Canna 16 WONEN GROENE VINGERS Romke van de Kaa De belangrijkste eigen schap van een plant, van uit de optiek van de tui nier bezien, is of-ie in ons klimaat winterhard is. Daarbij kun je nog weieens voor verrassin gen komen te staan. Dat een olijf boom van 500 euro een risicodra gende investering is, vooral als die boom zo groot is dat hij niet zon der vorkheftruck verplaatst kan worden tijdens een steeds zeldza mer wordende strenge winter, zal iedereen duidelijk zijn. Het is niet voor niets dat er ten noorden van de Alpen geen olijven worden ge teeld. Maar van een kruipwilg je uit Groenland zou je toch ver wachten dat het struikje tegen on ze winters bestand is. Nee dus. Daarbij moet je twee din gen bedenken: ten eerste zit me nig plant uit koude streken in de winter maandenlang onder de sneeuw. En sneeuw is een goede bedekking, beter dan noppenfolie of sparrentakken. Ten tweede is het in Groenland en halfjaar licht en een halfjaar donker. En sommi ge planten, zoals ons kruipwilgje, slagen er niet in zich aan onze si tuatie aan te passen. Met vorstgevoeligheid houden we vaak wel rekening als we planten kiezen voor onze tuin, maar bij de lichtbehoefte staan we zelden stil. Toch hebben we daar soms mee te maken. Vooral als we ons toeleg gen op het kweken van rotsplan- ten uit het hooggebergte, waar veel meer ultraviolette straling is dan in onze mistige streken. Naast behoefte aan warmte en licht speelt behoefte aan water een grote rol. Hierbij is iets vreemds aan de hand: sommige moerasplanten doen het uitste kend op drogere grond, maar het omgekeerde gaat niet op; planten van droge grond doen het maar zelden in het moeras. Neem de moeras wolfsmelk, Euphorbia palustris, de meest spectaculaire van onze inheemse wolfsmelksoorten. Hij bloeit met heldergele bloemen en kleurt mooi bij blauweregen. Moeras- wolfsmelk groeit in het wild in rietkragen van moerassen en rivie ren. Maar vis je de plant uit de modder en plant je hem hoog en droog in de tuin, dan zal hij geen krimp geven. Dat geldt ook voor de kievits bloem, Fritillaria, die in de uiter waarden van de IJssel nog hier en daar in het wild voorkomt en die 's winters soms wekenlang onder water staat. Nu zou ik dit bolge was je niet direct in puur duin zand planten, maar in normale tuingrond heeft de kievitsbloem het toch aardig naar zijn zin. Net als een andere moerasbewoner: het zomerklokje, Leucojum aesti- vum. Maar haal het niet in je hoofd een brem of een duindoorn naar het moeras te verplaatsen, want die planten zullen binnen de kortste keren wegrotten. Son zijn De bloi lett dek ind gro' tuil bloi stoi bla< troi hur van len de wir tez met die leei rela Wat kunnen ontwerpers veranderen aan onze overvolle, vervuilde wereld? En hoe maken beperkingen hen creatief? Deze zomer buigen diverse instituten zich hierover. Het levert stof tot nadenken én bijzondere duurzame woonspullen op. Crisis en schaarste zijn naar, milieuvervuiling ook. Toch kunnen ze voor ontwerpers een bron van inspiratie zijn. Ontdek deze maand op di verse plekken dat beperkin gen juist zorgen voor bijzon dere nieuwe ontwerpen, die meer zijn dan zomaar een nieuw hebbeding. Veel designers zijn zich erg bewust van hun omgeving. Dat levert allerlei nieuwe technieken, toepassingen en materialen op, waarmee de wereld een stukje beter wordt. Het Nieuwe Instituut in Rotterdam be wijst in een bijzondere tentoonstelling dat schaarste zorgt voor innovatie. De deelne mende ontwerpers, architecten en kunste naars worden van schaarste juist creatiever, door bijvoorbeeld te kiezen voor herge bruik, opwaardering, zelfvoorziening en doe-het-zelven. Dit gedrag is van alle tij den en het kan diverse oorzaken hebben. Tijdens en vlak na de Tweede Wereldoor log en in de jaren zeventig was er dezelfde benadering van schaarste. Vandaar dat het Nieuwe Instituut ervoor koos naast moder ne ontwerpen ook historische voorbeelden te tonen. Zo liggen handleidingen van Ger- rit Rietveld en Enzo Mari voor het zelf ma ken van meubels naast het veel modernere Design for Download van Studio Droog, waarmee je een bouwtekening van een meubel kunt downloaden. Ook is er veel aandacht voor het repareren of herwaarderen van bestaande spullen. Bij voorbeeld met het multifunctionele gereed schap Sugru, een kneedbaar siliconenrub- ber, dat bruikbaar is voor het repareren van allerlei objecten. Naast zaken die al langer speelden, laat de tentoonstellingen ook ant woorden zien op uitdagingen voor de toe komst. Bijvoorbeeld het vinden van nieu we voedingsbronnen en het opnieuw ge bruiken van kunststof. Over dat laatste gaat de expositie Out to Sea? The Plastic Garbage Project in het De sign Museum in Gent deels ook. Thema is de enorme 'plastic soep' die in de oceanen drijft en ons ecosysteem bedreigt. Bezoe kers waden letterlijk door een gang vol aan gespoelde plastic rommel, om vervolgens een indrukwekkend inkijkje te krijgen in dit wereldwijde probleem. Naast veel infor matie over de invloed van plastic op het mi lieu, laat het museum (in samenwerking Nieuw leven binnenkant elektrische apparaten door ze via elektrolyse met bietensap te laten printen met het Museum fiir Gestaltung in Zürich) zien welke soorten kunststof er zijn en hoe lang ze meegaan. Tot slot worden oplossingen en alternatie ven getoond, in de expositie aangeduid als 'hoopvol design'. Zo is er milieuvriendelijk bioplastic te zien en gebruikt het Belgische merk Ecover plastic uit de oceaan voor ver pakking van hun schoonmaakmiddelen. Ook zijn er geüpcycelde ontwerpen, waar onder lampen van kunstvilt uit petflessen van het merk Buzzispace en kunstwerken, gemaakt van afvalplastic. Bij upcyclen krijgt de gerecycleerde grondstof een hoge re zuiverheid dan die van de oorspronkelij ke grondstof. Gino Rizzi stelt in zijn kunstzinnige wer ken de plastificering van de wereld aan de kaak en uit zijn zorg over de invloed daar van op onze planeet. Eyecatcher is de Sea Chair van Studio Swine, gemaakt van sa mengesmolten afvalplastic uit zee. In het museum worden bovendien zorgen geuit over designmeubels van kunststof die langzaam vergaan. Zo is de bekende S-stoel van Verner Panton te zien in diver se uitvoeringen. Van de oudste variant is het plastic gescheurd, terwijl de stoel werd Canna. 1 Schaarste inspireert door Suzanne Dijkstra ""V-rVfcïiÖ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 16