4 r i I SPECTRUM 9 JELMER EVERS interview 66 66 mm - wm mm *&0* Telmer Evers heeft zich op een terras in het centrum van Utrecht geïnstalleerd. Laptop, tablet en telefoon binnen handbereik. Hij zou daar de hele dag wel kunnen werken. Heerlijk tussen het geroezemoes van het koffie drinkende publiek. Het ty peert hem. „Een rustige relaxte leraar. Hij nodig de een keer een politicus uit op school en bereidde dat met ons voor. We moesten van hem gewoon heel kalm ons verhaal vertellen", aldus een 14-jarigë leerling. Zelf was hij een luie, heel gemiddelde leerling, vertelt hij. Nergens echt in geïnteresseerd. Behalve als hij de do cent graag mocht, dan vond hij het vak ineens wel leuk. Kinderen willen graag gezien worden, zegt hij. Docen ten hadden destijds maar zeer opper vlakkige interesse in de jonge Jelmer. Waarom zou hij zich dan uitsloven? De economiedocent was wel oprecht geïnteresseerd. Die beïnvloedde daar door zelfs zijn studiekeuze. De man kon goed lesgeven en schoof de les boeken opzij als er iets in de actuali teit was gebeurd. Zo hoort het, ook, vindt Evers. Inmiddels gepokt en ge mazeld als docent geschiedenis en als publicist over onderwijsvernieuwing. Evers werd bekend toen hij op de Utrechtse school UniC het Amerikaan se onderwijsconcept 'flipping the classroom', letterlijk vertaald 'de om gedraaide klas', introduceerde. Daar bij bekijken leerlingen thuis zelfge maakte instructiefilmpjes op You- Tïibe. In de les kunnen ze dan meteen de diepte in en met opdrachten aan de slag. De klassikale instructie ge beurt dus thuis en het individueel werken aan opdrachten in de klas. In middels heeft het concept op veel scholen navolging gekregen. Hij wordt gedreven door het verbete ren van wat hij ziet als tekortkomin gen van het onderwijssysteem. „Door veel en hard te roepen op een vrolijke manier." Er gebeurt veel op het ge bied van onderwijsvernieuwing, maar de meeste docenten zijn beschei den, die weten niet hoe ze publiciteit moeten genereren. Evers weet dat wel. „Ik denk dat ik dat stiekem van mijn vader heb. Hij werkte in de recla me. Ik ben visueel ingesteld en weet hoe ik sociale media en blogs moet ge bruiken. Daarvoor moet je snel kun nen schakelen. Ik doe dat deels intuï tief en deels bewust." Meer docenten zouden zo moeten moeten lesgeven, vindt hij. Maar vaak is er te weinig/tijd. Op de meeste scho len is het hele lesprogramma stevig dichtgetimmerd. Dat blijkt ook keer op keer uit onderzoeken. Nederland heeft volle klassen en veel lesuren in vergelijking met andere landen. Deze randvoorwaarden zijn een rem op ver nieuwing, concludeerde onderzoekbu reau McKinsey. Evers: „Docenten zijn hier vooral aan het watertrappelen." Druk doende het hoofd boven water te houden met de dagelijks beslomme ringen in school." Maar docenten klagen ook veel. „Dat is het beeld, ja. Als beroepsgroep zijn we zwak. Mensen denken verstand van onderwijs te hebben omdat ze zelf op school hebben gezeten. Doce ren is een vak, een expertise en een moeilijk beroep, maar dat wordt maat schappelijk zo niet gezien. Wanneer wordt een docent bij een actualiteiten programma uitgenodigd? Docenten zitten niet in belangrijke adviserende instituten voor beleidsmakers in het onderwijs. In de VO-Raad zitten be stuurders; die weten niets van de da gelijkse praktijk. Ik heb in ieder geval nog nooit een bestuurder bij mij in de klas gezien." Hij vroeg de Onderwijsraad waarom er geen docenten in de Raad zaten. Kreeg hij een brief met daarin woor den als 'maatschappelijke relevantie' en 'wetenschappelijke diepgang'. „Als of docenten dat niet hebben", zegt hij fel. „Zo wordt op docenten neergeke ken. Terwijl er heel wat academici in het onderwijs werken. Ze worden niet serieus genomen door het sys teem. Overigens komen er door ons harde, vrolijke geschreeuw nu wel do centen in de Onderwijsraad. „Ik vind lesgeven topsport, heel ver moeiend ook. Ik loop soms ook nog weieens gefrustreerd het lokaal uit. Niet vanwege ordeproblemen. Maar soms heb ik een leuke opdracht waar ze dan niet mee aan de slag gaan. Wat ik dan ook probeer, het werkt gewoon niet. Waar ligt dat aan? Was de uitleg te langdradig? De opdracht te snel? Waren de leerlingen moe? Zaten er een paar slecht in hun vel? Er zijn zo veel factoren waardoor een les kan mislukken. Zo'n klas is iedere keer weer een groot levend organisme, dat je maar ten dele kunt aansturen. En dat is nou precies wat de beleidsma kers niet snappen. Dat levende orga nisme is niet altijd te vatten in een model dat het leerproces moet meten. Bovendien gaan die modellen altijd over het gemiddelde van een klas, maar daar hebben individuele leerlin gen niks aan." Maar hoe moet het dan? We willen toch weten hoe leerlingen presteren. Daarmee is Evers het eens, maar het toetsen mag ook niet leidend zijn en dat is het nu vaak wel, vindt hij. „Scholen worden daarop afgerekend, en dus richten zij zich steeds meer op het meten. Dat gaat ten koste van vak ken als gym, kunst en theater. Het mo del wordt dwingender dan de werke lijkheid. Dan doen we kinderen te kort. Ze leren