I I I 1 I I I Jarno van Es is nachtportier, omdat hij muzikant wil zijn. En omdat hij een slechte slaper is. In een viersterrenhotel in Amsterdam denkt, schrijft en musiceert de in Hoek geboren dertiger zich een weg naar een professioneel bestaan als toetsenist. „Als je jouw ziel niet wilt verkopen in de muziekwereld, is een baan als nachtwaker het gevolg." 26 ZEELAND JARNO VAN ES EP EF t Opeens is er weer contact Tien jaar geleden deelden we samen voor het laatst een podium met ons rock-'n-rollbandje 505, dat zoals zoveel groepjes uit eenviel vanwege werk, stu die, vrouwen en trouwen. Daarna scheidden onze wegen. Niet op een vervelende manier, zo gaan die dingen nou eenmaal. Maar op één of andere manier voelt het deze donderdag in een bruine kroeg in Terneuzen alsof we gister avond samen nog een concertzaaltje volledig op stelten hebben gezet met een portie ram melende rock-'n-roll. Gewoon, omdat Jarno nog doodgewoon Jarno is. Hoewel, gewoon... Jarno van Es (31) is eigenlijk een heel vreemde snuiter, een jongen die zich niet een-twee- drie laat vangen. Jarno is wars van mode, heeft lak aan trends en een broertje dood aan het scheerapparaat. En aan ochtenden heeft hij een hekel. „Spreken we af op jouw ochtend of op mijn ochtend? Wat, om elf uur al in een café? Goed, dan lijkt het toch nog een beetje op mijn ochtend", tikte hij bij het maken van een afspraak enigszins cryptisch. Het blijkt allemaal minder ingewikkeld dan gedacht. „Ik ben nachtportier in een hotel. Als je jouw ziel niet wil verkopen in de muziekwe reld, is een baan als nachtwaker het gevolg. Mijn ritme ligt dus wat anders dan dat van de meeste mensen. Dinsdagnacht heb ik nog ge werkt, gisternacht ben ik vanuit Amsterdam naar IJzendijke gereden, waar mijn ouders wo nen. Heerlijk vind ik dat. Bach door de luid sprekers en eenmaal thuis de stilte van de pol der ervaren. Ja, ik ben nog steeds een echte Zeeuws-Vlaming. Als ik het pontje tussen Vlissingen en Breskens neem, dan komt het gevoel van thuis zijn echt letterlijk dichterbij. De zee doet iets met mij. Ik wil de hele we reld over reizen, maar in Zeeuws-Vlaanderen wil ik sterven. Ooit kom ik terug. Amsterdam is voor nu heel mooi en kleurrijk, maar er komt een dag dat ik de rust die ik 's nachts in de lobby van het hotel ervaar ook overdag meer wil hebben. Dan moet je echt weg uit de stad." Je was een tijdje geleden op de landelijke televisie. Tijdens een pelgrimstocht langs zoveel mogelijk piano's zette presentator Filemon Wesselink jou neer als de toetsenist van het bekende Kyteman. „Dat ligt toch iets anders. In 2012 heb ik een halfjaar met Kyteman opgetreden, omdat de vaste toetsenist was geveld door een hernia. Fantastisch natuurlijk om deel uit te maken van zo'n groot geheel, dat alleen maar voor uit verkochte zalen speelt. Bovendien had ik in Kyteman veel vrijheid. Toen ik werd benaderd om in te vallen, vroeg ik of ze mij muziekpar tijen wilden sturen. Nee, hoor. Ze verwezen naar Youtube. Daarop stond een concert op Pinkpop. Kijk daar maar eens naar en doe je best, was de boodschap. Ik kon er dus echt mijn eigen draai aan geven. Maar na dat half jaar hield het voor mij dus weer op." Jammer? „Jazeker. Ook omdat ik toen al in een periode zat, waarin mijn muzikale gevoel knaagde. Ik had best een goed leven met veel zekerheden. Bruiloften, partijen, covertjes spelen, muziek les geven, theatergezelschappen begeleiden... Spelen om geld te verdienen dus. Tijdens de muzikale begeleiding van het danstheaterstuk Beyond merkte ik dat ik sinds lange tijd weer bezig was met muziek, waar ik mij goed bij voelde. Ik houd niet zo van coupletten en re freintjes. Dat was ook de reden waarom ik uit de rockband Gingerpig, waarin ook de Zeeuw Boudewijn Bonebakker (ex-Gorefest) zit, ben gestapt. Gingerpig wilde steeds meer richting echte liedjes, terwijl ik meer wilde jammen, een sfeer opbouwen. Ruimte voor improvisa tie vind ik ontzettend belangrijk. Ik heb niet voor niets improvisatiejazz gestudeerd aan het conservatorium in Tilburg. En ook een stu die moderne klassieke muziek was doorspekt met improvisatie. Het was ook een reden om in 2010 naar Amsterdam te verhuizen. Daar is de scene met 'vrije muzikanten' toch een stuk groter dan in Tilburg, laat staan dan in Zee land." Improviseren, geen coupletten en refreintjesDat klinkt toch al snel