Yerseker garnalenvisser redt schipbreukelingen
Ziek systeem
Spyros laat Vlissingen niet met rust Duitse zeiler
ZEELAND 23
commentaar
weer meenemen
Bijeenkomst HZ
over verandering
zorg en welzijn
moet buizenvlot
vlissingen - Bijna dertig jaar
heeft de Spyros Armenakis voor
de Vlissingse boulevard gewezen
op de vergankelijkheid van het be
staan. De mast van de in 1964 ge
zonken Griekse kolenboot stak al
die tijd als een baken boven water
tot de eerste najaarsstorm van
1993 er korte metten mee maakte.
Nu doet het schip opnieuw van
zich spreken. Het lekt olie en
weet zich zo weer aan de vergetel
heid te ontrukken.
De Spyros Armenakis gaat in de
nacht van zaterdag 13 op zondag
14 februari 1964 spectaculair naar
de kelder. Het schip is met een la
ding kolen onderweg van Enge
land naar Terneuzen. Het is slecht
weer, windkracht 10. De loods-
De mannen waren zwaar onder
koeld geraakt. „Twee van hen, va
der en zoon, hadden weinig meer
te vertellen, die waren er slecht
aan toe. Het had niet veel langer
moeten duren. De derde kon nog
iets zeggen in het Engels. Hij zei
dienst in gestaakt. Kapitein Step
hanos Bachas kent de monding
van de Westerschelde tamelijk
goed. Buiten blijven in dit weer is
met het diep liggende schip geen
optie en daarom besluit hij vanuit
het Oostgat de Westerschelde op
te gaan. Wat er verkeerd gaat is
onduidelijk.
Mogelijk wordt Bachas misleid
door de lichten van schepen die
op de Rede van Vlissingen voor
anker liggen. In elk geval draait
hij te vroeg, waardoor de Spyros
Armenakis op de Nolleplaat
loopt. De zware storm en de beu
kende golven duwen het schip de
plaat over. Aan de andere kant
komt het weer in dieper water.
Het gehonkebonk over de plaat is
dat ze rond 19.00 uur de vorige
avond waren omgeslagen."
Toen de Z431 het trio van de kiel
van het bootje van 6,50 meter
lengte uit de vaargeul bij Scheur
12 viste, liep het tegen 04.00 uur.
Even tevoren had Bout gerea
geerd op een reddingsoproep van
een koopvaardijschip, waarvan de
stuurman een noodlampje had
zien knipperen. De Vlissingen 27
hoorde de oproep eveneens maar
was net even verder weg van de
zeilboot dan de Z341. Terwijl de
reddingsboot Sterkendries van de
Blankenbergse Zeereddingsdienst
onderweg was, vond de Zeebrug
ge 431 de schipbreukelingen en
haalde hen aan boord.
„We zagen een zwak knipperend
lichtje, dat was het lampje van
niet zonder gevolgen gebleven.
De Spyros Armenakis breekt en
maakt snel water.
Aan boord breekt paniek uit. De
scheepsfluit gilt, aan dek schreeu
wen mensen om hulp. Die komt
van de reddingboot President
Wierdsma uit Breskens. De red
ders ('helden' worden ze twee
maanden later bij een huldiging
genoemd) hebben ruim een half
uur nodig om in de wilde zee 21
bemanningsleden en de vrouw
van de marconist van boord te ha
len. Kapitein Bachas blijft.
De President Wierdsma zet de be
manning aan het Roeiershoofd af
en keert meteen naar het zinken
de schip terug. Daar voert Bachas
op de al gedeeltelijk onder water
één van de reddingsvesten van de
drie drenkelingen. We hebben
hun drinken gegeven en dekens.
Gelukkig was de reddingsboot er
al gauw." De drie werden met de
helikopter naar het ziekenhuis in
Brugge gebracht. De berging van
het zeilbootje was lastig; slepen
mislukte toen het sleepoog uit de
boot brak en ook andere bevesti
gingspunten aan het bootje ble
ken te zwak. Pas toen een beman
ningslid van de Sterkendries op
"ïtoee waren er slecht aan
toe. Het had niet veel
langer moeten duren
staande brug een zinloze strijd
om zijn schip te behouden. Uitein
delijk is ook hij zover de Spyros
Armenakis te verlaten, maar het
lukt de redders niet meer langszij
van de brug te komen. Ze schie
ten met een vuurpijl een lijn
over, waaraan een vlot wordt vast
gemaakt. Daarmee kan ook
Bachos zich het vege lijf redden.
