9 Het strikje van Ernst Jansz BH Wim Postma uit Scharendijke is kapitein op het grootste containerschip ter wereld. //w FZC 18 ZEELAND CONTAINERSCHIPKAPITEIN maandag Ik ben naar O die zee ge weest, de rockopera die nog bijna twee weken te zien is bij Fort Ramme- kens in Ritthem. De clou van mijn column geef ik meteen maar: als u nog geen kaarten heeft, moet u ze snel kopen. Ik heb de hele avond met een bre de grijns op de tribune gezeten en ik was niet de enige. Het verhaal is een bewerking van Odyssee, het heldenepos van de Griekse dichter Home rus, waarin de tien jaar duren de reis van Odysseus is beschre ven. Diens avonturen zijn ver plaatst naar het hedendaagse Zeeland, met een verwijzing naar het boek Waar eens Troje lag, waarin beweerd wordt dat Odysseus onder meer Zeeland aandeed. „Zo, zware kost", zie ik u bij het ontbijt denken, als u al niet doorbladert: „Gaap." Maar wacht even. Niet alleen is O die zee onweer staanbaar grappig - vandaar die brede grijns - maar ook meesle pend door de prachtige popmu ziek die erin zit Als rockopera is O die zee bedoeld als een ode aan de Nederlandse popmu ziek, schreef Willem Nijssen in deze krant en daarmee slaat hij de spijker op zijn kop. Een keur aan Nederlandse en Vlaamse muzikanten heeft muziek gele verd bij de teksten van Tom de Ket en - voornamelijk - Huub van der Lubbe (De Dijk). Van oude rotten als George Kooij- mans (Golden Earring) tot hip pe rockers als Triggerfïnger. Het verhaal zelf zit ook vol met verwijzingen naar de Neder pop. „Ik ken een heel leuk tent je, daar speelt een prima band je", zingen de vrienden van hoofdpersoon Ilias Doe Maar na als ze hem meelokken voor een vrijgezellenavond. Hij loopt al in zijn trouwkostuum, met een zwart strikje dat non chalant in zijn hals bungelt. Van Frank van der Meijden, oud-manager van Doe Maar en betrokken bij O die zee, hoorde ik dat uitgerekend dit strikje ooit van Ernst Jansz was, een van de voormannen van de be roemde Nederpopband. Zoals hoofdrolspeler Stijn de Leeuwe het nu draagt, zo zitten Home rus en de popgeschiedenis in O die zee. losjes, onnadrukkelijk maar o zo charmant. 1920-1921 CBS de Regenboog Nieuivdorp Scholen schrijven geschiedenis De PZC maakt een boek over 200jaar Zeeland in samenwerking met leerlingen van 74 basisscholen. U krijgt dagelijks een voorproefje. '826 ggStP Beste) het boek nu voor 25 euro geschieden* op www.200jaarzee!and.nl ROTTERDAM - De Matz Maersk, het negende schip in een reeks sta te of the art containergiganten van de Deense rederij Maersk, ligt zondag kolossaal te wezen in de Maasvlakte. Op de brug van de blauwe reus staat Wim Postma, 52 jaar geleden geboren in Westka- pelle. „Dit was mijn droom." Zaterdag had de rijzige Zeeuw nog een Fisherman's Friend-mo- mentje. Onder het varen zag hij vanaf de brugvleugel de vuurto ren van Ouddorp voorbijkomen. „En dan weet je: een mijl of twaalf verder, in Scharendijke, zijn mijn vrouw en kinderen. Ja, iedereen hier aan boord heeft wel eens even een Fisherman's Friend nodig." Drie dingen gaan altijd met de ka pitein meeop reis: het horloge dat hij van zijn vrouw kreeg, de verlo vingsring die zijn moeder zijn va der gaf, en tien paar zwarte sok ken. Zijn inmiddels overleden moeder heeft die voor hem ge breid. Postma draagt ze op mo menten die ertoe doen, zoals deze ontmoeting met de pers. De bijge lovigheid van een zeeman? Post ma: „Eerder een eerbetoon. Zo zijn ze er altijd bij. Mijn ouders hebben me gesteund in mijn keu ze, toen ik naar de Zeevaartschool wilde, al zag mijn moeder er aan vankelijk weinig in. De wereld zien, dat wilde ik. Mijn moeder was amper Zeeland uit geweest. Maar mooi dat ze bij mijn vader in de auto is gestapt om mij in de haven van Marseille te ontmoe ten." Tweeënhalve