Ziekenhuizen zijn klaar, mocht
ebola naar Nederland komen
BINNENLAND 7
Autodieven hebben
het maar zwaar.
Technische snufjes
zorgen ervoor dat
de heilige koe op de
oprit blijft staan.
HOEVELAKEN - De beste manier
om te voorkomen dat je auto
wordt gestolen, is nog altijd een
auto kopen die bijna niemand wil
hebben. Bijvoorbeeld omdat het
merk niet gewild is of omdat hij
heel oud is.
In alle andere gevallen is het zaak
het de autodief zo moeilijk moge
lijk te maken. Dat kan met een
voudige middelen als stuurslot,
wielklem en een slot op de ver
snellingspook. Maar technische
snufjes zijn gemakkelijker en ver
kleinen het risico van diefstal aan
zienlijk. Dat blijkt uit gisteren ge
publiceerde cijfers van de Stich
ting Aanpak Voertuigcriminali-
teit.
De microdot is zo'n snufje: een
minuscule chip met daarop infor
matie zoals het chassisnummer
van de auto. Microdots zitten in
een spuitbus, die too euro kost,
zodat ze gemakkelijk te verstui
ven zijn over de auto en alle on
derdelen zoals velgen, stoelen en
navigatieapparatuur. Het is onmo
gelijk al die microdots te verwijde
ren, ook tijdens een wasbeurt blij
ven ze zitten. Met een blauwe
lamp en een loep zijn ze weer op
te sporen.
Het gebruik van microdots is niet
verplicht, in tegenstelling tot een
alarmsysteem. Alle nieuwe auto's
die sinds 1998 in Europa worden
geproduceerd, moeten voorzien
zijn van een dubbele startonder
breker, die automatisch inscha
kelt als de motor wordt uitgescha
keld. Dit is de zogeheten klasse 1
van de alarmsystemen, waarvan
er vijf zijn.
Afhankelijk van de prijs of de aan
tallen gestolen auto's van een be
paald merk of type kunnen verze
keraars uitgebreidere beveiliging
eisen. Dat kan inbraakdetectie
zijn, waarbij het alarm afgaat zo
dra iemand het portier probeert
te openen tot en met het meest
uitgebreide systeem, het auto
volgsysteem.
Hierbij wordt gebruikgemaakt
van GPS, GSM en GPRS, waar
door constant de exacte locatie
van de auto in de hele Europese
Unie te volgen is op de computer
of telefoon van de eigenaar. Het
systeem slaat alles op. Daardoor is
ook te zien welke route de wagen
heeft afgelegd.
Ook kan de motor op afstand wor
den uitgeschakeld, kunnen portie
ren worden vergrendeld en be
paalde gebieden worden ingesteld
als 'veilig'. Dat kan de garage bij
het huis zijn, maar ook een straat
of wijk. Zodra de auto die plek
verlaat, krijgt de eigenaar een be
richt op zijn smartphone of com
puter.
Er zijn dieven die beschikken
over een zogeheten jammer, die
weliswaar verboden is in de EU,
maar waarmee het GPS-signaal
verstoord kan worden. Dan is de
gestolen auto moeilijk of in het ge
heel niet te achterhalen. Fabrikan-
MINDER AUTO'S GESTOLEN
ten van volgsystemen hebben in
middels echter een module ont
worpen die de jammer kan opspo
ren. Zodra dit is gelukt, blokkeert
de auto en is starten en wegrijden
op eigen kracht dan niet meer mo
gelijk.
Per 1 januari 2015 wordt een volg
systeem zonder deze mogelijk
heid niet meer goedgekeurd. Ver
zekeraars keren dan niets uit als
de auto is gestolen.
LEIDEN - Stel een Nederlandse
hulpverlener loopt in Afrika ebola
op en moet voor behandeling
naar Nederland? Protocollair is
ons land dan op alles voorbereid,
stelt het Rijksinstituut voor Volks
gezondheid en Milieu (RIVM).
Meerdere academische ziekenhui
zen zijn geschikt, maar vermoede
lijk gaat een ebola-patiënt bij repa
triëring naar het Leids Universi
tair Medisch Centrum. Het Lumc
heeft in 2008 ook een patiënte op
gevangen met het Marburg-virus,
een zusje van ebola.
Als een ebola-patiënt al erg ziek
is, gaat hij per ambulance - met
een minimum aan personeel -
naar het ziekenhuis. Daar komt
hij in een bron-isolatiekamer te
liggen. Deze kamer beschermt de
omgeving tegen de patiënt in
plaats van andersom. Er is onder
druk, zodat virussen, mocht er
een kier zijn, niet gemakkelijk via
de lucht ontsnappen.
