Er lopen drie onderzoeken naar vliegramp Team vindt op dag drie geen lichaamsdelen maar wel veel persoonlijke bezittingen. 4 BINNENLAND VLIEGRAMP MALAYSIA AIRLINES 'Niets bijzonders besproken in de cockpit' Vliegramp MH1 KIEV - Meer dan honderd Neder landse en Australische forensisch onderzoekers en politiemensen zochten gisteren bij het Oost-Oek- raïense dorpje Rosipnoje naar li chaamsdelen en persoonlijke be zittingen van de slachtoffers van de neergeschoten vlucht MH170 van Malaysia Airlines. Pieter-Jaap Aalbersberg, die lei ding geeft aan de repatriërings missie van lichamen en eigen dommen, zei gisteren in Kiev dat er op de gegeven locatie geen li chaamsdelen zijn gevonden, maar wel veel persoonlijke eigendom men als tassen, koffers en paspoor ten. Ook in Torez, ten zuiden van de rampplek, zijn gisteren per soonlijke bezittingen geborgen. Daar stond al enige tijd een trein wagon, waarin bagage van slacht offers was neergelegd. „Dankzij de onderhandelingen van de OV- SE is het gelukt om deze wagon te bereiken. De verzegeling van de wagon was nog intact. Koffers, Ze koken voor ons en hebben de watertoevoer hersteld. Het is hartverwarmend Alleen een vijver aan de rand van het gebied moet nog door duikers worden onderzocht. De lichaams resten zijn zaterdag naar Charkov gebracht. Daar voeren Nederlan ders, Australiërs en Maleisiërs de eerste forensische scans uit. Het hoofd van de Australische luchtvaartautoriteiten Angus Houston, ontkrachtte gisteren het verhaal dat de Australische ex perts drones zouden gebruiken om het rampgebied met een came ra af te speuren. „We hebben daar voor geen toestemming gekregen van de Oekraïense regering en van de rebellen. Bovendien zou de lokale bevolking er te onrustig van worden", aldus Houston. tassen en camera's leken onge schonden opgeslagen te zijn", al dus Aalbersberg. Aalbersberg verklaarde dat de om standigheden 'zwaar' waren ge weest, met name vanwege de hit te, die in het gebied momenteel ronde de 35 graden ligt. Daarom is voor de experts van het repatri ëringsteam een rotatieschema op gezet. Vanuit Charkov arriveren el ke dag vijftig uitgeruste mensen in Soledar; vijftig anderen vertrek ken dagelijks om in Charkov te herstellen. Het missiehoofd ver wacht op deze manier de politie mensen en experts langere tijd scherp te kunnen houden. Vandaag zal de eerste vlucht van uit Charkov naar Nederland ver trekken met de lichaamsdelen en eigendommen van de slachtoffers die de afgelopen drie dagen gevon- Het is hartverwarmend", aldus de missieleider. Van enige vijandig heid onder de bevolking (Soledar ligt in voormalig rebellengebied) tegen het internationale team, is volgens Aalbersberg geen sprake. „We hebben geen wapens bij ons en zijn een humanitaire missie. Daardoor klikt het goed." De veiligheidssituatie in het ramp gebied blijft evenwel precair. Rondom het rampgebied is nog al tijd geregeld artillerievuur te ho ren. Zaterdag had het team van Neder landse experts de ramplocatie bij Grabovo al afgerond. De zeventig politiemensen en forensisch on derzoekers kamden het terrein uit rond de kippenfokkerij vlakbij het dorp en vonden menselijke resten. Ze maakten bij hun zoek tocht gebruik van speurhonden. den zijn. Ook het materiaal dat in het mortuarium in Donetsk ligt, wordt meegenomen op de vlucht. Aalbersberg: „We beseffen dat de nabestaanden lang moeten wach ten, maar we hopen dat we met dat wat we doen enige troost kun nen brengen." Aalbersberg vertelde ook dat het forensisch team in het stadje Sole dar, waar het vrijdag is