Teleurstelling en begrip
Nederlands bedrijf speurt naar vlucht MH370
I
66 Wanneer de
4 BINNENLAND
VLIEGRAMP MALAYSIA AIRLINES
Experts hebben onder moeilijke
omstandigheden doorgewerkt,
zegt Pieter-Jaap Aalbersberg.
m
1
KIEV - De veiligheidssituatie op de
rampplek waar vlucht MH17 is
neergestort, is de afgelopen dagen
verslechterd. De spanning is toe
genomen en het rampgebied
werd steeds minder toegankelijk.
De experts kunnen hun werk niet
naar behoren uitvoeren.
Dat zei het hoofd van de repatrië
ringsmissie Pieter-Jaap Aalbers
berg gisteravond in Kiev. Hij rea
geert daarmee op het voorlopig af
breken van de missie, dat premier
Mark Rutte kort daarvoor bekend
maakte. „De afgelopen dagen heb
ben de experts onder moeilijke
omstandigheden doorgewerkt om
een zo groot mogelijk gebied te
doorzoeken. Tot nog toe was het
dagelijks een uitdaging om onge
stoord te kunnen werken", legt
Aalbersberg uit. „De experts droe
gen scherfvesten voor hun eigen
veiligheid en hoorden regelmatig
dat er in hun omgeving werd ge
schoten. We moeten dus realis
tisch blijven. Nu de veiligheidssi
tuatie verder achteruitgaat, kun
nen politiemensen en experts
niet langer veilig hun werk doen.
De veiligheid van onze mensen
gaat boven alles. Vandaag werd
dat eens te meer duidelijk."
Tijdens de werkzaamheden werd
in de nabijheid van het zoekteam
geschoten met klein kaliber wa
pens. Daarop verplaatste het zoek
team zich naar een veilige locatie.
Op advies van de OVSE heeft het
team zich vervolgens teruggetrok
ken naar Soledar, de uitvalsbasis
ten noorden van de rampplek.
Aalbersberg: „We hebben continu
benadrukt dat er altijd drie lich
ten op groen moeten staan om on
ze mensen veilig te kunnen laten
werken: de veiligheidsanalyse van
het ministerie van Defensie, het
advies van de OVSE en het oor
deel van de commandant ter plaat
se. Door de huidige ontwikkelin
gen is het niet langer haalbaar om
alle drie de lichten dagelijks op
groen te krijgen."
Een groot aantal marechaussees
wordt door het afbreken van de
missie teruggetrokken uit het oos
ten van Oekraïne, maar wanneer
ze weer terugkomen naar Neder
land, is nog niet duidelijk. „De ko
mende dagen moeten we dat alle-
situatie weer beter
is, zullen we onze
taak in Oekraïne
afmaken
maal uitwerken", zegt Aalbers
berg. Wel blijft een klein team
achter in Charkov en eentje in de
regio waar de ramp is gebeurd.
Op de vraag of hij teleurgesteld is
dat de missie is afgebroken, ant
woordde hij dat de politiemensen
die zoeken professionals zijn. „Ze
werken al vele dagen in het span
ningsveld tussen de veiligheid en
de taak die we uitvoeren."
Aalbersberg benadrukt dat het
werk in het rampgebied niet defi
nitief is afgelopen. „Wanneer de
situatie weer beter is, zullen we
onze taak afmaken. Ik heb er veel
vertrouwen in dat onze mensen
weer terug kunnen gaan naar het
gebied van de ramp om verder te
gaan zoeken." De vraag is wat ze
er dan nog zullen vinden. Aalbers
berg zei gisteren dat niet met ze
kerheid gezegd kan worden of er
nog menselijke resten liggen in
het gebied. „Maar we kunnen ook
niet met zekerheid zeggen, dat
dat niet zo is."
Alle persoonlijke bezittingen die
tot nog toe gevonden zijn op de
rampplek worden vandaag van
Charkov naar Eindhoven gevlo
gen. Het gaat om spullen die in
een mortuarium lagen in Do
netsk, in een treinwagon in Torez
en om alles wat de omwonenden
van de rampplek zelf eerder ge
vonden hebben en aan de onder
zoekers hebben gegeven. Of de
spullen die gisteren aan de onder
zoekers zijn overhandigd, ook al
vandaag naar Nederland komen,
is nog niet duidelijk.
Het gaat om ongeveer tien pakket
ten van elk één kubieke meter,
met daarin onder meer fotoboe
ken, sieraden, camera's, agenda's,
paspoorten en knuffels.
