Meer plaats voor MZI's 24 SCHOUWEN-DUIVELAND HELIKOPTER Helikoptertrainingen op verschillende locaties; piloten vertrekken dit jaar naar Curasao. Nieuw Oranje Comité zoekt ideeën EF HANSWEERT - „Dit is RWS79. Heli kopter, ontvangt u mij?" In de druipende regen tuurt Johan Tis- sink naar de helikopter die verder op boven de Westerschelde vliegt. De portofoon, die hij in zijn hand geklemd houdt, ruist. Er komt geen antwoord. „We krij gen geen contact met de beman ning. Als dat zo blijft moeten we de training afblazen", zegt Tis- sink. Aan boord van de boot van Rijkswaterstaat wachten de drie andere bemanningsleden ook in spanning af. Tissink legt uit dat het overleg met de piloot van de Cougar essentieel is; dan pas we ten ze welke koers en snelheid de boot moet aanhouden. „Bij deze oefening zetten ze via een kabel twee mensen af aan boord. Om er voor te zorgen dat dit allemaal soepel verloopt, is het belangrijk dat we goede afspraken maken." De helikopter cirkelt ondertussen grote rondes om de boot heen. Met gebaren probeert Tissink dui delijk te maken dat ze proberen contact zoeken via de portofoon. Kort daarop is er toch contact met de piloot: de training kan begin nen. De transporthelikopter nadert langzaam en het hoogteverschil wordt steeds kleiner. De draaien de bladen maken golven in het water. De boot begint te deinen en zeewater spat over de reling. In de opening van de helikopter staat een militair klaar om naar beneden getakeld te worden. Even later bungelt hij vlak boven het dek van het schip. Nu is het voor de piloot een kwestie van goed uitkienen. De ene keer zwiept de man links over de re ling van de boot, dan weer rechts. Met handgebaren maakt de mili tair de piloot duidelijk welke kant hij op moet. Kort daarop staat hij aan boord. Hij koppelt zichzelf los en de kabel verdwijnt weer om hoog. „Het gaat niet altijd in één keer goed", vertelt Tissink. „Een poosje terug ging het nog mis: de heli kopter maakte toen een onver wachte beweging. De vrouw die op dat moment aan de kabel hing, klapte vervolgens tegen de mast van onze boot. Zij had daarna be hoorlijk last van haar rug. Soms vliegt de helikopter ook weieens te laag. Dan zien we mensen in het water belanden." De training met de reddingsheli kopter, die de afgelopen dagen herhaaldelijk werd uitgevoerd op de Westerschelde, is specifiek voor de piloten bedoeld. Het is een vast onderdeel van hun oplei ding. Binnen een paar weken wor den ze klaargestoomd, om vervol gens naar Curasao te gaan. De militair die net is geland op de RWS79 heeft net vijf maanden in Curasao gezeten. Binnenkort moet hij weer terug. „Wat wij vandaag oefenen, heb ik daar nog niet in de praktijk hoeven breng en", roept de man over het luide geluid van de helikopter heen. „Ik denk dat deze training bij de Wad deneilanden vaker in de praktijk wordt gebruikt, bijvoorbeeld bij het oppikken van drenkelingen." Als er niet aan de limieten wordt voldaan, gaat de training niet door De boten van Rijkswaterstaat wor den regelmatig gebruikt bij de he likoptertrainingen. „Dat is wel leuk voor de afwisseling", zegt Ge rard Lavooij, die ook op de RWS79 werkt. „Ze hadden na tuurlijk net zo goed voor grotere schepen kunnen kiezen, maar ik denk dat ze het wel leuk vinden om met onze kleinere en beweeg lijkere bootjes te oefenen. Dat maakt het natuurlijk veel uitda gender om iemand goed af te zet ten dan op zo'n groot, stabieler lig gend schip." Lavooij zou donderdag ook met de helikopter gaan trainen, maar toen ging het op het laatste mo ment niet meer door. „Vanwege de mist en de weersomstandighe den", verklaart hij. De oefening werd toen verplaatst naar Rotter dam. m ZIERIKZEE - Hoe zou voor jullie een Koningsdag-feest eruit moe ten zien? Die vraag stelt het nieuw Oranje Comité in Zierik- zee aan alle kinderen op Schou- wen-Duiveland. Het comité staat zaterdag 23 augustus met een kraam op de Havendag in Zierik- zee en wil daar suggesties verza melen. Voor volwassenen staat er een ideeënbus, en de kinderen kunnen tekeningen maken. De gemeente Schouwen-Duive- land is akkoord, mits aan meerde re voorwaarden wordt voldaan. Zo wil het college van B en W dat de beroepsvissers rekening hou den met eisen van de sportvisse- rij, de charterschepen, de oester vissers en Rijkswaterstaat. De beroepsvissers geven aan dat er afstemming is geweest met Staatsbosbeheer, maar dat deze or ganisatie nog geen standpunt heeft ingenomen. Het gemeente bestuur wil dat dit eerst gebeurt en is ook benieuwd hoe de Neder landse Onderwatersportbond (NOB) erover denkt. Gezien de praktijkervaringen, ma ken B en W zich geen grote zor gen over effecten op het land schap. De drijvende boeien en ma terialen leidden tot nu toe niet of nauwelijks tot klachten uit de hoek van de recreatie. Wel wil het college dat de kleuren van de drij vers harmoniëren met de omge ving. De beoogde 10 hectare voor de MZI's liggen dicht bij de doorlaat en de Brouwersdam. Een deel van dit gebied geldt nu ook al als belangrijke visgrond, maar B en W willen tegengaan dat hierdoor bij 'West-Repart' een 'dode hoek' ontstaat. Het college stelt daarom voor de hoek van het MZI-gebied schuin te laten aflopen, zodat West-Re- part goed toegankelijk blijft voor de recreatievaart. De getijdencentrale komt veel noordelijker op grondgebied van Goeree-Overflakkee, en zal naar verwachting niet tot problemen leiden. Toch adviseert het college in de voorwaarden rekening te houden met de komst van de getijdencen trale. Westerschelde trainingstoneel voor piloten door Janneke Koster Een vrouw wordt aan boord getakeld, foto Janneke Koster Woordvoerde Defensie HU eul?uf«l« tvemrent gociisgocs.nl zaterdag 16 augustus 18,00-24.00 Bleekveld (vooc theater de Mythe) Gratis entree door AH Pankow ZIERIKZEE - Beroepsvissersvereni ging De Grevelingen wil de locatie voor mosselzaad-invanginstallaties (MZI's) fors uitbreiden, namelijk van 1 naar 10 hectare.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 74