neergestre ken in een oude balletschool, hulp krijgt van lokale vrijwilli gers. „Ze koken voor ons en heb ben de watertoevoer gerepareerd. Forensisch experts kammen het rampgebied uit op zoek naar men selijke resten, maar ook de Onder zoeksraad voor Veiligheid en het Openbaar Ministerie zijn met de ramp bezig. Vrijdag ging de driehonderdste Nederlander naar Oekraïne in het kader van forensisch onderzoek: de repatriëring van stoffelijke res ten en spullen van slachtoffers. Op de rampplek zijn onder ande ren marechaussees en leden van het Landelijk Team Forensische Opsporing (LTFO) bezig. Zij krij gen hulp van buitenlandse colle ga's. In Charkov is een uitvalsba sis waar coördinatiewerk wordt gedaan en experts en goederen Oekraïne bereiken en verlaten. Hier zijn ook defensiemedewer kers, zoals een dokter voor zieke onderzoekers. Experts die meerde re dagen op de rampplek werken slapen in Soledar op 80 kilometer van de rampplek. Verder is er een delegatie in Kiev, die onder meer contact houdt met de Oekraïense autoriteiten. Hier is ook het hoofd van de repatriëringsmissie Pie ter-Jaap Aalbersberg. De Onderzoeksraad voor Veilig heid (OW) leidt het internationa le onderzoek naar de oorzaak van de crash, maar niet naar de schuld vraag. De raad (een team van zo'n 25 man op een onbekende plek in Oekraïne) is nog niet op de ramp plek geweest. „Enerzijds omdat we de forensisch experts voor rang geven, anderzijds omdat vast niet iedereen blij is dat we onder zoek gaan doen naar de ramp. Dat brengt dus een ander veiligheids risico met zich mee", aldus een woordvoerster. De onderzoeksraad bestudeert on der meer satellietbeelden en fo to's van wrakstukken. „Daarmee komen we al een heel eind. Als we naar het rampgebied gaan, is dat vooral om onze resultaten te verifiëren." De OW wil de eerste uitslagen binnen een maand naar buiten brengen. Landen die passagiers aan boord hadden, plus Oekraïne, trekken sa men op in het strafrechtelijk on derzoek naar de toedracht van de vliegramp. Het Nederlandse Openbaar Minis terie (OM) coördineert deze inter nationale samenwerking en heeft een officier van justitie naar Kiev gestuurd voor overleg met lokale autoriteiten. In theorie kunnen de verdachten in Nederland worden berecht, maar het is de vraag of deze men sen ooit worden gearresteerd. Bo vendien kunnen ze zeggen dat be wijsmateriaal pas later op de - lan ge tijd onbeveiligde - rampplek is neergelegd. KUALA LUMPUR - Uit een voorlopi ge analyse van de cockpit voice re corder van vlucht MH17 blijkt dat er zich in het vliegtuig zelf 'niets bijzonders' heeft voorgevallen tij dens de vlucht op 17 juli. Dat meldde de New Sunday Ti mes gisteren op gezag van een anonieme bron bij het internatio nale onderzoek naar de ramp. Volgens de informant is het laat ste wat hoorbaar is op de recorder de luchtverkeersleiding. „Er was geen indicatie dat de piloten iets vreemds gezien of gehoord heb ben." Dit kan betekenen dat er zich iets plots heeft voorgedaan, zoals de inslag van een raket. Wagon Torez veiliggesteld door onze correspondent Joost Bosman Pieter-Jaap Aalbersberg, leider repatriëringsmissie Owww.pzc.nl/vliegramp en www.bndestem.ni/vliegramp Voor nieuws over vlucht MH17 Onderzoekers doorzoeken de rampplek in de buurt van Grabovo, afgelopen zaterdag, foto Alexander Ermochenko/HH DEN HAAG - In Oekraïne doen drie verschillende Nederlandse teams onderzoek naar de vliegramp. 1. FORENSISCH ONDERZOEK 2. ONDERZOEK OORZAAK 3. STRAFRECHTELIJK ONDERZOEK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4