m 79 O Voordeeluitjes.nl ECONOMIE 13 La Place opende gisteren een restaurant op het Google-hoofdkantoor. De keten onttrekt zich aan de malaise bij V&D. Kampioen in hotel- en biA-sarranaementen Voordeeluitjes.nl/di-5 085 760 5 760 3 dagen Genieten bij de Zaanse Schans •JTii] 3 dagen Heerlijk Bentheim 3 dagen Fiets- en Wandel* paradijs Montferland 4 dagen AU-In Sauerland NEW YORK - Het is een ironisch toeval. Terwijl warenhuisketen V&D al jaren worstelt met de vraag hoe overeind te blijven in het internettijdperk, haalt uitgere kend de grootste exponent van dat tijdperk dochter La Place bin nen. Op het hoofdkantoor van Google, midden in Manhattan, opende gisteren een La Place res taurant. Dat moet de 4000 werk nemers van The Google Building gaan voorzien van gezond en duurzaam voedsel. De stap past naadloos in de ambi tie van La Place om een speler te worden op de internationale food- markt. De tijd dat de restaurants slechts een bijwagen waren van de V&D, ligt al even achter ons. Inmiddels telt La Place ongeveer 230 vestigingen. V&D heeft er 63. La Place profileert zich met duur zaam, vers voedsel. In de nieuw- ste"vestigingen wordt dat concept zo ver doorgevoerd, dat het brood ter plekke wordt gebakken. „We vinden het ontzettend belangrijk om te laten zien dat we echt hele maal echt zijn", zei topman Bart van den Nieuwenhof eerder in een interview. „We maken het van korrel tot broodje." Nadat in Nederland volop restau rants op stations en langs de snel weg waren geopend, werd in 2007 de stap over de grens gezet. Duits land en België waren als eersten aan de beurt. Dit jaar volgde het Indonesische eiland Bali. En nu dus Google, in New York. Het succes van La Place zorgt er voor dat de financiële cijfers van warenhuisketen V&D niet nog dramatischer vormen aannemen. V&D leed in 2013 een verlies van 42 miljoen euro. Hoeveel dat ge weest was zonder La Place is niet bekend, maar algemeen wordt aangenomen dat dat onderdeel wél winstgevend is, en flink ook. Met 225 miljoen euro omzet - dat cijfer is wel bekend - komt inmid dels meer dan een derde van de V&D-inkomsten van La Place. Die euro's kan de voor zijn toe komst vechtende warenhuisketen goed gebruiken. Het bedrijf zit midden in een vernieuwingsslag, waarbij de V&D-vestigingen moe ten worden omgetoverd in 'bele vingswinkels', die de brug met de online verkoopkanalen moeten slaan. Voor die verbouwing is geld nodig. De vraag is echter hoe lang V&D over de winststromen van La Pla ce kan blijven beschikken. Op de achtergrond rommelt het. V&D-topman Jacob de Jonge, nog maar anderhalfjaar in dienst, stap te vorige week plots op, zonder opgaaf van redenen. Vakblad De Levensmiddelenkrant meldt op basis van ingewijden echter dat de positie van La Place een van de redenen is voor zijn vertrek. De Amerikaanse investerings maatschappij Sun Capital Part ners, eigenaar van V&D, zou La Place van het warenhuis willen loskoppelen om het vervolgens te kunnen verkopen. In tegenstel ling tot het warenhuis bewijst La Place wel over potentie te beschik ken, en zou het veel geld in het laatje brengen voor Sun. De Jonge zou meer tijd willen om het bedrijf als geheel weer gezond te maken. Maar die tijd lijkt hem dus niet gegund. Inmiddels zit Don Roach, iemand uit de Sun-stal, op zijn stoel en rijst de vraag wat het lot van La Place is. Dat de voedingstak het zonder de warenhuizen ook wel rooit, lijdt overigens weinig twijfel. La Place, na McDonald's de grootste restau rantketen van Nederland, is een merk op zich. Andere erkende merken als Lowlands en de Efte- ling halen maar wat graag een La Place in huis, zodat bezoekers zich verzekerd weten van vers en duurzaam voedsel. Waar V&D jaar op jaar omzet inle vert, zijn de verdiensten van La Place sinds 2004 tijd bijna verdub beld. Alleen de laatste jaren stokt het enigszins: de omzet van 2013 was niet hoger dan die van 2012. Het bedrijf heeft last van de leeg loop in Nederlandse winkelgebie den. De grote sprong naar het bui tenland moet een nieuwe impuls geven. Maar of V&D daar ook nog van profiteert? Laagste prijsgarantie! Aanbiedingen zijn geldig t/m november 2014. Kijk op onze website voor alle voorwaarden. Zaandam N-H Zaan Inn Hotel 2x overnachten 2x ontbijt 1 x 3-gangen- diner gratis parkeren en nog meer... aankomst op: zo, ma, di, wo, do 69 vr, za 79 Voordeeluitjes.nl/di5-zaanlnn I Bad Bentheim j Duitsland I JL04^Ö r pe< paraoof» j owarartgéfTicrt Hotel Bad Bentheim Bentheimer Hof 2x overnachten 2x ontbijt 2x 3-gangen- diner wandel- en fietsroute aankomst op: zo, ma 791 di, wo, do 851 vr, za 95 aankomst vanaf nov. op: zo, ma, di, wo, do 791 vr, za 85 j Voordeeluitjes.nl/di5-bentheim j 's-Heerenberg Gelderland Hotel de Lantscroon 2x overnachten 2x uitgebreid ontbijtbuffet 2x 4-gangen keuzediner aankomst op alle dagen 85 Voordeeluitjes.nl/di5-lantscroon Sauerland Duitsland Hotel AM Fang ^Op 3x overnachten 3x ontbijtbuffet 3x 3-gangenbuffet en nog veel meer... aankomst op alle dagen vanaf 159 Voordeeluitjes.nl/di5-fang DINSDAG 5 AUGUSTUS 2014 La Place heeft V&D niet nodig PROFIEL LA PLACE door Sander van Mersbergen 230 Inmiddels heeft La Place bijna 230 vestigingen, bijna vier keer zo veel als V&D, het bedrijf waar de restaurants uit voortkomen. La Place is goed voor een derde van de omzet van V&D. Ook in de vestiging van La Place in de V&D van Leiden worden maaltijden ter plekke bereid. foto Taco van der Eb Hollandse Hoogte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 13