UIT 11 ':--v op allerlei manieren in balans brengt. Ik noem nog de strenge stalen zuilen van Glenn Priester en de speelse Gaudi-achtige sculpturen van Miss Moza. Hoewel ik graag wat meer ambitie en uitdaging zie, kan ik niet heen om de liefde en het vak manschap waarmee de beelden in deze tuin zijn gemaakt. n de Zeeuwse Rozentuin in Kats zijn kunstenaars bijeengebracht die net zijn afgestudeerd aan kunstacademies in Ne derland en Vlaanderen of dat binnen kort hopen te doen. De Stichting Young Ar tists - Contemporary Art Contest Zeeland (Ca-Yac.Z) nam het initiatief. Kunstenaars konden zich aanmelden met een voorstel. Daarin zaten spannende, uitdagende idee ën die de hoop rechtvaardigden op een in spirerend en uitdagend ensemble. Dat is maar ten dele gelukt. Dat heeft alles te ma ken met het gebrek aan wat de oudere colle ga's in Ter Lucht wél etaleerden: aandacht voor de ambachtelijke kwaliteiten die een beeld nodig heeft om aandacht te vragen en te houden. In Kats aan pretenties geen gebrek. Maar die verdampen nog al eens in vaagheid. Zo noemt Martijn Grooten zijn werk 'A rather messy archeological finding place and a way too big musical instru ment'. Wat ik zie is een paar met touw afge zette stukken gras. In elk daarvan ligt of staat een cilinder van klei waarin een paar gaten zijn gemaakt. Niets verbindt dit beeld met een opgraving. Die zou mogelijk in het afgezette gebied kunnen beginnen, maar de te vinden objecten liggen al bloot. Niets prikkelt mijn fantasie en vorm noch materiaal intrigeren. Dit soort werk kun nen we echt missen. Twee andere deelnemers hebben een veel sterker concept, maar werken hun bijdra gen flodderig af. Visueel zijn de twee wan den met een kleine deuropening die Robin Gerris tussen de strakke rozenperken plaatst vanuit de verte interessant. Als ik er omheen loop, het deurtje is te klein, zie ik een gedeelte van de gipswand als het ware weggehakt en verschijnt een grote zwart-wit foto, met onduidelijke vormen die zouden kunnen verwijzen naar mense lijke gestalten. Bewoners? Waarvan de mu ren sporen hebben opgevangen en opgesla gen die nu door Gerris bloot worden ge legd? Zijn begeleidende tekst rept van ver halen vertellen, maar muren en foto bie den mij te weinig om er iets van te maken. Het gips brokkelt hier en daar af en dat voegt niets toe aan het beeld. Het stoort eerder. De 'Sky Window' van Jonathan Gaarhuis maakt zijn pretentie inhoudelijk waar. Hij laat via een spiegel het licht door een smalle sleuf van een ruimte vallen die ik kan binnentreden. Ik zie de lucht in de spiegel en het licht op wand en bodem. Dit werkt concentreert mijn blik door elemen ten uit de werkelijkheid te isoleren. Maar ik word afgeleid door de kneuterige slordig heid waarmee hij zijn gebouwtje in elkaar geknutseld heeft. Ik noem graag enkele visueel sterkere beel den. Ward Blokland maakte van betonijzer en beton een staande plattegrond van de Rozentuin. Een soort driedimensionale te kening in de ruimte. Dat beeld maakt mij bewust van de ruimtelijke structuur waar binnen ik mij bevind. Ook hij laat mij an ders kijken. Speels komt Tim Simons voor de dag, die uit felgekleurde zachte stof een menselijke gestalte 'bouwde' en die op eni ge afstand plaatste van een roze bergje. Het lijkt alsof er twee enorme blauwe voeten onder uit steken: een bizarre ontmoeting! Simons maakt lekker gekke beelden die de spanning zichtbaar maken tussen mens en natuur. En ondanks het niet bepaald ro buuste materiaal staat het na twee maan den nog steeds overeind. Ook de Kalfjes van Els van der Meulen doen het goed, ze zijn kwetsbaar, opgesloten tussen tegels van leisteen waarin ze lijken te verdwijnen als leven dat onontkoombaar aan zijn ein de komt. Van der Meulen is wat ouder en de enige die een wat