Keunge rijder krijgt premiekorting
Werknemers Defensie
mogelijk ziek door verf
BINNENLAND 7
Meemaken hoe een blinde Amsterdam
ervaart kan in CtheCity, een nagebouwde
hoofdstad zonder daglicht.
AMSTERDAM - „Ze heeft maar één
uier, is dit eigenlijk wel een koe?"
Mats Knijnenberg uit Akersloot
vraagt zich dat vertwijfeld af als
hij in het donker tussen vier po
ten iets langwerpigs vindt. „Nee,
je hebt een stier te pakken", grin
nikt onze slechtziende gids Wer
ner Goovaard. We zijn in het don
kerste donker ooit, in het pas geo
pende CtheCity: een nagebouwd
Amsterdam zonder daglicht. Daar
ervaar je hoe het is om afhanke
lijk te zijn van andere zintuigen
dan de ogen.
Zien we wat een blinde ziet?
„Nee, dat is het ook weer niet",
legt Goovaard uit. „Een blinde
ziet wat je vinger ziet. Niets dus,
ook geen zwart. Dat is je moeilijk
voor te stellen."
We ruiken, horen. De tocht be
gint bij een stoplicht. We luiste
ren naar het geraas van de auto's,
wachten op de ratel: het teken dat
we kunnen oversteken. Het is
soms eng. Alsof je de controle
kwijt bent en elk moment in een
diepe put kan vallen. Onbewust
zoeken onze ogen naar spoortjes
daglicht die er niet zijn. Onze
blindenstokken tikken nerveus te
gen de grond.
Toch is het opvallend: gids Wer
ner kunnen we niet lokaliseren
met onze ogen, maar dankzij on
ze oren weten we precies waar hij
staat. De ogen zijn misschien on
ze belangrijkste zintuigen; oren,
vingers en neus kunnen er ook
wat van.
We lopen over de 'Albert Cuyp',
voelen kleding in rekken, bloe
men, sinaasappels en ruiken krui
den. De stem van de gids leidt
ons richting een bruggetje, waar
na we pauze houden in een café.
We proeven cola aan de bar, ho
pen dat niemand de glazen
omstoot. Dan via de Wallen door
naar het Vondelpark. We voelen
Eigenlijk is
een vergelijking
met wat
blinden ervaren
niet eerlijk
overhangende takken, de leuning
van een bankje, zacht gras onder
de voeten. De reis eindigt tussen
de koeien (en de stier). Weer bui
ten is het voorzichtig wennen aan
het felle licht. Initiatiefnemer Bas
de Ruiter: „Eigenlijk is een verge
lijking met wat blinden ervaren
niet eerlijk. Jullie waren het im
mers maar een uurtje."
De Ruiter en zijn vrouw Sandra
Ballij startten eerder CTaste (net
als CtheCity te vinden aan de Am-
steldijk in Amsterdam). Het perso
neel van het restaurant is visueel
gehandicapt en de gasten eten in
het donker om zelf te ervaren hoe
het is om blind te zijn. Met hun
bedrijven willen Ballij en De Rui
ter kansen bieden aan blinde men
sen. „Momenteel zit zo'n 70 pro
cent van hen werkeloos thuis. Dat
vinden wij onbegrijpelijk en bela
chelijk veel. Door het opzetten
van CtheCity groeien we van
twaalf blinde en slechtziende me
dewerkers naar ongeveer twintig
en wellicht nog meer."
35 verkeersborden
gestolen
In Someren z;jn maan
dagnacht 35 verkeersborden
gestolen. Het is een raadsel
wie verantwoordelijk is
voor de diefstal. De gemeen
te heeft aangifte gedaan. Het
gaat volgens de politie om
verkeersborden langs de Pro-
vincialewég, op een traject
van amper twee kilometer.
De Noord-Brabantse ge
meente heeft direct nieuwe
borden geplaatst.
Dode gevonden
in Veerhaven
Op de kade van de Veerha
ven in Den Helder is giste
ren een dode man gevon
den. Het is een 48-jarige in
woner van Dordrecht die bij
zijn moeder in Den Helder
verbleef. Volgens de politie
is er geen sprake van een
misdrijf of een ongeluk. Het
lichaam lag bij de steiger
van de Texelse veerdienst
maatschappij TESO. Het
veer kon daardoor enige tijd
niet varen.
Gevolg datadiefstal
nog onduidelijk
Het Nationaal Cyber Securi
ty Centrum van het ministe
rie van Veiligheid kan nog
niet vaststellen of diefstal
van internetdata door een
Russische bende gevolgen
heeft voor Nederland. Er is
internationaal nog geen ken
nis gedeeld over de buitge
maakte data. Het is dus on
bekend of er Nederlandse
partijen zijn getroffen.
