Opleving 'Er is nog altijd veel te winnen' 'Eet groente uit Zeeuwse kassen' Strengere beveiliging kerncentrale in Doel ZEELAND 19 commentaar Junior Academy voor Molukse kinderen begint 66 Na een aantal lastige jaren wil men nu weer leuke dingen meemaken Aan de organisatie van culturele evenemen ten in deze provincie zitten behoorlijke ri sico's. Op het bescheiden Zeeuwse draagvlak moet voor zichtig worden gebouwd. Als mensen dan ook nog onzeker zijn over hun portemonnee, zo als in de recente recessie, wordt het moeilijk. De Zeeuwse festivals zijn door dit dal getrokken. Evenemen ten als O die zeeZeeland Nazo merfestival, Film by the Sea en het Festival van Zeeuws-Vlaande- ren doen het goed. O die zee loopt prima, de belangstelling voor de overige festivals is groot en groeit. Opvallend veel bezoekers ko men van buiten de provincie. Dat is winst. Want met een bre dere basis en dus wellicht meer omzet kan de artistieke kwaliteit en de diversiteit wor den uitgebouwd. Angst voor verzadiging is ongegrond. Een nieuw fenomeen als O die zee jaagt de belangstelling alleen maar verder aan. Deze ople ving belooft veel goeds voor de cultuur in Zeeland. MIDDELBURG - Maandag begint de Junior Academy Mae Uku, een kinderuniversiteit voor Molukse leerlingen in Oost-Souburg en omgeving. De Junior Academy richt zich op groep 7/8 leerlingen uit het basis onderwijs en heeft als doel kinde ren al in een vroeg stadium ken nis te laten maken met studiemo gelijkheden in het hoger onder wijs, academische vaardigheden te ontwikkelen. Dit zomerprogramma is op initia tief van Stichting BUAT in samen werking met Stichting Mae Uku, uitgevoerd door ECHO, Expertise centrum Diversiteitsbeleid. DOMBURG - Het gaat zeker de goe de kant op met de Zeeuwse festi vals, vindt directeur Patrick Polie van VVV Zeeland. Toch kan er in zijn ogen nog veel meer gebeuren om de provincie op deze manier te promoten. „Er is nog altijd veel te winnen." De VW hield vorig jaar een cam pagne om de Zeeuwse festivals landelijk onder de aandacht te brengen, onder meer met een tele visiespot. Gezien de huidige be langstelling voor de culturele eve nementen lijkt de campagne haar vruchten af te werpen, al durft Po lie dat niet zo hard te stellen. „Het is lastig om dat meetbaar te ma ken." De WV blijft cultuur actief pro moten, omdat er nog volop kan sen liggen, zegt Polie. „Als je kijkt naar de bezoekersaantallen van bijvoorbeeld het Zeeland Nazo merfestival en Film by the Sea, dan is er zeker nog ruimte voor groei. Zeeland wordt vooral ge zien als een bestemming waan je goed kunt fietsen en eten, maar de provincie wordt nog te weinig geassocieerd met cultuur." Ook zou er veel meer kunnen worden ingezet in koppelingen met overnachtingen. „We moeten het mensen veel makkelijker ma ken om naar Zeeland te komen", zegt Polie. Concert at Sea, waar ruim tachtig procent van de be zoekers van buiten Zeeland komt, doet het in dat opzicht al heel goed door allerlei arrangementen samen met verblijfsrecreatie aan te bieden. „Dat is ook bij de ande re festivals mogelijk." De VW pleit ook voor intensieve re samenwerking tussen de festi vals onderling. „Als ze de handen vaker ineenslaan, krijg je veel meer slagkracht om de evenemen ten op de kaart te zetten." gende landelijke aandacht voor het festival zal dat aandeel de ko mende jaren naar verwachting groeien. Dat is ook nodig om het evenement, op termijn financieel overeind te kunnen houden. Rinus Meesen van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, dat al een aantal jaren in de lift zit, be schikt niet over cijfers over de her komst van de bezoekers. „Maar mijn indruk is dat het aantal men sen dat voor een lang weekend naar Zeeland komt om het festi val te bezoeken, groeiende is. Dat geldt ook voor de belangstelling uit België." voorstellingen in de voorverkoop. Ook het filmfestival bespeurt dat het publiek gretig is. De belang stelling geldt bijvoorbeeld