Er lopen drie onderzoeken naar vliegramp
Team vindt op
dag drie geen
lichaamsdelen
maar wel veel
persoonlijke
bezittingen.
4 BINNENLAND
VLIEGRAMP MALAYSIA AIRLINES
'Niets bijzonders
besproken in
de cockpit'
Vliegramp MH1
KIEV - Meer dan honderd Neder
landse en Australische forensisch
onderzoekers en politiemensen
zochten gisteren bij het Oost-Oek-
raïense dorpje Rosipnoje naar li
chaamsdelen en persoonlijke be
zittingen van de slachtoffers van
de neergeschoten vlucht MH170
van Malaysia Airlines.
Pieter-Jaap Aalbersberg, die lei
ding geeft aan de repatriërings
missie van lichamen en eigen
dommen, zei gisteren in Kiev dat
er op de gegeven locatie geen li
chaamsdelen zijn gevonden, maar
wel veel persoonlijke eigendom
men als tassen, koffers en paspoor
ten. Ook in Torez, ten zuiden van
de rampplek, zijn gisteren per
soonlijke bezittingen geborgen.
Daar stond al enige tijd een trein
wagon, waarin bagage van slacht
offers was neergelegd. „Dankzij
de onderhandelingen van de OV-
SE is het gelukt om deze wagon
te bereiken. De verzegeling van
de wagon was nog intact. Koffers,
Ze koken voor ons
en hebben de
watertoevoer
hersteld. Het is
hartverwarmend
Alleen een vijver aan de rand van
het gebied moet nog door duikers
worden onderzocht. De lichaams
resten zijn zaterdag naar Charkov
gebracht. Daar voeren Nederlan
ders, Australiërs en Maleisiërs de
eerste forensische scans uit.
Het hoofd van de Australische
luchtvaartautoriteiten Angus
Houston, ontkrachtte gisteren het
verhaal dat de Australische ex
perts drones zouden gebruiken
om het rampgebied met een came
ra af te speuren. „We hebben daar
voor geen toestemming gekregen
van de Oekraïense regering en
van de rebellen. Bovendien zou
de lokale bevolking er te onrustig
van worden", aldus Houston.
tassen en camera's leken onge
schonden opgeslagen te zijn", al
dus Aalbersberg.
Aalbersberg verklaarde dat de om
standigheden 'zwaar' waren ge
weest, met name vanwege de hit
te, die in het gebied momenteel
ronde de 35 graden ligt. Daarom
is voor de experts van het repatri
ëringsteam een rotatieschema op
gezet. Vanuit Charkov arriveren el
ke dag vijftig uitgeruste mensen
in Soledar; vijftig anderen vertrek
ken dagelijks om in Charkov te
herstellen. Het missiehoofd ver
wacht op deze manier de politie
mensen en experts langere tijd
scherp te kunnen houden.
Vandaag zal de eerste vlucht van
uit Charkov naar Nederland ver
trekken met de lichaamsdelen en
eigendommen van de slachtoffers
die de afgelopen drie dagen gevon-
Het is hartverwarmend", aldus de
missieleider. Van enige vijandig
heid onder de bevolking (Soledar
ligt in voormalig rebellengebied)
tegen het internationale team, is
volgens Aalbersberg geen sprake.
„We hebben geen wapens bij ons
en zijn een humanitaire missie.
Daardoor klikt het goed."
De veiligheidssituatie in het ramp
gebied blijft evenwel precair.
Rondom het rampgebied is nog al
tijd geregeld artillerievuur te ho
ren.
Zaterdag had het team van Neder
landse experts de ramplocatie bij
Grabovo al afgerond. De zeventig
politiemensen en forensisch on
derzoekers kamden het terrein
uit rond de kippenfokkerij vlakbij
het dorp en vonden menselijke
resten. Ze maakten bij hun zoek
tocht gebruik van speurhonden.
den zijn. Ook het materiaal dat in
het mortuarium in Donetsk ligt,
wordt meegenomen op de vlucht.
Aalbersberg: „We beseffen dat de
nabestaanden lang moeten wach
ten, maar we hopen dat we met
dat wat we doen enige troost kun
nen brengen."