Velsertunnel is
veilig, zegt Schultz
Automobilisten en andere
weggebruikers kunnen vei
lig door de Velsertunnel on
der het Noordzeekanaal bij
Velsen. Dat liet een woord
voerster van minister Mela-
nie Schultz van Haegen (In
frastructuur) gisteren we
ten. Uit een geheim inspec
tierapport zou blijken dat de
tunnel niet voldoet aan de
eisen van de Tunnelwet.
Op het Navo-depot in Aadorp
werd onzorgvuldig omgegaan
met de giftige verf. Dat zegt een
voormalig medewerker en super
visor van de zogeheten Poms-site
in Vriezenveen, Gerard Leushuis.
Volgens hem werden de mede
werkers niet goed voorgelicht
over de giftige verf, werd er slor
dig mee omgesprongen en was er
onvoldoende adembescherming.
Vriezenveen is een van de vijf
plekken waar de Amerikanen tus
sen 1982 en 2003 oorlogsmateriaal
hadden opgeslagen. In de werk
plaats werd materieel uit oorlogs
gebieden opgelapt en gespoten.
Bij letselschadekantoor Drost had
den eerder al zeven mensen ge
meld. Drost is bezig met een dos
sier om de zaak aanhangig te ma
ken bij Defensie. Bij twee andere
Poms-sites, in Eygelshoven en
Brunssum, hebben ex-medewer
kers eerder stappen genomen. De
fensie onderzoekt de kwestie.
Goed en veilig weggedrag wordt
gewaardeerd met kortingen die -
afhankelijk van de verzekeraar -
kunnen oplopen tot 35 procent
van de premie. Op een gemiddel
de WA-premie van 450 euro
scheelt dat circa 100 tot 150 euro.
De trend is overgewaaid uit het
Verenigd Koninkrijk, waar al ja
ren kortingen worden gegeven
aan verzekerden die hun rijgedrag
vrijwillig laten analyseren. 90 pro
cent van de deelnemende automo
bilisten zou veiliger en zuiniger
rijden, zegt het bedrijf Fairzeke-
ring. Deze verzekeraar introdu
ceert deze maand een polis met
kortingen van 10 tot 35 procent.
Met een zogenoemde Chipin in
de auto wordt het rijgedrag geme
ten. Afhankelijk van de punten-
score wordt de beloning voor de
automobilist bepaald. De privacy
gevoelige gegevens worden via
een dataverbinding doorgegeven
aan de verzekeraar.
Chipin registreert alles:
waar je naartoe rijdt,
hoe laat en hoe hard
De Consumentenbond ziet plus
punten, zoals een scherpe premie.
Aan de andere kant stelt de bond:
„Chipin registreert alles: waar je
naartoe rijdt, hoe laat en hoe
hard. Niet iedereen vindt dit een
prettig idee." Daarnaast kan de po
litie bij een ernstig ongeluk met
een gerechtelijk dwangbevel de in
formatie over je snelheid en
rijstijl opvragen.
Concurrenten PolisVoorMij en
Whoosz.nl hebben een eenvoudig
ere oplossingmet een app op de
smartphone, die de G-krachten in
de auto registreert. „Veel goedko
per en eenvoudiger", zegt direc
teur Henry de Cock van Polis
VoorMij. Inmiddels maken circa
13.000 verzekerden er gebruik
van.
DONDERDAG 7 AUGUSTUS 2014
Amsterdam op de tast
door Laura Heerlien
Bas de Ruijter.
initiatiefnemer CtheCity
SOMEREN
DEN HELDER
DEN HAAG
DEN HAAG
i1i22
Slechtziende Werner Goovaard (rechts) geeft uitleg aan bezoekers van CtheCity, waar bezoekers als blinde een stad kunnen ervaren, foto Ella Tilgenkamp
VRIEZENVEEN - Tientallen medewer
kers van het voormalige Navo-de-
pot in Vriezenveen zijn mogelijk
ziek geworden doordat zij in het
verleden werkten met de giftige
verfsoort Care. Bij letselschadespe
cialist Yme Drost uit Hengelo heb
ben zich acht mensen gemeld met
gezondheidsklachten.
GORINCHEM - Ten minste drie verze
keraars belonen automobilisten die
bereid zijn hun rijgedrag met apps
op de smartphone of elektronica
te laten analyseren.
Consumentenbond