UIT 11 Nico Out Jonge kunstenaars ontsluiten in de Schotse Huizen in Veere per soonlijke thema's voor een bre der publiek. Elis Vermeulen ver wijst met haar werk in Grote Kerk naar doel en oorsprong. n de vernieuwde Schotse Huizen werkt men ambitieus aan het subsidie loos overleven. Eigentijdse kunst zou daarin een speerpunt kunnen zijn. Ze ker als je de kwaliteit van de vorige ex positie van Casper Hoogzaad en de huidige tot maatstaf neemt. Michiel Paalvast en Tjeerd Vrielink zijn beiden dertigers op zoek naar een actueel idioom, waarmee ze hun persoonlijke thema's voor een breder publiek kunnen ontsluiten. Dat lukt uitste kend. Vrielink zoekt naar de orde en de be tekenis achter wat we kunnen zien, Paal vast neemt wat we zien juist tot uitgangs punt van een persoonlijke interpretatie. Vrielink werkt met glas, metaal en licht, waarmee hij zonder een persoonlijk hand schrift, sculpturen creëert die altijd een be lichaming zijn van een spirituele blik op het universum. Op de vloer van 'zijn' mu seumzaal plaatste hij honderden met water gevulde champagneglazen in de vorm van een zespuntige ster. Tïissen de glazen vor men tl-balken lijnen en doen ze het geheel stralen. Licht en kwetsbaarheid gaan har monieus samen met structuur en construc tie. Water en licht zijn beide symbool van leven. De ster bundelt de oerenergie waar uit alles is ontstaan. Zo brengt Vrielink het eeuwige en het tijdelijke mooi samen, waarbij ik zelf de glazen opvat als een uit nodiging om in de tijd die we hebben het leven te vieren. Dat doet Michiel Paalvast als schilder be slist. Een wand met tientallen schetsbla den, laat zien hoe hij met trefzekere toet sen het landschap weet op te roepen. Waar bij het waargenomen beeld en de hande ling van het schilderen beide van belang en in balans zijn. Enkele van de grotere doeken zijn direct ontleend aan die schet sen. Je ziet hoe Paalvast toetsen over elkaar zet, contrastrijke kleuren kiest en net vol doende verwijst naar wat hij zag om een herkenbaar beeld te suggereren. In de Gro te Kerk is Elis Vermeulen actief. Zij heeft drie collega's uitgenodigd in de kerk te wer ken. De resultaten daarvan spelen in op wat Vermeulen eerder maakte. Behalve de schommels van vilt die Vermeulen ook nu weer in de kapellen aan de oostzijde heeft opgehangen, heeft ze aan de overzijde in el ke kapel een bed geplaatst van vilt en scha penwol. Mooi gekozen: het schommelen, een meditatieve activiteit, waarin je via je lichaam los kunt komen van alles wat je be kommert. En het bed, waarop je juist in stilte weg kunt dromen, geïnspireerd door wat de omgeving met je doet. Beide 'hande lingen' staan natuurlijk haaks op wat je in een kerk behoort te doen. Ze verwijzen des te sterker naar waar het om zou moeten gaan: stilstaan bij jouw plek in het grotere geheel, je verbonden voelen met je doel en oorsprong. Wat voegen Vermeulens colle ga's hier aan toe? Er hangt een dreigende zwarte vogel met een witte kop in een van de kapellen naar beneden. In mijn ogen een reuzenkraai, symbool van de dood. Dan zijn er de mooie, soms grappige of spannende foto's waarop je fraai getatoeëer de mensen ziet terwijl ze op allerlei manie ren van het bed gebruikt maken. En on grijpbaar hangen drie imponerende 'gestal ten' op houten platforms metershoog bo ven je hoofd. 'Matriarchen' noemde Ver meulen ze. Ze komen orde op zaken stellen in een materiële en spirituele wereld waar in mannen de leiding claimen. Het gevolg? De foto's van één van de kunstenaars die met een hamer voor een metershoge scheur in de muur staat, raken ook aan dit thema. Ze suggereren dat zij het mannen- bolwerk heeft aantast, getuige de rode stof die in een andere kapel uit een andere scheur opbolt. Alsof het gebouw bloedt. Tijd voor iets anders. DONDERDAG 7 AUGUSTUS 2014 Kunstcarrousel in crypte Abdij met poëtische afsluiting De Middelburgse Kunst- en cultuur route bestaat 15 jaar. Om dat te vie ren is er een overzichtstentoonstel ling 'De Kunstcarrousel'. Op een be perkt oppervlak is een representatie ve greep uit het rijke aanbod van de provinciehoofdstad te zien en te koop. De expositie wordt zondag om 16.30 uur besloten met een poëti sche presentatie door dichters. T/m 10/8. Crypten Abdij, Abdijplein, Middelburg. Do. t/m zo. 11 -17 uur. Ouverture pakt weer uit met werk van twaalf kunstenaars Sonja van Dijk is een van de 12 kun stenaars die acte de présénce geven in Cadzand. Haar vrolijke fantasiewe zens vallen op door inventief gebruik van keramische technieken. Ook Kiki Dijkstra weet klei speels te transfor meren tot borstbeelden. Verder schil derijen, tekeningen met zee en zon, ook stadsgezichten en abstract werk. T/m 31/8. Galerie de Ouverture. Bou levard de Wielingen 64, Cadzand Bad. Do. t/m zo. 14.00 - 18.00 uur. Rainer Ganahl gaat op zoek naar Marx in Vleeshal Rainer Ganahl (1961is al bijna twee decennia gefascineerd door Karl Marx. In 'Manhattan Marxism' toont hij video's, sculpturen, sieraden, schil derijen, installaties, mode en nog veel meer. Op een speelse manier verbindt hij de 19e eeuwse visie van Marx met de actuele economische en sociale werkelijkheid. De Vleeshal vormt een perfect decor. T/m 31/8. De Vleeshal, Markt, Middel burg. Di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Keur aan beelden op de Scheldeboulevard Royaal opgezette beeldententoonstel ling op Scheldeboulevard met een reeks figuratieve beelden uit steen, vooral gericht op het verbeelden van de menselijke gestalte. Een iets grote re afdeling bestaat uit eigentijdse sculptuur, geïnspireerd door onder zoek naar fundamentele eigenschap pen van materiaal, vorm, ruimte. T/m 1/9. Dagelijks op Scheldeboule vard Terneuzen en tijdens kantoor uren in stadhuis Bewaerschole onderzoekt zout en zoet Onder de noemer 'Balanceren tussen Zoet en Zout' onderzoeken 15 kun stenaars de verhouding tussen land en zee, zout en zoet water op Schou- wen-Duiveland. Op de uitgebreide website van de Bewaerschole http://www.bewaerschole.com is er alles over te vinden. Maar een be zoek aan het tentoonstellingsgebouw tje zelf is ook nu al de moeite waard. Doorlopend. Weststraat 18 Burgh Haamstede. Vr. t/m zo. 14 -17 uur. Installatie van Elis Vermeulen in Grote Kerk Veere. a Licht en kwetsbaarheid gaan harmonieus samen in een installatie met champagneglazen en tl-buizen van Tjeerd Vrielink. Een intens ervaren in Veere Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. in T/m 31/8. Michiel Paalvast en Tjeerd Vrielink Museum De Schotse Huizen, Kaai 25-27, Veere. Dagelijks 13-17. uur. T/m 31/10. Elis Vermeu len, Katrijn Schatteman (Be.) beeld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 47