EP SCHEEPSRAMP COSTA CONCORDIA WOENSDAG 13 AUGUSTUS 2014 ZEELAND 23 conservatief denken' Jan (links) en Korné Walhout van Walhout Civil in Middelburg. De broers hebben met hun bedrijf de engineering gedaan van de controlesystemen voor het weer drijvend krijgen van de Costa Concordia. Jan werkte daarvoor ruim twee jaar in Italië, foto Lex de Meester Het cruiseschip Costa Concordia liep op 13 januari 2012 aan de grond voor de kust van Italië, bij Isola del Giglio, en kapseisde. Het schip had 4229 mensen aan boord, waarvan 3216 passagiers. Bij de ramp kwamen 32 mensen om het leven, tientallen anderen raakten gewond. Een Zuid-Koreaans echtpaar werd na ruim 24 uur levend uit het schip gered. Een gewond Italiaans be manningslid werd na twee dagen gered. Aan boord waren 42 Nederlanders, onder wie zan geres Justine Pelmelay. In mei 2012 kreeg het Amerikaanse bergingsbedrijf Titan Salvage de opdracht voor de berging. Het Itali aanse bedrijf Micoperi won de aanbesteding voor het vlottrekken van de Costa Concordia. De bedrij ven richtten een joint venture op voor het totale project. Walhout Civil in Middelburg werd via een Bel gische onderaannemer door Titan Salvage inge huurd voor de engineering van de control en moni toring systemen op de Costa Concordia. In september 2013 werd het schip vlotgetrokken. Eind juli 2014 kwam de Costa Concordia aan in Ge nua, waar het wordt gesloopt Meer informatie over het project is te vinden op de website http://theparbucklingproject.com/ De Costa Concorda arriveert met het konvooi bij de Voltrihaven van Genua. Het schip wordt drijvend en rechtop gehouden door speciale ballasttanks. foto HH/Corbis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 23