'Roet van rokende banden in de wijk'
24 WALCHEREN
HELIKOPTER
Helikoptertrainingen op
verschillende locaties; piloten
vertrekken dit jaar naar Curasao.
muziek
dans
cabaret -
Kloveniersdoelen even jurkjesshop
-F
HANSWEERT - „Dit is RWS79- Heli
kopter, ontvangt u mij?" In de
druipende regen tuurt Johan Tis-
sink naar de helikopter die verder
op boven de Westerschelde
vliegt. De portofoon, die hij in
zijn hand geklemd houdt, ruist.
Er komt geen antwoord. „We krij
gen geen contact met de beman
ning. Als dat zo blijft moeten we
de training afblazen", zegt Tis-
sink. Aan boord van de boot van
Rijkswaterstaat wachten de drie
andere bemanningsleden ook in
spanning af. Tissink legt uit dat
het overleg met de piloot van de
Cougar essentieel is; dan pas we
ten ze welke koers en snelheid de
boot moet aanhouden.
„Bij deze oefening zetten ze via
een kabel twee mensen af aan
boord. Om ervoor te zorgen dat
dit allemaal soepel verloopt, is het
belangrijk dat we goede afspraken
maken."
De helikopter cirkelt ondertussen
grote rondes om de boot heen.
Met gebaren probeert Tissink dui
delijk te maken dat ze proberen
contact zoeken via de portofoon.
Kort daarop is er toch contact met
de piloot: de training kan begin
nen.
De transporthelikopter nadert
langzaam en het hoogteverschil
wordt steeds kleiner. De draaien
de bladen maken golven in het
water. De boot begint te deinen
en zeewater spat over de reling. In
de opening van de helikopter
staat een militair klaar om naar
beneden getakeld te worden.
Even later bungelt hij vlak boven
het dek van het schip. Nu is het
voor de piloot een kwestie van
goed uitkienen. De ene keer
zwiept de man links over de re
ling van de boot, dan weer rechts.
Met handgebaren maakt de mili
tair de piloot duidelijk welke kant
hij op moet. Kort daarop staat hij
aan boord. Hij koppelt zichzelf los
en de kabel verdwijnt weer om
hoog.
„Het gaat niet altijd in één keer
goed", vertelt Tissink. „Een poosje
terug ging het nog mis: de heli
kopter maakte toen een onver
wachte beweging. De vrouw die
op dat moment aan de kabel hing,
klapte vervolgens tegen de mast
van onze boot. Zij had daarna be
hoorlijk last van haar rug. Soms
vliegt de helikopter ook weieens
te laag. Dan zien we mensen in
het water belanden."
De training met de reddingsheli
kopter, die de afgelopen dagen
herhaaldelijk werd uitgevoerd op
de Westerschelde, is specifiek
voor de piloten bedoeld. Het is
een vast onderdeel van hun oplei
ding. Binnen een paar weken wor
den ze klaargestoomd, om vervol
gens naar Curasao te gaan.
De militair die net is geland op de
RWS79 heeft net vijf maanden in
Curasao gezeten. Binnenkort
moet hij weer terug. „Wat wij
vandaag oefenen, heb ik daar nog
niet in de praktijk hoeven breng
en", roept de man over het luide
geluid van de helikopter heen. „Ik
denk dat deze training bij de Wad
deneilanden vaker in de praktijk
wordt gebruikt, bijvoorbeeld bij
Als er niet aan de
limieten wordt
voldaan, gaat de
training niet door
het oppikken van drenkelingen."
De boten van Rijkswaterstaat wor
den regelmatig gebruikt bij de he
likoptertrainingen. „Dat is wel
leuk voor de afwisseling", zegt Ge
rard Lavooij, die ook op de
RWS79 werkt. „Ze hadden na
tuurlijk net zo goed voor grotere
schepen kunnen kiezen, maar ik
denk dat ze het wel leuk vinden
om met onze kleinere en beweeg
lijkere bootjes te oefenen. Dat
maakt het natuurlijk veel uitda
gender om iemand goed af te zet
ten dan op zo'n groot, stabieler lig
gend schip."
Lavooij zou donderdag ook met
de helikopter gaan trainen, maar
toen ging het op het laatste mo
ment niet meer door. „Vanwege
de mist en de weersomstandighe
den", verklaart hij. De oefening
werd toen verplaatst naar Rotter-
IIP®1
Hét culturele
evenement
in Soes
MIDDELBURG - De Kloveniersdoe
len in Middelburg doet twee da
gen dienst als luxe pop-up win
kel. Op donderdag 14 en vrijdag 15
augustus strijkt het jurkjeslabel
LaDress er neer. „luist omdat wij
voornamelijk online verkopen, en
daarnaast alleen in grote luxe wa
renhuizen, reizen we af en toe
naar de klant met onze pop-up
store", zegt Simone van Trojen,
de vrouw achter LaDress.
In het vorige weekeinde deden
tachtig coureurs mee aan een
driftevenement op het oude
Olau-terrein aan de Buitenhaven
in Vlissingen. Auto's die beheerst
glijdend door bochten worden ge
stuurd: dat gaat gepaard met veel
lawaai van piepende banden en
met veel rook, roet en stank van
brandend rubber. Tot groeiende
ergernis van Viveka Hekkers, die
in de Zeewijk in Oost-Souburg
woont, net aan de andere kant
van de A58. „De luchtvervuiling
waait zo onze wijk in. En dan die
herrie nog. Je kunt het hele week
einde niet buiten zitten. Bij een
andere bewoner van de wijk lag
het roet op zijn vijver."
Ze heeft daarom een brief ge
stuurd naar het college van B en
W en de gemeenteraad van Vlis
singen. Bovendien heeft ze de
kwestie aangekaart bij organisa
ties die zich bezighouden volksge
zondheid. „Want een deel van de
opbrengst van het evenement
gaat naar kankerbestrijding, maar
wat dacht je van de rook en het
roet van verbrand rubber dat ze
zelf veroorzaken? Ik maak me zor
gen over de volksgezondheid."
Drift Challenge by the Sea bestaat
sinds 2011. De eerste keer reden 32
auto's mee, dit jaar tachtig. Het
parcours werd nat gemaakt om de
overlast van geluid te verminde
ren. Vorig jaar was er één klacht.
De gemeente beraadt zich op de
brief en nodigt Hekkers uit bij de
evaluatie van het evenementensei
zoen. Daarbij wordt ook iemand
van de GGD Zeeland betrokken.
Westerschelde
trainingstoneel
voor piloten
door Janneke Koster
Een vrouw wordt aan boord getakeld, foto Janneke Koster
Woordvoerde Defensie
goesisgoes.nl
zaterdag 16 augustus
18.00-24.00 Bleekveld
(voor theater de Mythe)
Gratis entree
hoofdsponsors
door Maurits Sep
OOST-SOUBURG - De herrie, de
stank en het roet. Na de vierde edi
tie van Drift Challenge by the Sea
in Vlissingen vindt Viveka Hekkers
uit het Oost-Souburg het genoeg:
ze heeft protest aangetekend bij
de gemeente Vlissingen en allerlei
instanties benaderd, waaronder
KWF, Longfonds, GGD en RIVM.
Bewoonster wijk Oost-Sou
burg dient protest in bij ge
meente tegen evenement
Drift Challenge by the Sea.