Meeslepende en hilarische brieven uit Amerika E-bikes gestolen 2i W WALCHEREN 25 Scheldeterrein als tweede thuis? Het idee van het Scheldeterrein als woonwijk gaat misschien wel overboord: het college van B en W voelt ervoor om een deel van het terrein te (laten) bebouwen voor mensen die er niet perma nent wonen. Het noordelijk deel, boven de Aag je Dekenstraat die binnenkort wordt doorgetrokken, zou kun nen worden verkocht. Aan wo ningcorporatie L'escaut en haar partners bijvoorbeeld, die graag ruim driehonderd woningen wil len bouwen in de wijk. Het zuide lijk deel, rond het Dok en de jacht haven die daar moet komen, kan een wijk worden voor mensen die een deel van de tijd in Zee land willen wonen. Het is één van de scenario's die John de Jonge gisteren tijdens de derde zomersessie (thema: 'Schel deterrein en de schuldenlast') voorlegde aan de gemeenteraad. Alle alternatieven kosten direct geld, maar verminderen de finan ciële risico's op de langere ter mijn. Niets doen is riskant: in 2030 zijn de kosten (investeringen plus ren te) voor het terrein opgelopen tot 130 miljoen euro. Dat geld zou moeten worden terugverdiend door de verkoop van grond. Ieder een lijkt er inmiddels van over tuigd, dat dit niet realistisch is. „We gaan ervan uit dat er tachtig procent kans is dat dit scenario niet uitkomt", zei De Jonge. Waarom, vroeg Geoffrey Sips (Pro gressief Ondernemend Vlissin- gen), gaat de gemeente niet uit van het slechtste scenario: dat er helemaal niets wordt verkocht? Het antwoord was simpel. „We kunnen nu honderd miljoen ver lies nemen", zei De Jonge. „Maar dat geld hebben we niet." Vlissingen zit klem: er is geen geld voor een snelle oplossing en langer wachten wordt alleen maar duurder. Na de zomer moet de raad een besluit nemen. veaus: bij de gemeenteraad, bij het college en bij de ambtenaren. We moeten met elkaar de ernst van de situatie onderzoeken en een oplossing vinden. We moe ten de kosten verlagen. Kosten die we ooit gemaakt hebben en waarvoor we nu de rekening ge presenteerd krijgen." Kan dat? „Ja, dat kan. De burger is niet be reid om de rekening te betalen, dus we zullen wel moeten. We moeten kijken wat we hebben aan bezit en of dat eventueel ver kocht kan worden. We moeten ons ook afvragen of we de goede dingen doen. Kunnen zaken an ders, beter? Dat zit niet zo in de cultuur van de gemeente, of van de overheid in het algemeen. Ik denk dat de productiviteit bij de gemeente omhoog kan. Bedrijven zijn erop gericht om ervoor te zor gen dat de productiviteit elk jaar stijgt. Bij de gemeente is dat niet zo. Onze kosten stijgen vanzelf, en als we elk jaar hetzelfde blij ven doen met hetzelfde aantal mensen, neemt de productiviteit dus af." „We hebben in goede tijden een hele grote broek aangetrokken. De vraag is nu: zijn we daar wel van? Het kost wel geld, geld dat we niet hebben. Woensdagavond houd ik een praatje bij de premiè re van de rockopera 'O die Zee'. Een geweldig evenement, bijna zonder overheidssubsidie. Natuur lijk helpen we ze wel, maar ze krij gen geen subsidie. En de zorg: is het wel reëel dat mensen met hoge inkomens on dersteund worden in allerlei din gen? We zijn kritisch aan het kij ken wat we wel en niet moeten doen als gemeente." Is het op te lossen? „Ja. We zijn nu - in de zomerses sies - met de raad in gesprek over de dilemma's waar we voor staan. Binnen de kaders die raad stelt, lossen we het op. Dat is geen vraag meer, maar een opdracht. Of de urgentie nu is doorgedron gen bij de raad zelf? Nee, ik denk het niet. Ik krijg nog steeds dage lijks mails met verzoeken