Bijna-ramp
ZEELAND 19
commentaar
Vrouw uit
Middelburg vast
na vernieling
Overlast door
noodweer
vooral in oosten
Het scheelt zondag
weinig of het wordt
een rampdag voor
het strandtoerisme
op Walcheren. Uit een van de
wrakken in de monding van de
Westerschelde lekt sinds zater
dag wat olie. Vlissingen, Rijks
waterstaat en de strandwacht
nemen geen risico. Ze stellen
een zwemverbod in.
Het is een geluk bij een onge
luk dat het juist slecht strand
weer is, met veel regen en een
flinke wind. Met stralend zo
merweer en een boordevolle
kust was het lastig, zo niet on
mogelijk geworden iedereen
uit het water te houden. Nu,
met slechts een paar badgas
ten, blijft het bij wat irritatie
en een bekeuring.
Dë olie komt uit een schip dat
buiten de vaargeulen ligt. Dus
er is geen nautische noodzaak
om het wrak op te ruimen.
Maar deze lekkage toont wel
aan hoe kwetsbaar de stranden
zijn. Dit is een aansporing om
alle wrakken in de Zeeuwse
stromen en voor de kust
zo snel mogelijk te bergen.
VLISSINGEN - Een 25-jarige vrouw
uit Middelburg is gisterochtend
rond vijf uur aangehouden in de
Walstraat in Vlissingen.
Ze had kort daarvoor op het Bel-
lamypark een ruit van de disco
bus vernield. De vrouw ging er
vervolgens op de fiets vandoor.
Bikers van de polite wisten haar
op de Walstraat aan te houden.
Bij fouillering op het politiebu
reau bleek de vrouw een boksbeu
gel bij zich te hebben. Deze is in
beslaggenomen en de Middelburg
se is ingesloten.
vlissingen - Vooral het oosten
van het land heeft gisteren te
kampen gehad met noodweer. In
Zeeland viel het mee.
In en rond Nijverdal en Hellen-
doorn kwamen bomen terecht op
wegen, maar ook op auto's en wo
ningen. In Haarle stortte een dak
van een varkensschuur in. Tien
van van de 150 varkens overleef
den de instorting niet. In de Ach
terhoek kwam een boom terecht
op het spoor. Het treinverkeer tus
sen Winterswijk en Vorden
kwam daardoor plat te liggen.
Ook de spoorverbinding Weert-
Roermond raakte verstoord door
een omgevallen boom. In Delden,
Diepenheim, Oldenzaal, Haaks
bergen en Goor liepen straten en
kelders onder water.
HET GROOTSTE, ZUINIGSTE, MEEST GEAVANCEERDE CONTAINERSCHIP TER WERELD VAART EXPRES NIET SNEL
MAANDAG 11 AUGUSTUS 2014
Kapitein Wim Postma op zijn schip, de Matz Maersk. foto's Jan de Groen/HH
De Matz Maersk is het negende schip uit de se
rie Maersk Triple-E (Economy scale, Energy effi
ciency, Environment).
De hoogte is 73 meter, het schip is 59 meter
breed en 400 meter lang, diepgang 16 meter.
Oude schepen hadden alleen hogere snelheden
(rond de twintig knopen) een goede verbran
ding.
Als 'slow steamer* vaart de Matz Maersk langza
mer (14 knopen), waardoor de verbranding ook
bij lage snelheden optimaal is. Brandstofver
bruik en uitstoot van koolstofdioxide zijn daar
door lager. Er zijn twee motoren met elk acht
cylinders. Het schip kan een topsnelheid van 23
knopen of 23 zeemijlen per uur halen.
Een installatie vangt warme uitlaatgassen op en
zet die in elektrische energie om.
De opvolger van de Matz, de Mayview, heeft
twee keer zeven cylinders en is nog zuiniger.
Aanpassingen als deze worden bij elk nieuw
schip doorgevoerd op basis van ervaringen met
de voorgangers.
De Deense rederij Maersk bouwt in totaal twin
tig Triple-E's op een scheepswerf in Korea, waar
52.000 man werken. De kantine kan 20.000
man bedienen.
Het schip kan 18.000 twintigvoet-containers
(TEU) vervoeren.
De bemanning telt 23 leden van diverse nationa
liteiten. Engels is de voertaal.