Wandeling met de WandelZapp 2 ZOMERKRANT De ambassadeur Coureurs showen hun kwaliteiten, laten de banden roken en de geur van rubber kun je zelf ruiken. Vandaag en morgen maak je dit mee in Vlissingen. ilt u een mooi eindje lopen door de provin- t cie? Wandelzoekpagi na heeft dit jaar de mooiste wan delroutes op een rijtje gezet. In el ke provincie is er een wandeling te vinden waarbij de verkoeling van het water centraal staat. In Zeeland gaat de tocht langs de Zeeuwse duinen. De wandeltochten variëren van negen tot twintig kilometer. De si te heeft 4500 verschillende wan delingen, dus voor iedereen is er wel iets te vinden. Van iedere wandeling is een gra tis routebeschrijving te vinden op de website. Een groot aantal van de wandelin gen kan ook gevonden worden op de app WandelZapp. Hierop zijn 750 verschillende routes te vin den. Voor diegene die vaak de weg kwijtraakt, is dit misschien wel de ideale oplossing. Je kijkt niet zo snel op je teller. Het is rijden op gevoel, maar wel zo hard mogelijk", zegt John van Baa ien, organisator en coureur van Drift Challenge by Sea in Vlissin gen. Op het rechte stuk van het cir cuit wordt er een snelheid van 80 tot 90 kilometer per uur bereikt, daarna is het zo hard mogelijk de bochten door. „Soms spinnen mensen, maar uit de bocht vlie gen gebeurt niet echt." Dat er dit weekend tachtig autocoureurs hun banden mogen verslijten, is vier jaar geleden ontstaan uit een 'lolletje'. „Iemand had op dit terrein een evene mentenvergunning voor geluid, hij deed er niks meer mee en bood die aan ons aan." Met zes coureurs rondjes rijden za gen ze niet zitten. „We hebben toen een berichtje geplaatst op een forum voor drifters, en binnen no-time hadden we zestig aanmeldingen en zijn we wat gaan organiseren." Het eerste jaar was al met een een succes, een vervolg was dan ook logisch voor de heren. Wel kwamen er toen veel klachten over het geluidsover last binnen. „Er was toen niks aangekon digd bij de mensen in de omgeving. Sindsdien hebben we maatregelen geno men; we flyeren in de wijken in de omge ving, maken de baan elke ochtend nat zo dat er minder geluid van de banden komt en stoppen beide dagen stipt om 17.00 uur", legt Van Baaien uit. Resultaat lever de het zeker op. „Vorig jaar hadden we maar één klacht." Het evenement komt elk jaar met de hulp van veel vrijwilligers en sponsors tot stand. „We hebben veel sponsors die materiaal leveren in plaats van geld." Van de inkomsten uit kaart- en drank verkoop worden de nodigde kosten be taald. „Ook steunen we elk jaar een goed doel, dit jaar is dat Stichting Jayden." Het evenement wordt vooral gehouden om lekker te kunnen rijden. „We willen plezier en gezelligheid, als we quitte spe len, is het voor ons al goed." Voor de toeschouwers is er veel te bele ven dit weekend. Vandaag rijden de coureurs van tien tot twaalf uur vrij over het circuit „Zo kunnen ze het parcours verkennen en even inrijden, na de pauze gaat het echt beginnen." Met 'echt beginnen' worden de kwalificatiewedstrij den bedoeld. Elke coureur krijgt twee ron den de tijd om zijn kunsten te vertonen aan de jury. Zestig coureurs strijden om dertig kwalificatieplekken voor morgen. „Dan worden er battles gehouden, twee coureurs rijden tegen elkaar. Eén is de voorrijder en de andere volgt. Zo kort mo gelijk en het liefst synchroon." Allebéi de coureurs zijn een keer voorrijder en een Na een rondje of vier met de drifttaxi, zet je de helm af met een glimlach keer volger maar het draait om het vol gen. „Die bepaalt het succes van de battle. Volgt hij goed, dan wordt het spectacu lair." Wie de battle wint, wordt bepaald door een puntensysteem van de jury. Tien punten worden verdeeld. Is het een gelijke score (5-5), dan moeten de cou reurs nog een keer. Het niveau ligt vaak dicht bij elkaar. Is er een afgetekende sco re, dan is er waarschijnlijk iets misgegaan onderweg: „Er zijn veel toeschouwers en de drifters willen graag winnen, daarom spinnen er ook wel wat door de zenu wen", zegt Van Baaien. Prijzen zijn er niet te winnen dit week end. „Het gaat hier echt om het rijden, de gemoedelijke sfeer en de gezelligheid. De coureurs strijden hier om de eer." Omdat er geen prijzengeld tegenover staat voor de winnaar, is het een andere competitie. „Coureurs willen nu zelf ook een mooie battle neerzetten, in plaats van de volger bijvoorbeeld hinde ren om de battle te winnen." Als de eer ste veel rook trekt, zie je soms de volger niet meer rijden. „Dat is pas spectaculair." Om een ritje op de hoofdbaan te rijden, heeft de auto mi nimaal 300 pk nodig. „En je moet wel be hendig zijn om te kunnen driften." Voor de bezoekers is er meer te zien dan alleen coureurs die rondjes driften. Bij de ingang staan radiografisch bestuurde driftauto's, een auto die op twee wielen rijdt vermaakt het publiek in de pauze en op bepaalde tijden mogen de bezoekers een rondje in de drifttaxi. Elke bezoeker mag voor tien euro, drie of vier rondjes mee over het circuit. „Het ligt er een beet je aan hoe lang de banden het volhou den." Je krijgt een helm van de organisa tie en stapt in bij een professionele rijder. „Na de ritjes zet je de helm af met een glimlach", weet Van Baaien zeker. Dat er veel banden slijten, is voor veel trouwe fans van het driften geen vreemd door Tom Scheele Als u zelf ook één van de mooie wan delingen in Zeeland wilt maken, kunt u kijken op de site: www.wandelzoek- pagina.nl De verkoeling van het water staat bij de meeste wandelingen centraal. Dat betekent dat je dus zomaar een trekvlot tegen kunt komen. door Jerry van Luijk De coureurs driften vlak langs de toeschouwers op de dijk. foto's Steven Hollestelle John van Baaien, organisator en coureur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 42