Het CDA noemt het zeer ernstig
dat vanwege de slechte veiligheid
gestopt moet worden met het zoe
ken naar menselijke resten en be
zittingen van slachtoffers van de
ramp met vlucht MH17. De verant
woordelijkheid voor de verslech
terde veiligheidssituatie ligt bij de
strijdende partijen in Oekraïne,
benadrukt het CDA. „Over de si
tuatie in Oost-Oekraïne en met
Rusland maken wij ons grote zor
gen", zegt CDA-Kamerlid Pieter
Omtzigt.
WD-Kamerlid Han ten Broeke
noemt het spijtig dat de missie
voorlopig is afgebroken. Volgens
hem was het met de toenemende
gevechten en schietincidenten en
de 'samenballing van Russische
troepen aan de grens' wel het eni
ge besluit dat de regering kon ne
men. „Onze mensen zitten daar
in het oog van de storm. Met hun
veiligheid mogen geen grote risi
co's worden genomen."
Ook PvdA-Kamerlid Michiel Ser-
vaes noemt het stopzetten teleur-
De aanbesteding is een enorme
opsteker voor Fugro, dat vorige
maand nog bekendmaakte in fi
nanciële moeilijkheden te zitten.
Zo moest het bedrijf een schip ze
ven weken uit de vaart nemen na
brand in de machinekamer. De
beursgenoteerde onderneming
heeft: wereldwijd zo'n 14.000 me
dewerkers in dienst.
Onderzoekers van Fugro doen al
twee maanden mee aan de zoek
tocht naar de vermiste Boeing
van Malaysia Airlines, die vermoe
delijk is neergestort in de Indi
sche Oceaan. Met een schip
brengt Fugro op dit moment de
zeebodem ten westen van Austra
lië in kaart. „Pas als we de zeebo
dem goed in kaart hebben, kun
nen we ook gedetailleerder gaan
zoeken", vertelt een woordvoer
der van Fugro. „Dat eerste proces
is in september afgerond. Daarna
zoeken we met twee schepen ver
der."
Volgens vicepremier Warren
Truss van Australië diende Fugro
het beste plan in voor de zoek
actie. Naast de Nederlandse onder
neming waren zeker acht andere
internationale bedrijven in de ra
ce voor de aanbesteding. Voor de
zoektocht is zo'n 42 miljoen euro
uitgetrokken.
Fugro gebruikt twee schepen die
een gebied ter grootte van onge
veer 60.000 vierkante kilometer
gaan onderzoeken, zo'n anderhalf
keer de oppervlakte van Neder
land.
De boten worden onder meer uit
gerust met sonarapparatuur en vi
deocamera's.
Bij de zoekactie, die wel een jaar
kan gaan duren, worden ook spe
ciale onderwatervoertuigen inge
zet. Over het te onderzoeken deel
van de Indische Oceaan is weinig
bekend. De zeebodem reikt op
sommige plekken tot meer dan
zes kilometer diepte.
Volgens deskundigen wordt het
een hele klus om het vliegtuig te
vinden. Zo is de zeebodem waar
schijnlijk zeer bergachtig en be
zaaid met stenen, waardoor de
wrakstukken van MH370 moeilijk
zijn te herkennen.
Het toestel van Malaysia Airlines,
met 239 passagiers aan boord, ver
dween op 8 maart spoorloos van
de radar. Het vliegtuig was toen
op weg van Kuala Lumpur naar
de Chinese hoofdstad Peking. De
verdwijning wordt gezien als het
grootste luchtvaartmysterie ooit.
Over de oorzaak is nog altijd niets
bekend. Aangenomen wordt dat
MH370 in zee is gestort en dat al
le inzittenden zijn omgekomen.
Missieleider:
Werk nu niet
goed te doen
Pieter-Jaap Aalbersberg
Onder toeziend oog van een separatist doorzoeken Nederlandse en Australische
DEN HAAG - Tweede Kamerfracties
reageren met teleurstelling en be
grip op het afbreken van de repa
triëringsmissie in het oosten van
Oekraïne.
door Peter Winterman
LEIDSCHENDAM - Bodemonderzoe-
ker Fugro uit Leidschendam heeft
van de Australische regering op
dracht gekregen om het vermiste
Malaysia Airlines-vliegtuig op te
sporen. Vlucht MH370 verdween
in maart van de radar.
Naast Fugro waren zeker
acht andere internationale
bedrijven in de race
voor de aanbesteding
Voor Fugro is de opdracht een op
steker. foto Fugro