Een paar dagen later plaatst hij
een advertentie in de PZC. In het
Engels bedankt hij de Vlissingse
bevolking voor de ondervonden
vriendelijkheid en steun. Die heb
ben hem in zijn moeilijke mo
menten diep geraakt. De dank
gaat natuurlijk ook uit naar de be
manning van de reddingsboot,
„to whom I owe my life"
het omgeslagen bootje klom,
kreeg hij een sleepkabel vast. De
sleepboot Zeehond sleepte het
wrak naar de haven van Zeebrug
ge-
Bout vindt het vreemd dat het
bootje en de opvarenden zolang
onopgemerkt zijn gebleven. „Het
is daar toch drukbevaren water.
Een van de mannen had een ra
darbaken in de hand, dat heeft
dan zeker niet gewerkt. Ze had
den wel reddingsvesten. Maar wat
zo'n zeilbootje na 19.00 uur nog
op het water doet, begrijp ik ook
niet. Daar hoor je dan mee in een
haven te liggen."
Voor Bout was het de eerste maal
dat hij met de Z431 betrokken
was bij een redding. „Gelukkig
komt het niet dikwijls voor."
STELLENDAM - Medewerkers van
Rijkswaterstaat en de KNRM heb
ben zaterdagochtend met enig
duwwerk een Duitse zeiler terug
gezet op zijn zelfgebouwde cata
maran van pvc-buizen. De man
werd rond 7.00 uur op het Haring
vliet van de stenen oever gehaald.
Daar was hij op gewaaid, waarbij
zijn roer afbrak. De 'zeilboot' is
door de KNRM naar de haven
Zuidland gesleept. De Duitser wil
de daarbij niet aan boord blijven
en deed afstand van zijn vaartuig.
Met medeneming van buiten
boordmotor en bagage wilde hij
er vandoor. De man is met zachte
drang terug aan boord gebracht.
vlissingen - De opleiding Social
Work van de Academie voor Zorg
Welzijn van HZ University of
Applied Sciences in Vlissingen
houdt donderdag 21 augustus een
bijeenkomst over de naderende
transities in zorg en welzijn. Be
zoekers gaan onder meer onder
leiding van Jo-Annes de Bat, wet
houder Goes en voorzitter van de
Taskforce decentralis'atie jeugd
zorg, Hein Abbing, voorzitter lu-
vent, en Ingrid van Zimmeren,
unitmanager participatie Orionis
Walcheren, in debat over de ver
anderingen die op stapel staan.
De bijeenkomst begint om 16.30
uur en duurt tot 18.30 uur.
Van 'smil ey* voor kind
vriendelijkheid tot
het predikaat 'fixatie-
vrije zorginstelling',
uit oprechte zorg over goed me
disch handelen komen allerlei
keurmerken voort. Het zijn er
inmiddels echter zó veel dat ie
dereen de weg kwijt is. Daar
om vroeg minister Edith Schip
pers begin dit jaar het Zorgin-
stituut orde aan te brengen in
de chaos. Maar er komen nog
steeds keurmerken bij. Het
lukt het instituut nog niet een
overzichtelijk setje nieuwe
standaarden af te dwingen.
Dit begint te knellen omdat
gemeenten binnenkort veel
zorg moeten inkopen. Ze drei
gen te verdwalen in certifica
ten, registraties en accredita
ties. Het is dus goed dat de
Tweede Kamer minister Schip
pers op de huid zit om vaart te
maken. Alleen met een over
zichtelijke lijst kwaliteitsstan
daarden kan de Inspectie van
de Gezondheidszorg de norm
zetten en zo nodig handhaven.
Dus de bezem moet snel door
de keurmerken.
mm
DINSDAG 12 AUGUSTUS 2014
door Claudia Sondervan
VLISSINGEN - Schipper Danny Bout
van de Zeebrugge 431 kon maan
dagochtend vroeg net het verschil
betekenen tussen leven en dood
voor drie Poolse opvarenden voor
de Belgische kust. De twee man
nen en een jongen van zestien jaar
dreven al negen uur op de kiel van
hun omgeslagen zeilbootje in wind
kracht 7 tot 8 toen de garnalenvis-
ser uit Yerseke hen vond.
Danny Bout, schipper Z431
««55%
2 -n«y
I Strandwachten Albert Dijkstra en Mandy van Oosten onderzoeken of aangespoeld zeewier olieresten bevat.
foto Ruben Oreel