Aalbersberg vertelde ook dat het
forensisch team in het stadje Sole
dar, waar het vrijdag is neergestre
ken in een oude balletschool,
hulp krijgt van lokale vrijwilli
gers. „Ze koken voor ons en heb
ben de watertoevoer gerepareerd.
Forensisch experts kammen het
rampgebied uit op zoek naar men
selijke resten, maar ook de Onder
zoeksraad voor Veiligheid en het
Openbaar Ministerie zijn met de
ramp bezig.
Vrijdag ging de driehonderdste
Nederlander naar Oekraïne in het
kader van forensisch onderzoek:
de repatriëring van stoffelijke res
ten en spullen van slachtoffers.
Op de rampplek zijn onder ande
ren marechaussees en leden van
het Landelijk Team Forensische
Opsporing (LTFO) bezig. Zij krij
gen hulp van buitenlandse colle
ga's. In Charkov is een uitvalsba
sis waar coördinatiewerk wordt
gedaan en experts en goederen
Oekraïne bereiken en verlaten.
Hier zijn ook defensiemedewer
kers, zoals een dokter voor zieke
onderzoekers. Experts die meerde
re dagen op de rampplek werken
slapen in Soledar op 80 kilometer
van de rampplek. Verder is er een
delegatie in Kiev, die onder meer
contact houdt met de Oekraïense
autoriteiten. Hier is ook het hoofd
van de repatriëringsmissie Pie
ter-Jaap Aalbersberg.
De Onderzoeksraad voor Veilig
heid (OW) leidt het internationa
le onderzoek naar de oorzaak van
de crash, maar niet naar de schuld
vraag. De raad (een team van zo'n
25 man op een onbekende plek in
Oekraïne) is nog niet op de ramp
plek geweest. „Enerzijds omdat
we de forensisch experts voor
rang geven, anderzijds omdat vast
niet iedereen blij is dat we onder
zoek gaan doen naar de ramp. Dat
brengt dus een ander veiligheids
risico met zich mee", aldus een
woordvoerster.
De onderzoeksraad bestudeert on
der meer satellietbeelden en fo
to's van wrakstukken. „Daarmee
komen we al een heel eind. Als
we naar het rampgebied gaan, is
dat vooral om onze resultaten te
verifiëren." De OW wil de eerste
uitslagen binnen een maand naar
buiten brengen.
Landen die passagiers aan boord
hadden, plus Oekraïne, trekken sa
men op in het strafrechtelijk on
derzoek naar de toedracht van de
vliegramp.
Het Nederlandse Openbaar Minis
terie (OM) coördineert deze inter
nationale samenwerking en heeft
een officier van justitie naar Kiev
gestuurd voor overleg met lokale
autoriteiten.
In theorie kunnen de verdachten
in Nederland worden berecht,
maar het is de vraag of deze men
sen ooit worden gearresteerd. Bo
vendien kunnen ze zeggen dat be
wijsmateriaal pas later op de - lan
ge tijd onbeveiligde - rampplek is
neergelegd.
KUALA LUMPUR - Uit een voorlopi
ge analyse van de cockpit voice re
corder van vlucht MH17 blijkt dat
er zich in het vliegtuig zelf 'niets
bijzonders' heeft voorgevallen tij
dens de vlucht op 17 juli.
Dat meldde de New Sunday Ti
mes gisteren op gezag van een
anonieme bron bij het internatio
nale onderzoek naar de ramp.
Volgens de informant is het laat
ste wat hoorbaar is op de recorder
de luchtverkeersleiding. „Er was
geen indicatie dat de piloten iets
vreemds gezien of gehoord heb
ben." Dit kan betekenen dat er
zich iets plots heeft voorgedaan,
zoals de inslag van een raket.
Wagon Torez veiliggesteld
door onze correspondent
Joost Bosman
Pieter-Jaap Aalbersberg,
leider repatriëringsmissie
Owww.pzc.nl/vliegramp en
www.bndestem.ni/vliegramp
Voor nieuws over vlucht MH17
Onderzoekers doorzoeken de rampplek in de buurt van Grabovo, afgelopen zaterdag, foto Alexander Ermochenko/HH
DEN HAAG - In Oekraïne doen drie
verschillende Nederlandse teams
onderzoek naar de vliegramp.
1. FORENSISCH ONDERZOEK
2. ONDERZOEK OORZAAK
3. STRAFRECHTELIJK
ONDERZOEK