EP
SCHEEPSRAMP COSTA CONCORDIA
WOENSDAG 13 AUGUSTUS 2014 ZEELAND 23
conservatief denken'
Jan (links) en Korné Walhout van Walhout Civil in Middelburg. De broers hebben met hun bedrijf de engineering gedaan van de controlesystemen voor het weer drijvend krijgen van
de Costa Concordia. Jan werkte daarvoor ruim twee jaar in Italië, foto Lex de Meester
Het cruiseschip Costa Concordia liep op 13 januari
2012 aan de grond voor de kust van Italië, bij Isola
del Giglio, en kapseisde.
Het schip had 4229 mensen aan boord, waarvan
3216 passagiers. Bij de ramp kwamen 32 mensen
om het leven, tientallen anderen raakten gewond.
Een Zuid-Koreaans echtpaar werd na ruim 24 uur
levend uit het schip gered. Een gewond Italiaans be
manningslid werd na twee dagen gered.
Aan boord waren 42 Nederlanders, onder wie zan
geres Justine Pelmelay.
In mei 2012 kreeg het Amerikaanse bergingsbedrijf
Titan Salvage de opdracht voor de berging. Het Itali
aanse bedrijf Micoperi won de aanbesteding voor
het vlottrekken van de Costa Concordia. De bedrij
ven richtten een joint venture op voor het totale
project.
Walhout Civil in Middelburg werd via een Bel
gische onderaannemer door Titan Salvage inge
huurd voor de engineering van de control en moni
toring systemen op de Costa Concordia.
In september 2013 werd het schip vlotgetrokken.
Eind juli 2014 kwam de Costa Concordia aan in Ge
nua, waar het wordt gesloopt
Meer informatie over het project is te vinden op de
website http://theparbucklingproject.com/
De Costa Concorda arriveert met het konvooi bij de Voltrihaven van Genua. Het schip wordt drijvend en rechtop
gehouden door speciale ballasttanks. foto HH/Corbis