Teleurstelling en begrip Nederlands bedrijf speurt naar vlucht MH370 I 66 Wanneer de 4 BINNENLAND VLIEGRAMP MALAYSIA AIRLINES Experts hebben onder moeilijke omstandigheden doorgewerkt, zegt Pieter-Jaap Aalbersberg. m 1 KIEV - De veiligheidssituatie op de rampplek waar vlucht MH17 is neergestort, is de afgelopen dagen verslechterd. De spanning is toe genomen en het rampgebied werd steeds minder toegankelijk. De experts kunnen hun werk niet naar behoren uitvoeren. Dat zei het hoofd van de repatrië ringsmissie Pieter-Jaap Aalbers berg gisteravond in Kiev. Hij rea geert daarmee op het voorlopig af breken van de missie, dat premier Mark Rutte kort daarvoor bekend maakte. „De afgelopen dagen heb ben de experts onder moeilijke omstandigheden doorgewerkt om een zo groot mogelijk gebied te doorzoeken. Tot nog toe was het dagelijks een uitdaging om onge stoord te kunnen werken", legt Aalbersberg uit. „De experts droe gen scherfvesten voor hun eigen veiligheid en hoorden regelmatig dat er in hun omgeving werd ge schoten. We moeten dus realis tisch blijven. Nu de veiligheidssi tuatie verder achteruitgaat, kun nen politiemensen en experts niet langer veilig hun werk doen. De veiligheid van onze mensen gaat boven alles. Vandaag werd dat eens te meer duidelijk." Tijdens de werkzaamheden werd in de nabijheid van het zoekteam geschoten met klein kaliber wa pens. Daarop verplaatste het zoek team zich naar een veilige locatie. Op advies van de OVSE heeft het team zich vervolgens teruggetrok ken naar Soledar, de uitvalsbasis ten noorden van de rampplek. Aalbersberg: „We hebben continu benadrukt dat er altijd drie lich ten op groen moeten staan om on ze mensen veilig te kunnen laten werken: de veiligheidsanalyse van het ministerie van Defensie, het advies van de OVSE en het oor deel van de commandant ter plaat se. Door de huidige ontwikkelin gen is het niet langer haalbaar om alle drie de lichten dagelijks op groen te krijgen." Een groot aantal marechaussees wordt door het afbreken van de missie teruggetrokken uit het oos ten van Oekraïne, maar wanneer ze weer terugkomen naar Neder land, is nog niet duidelijk. „De ko mende dagen moeten we dat alle- situatie weer beter is, zullen we onze taak in Oekraïne afmaken maal uitwerken", zegt Aalbers berg. Wel blijft een klein team achter in Charkov en eentje in de regio waar de ramp is gebeurd. Op de vraag of hij teleurgesteld is dat de missie is afgebroken, ant woordde hij dat de politiemensen die zoeken professionals zijn. „Ze werken al vele dagen in het span ningsveld tussen de veiligheid en de taak die we uitvoeren." Aalbersberg benadrukt dat het werk in het rampgebied niet defi nitief is afgelopen. „Wanneer de situatie weer beter is, zullen we onze taak afmaken. Ik heb er veel vertrouwen in dat onze mensen weer terug kunnen gaan naar het gebied van de ramp om verder te gaan zoeken." De vraag is wat ze er dan nog zullen vinden. Aalbers berg zei gisteren dat niet met ze kerheid gezegd kan worden of er nog menselijke resten liggen in het gebied. „Maar we kunnen ook niet met zekerheid zeggen, dat dat niet zo is." Alle persoonlijke bezittingen die tot nog toe gevonden zijn op de rampplek worden vandaag van Charkov naar Eindhoven gevlo gen. Het gaat om spullen die in een mortuarium lagen in Do netsk, in een treinwagon in Torez en om alles wat de omwonenden van de rampplek zelf eerder ge vonden hebben en aan de onder zoekers hebben gegeven. Of de spullen die gisteren aan de onder zoekers zijn overhandigd, ook al vandaag naar Nederland komen, is nog niet duidelijk. Het gaat om ongeveer tien pakket ten van elk één kubieke meter, met daarin onder meer fotoboe ken, sieraden, camera's, agenda's, paspoorten en knuffels. Het CDA noemt het zeer