maand varen, tweeënhalve maand thuis. Dat rit me bepaalt al tien jaar zijn leven als kapitein op containerschepen van Maersk, een rederij die be kendstaat vanwege zijn innovatie ve karakter. Een jaar of vijf gele den lanceerde de rederij het plan om een serie containerschepen te bouwen die alle voorgaande in de schaduw zou stellen. Groter, zui niger, efficiënter en duurzamer dan zijn voorgangers: de Triple- E-serie. Postma voer op dat mo ment als kapitein op de Edith Maersk. „Iets minder zuinig en groot als dit schip, maar nog altijd de Rolls Royce onder de contai nerschepen. Maersk heeft zo'n vijfhonderd kapiteins in dienst die in staat zouden zijn om een Triple-E-schip te besturen. Maar er zouden maar twintig van dit type schepen gebouwd worden. Er is toen in het diepste geheim een lijst opgesteld waarop de na men van de uitverkoren kapiteins stonden." Tot het laatst bleef geheim wie er op die lijst prijkten, voor alle 3200 Maersk-werknemers. Het zou in ieder geval een erebaantje zijn: de Ja, iedereen hier aan boord heeft wel eens even een Fisherman's Friend nodig kapiteins werden in staat geacht de Triple-E tot het uiterste te be nutten. „Vergelijk het met een au to. Die kan nog zo zuinig ge bouwd zijn, als je met open ra men en in de verkeerde versnel ling rijdt, verbruik je nog altijd meer brandstof dan nodig. Verge lijk de manier waarop ik vaar maar met het nieuwe rijden in een auto. Voortdurend maak je de afweging: wat doet dit voor het energieverbruik?" Afgelopen nacht, om 2.30 uur, is de Matz Maersk op weg gegaan naar de haven van Tanger, in Ma rokko. Zo rond de tijd dat deze krant in de bus valt, vaart het schip in de Franse kustwateren. Dat betekent: aanpoten. Maar als de rust weerkeert, komen op het schip de mobieltjes en laptops te voorschijn. Social media hebben de emotionele afstand met het thuisfront aanzienlijk verkleind. „Als mijn dochter nu iets doet, krijg ik bijna op hetzelfde mo ment een fotootje toegezonden. Heel fijn." Straks kan Postma vrouw en kin deren weer in de armen sluiten. Kan hij weer even langs het strand wandelen om de zee eens van de landzijde te beschouwen. En stapt hij op zijn zeilboot om een rondje Grevelingen te doen. Die boot, de Torner, meet elf me ter en is als racezeiljacht gebouwd voor de Noordzee. Toch: is dat niet zoiets als uit je Mercedes stap pen en op de step verder gaan, voor een kapitein van de Matz Maersk? Postma wuift de sugges tie lachend weg. „Nee hoor, net zo leuk." Groter, verder, méér is toch niet altijd béter. Postma: „Ik heb net drie dagen in Gdansk gele gen, ik ken na tien jaar varen op Azië beter de weg in Hong Kong en Singapore dan in Amsterdam. En toch, als ik terug ben, denk ik: wat is het mooi in Zeeland. Je leert je roots pas echt waarderen als je weg bent." Ernst Jan Rozendaal Voor meer columns: www.pzc.nl/columns In 1921 kreeg je een bekeu ring als je een sinaasappel schil op straat gooide. In de PZC van 17 februari 1921 stond een artikel over de stad Vlissingen waarin beschreven staat dat er heel veel sinaasappelschillen op straat worden gegooid. Daarom hebben wij uitge zocht hoe lang het duurt voordat afval is afgebroken. Zo lang blijft afval liggen: Klokhuis: 14 dagen Kartonnen beker: 6 maanden Krant: 6 maanden Banaan: 1 -3 jaar (afhankelijk van het weer) Sigaretten: 2 jaar. Plastic: schaduw 10 jaar, zonnige plekken 5 jaar Kauwgom: 20-25 jaar. Patat bakje: eeuwig. Piepschuim: eeuwig. Blikje frisdrank: 50 jaar voor staal, aluminium eeuwig. Gemaakt door Marieke Otte en Dilian Vink Zeeuw bevaart de zeven zeeën door Ondine van der Vleuten Wim Postma, kapitein containerschip Matz Maersk Mzm'M UNIVERSITY De Matz Maersk ligt aan de kade in de Yangtzehaven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 58