Keunge rijder krijgt premiekorting Werknemers Defensie mogelijk ziek door verf BINNENLAND 7 Meemaken hoe een blinde Amsterdam ervaart kan in CtheCity, een nagebouwde hoofdstad zonder daglicht. AMSTERDAM - „Ze heeft maar één uier, is dit eigenlijk wel een koe?" Mats Knijnenberg uit Akersloot vraagt zich dat vertwijfeld af als hij in het donker tussen vier po ten iets langwerpigs vindt. „Nee, je hebt een stier te pakken", grin nikt onze slechtziende gids Wer ner Goovaard. We zijn in het don kerste donker ooit, in het pas geo pende CtheCity: een nagebouwd Amsterdam zonder daglicht. Daar ervaar je hoe het is om afhanke lijk te zijn van andere zintuigen dan de ogen. Zien we wat een blinde ziet? „Nee, dat is het ook weer niet", legt Goovaard uit. „Een blinde ziet wat je vinger ziet. Niets dus, ook geen zwart. Dat is je moeilijk voor te stellen." We ruiken, horen. De tocht be gint bij een stoplicht. We luiste ren naar het geraas van de auto's, wachten op de ratel: het teken dat we kunnen oversteken. Het is soms eng. Alsof je de controle kwijt bent en elk moment in een diepe put kan vallen. Onbewust zoeken onze ogen naar spoortjes daglicht die er niet zijn. Onze blindenstokken tikken nerveus te gen de grond. Toch is het opvallend: gids Wer ner kunnen we niet lokaliseren met onze ogen, maar dankzij on ze oren weten we precies waar hij staat. De ogen zijn misschien on ze belangrijkste zintuigen; oren, vingers en neus kunnen er ook wat van. We lopen over de 'Albert Cuyp', voelen kleding in rekken, bloe men, sinaasappels en ruiken krui den. De stem van de gids leidt ons richting een bruggetje, waar na we pauze houden in een café. We proeven cola aan de bar, ho pen dat niemand de glazen omstoot. Dan via de Wallen door naar het Vondelpark. We voelen Eigenlijk is een vergelijking met wat blinden ervaren niet eerlijk overhangende takken, de leuning van een bankje, zacht gras onder de voeten. De reis eindigt tussen de koeien (en de stier). Weer bui ten is het voorzichtig wennen aan het felle licht. Initiatiefnemer Bas de Ruiter: „Eigenlijk is een verge lijking met wat blinden ervaren niet eerlijk. Jullie waren het im mers maar een uurtje." De Ruiter en zijn vrouw Sandra Ballij startten eerder CTaste (net als CtheCity te vinden aan de Am- steldijk in Amsterdam). Het perso neel van het restaurant is visueel gehandicapt en de gasten eten in het donker om zelf te ervaren hoe het is om blind te zijn. Met hun bedrijven willen Ballij en De Rui ter kansen bieden aan blinde men sen. „Momenteel zit zo'n 70 pro cent van hen werkeloos thuis. Dat vinden wij onbegrijpelijk en bela chelijk veel. Door het opzetten van CtheCity groeien we van twaalf blinde en slechtziende me dewerkers naar ongeveer twintig en wellicht nog meer." 35 verkeersborden gestolen In Someren z;jn maan dagnacht 35 verkeersborden gestolen. Het is een raadsel wie verantwoordelijk is voor de diefstal. De gemeen te heeft aangifte gedaan. Het gaat volgens de politie om verkeersborden langs de Pro- vincialewég, op een traject van amper twee kilometer. De Noord-Brabantse ge meente heeft direct nieuwe borden geplaatst. Dode gevonden in Veerhaven Op de kade van de Veerha ven in Den Helder is giste ren een dode man gevon den. Het is een 48-jarige in woner van Dordrecht die bij zijn moeder in Den Helder verbleef. Volgens de politie is er geen sprake van een misdrijf of een ongeluk. Het lichaam lag bij de steiger van de Texelse veerdienst maatschappij TESO. Het veer kon daardoor enige tijd niet varen. Gevolg datadiefstal nog onduidelijk Het Nationaal Cyber Securi ty Centrum van het ministe rie van Veiligheid kan nog niet vaststellen of diefstal van internetdata door een Russische