meer existentiële the matiek koos. Een aantal van haar collega's moet flink aan de bak om het niveau te be reiken waardoor een werk kunst kan wor den. Maar ga vooral zelf kijken. Een pro beer dan zeker de toeters uit waarmee col lectief Nomade u laat 'stilzitten' bij com municatie. En verbaas u over de uitleg die Gijs Velsink u bij het Bevelandse land schap geeft. T/m 31/10. Beeldentuin Ter Lucht - Op DONDERDAG 14 AUGUSTUS 2014 T/m 15/9. Jonge kunst in Zeeuwse Rozen tuin Kats -15 jonge kunstenaars maakten op verzoek van de Stichting Young Artists - Con temporary Art Contest Zeeland (Ca-Yac.Z) spe ciaal voor deze plek werken die inspelen op de ruimte, maar soms ook nog een ander verhaal vertellen. Katse Groeneweg 3, Kats. Dinsdag tot en met zaterdag 13.00 - 17.00 uur. een groot, door een wand van groen omzoomd grasveld, met hier en daar bomen, een haag en wat struiken plaatste Hendrike Huijsmans werk van 14 beeldhouwers. Een gevarieerde presenta tie met figuratie en abstractie in brons, hout, staal, glas, klei en kunststof, klassiek modern ge oriënteerd. Nieuwe Rijksweg 49 's-Heer Arends- kerke. Maandag tot en met vrijdag 9.00 -17.30 uur, zaterdag tot 17.00 uur. minder blinken in beeldentuin Kunstkring in de Nicolaaskerk van Brouwershaven Vijftien leden van de Zeeuwse Kunst kring exposeren in de Nicolaaskerk in Brouwershaven. Een staalkaart aan be naderingen - figuratief, expressionis tisch, abstract, constructivistisch en conceptueel - én van goede kwaliteit. Het is een bezienswaardige tentoon stelling met relatief veel ruimtelijk werk, van zoal Frans Kegels. T/m 16/8. Nicolaaskerk, Kerkplein 3, Brouwershaven. Di. t/m za. 13.00 - 16.00. www.zeeuwsekunstkring.nl Laatste kans voor Dijken van wijven Veertien vrouwelijke kunstenaars, 'Dij ken van wijven', maakten sculpturen en installaties volgens het thema 'ver binden': Speels en soms feestelijk. In het Industrieel Museum Zeeland is een lichtsculptuur te zien en een overzicht van kleiner werk. T/m 17/8. 'Dijken van Wijven 2014', 'Verbinden'. Kanaaleiland en IMZ, Westkade 114, Sas van Gent. Dage lijks 10.00 - 16.00 uur. 26 en 27/7 op tredens. Zie www.dijkenvanwijven.nl Galeriehoudster Anthonia van Rappard geeft zich bloot Galeriehoudster Anthonia van Rap pard vroeg als vervolg op een verge lijkbaar project, lang geleden, 20 kun stenaars een naaktportret van haar te schilderen. Zij benadrukt haar rol als inspiratrice maar gaat ook de confron tatie aan met haar ouder wordende lichaam. In de royale tuin een keur aan figuratieve en abstracte beelden. T/m 24/8. Hofstede Galerie Lijn 3, Pro- vincialeweg 1Geersdijk. Do. t/m zo. 11.00- 17.00 uur. Zomerkunst in beeldentuin in Kerkwerve In de beeldentuin van Bellas Artes ex poseert Dorine Beusman gestileerde bronzen sculpturen. Haar onderwerp is het menselijk lichaam. Daarmee verbeeldt zij innerlijke spanning en de relaties tussen mensen. Beusman is één van de ruim 20 exposanten die een bezoek aan wagenhuis, schuur en tuin van de voormalige boerderij Bellas Artes de moeite waard maken. T/m 27/9. Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m za. 12.00 -17.00. Elis Vermeulen opnieuw in Grote Kerk Na haar indrukwekkende expositie van vorig jaar voorziet Elis Vermeulen deze zomer de Grote Kerk in Veere opnieuw van betekenisvolle ervarin gen. Zij vroeg drie collega's om een bijdrage. Bedden van gevilte schapen vachten, schommels, hangende sculp turen, foto's en ingrepen in de ruim te. T/m 31/10. Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere. Di. t/m zo. 11.00 -17.00 uur. Wilma Vermey, abstracties in kunststof, te zien Ter Lucht in 's-Heer Arendskerke. Rijnhard Schregardus en zijn archaïsche ogende keramische mensfiguren in Ter Lucht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 47