Boswachters praten over de natuur i 2 Hotspot HÉh Zomernieuw ER Zonder enige ervaring met een blokart over het strand razen, met een snelheid tot wel 30 km/per uur. Het kan op de Brouwersdam. NH19 li ie langs de Brouwers- dam rijdt, ziet veel vliegers in de lucht hangen. Wind- en wa tersport liefhebbers komen hier massaal naartoe. Kitesurf- scholen zijn er dan ook meer dan genoeg te vinden. Voor mensen die niet het wa ter in willen, maar wel willen genieten van de wind en het strand zijn er ook an dere activiteiten te vinden. Bij het parkeren op de Brouwersdam komt het zand je al tegemoet, maar is de zee nog nauwelijks zichtbaar. Bij laag wa ter kan het strand wel vijfhonderd meter breed zijn. Een groot strand dat ideaal is voor een clinic blokarten. „Blokarten doe je met een karretje met een zeil erop, door de wind kom je dan vooruit", ver telt Sebastiaan Merts, instructeur van Na tural High. Maar voor het zover is, moe ten deelnemers zicht eerst aanmelden bij de pas geopende 'Flightzone' van Natural High. Eerst word je geholpen door het personeel, daarna mag je op een Ipads in- t schrijven voor de activiteit. „Je gegevens worden gevraagd en of je blessures hebt, last van je schouder bijvoorbeeld of iets anders dat we moeten weten." In het rege- lement staat ook dat het dragen van een helm verplicht is. „Er kan niet veel mis gaan, maar zekerheid boven alles." Voor de activiteit op het strand begint, geeft Sebastiaan nog de nodige instruc- ties. „Er staan twee pionnen op het strand, daar omheen gaan we achtjes ma ken. De vlag staat een stuk verder, daar wisselen we van persoon." Eén blokart wordt gedeeld door twee personen. „De clinic duurt twee uur, als je constant zelf aan het rijden bent, ga je dat wel in je ar men voelen, want de schootlijn moet wel steeds aangetrokken worden." De schoot lijn de is lijn waarmee het zeil strakker wordt getrokken. Omdat er achtjes ge maakt worden, kom je elkaar tegen op het parcours. „Maar botsen gaan we niet doen, want het zijn geen botsauto's", zegt Sebastiaan. Het remmen en parke ren wordt tegen de wind in gedaan. „Het zeil vangt dan geen wind, de blokart komt stil te staan en zal niet wegrijden." Het parcours wordt uitgezet aan de water lijn. „Daar hebben we hard zand, de boch ten kunnen dan makkelijker worden ge maakt." Na de instructies lopen de deel nemers met de blokarts richting het par cours. Aangekomen bij de waterlijn wor den de karretjes neergezet en krijgen de deelnemers de laatste instructies voor ze instappen. „We gaan de bochten om de pionnen tegen de wind in maken. Als we nu al met de wind mee gaan rijden, eindi gen jullie bij de vuurtoren en is het een eind terug lopen", zegt Sebastiaan, wij zend op de vuurtoren een aantal kilome ter verderop. Veel mensen zetten de blo karts half in de wind en proberen de eer ste rondjes door te komen. „Het is wel moeilijk, want het sturen lukte nog niet echt en toen ging ik de verkeerde kant op", zegt de vijftienjarige Stefan van der Kam. Sturen doe je met je voeten en vaart maken met een schootlijn. „Het was vooral even wennen in het begin, maar de andere rondjes gingen al beter." Omdat de bochten tegen de wind in wor den gemaakt, moet je voor je de bocht in gaat het zeil strak trekken om vaart te ma ken. „Maar nog voordat je de bocht uit- 1 Zes boswachters van Natuur monumenten reizen op 28 augustus met de trein van Den Haag naar Groningen en te rug. In een groen gedecoreerde coupé praten ze met andere trein reizigers over de natuur en het landschap dat ze onderweg passeren. De treinreis door Nederland is het begin van een nieuwe raadple ging die Natuurmonumenten dit najaar houdt onder de 735.000 le den van de vereniging, vertelde een woordvoerster vrijdag. De eer ste ledenraadpleging ging vorig jaar over wild en de jacht. Dit maal wil Natuurmonumenten we ten wat mensen vinden van ge bruik van de natuur. Leden mo gen zich onder andere uitspreken over gebruikersconflicten, zoals die tussen ruiters en wandelaars en tussen mountainbikers en hardlopers, over evenementen op natuurterreinen en over afslui ting van kwetsbare gebieden. „Di lemma's waarmee boswachters heel vaak te maken hebben", al dus Natuurmonumenten. De vere niging baseert haar beleid op de uitkomst van de raadplegingen. I \i Sturen met je voeten, daar door Jerry van Luijk W Even opletten bij de instructies voordat het blokarten begint. Wie op 28 augustus met de trein van Den Haag richting Groningen reist, kan boswachters tegenkomen, foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 42