar de andere rondjes gingen al beter."
Omdat de bochten tegen de wind in wor
den gemaakt, moet je voor je de bocht in
gaat het zeil strak trekken om vaart te ma
ken. „Maar nog voordat je de bocht uit-
1
Zes boswachters van Natuur
monumenten reizen op 28
augustus met de trein van
Den Haag naar Groningen en te
rug. In een groen gedecoreerde
coupé praten ze met andere trein
reizigers over de natuur en het
landschap dat ze onderweg
passeren.
De treinreis door Nederland is
het begin van een nieuwe raadple
ging die Natuurmonumenten dit
najaar houdt onder de 735.000 le
den van de vereniging, vertelde
een woordvoerster vrijdag. De eer
ste ledenraadpleging ging vorig
jaar over wild en de jacht. Dit
maal wil Natuurmonumenten we
ten wat mensen vinden van ge
bruik van de natuur. Leden mo
gen zich onder andere uitspreken
over gebruikersconflicten, zoals
die tussen ruiters en wandelaars
en tussen mountainbikers en
hardlopers, over evenementen
op natuurterreinen en over afslui
ting van kwetsbare gebieden. „Di
lemma's waarmee boswachters
heel vaak te maken hebben", al
dus Natuurmonumenten. De vere
niging baseert haar beleid op de
uitkomst van de raadplegingen.
I \i
Sturen met je voeten, daar
door Jerry van Luijk
W
Even opletten bij de instructies voordat het blokarten begint.
Wie op 28 augustus met de trein van Den Haag richting Groningen reist,
kan boswachters tegenkomen, foto Ruben Oreel