Meer plaats voor MZI's
24 SCHOUWEN-DUIVELAND
HELIKOPTER
Helikoptertrainingen op
verschillende locaties; piloten
vertrekken dit jaar naar Curasao.
Nieuw Oranje Comité zoekt ideeën
EF
HANSWEERT - „Dit is RWS79. Heli
kopter, ontvangt u mij?" In de
druipende regen tuurt Johan Tis-
sink naar de helikopter die verder
op boven de Westerschelde
vliegt. De portofoon, die hij in
zijn hand geklemd houdt, ruist.
Er komt geen antwoord. „We krij
gen geen contact met de beman
ning. Als dat zo blijft moeten we
de training afblazen", zegt Tis-
sink. Aan boord van de boot van
Rijkswaterstaat wachten de drie
andere bemanningsleden ook in
spanning af. Tissink legt uit dat
het overleg met de piloot van de
Cougar essentieel is; dan pas we
ten ze welke koers en snelheid de
boot moet aanhouden. „Bij deze
oefening zetten ze via een kabel
twee mensen af aan boord. Om er
voor te zorgen dat dit allemaal
soepel verloopt, is het belangrijk
dat we goede afspraken maken."
De helikopter cirkelt ondertussen
grote rondes om de boot heen.
Met gebaren probeert Tissink dui
delijk te maken dat ze proberen
contact zoeken via de portofoon.
Kort daarop is er toch contact met
de piloot: de training kan begin
nen.
De transporthelikopter nadert
langzaam en het hoogteverschil
wordt steeds kleiner. De draaien
de bladen maken golven in het
water. De boot begint te deinen
en zeewater spat over de reling. In
de opening van de helikopter
staat een militair klaar om naar
beneden getakeld te worden.
Even later bungelt hij vlak boven
het dek van het schip. Nu is het
voor de piloot een kwestie van
goed uitkienen. De ene keer
zwiept de man links over de re
ling van de boot, dan weer rechts.
Met handgebaren maakt de mili
tair de piloot duidelijk welke kant
hij op moet. Kort daarop staat hij
aan boord. Hij koppelt zichzelf los
en de kabel verdwijnt weer om
hoog.
„Het gaat niet altijd in één keer
goed", vertelt Tissink. „Een poosje
terug ging het nog mis: de heli
kopter maakte toen een onver
wachte beweging. De vrouw die
op dat moment aan de kabel hing,
klapte vervolgens tegen de mast
van onze boot. Zij had daarna be
hoorlijk last van haar rug. Soms
vliegt de helikopter ook weieens
te laag. Dan zien we mensen in
het water belanden."
De training met de reddingsheli
kopter, die de afgelopen dagen
herhaaldelijk werd uitgevoerd op
de Westerschelde, is specifiek
voor de piloten bedoeld. Het is
een vast onderdeel van hun oplei
ding. Binnen een paar weken wor
den ze klaargestoomd, om vervol
gens naar Curasao te gaan.
De militair die net is geland op de
RWS79 heeft net vijf maanden in
Curasao gezeten. Binnenkort
moet hij weer terug. „Wat wij
vandaag oefenen, heb ik daar nog
niet in de praktijk hoeven breng
en", roept de man over het luide
geluid van de helikopter heen. „Ik
denk dat deze training bij de Wad
deneilanden vaker in de praktijk
wordt gebruikt, bijvoorbeeld bij
het oppikken van drenkelingen."
Als er niet aan de
limieten wordt
voldaan, gaat de
training niet door
De boten van Rijkswaterstaat wor
den regelmatig gebruikt bij de he
likoptertrainingen. „Dat is wel
leuk voor de afwisseling", zegt Ge
rard Lavooij, die ook op de
RWS79 werkt. „Ze hadden na
tuurlijk net zo goed voor grotere
schepen kunnen kiezen, maar ik
denk dat ze het wel leuk vinden
om met onze kleinere en beweeg
lijkere bootjes te oefenen. Dat
maakt het natuurlijk veel uitda
gender om iemand goed af te zet
ten dan op zo'n groot, stabieler lig
gend schip."
Lavooij zou donderdag ook met
de helikopter gaan trainen, maar
toen ging het op het laatste mo
ment niet meer door. „Vanwege
de mist en de weersomstandighe
den", verklaart hij. De oefening
werd toen verplaatst naar Rotter
dam.
m
ZIERIKZEE - Hoe zou voor jullie
een Koningsdag-feest eruit moe
ten zien? Die vraag stelt het
nieuw Oranje Comité in Zierik-
zee aan alle kinderen op Schou-
wen-Duiveland. Het comité staat
zaterdag 23 augustus met een
kraam op de Havendag in Zierik-
zee en wil daar suggesties verza
melen. Voor volwassenen staat er
een ideeënbus, en de kinderen
kunnen tekeningen maken.
De gemeente Schouwen-Duive-
land is akkoord, mits aan meerde
re voorwaarden wordt voldaan.
Zo wil het college van B en W dat
de beroepsvissers rekening hou
den met eisen van de sportvisse-
rij, de charterschepen, de oester
vissers en Rijkswaterstaat.
De beroepsvissers geven aan dat
er afstemming is geweest met
Staatsbosbeheer, maar dat deze or
ganisatie nog geen standpunt
heeft ingenomen. Het gemeente
bestuur wil dat dit eerst gebeurt
en is ook benieuwd hoe de Neder
landse Onderwatersportbond
(NOB) erover denkt.
Gezien de praktijkervaringen, ma
ken B en W zich geen grote zor
gen over effecten op het land
schap. De drijvende boeien en ma
terialen leidden tot nu toe niet of
nauwelijks tot klachten uit de
hoek van de recreatie. Wel wil het
college dat de kleuren van de drij
vers harmoniëren met de omge
ving.
De beoogde 10 hectare voor de
MZI's liggen dicht bij de doorlaat
en de Brouwersdam.
Een deel van dit gebied geldt nu
ook al als belangrijke visgrond,
maar B en W willen tegengaan
dat hierdoor bij 'West-Repart'
een 'dode hoek' ontstaat.
Het college stelt daarom voor de
hoek van het MZI-gebied schuin
te laten aflopen, zodat West-Re-
part goed toegankelijk blijft voor
de recreatievaart.
De getijdencentrale komt veel
noordelijker op grondgebied van
Goeree-Overflakkee, en zal naar
verwachting niet tot problemen
leiden.
Toch adviseert het college in de
voorwaarden rekening te houden
met de komst van de getijdencen
trale.
Westerschelde
trainingstoneel
voor piloten
door Janneke Koster
Een vrouw wordt aan boord getakeld, foto Janneke Koster
Woordvoerde Defensie
HU eul?uf«l«
tvemrent
gociisgocs.nl
zaterdag 16 augustus
18,00-24.00 Bleekveld
(vooc theater de Mythe)
Gratis entree
door AH Pankow
ZIERIKZEE - Beroepsvissersvereni
ging De Grevelingen wil de locatie
voor mosselzaad-invanginstallaties
(MZI's) fors uitbreiden, namelijk
van 1 naar 10 hectare.