vaag? Of beter: als een bak her rie? „Ik weet dat veel mensen daar zo over denken, omdat het wat ontoegankelijke muziek is. Weet je, ik ben het daar ook wel een beetje mee eens. Sommige muzikanten kunnen mis schien op een ander niveau naar dit soort mu ziek luisteren en horen dan of iemand lawaai of doordachte muziek maakt. Het gros hoort dat niet, maar door vast te houden aan een rit me blijft het ook voor andere luisteraars toe gankelijk. Als je het ritme maar vasthoudt, dan kan de rest niet vaag genoeg zijn. Kijk maar eens naar dance. In die scene worden mil joenen verdiend met ritmes en vage bliepjes. Ik probeer met een piano hetzelfde effect te bereiken. Op deze manier verdien ik mis schien minder geld, maar dat weerhoudt mij er niet van om mijn eigen weg te blijven zoe ken. En ja, dan word je al snel betiteld als een vage donder die alleen maar met zijn ellebo gen op de toetsen ramt. Ik ben niet bezig met het maken van een liedje, maar met de helen de werking van muziek. Hoe kun je met mu ziek stemmingen beïnvloeden? Dat vind ik echt rete-interessant." Ik slaap dan wel niet, maar de nacht maakt mij rustig. Je praat als een filosoof. „Dat heb ik ook nog een blauwe maandag ge studeerd, haha. Maar je hebt gelijk. Ik denk veel na en ben heel zwaar met muziek bezig. Dan is het ook heerlijk om terug op aarde te komen met ongecompliceerde, lekkere rock. Daarom vind ik het ook heerlijk om nu in een popbandje met potentie te spelen. Met Lady Dandelion maken we liedjes die echt een groot publiek kunnen bereiken. In oktober brengen we een plaat uit. Ja, je hebt gelijk: met Lady Dandelion speel ik wel coupletten en refreinen. Maar ik ben veel met elektroni sche geluiden bezig. En daarin krijg ik geluk kig alle vrijheid." Je speelt in meerdere bands en houdt 's nachts de wacht. Gun jij jezelf weieens rust? „Veel te weinig. Ik heb al tijden een slaappro bleem. Dat was ook een reden om bij te gaan klussen als nachtwaker. Als je dan toch wak ker bent 's nachts, waarom zou je dan geen geld verdienen? Ik heb meer energie dan er uren in een dag zitten. Ik moet daar echt iets aan gaan doen, want op deze manier word ik vast niet oud. Weet je, ik kan echt genieten van de schoonheid van de nacht. In die lobby is alles heel sereen. In die stilte heb ik tijd om na te denken, muziekpartijen uit te schrijven en samples te maken. Ik slaap dan wel niet, maar de nacht maakt mij rustig." Je hebt moeite om rust te nemen, maar betekent dit dat je veel onrust in je hebt? „Dat zit in mijn aard. Ik maak niet altijd alles af, ik ben al snel op dingen uitgekeken. Ik ben voortdurend op zoek naar de juiste balans. Ik ben aardig op weg. Ik mediteer om rustiger te worden. Dat helpt. Maar eigenlijk valt alles sinds ik begin dit jaar in Puerto Rico ben ge weest pas echt steeds meer op zijn plek." Vertel. Daar heb ik een aanloopje voor nodig. Ik was nog maar een jaar weg uit Tilburg, toen daar het project Play me, I'm yours startte. Door de hele stad werden 103 piano's neergezet, met de bedoeling dat er op werd gespeeld. Ik wilde ze eigenlijk allemaal bespelen, maar door ver plichtingen kwam ik slechts tot de helft. Ter wijl ik aan het spelen was, sprak een fotografe mij aan. Zij vroeg of ik twee weken later ook in Malta van de partij was. Daar ging het pro ject na Tilburg naartoe. Dus ik naar Malta. Daar heb ik veertien van de vijftien piano's be speeld. De vijftiende zat helaas op slot. Ik vond het een prachtige manier om mijn eigen stijl te ontdekken. Ik hoefde met niemand re kening te houden, kon volledig mijn eigen plan trekken. Al die improvisatiesessies heb ik opgenomen, om er later iets mee te doen. Ik Ik ben niet zo van de coupletten en refreintjes door Raymond de Frel Toetsenist Jar no van Es (31) groeide op in Terneuzen, stu deerde aan het conservatorium in Tilburg en huist nu in Am sterdam. In Zee land maakte hij op bescheiden schaal furore met de bands 505 en Trippin'. Nu is hij profes sioneel actief met Lady Dan delion (trip hop), Rub'al Khali (free jazz) en als invaller bij Kyteman. Met zijn solo project Piano Pilgrim toert hij in september door zijn ge boortestreek. Zijn doel is zo veel mogelijk piano's te be spelen. In hui zen, kroegen en kerken. Mag Jar no bij u langsko men? Mail naar info@- jarnovanes.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 94