bende gevolgen heeft voor Nederland. Er is internationaal nog geen ken nis gedeeld over de buitge maakte data. Het is dus on bekend of er Nederlandse partijen zijn getroffen. Velsertunnel is veilig, zegt Schultz Automobilisten en andere weggebruikers kunnen vei lig door de Velsertunnel on der het Noordzeekanaal bij Velsen. Dat liet een woord voerster van minister Mela- nie Schultz van Haegen (In frastructuur) gisteren we ten. Uit een geheim inspec tierapport zou blijken dat de tunnel niet voldoet aan de eisen van de Tunnelwet. Op het Navo-depot in Aadorp werd onzorgvuldig omgegaan met de giftige verf. Dat zegt een voormalig medewerker en super visor van de zogeheten Poms-site in Vriezenveen, Gerard Leushuis. Volgens hem werden de mede werkers niet goed voorgelicht over de giftige verf, werd er slor dig mee omgesprongen en was er onvoldoende adembescherming. Vriezenveen is een van de vijf plekken waar de Amerikanen tus sen 1982 en 2003 oorlogsmateriaal hadden opgeslagen. In de werk plaats werd materieel uit oorlogs gebieden opgelapt en gespoten. Bij letselschadekantoor Drost had den eerder al zeven mensen ge meld. Drost is bezig met een dos sier om de zaak aanhangig te ma ken bij Defensie. Bij twee andere Poms-sites, in Eygelshoven en Brunssum, hebben ex-medewer kers eerder stappen genomen. De fensie onderzoekt de kwestie. Goed en veilig weggedrag wordt gewaardeerd met kortingen die - afhankelijk van de verzekeraar - kunnen oplopen tot 35 procent van de premie. Op een gemiddel de WA-premie van 450 euro scheelt dat circa 100 tot 150 euro. De trend is overgewaaid uit het Verenigd Koninkrijk, waar al ja ren kortingen worden gegeven aan verzekerden die hun rijgedrag vrijwillig laten analyseren. 90 pro cent van de deelnemende automo bilisten zou veiliger en zuiniger rijden, zegt het bedrijf Fairzeke- ring. Deze verzekeraar introdu ceert deze maand een polis met kortingen van 10 tot 35 procent. Met een zogenoemde Chipin in de auto wordt het rijgedrag geme ten. Afhankelijk van de punten- score wordt de beloning voor de automobilist bepaald. De privacy gevoelige gegevens worden via een dataverbinding doorgegeven aan de verzekeraar. Chipin registreert alles: waar je naartoe rijdt, hoe laat en hoe hard De Consumentenbond ziet plus punten, zoals een scherpe premie. Aan de andere kant stelt de bond: „Chipin registreert alles: waar je naartoe rijdt, hoe laat en hoe hard. Niet iedereen vindt dit een prettig idee." Daarnaast kan de po litie bij een ernstig ongeluk met een gerechtelijk dwangbevel de in formatie over je snelheid en rijstijl opvragen. Concurrenten PolisVoorMij en Whoosz.nl hebben een eenvoudig ere oplossingmet een app op de smartphone, die de G-krachten in de auto registreert. „Veel goedko per en eenvoudiger", zegt direc teur Henry de Cock van Polis VoorMij. Inmiddels maken circa 13.000 verzekerden er gebruik van. DONDERDAG 7 AUGUSTUS 2014 Amsterdam op de tast door Laura Heerlien Bas de Ruijter. initiatiefnemer CtheCity SOMEREN DEN HELDER DEN HAAG DEN HAAG i1i22 Slechtziende Werner Goovaard (rechts) geeft uitleg aan bezoekers van CtheCity, waar bezoekers als blinde een stad kunnen ervaren, foto Ella Tilgenkamp VRIEZENVEEN - Tientallen medewer kers van het voormalige Navo-de- pot in Vriezenveen zijn mogelijk ziek geworden doordat zij in het verleden werkten met de giftige verfsoort Care. Bij letselschadespe cialist Yme Drost uit Hengelo heb ben zich acht mensen gemeld met gezondheidsklachten. GORINCHEM - Ten minste drie verze keraars belonen automobilisten die bereid zijn hun rijgedrag met apps op de smartphone of elektronica te laten analyseren. Consumentenbond

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 7