hoe ze toetsen moeten maken, maar verder kunnen ze niks. We leren hen alleen in beweging te komen voor cijfers." Het gaat erom dat kinderen gemoti veerd worden. „Ieder kind wü gezien worden. Daarom is de band tussen do cent en leerling heel belangrijk. Maar hoe moet je een band opbouwen als je kinderen maar twee uur per week ziet en als ze na de les moeten rennen voor het volgende vak?" Op zijn school zien leraren hun leerlingen vaak en proberen leraren de overlap in eikaars vak te zoeken, waardoor er meer samenhang is tussen de vakken. Docenten kijken bij elkaar in de les sen en helpen elkaar waar nodig. In zijn lessen maakt Evers gebruik van games of gametechnieken. „Het moti veert en de stof blijft beter hangen." De rol van de docent wordt volgens Evers steeds belangrijker. Kom bij hem niet aan met 'alles is op te zoe ken op Google'. Boeken worden in zijn lessen naast laptops en telefoons gebruikt. „Leerlingen geven aan dat ze daar vaak prettiger uit leren." Hoe fantastisch Evers het lesgeven nu vindt, heel lang moest hij er niet aan denken. Niemand van zijn familie zat in het onderwijs. Na zijn studie ge schiedenis wist hij het even niet. Op reis in Thailand ontmoette hij een Van mijn ouders kon en mocht ik als kind de dingen doen waarin ik geïnteres seerd was Ik probeer dingen te verbeteren door veel en hard te roepen op een vrolijke manier paar Engelse docenten die zo aansteke lijk over hun baan vertelden dat hij het ook wilde proberen, maar dan wel in het buitenland. Stage liep de des tijds 26-jarige Evers op een school in een township in Pretoria. Als het daar lukt, gaat het overal, dacht hij. Klas sen van 45 kinderen, sommige lesboe ken kwamen nog uit de tijd van de Apartheid. Kinderen in de klas die wees waren, die aids hadden of in een criminele bende zaten, met een ge middelde levensverwachting van 23 jaar. „Ik werd in het diepe gegooid. Daar heb ik geleerd dat docenten veel meer als ontwerper van hun eigen les sen opgeleid moeten worden." Hij wilde wel blijven, maar er moest ook geld verdiend worden. Dus zocht hij, zoals iedere beginnende docent, een vervangingsbaan. Die vond hij op een internationale school. Na een jaar kon hij op een andere internationale school terecht voor een vaste baan. Dat was een traditionele school met leuke collega's, maar met een hoge werkdruk en weinig ruimte om te ex perimenteren. Dat vond ik frustre rend. Na vier jaar was de keuze óf stoppen óf naar het buitenland. „Ik vond het gewoon te zwaar." Inmiddels had hij ook een gezin met twee zoontjes van 1 en 2 jaar oud. Even lonkte een baan in Dubai en het gezin stond zelfs op het punt daar heen te verhuizen. Maar de wereldwij de crisis gooide roet in het eten. De baan ging niet door. Vlak daarna kwam de vacature van UniC voorbij. „Ik kende deze vernieuwende school en daar wilde ik het wel proberen. Ik had diep respect voor de wijze waar op de docenten deze kinderen wisten te motiveren en te leren reflecteren op hun eigen leerproces. In de loop der jaren ben ik het onderwijskundi ge aspect van leren steeds belangrij ker gaan vinden. Oplossingen zoeken in vernieuwend onderwijs past bij mij. Je bereidt kinderen beter voor op de toekomst is mijn overtuiging. Dat vind ik nog belangrijker dan een eind examen." Van zijn ouders kreeg hij een milde, niet veroordelende houding mee. Hij kon en mocht doen waarin hij geïnte resseerd was. Precies dat wil hij ook bij zijn leerlingen naar boven halen. „Geef kinderen de ruimte om te ont dekken wie ze zijn en wat ze willen. Het hoeft allemaal niet zo dwingend. Daar krijg je maar gefrustreerde men sen van." Wat hij anders wilde doen dan zijn ouders is naar zichzelf kijken. Stil staan bij waarom je dingen doet. On derzoeken waarom je bepaalde keuzes maakt. „De hersenbloeding van mijn vader dertien jaar geleden heeft me zelfbewuster gemaakt. De klap die mijn vader eraan overhield, zette me aan het denken over wat ik nu echt wilde in het leven. „Ik heb het gevoel dat veel in mijn le ven nu wel op zijn plaats is gevallen. Ik geef twee dagen les, ik schrijfboe ken, geef presentaties, zit bij beleids makers en onderzoekers, ook interna tionaal, aan tafel als gesprekspartner. Dat geeft zelfvertrouwen en dat is niet altijd vanzelfsprekend geweest. Vroeger kon ik me laten imponeren door een minister, maar nu denk ik: 'Luister ook maar naar mij. Ik heb ook ergens verstand van'. Ik geniet daar enorm van." ZATERDAG 9 AUGUSTUS 2014 foto Bert Spiertz/Hollandse Hoogte i—B^ Igjlhi#' ÉMÉW&Ê0: door Mayke Calis Jelmer Evers (Hardenberg, 1976) stu deerde geschiedenis in Utrecht, volg de een leergang Buitenlandse Betrek kingen (Clingendael) en deed een in ternationale lerarentraining. Sinds 2004 is hij docent geschiede nis. 2012: Nominatie Leraar van het jaar. 2013: Uitgeroepen tot Radicale Ver nieuwer. 2013: boek Het alternatief. Verder is hij lid adviesraad Stichting Leerkracht, lid adviesraad NTR en lid Kritische vrienden lerarenagenda. Volgend jaar verschijnt zijn nieuwe boek Flip the system. reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 57