Speciaal getrainde artsen en perso
neel bekommeren zich om de zie
ke. Ze oefenen deze situatie gere
geld, aldus een woordvoerster van
het Lumc. De kleding van de pa
tiënt, afval en linnengoed worden
apart afgevoerd. Meteen begint
een contactonderzoek. Bij alle
mensen met wie de patiënt de af
gelopen 21 dagen in contact was,
wordt een paar keer per dag de
temperatuur opgenomen.
Speciaal getrainde artsen en
personeel oefenen geregeld
hoe ze moeten omgaan met
besmettelijke patiënten
Toen Nederland een Marburg-pa
tiënt had, bleek geen enkele ver
want besmet. Besmetting gebeurt
vooral door contact met lichaams
vloeistoffen. De kans op besmet
ting is het grootst als de patiënt al
erg ziek is en last heeft van bra
ken en bloedingen. Volgens
woordvoerster Hella Smit van het
RIVM reageert vooral publiek in
de VS onnodig 'panisch omdat ze
Outbreak hebben gezien'.
In deze film met Dustin Hoffman
vallen in Amerika duizenden do
den door een virus dat op ebola
lijkt. Zelfs steden worden afgeslo
ten om erger te voorkomen. In de
film verspreidt het virus zich via
de lucht. Die mogelijkheid is bij
ebola echter niet aangetoond.
Smit wijst er ook op dat de hygië
ne in afgelegen gebieden in Afri
ka onvergelijkbaar is met die in
westerse ziekenhuizen.
Nog eens vijf ton voor
ebolabestrijders
Nederland geeft 500.000 euro
voor activiteiten van Artsen
Zonder Grenzen bij de ebolabe-
strijding in West-Afrika. Dat
maakte minister Lilianne Plou-
men (Ontwikkelingssamen
werking, PvdA). Ze gaf eerder
al 220.000 euro aan het Rode
Kruis in het ebolagebied.
Nederlanders in
ebolalanden op lijst
Buitenlandse Zaken vraagt Ne
derlanders in de landen waar
ebola is uitgebroken, zich te re
gistreren. Het gaat om de lan
den Sierra Leone, Liberia en
Guinee. Nederland heeft in de
drie landen geen ambassade;
wel in Senegal en Ghana, waar
de registratie zal plaatsvinden.
Residentie Orkest
geeft boekhouder aan
Een medewerker van het Resi
dentie Orkest heeft in 2013
75.000 euro verduisterd. Dat
blijkt uit het jaarverslag. Het
gaat om een financieel mede
werker, meldt NRC. Het orkest
heeft aangifte gedaan. De man
was al ontslagen na het verval
sen van een handtekening.
Weer minder mensen
in de schuldsanering
Vorig jaar zijn opnieuw min
der mensen in de schuldsane
ring beland dan het jaar er
voor: 12.350, ruim 1400 minder
dan in 2012. Dat meldt staatsse
cretaris Teeven (Justitie, WD).
Ook was er 9 procent minder
animo om een streng sane
ringstraject te doorlopen.
VRIJDAG 8 AUGUSTUS 2014
Zo blijven ze van je auto af
door Dick Hofland
Autodieven krijgen het moeilijk door vindingrijke fabrikanten van beveiligingssystemen, foto Hollandse Hoogte
In de eerste zes maanden van dit
jaar zijn er 4,4 procent minder au
to's gestolen dan in dezelfde perio
de in 2013. Tot nu toe zijn er bijna
5.500 auto's ontvreemd. De geïn
tensiveerde samenwerking in de
strijd tegen autodieven lijkt succes
vol, meldde de Stichting Aanpak
Voertuigcriminaliteit (AVc) giste
ren.
Gestolen voertuigen worden
steeds sneller internationaal gesig
naleerd, de beveiligingen (alarm
systemen en voertuigvolgsyste
men) zijn steeds beter. Ook impor
teurs nemen maatregelen om dief
stal te voorkomen.
De Landrover Evoque is dit jaar de
auto met het hoogste diefstalrisi
co. De importeur van de auto's
heeft maatregelen genomen waar
door dealers de beveiliging van
die auto's kunnen verbeteren via
een upgrade van het beveiligings
programma.
Autodieven laten hun oog steeds
vaker vallen op een jongere auto
in plaats van op oudere voertui
gen. Ondanks de daling van het
aantal autodiefstallen neemt daar
door het financiële verlies niet af.
Behalve personenauto's werden
ook minder lichte bedrijfsauto's
gestolen: 1148 tegen 1279 in de
eerste helft van 2013.
Er werden 84 vrachtwagens mee
genomen door dieven, 15 procent
minder dan in de eerste 6 maan
den van 2013. Van die 84 trucks
werden er 40 teruggevonden.
Vaak ging het de dieven om de la
ding. De vrachtwagens werden
leeg teruggevonden.
door Wilma de Cort
DEN HAAG
DEN HAAG
DEN HAAG
DEN HAAG