voor de avond met Redmond O'Hanlon en de literaire lunches met be faamde schrijvers, maar vooral voor de publiekspremière van Dorsvloer vol confetti. De bestellin gen daarvoor komen, opvallend genoeg, vooral uit het noorden van het land. „We weten zelf ook niet hoe dat ineens komt", zegt woordvoerster Sonja Barentsen. Ongeveer een kwart van de bezoe kers van Film by the Sea komt nu van buiten Zeeland. Door de stij- een belangstelling die verder gaat dan mossels en oesters." Van de tot nu toe verkochte kaarten voor de locatievoorstellingen gaat 41 procent Zeeland uit. Bij de concer ten is dat nog aanzienlijk lager (13 procent). Film by the Sea, dat over ruim vier weken begint, heeft al enkele Door de Russische boycot van groente en fruit uit de Europese Unie is er een overschot aan kas- groente op de Europese markt en zijn de prijzen gekelderd. Onder de noemer 'Samen Sterk' hebben de glastuinbouwbedrijven een coalitie gevormd om Nederlan ders te verleiden meer tomaten, komkommers en paprika's te ko pen. Een soortgelijke Belgische ac tie voor peren heeft tot succes ge leid. Het offensief begon gisteren op sociale media. Er kwam met een steun van twitteraars en Face- book-gebruikers. Ze deelden on der meer recepten. Samen Sterk denkt ook aan goodwill-acties in supermarkten en restaurants. De coalitie van Samen Sterk telt verschillende kassenbedrijven uit Zeeland, zoals de tomatentelers Lans Tomaten, Agrocare en Com- bivliet in Rilland. Lekker Regio naal Product, een samenwerkings verband van ondernemers in de Zeeuwse landbouw, visserij, hore ca en detailhandel, wil hen steu nen. „We gaan er reclame voor maken via onze sociale media en zullen binnen ons netwerk aan dacht vragen voor groente uit Zeeuwse kassen. Maar ook voor de aardappelen, waarvoor al een Russisch invoerverbod bestond, en uien springen we in de bres." Rusland was tot nu toe een groot afnemer van uien, waarbij drie kwart van de export van Neder landse uien via Zeeuwse bedrij ven loopt. Bij de aardappelen zijn de prijzen gekelderd. De Neder landse Akkerbouw Vakbond vraagt het kabinet en Brussel dan ook om maatregelen die het aan bod van aardappelen beheersen. De Agrimarkt staat ook achter Sa men Sterk. „Van oudsher hebben we een duidelijke voorkeur voor regionale leveranciers, om zo de lokale economie te ondersteunen. Dus wat ons betreft: eet Zeeuwse waar", zegt commercieel direc teur Wilfred van Elzakker. DOEL (B) - De beveiliging van de kerncentrale in Doel is verder op gevoerd. Bij de ingang zal meer en strenger worden gecontroleerd wie er naar binnen en naar bui ten gaat. Werknemers zijn ver plicht per twee een machineka mer te betreden, om elkaar te 'con troleren'. Uitbater Electrabel heeft daartoe besloten naar aanlei ding van de sabotage in reactor Doel 4, vorige week. Onbekenden lieten 65.000 liter smeerolie van de turbine weglopen. Daardoor raakte de turbine oververhit en viel de reactor automatisch uit. Wie er achter de sabotage zit, is nog niet duidelijk. Volgens Bel gische media spitst het onderzoek zich toe op ongeveer zestig perso nen. Het zijn medewerkers en ze zijn in de machinekamer - een ge bouw van 60 bij 120 meter - ge weest voordat de smeerolie werd weggesluisd. De werknemers zou den nog niet ondervraagd zijn. Het Belgisch gerecht neemt de sa botage zeer serieus; het onder zoek wordt dan ook geleid door terrorisme-experts. Een team van zo'n 160 man werkt aan het her stel van Doel 4, die tot zeker 15 september niet functioneert. Naast de kerncentrale in Doel, wordt ook de centrale van Tihan- ge, bij Luik, strenger beveiligd. WOENSDAG 13 AUGUSTUS 2014 zich flink in de kijker Henk Schoute, Nazomerfestival door Frank Balkenende COLIJNSPLAAT - Het Zeeuwse sa menwerkingsverband Lekker Regio naal Product steunt de actie van de verenigde glastuinbouwbedrijven om meer Nederlandse tomaten, komkommers en paprika's te eten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19