ernstig dat vanwege de slechte veiligheid gestopt moet worden met het zoe ken naar menselijke resten en be zittingen van slachtoffers van de ramp met vlucht MH17. De verant woordelijkheid voor de verslech terde veiligheidssituatie ligt bij de strijdende partijen in Oekraïne, benadrukt het CDA. „Over de si tuatie in Oost-Oekraïne en met Rusland maken wij ons grote zor gen", zegt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt. WD-Kamerlid Han ten Broeke noemt het spijtig dat de missie voorlopig is afgebroken. Volgens hem was het met de toenemende gevechten en schietincidenten en de 'samenballing van Russische troepen aan de grens' wel het eni ge besluit dat de regering kon ne men. „Onze mensen zitten daar in het oog van de storm. Met hun veiligheid mogen geen grote risi co's worden genomen." Ook PvdA-Kamerlid Michiel Ser- vaes noemt het stopzetten teleur- De aanbesteding is een enorme opsteker voor Fugro, dat vorige maand nog bekendmaakte in fi nanciële moeilijkheden te zitten. Zo moest het bedrijf een schip ze ven weken uit de vaart nemen na brand in de machinekamer. De beursgenoteerde onderneming heeft: wereldwijd zo'n 14.000 me dewerkers in dienst. Onderzoekers van Fugro doen al twee maanden mee aan de zoek tocht naar de vermiste Boeing van Malaysia Airlines, die vermoe delijk is neergestort in de Indi sche Oceaan. Met een schip brengt Fugro op dit moment de zeebodem ten westen van Austra lië in kaart. „Pas als we de zeebo dem goed in kaart hebben, kun nen we ook gedetailleerder gaan zoeken", vertelt een woordvoer der van Fugro. „Dat eerste proces is in september afgerond. Daarna zoeken we met twee schepen ver der." Volgens vicepremier Warren Truss van Australië diende Fugro het beste plan in voor de zoek actie. Naast de Nederlandse onder neming waren zeker acht andere internationale bedrijven in de ra ce voor de aanbesteding. Voor de zoektocht is zo'n 42 miljoen euro uitgetrokken. Fugro gebruikt twee schepen die een gebied ter grootte van onge veer 60.000 vierkante kilometer gaan onderzoeken, zo'n anderhalf keer de oppervlakte van Neder land. De boten worden onder meer uit gerust met sonarapparatuur en vi deocamera's. Bij de zoekactie, die wel een jaar kan gaan duren, worden ook spe ciale onderwatervoertuigen inge zet. Over het te onderzoeken deel van de Indische Oceaan is weinig bekend. De zeebodem reikt op sommige plekken tot meer dan zes kilometer diepte. Volgens deskundigen wordt het een hele klus om het vliegtuig te vinden. Zo is de zeebodem waar schijnlijk zeer bergachtig en be zaaid met stenen, waardoor de wrakstukken van MH370 moeilijk zijn te herkennen. Het toestel van Malaysia Airlines, met 239 passagiers aan boord, ver dween op 8 maart spoorloos van de radar. Het vliegtuig was toen op weg van Kuala Lumpur naar de Chinese hoofdstad Peking. De verdwijning wordt gezien als het grootste luchtvaartmysterie ooit. Over de oorzaak is nog altijd niets bekend. Aangenomen wordt dat MH370 in zee is gestort en dat al le inzittenden zijn omgekomen. Missieleider: Werk nu niet goed te doen Pieter-Jaap Aalbersberg Onder toeziend oog van een separatist doorzoeken Nederlandse en Australische DEN HAAG - Tweede Kamerfracties reageren met teleurstelling en be grip op het afbreken van de repa triëringsmissie in het oosten van Oekraïne. door Peter Winterman LEIDSCHENDAM - Bodemonderzoe- ker Fugro uit Leidschendam heeft van de Australische regering op dracht gekregen om het vermiste Malaysia Airlines-vliegtuig op te sporen. Vlucht MH370 verdween in maart van de radar. Naast Fugro waren zeker acht andere internationale bedrijven in de race voor de aanbesteding Voor Fugro is de opdracht een op steker. foto Fugro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4