van raadsleden. Het moet in alle gele dingen doordringen dat het geld op is. Daar maak je op korte ter mijn geen vrienden mee, maar het is essentieel om Vlissingen de toekomst in te laten gaan." Gebeuren er nog leuke dingen in Vlis singen de komende jaren? „We moeten leren om de goede dingen met elkaar te vieren. Als je ziet hoe mooi Vlissingen de afge lopen vijfjaar is geworden, hoe de stad is opgeknapt.... Vlissingers mopperen veel, dat zit een beetje in de Vlissingse natuur. Mis schien moeten we als actie ge woon eens roze brillen uit gaan delen." De verwijzing naar Ik Jan Cremer, door de auteur van begin af aan ook een onverbiddelijke bestseller genoemd, is niet toevallig. Een van de mooiste passages in US Air Mail gaat over Jan Cremer. Het is 1967. De Nederlandse suc cesauteur verblijft in het Chelsea Hotel in New York en Gouds waard interviewt hem voor de re gionale krant New Haven Regis ter. Cremer heeft een vertaler no dig voor Ik Jan Cremer II en vraagt Goudswaard daarvoor. Een citaat: De vertaling voor Jan Cremer wordt een gebed zonder end. Verleden week belde hij me op de krant waar de vertaling bleef. Ik zei dat ik tien bladzijden klaar had. „Godverdomme, zo weinig?" Ik: „Ja Jan, ik heb ook nog ander werk te doen en tussendoor ben ik ook nog getrouwd." JC: „Dan moet je minder neuken en meer vertalen. Ik zit er dringend op te wachten." De verleiding is groot nog veel meer te citeren, want de hilari sche episode is dan nog lang niet ten einde. Maar dit is al een goede indicatie van wat lezers van US Air Mail kunnen verwachten. Cre mer is een beroemdheid gewor den, maar Goudswaard - die na te rugkeer in Nederland als journa list bij de PZC ging werken - heeft vergelijkbare avonturen be leefd. Hij heeft het calvinistische Zeeland verlaten om met een vriend vanuit de Verenigde Sta ten een wereldreis te maken, maar omdat de vriend nooit komt opdagen, blijft hij hangen in New Haven. US Air Mail bevat bewer kingen van de meeslepende brie ven die hij in de roerige periode van provo en hippiedom, de Viet- nam-oorlog en de moorden op Ro bert Kennedy en Martin Luther King naar het thuisfront stuurde. Het zijn vlotgeschreven observa ties van een Europeaan die ver wonderd rondkijkt, van een derti ger en zijn tubulente liefdesleven, van een journalist die niets liever wil dan schrijver worden. Nu, als zeventiger, publiceert hij zijn de buut, in een mooie vormgeving. Het verdient een onverbiddelijke bestseller te worden. GOES - Dieven hebben het voor zien op elektrische fietsen die ze weghalen uit de bergingen van se niorencomplexen. De afgelopen week verdwenen er uit stallingen in Goes tien- en in Yerseke acht elektrische fietsen. DONDERDAG 7 AUGUSTUS 2014 ernstig, maar niet hopeloos §1 Wethouder John de Jonge van financiën: „Het geld is op. Dat moet in alle geledingen doordringen." foto Ruben Oreel door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - US Air Mail is een boek met brieven die Vlissinger Boudewijn Goudswaard tussen 1965 en 1974 vanuit Amerika naar Zeeland stuurde. Met gevoel voor humor stelde de schrijver gisteren tijdens de presentatie van zijn boek in Middelburg dat het 'toch wel een onverbiddelijke bestseller moet worden'. Voormalig PZC-journalist Boudewijn Goudswaard publiceert boek over zijn Amerikaanse avonturen. Boudewijn Goudswaard: US Air Mail, De Drukkerij/ Schrijverspodium, 19,90 euro. HAIRPASHIOM-HAILS-VISAGIE Wij hebben contracten mét atte zorgverzekeraars Weegbree 2S Kapéie iel. 0tt3 330100 •*vw«,fcapsa!onw8tese N

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 25