Wandeling met de WandelZapp
2 ZOMERKRANT
De ambassadeur
Coureurs showen hun kwaliteiten, laten de banden
roken en de geur van rubber kun je zelf ruiken.
Vandaag en morgen maak je dit mee in Vlissingen.
ilt u een mooi eindje
lopen door de provin-
t cie? Wandelzoekpagi
na heeft dit jaar de mooiste wan
delroutes op een rijtje gezet. In el
ke provincie is er een wandeling
te vinden waarbij de verkoeling
van het water centraal staat. In
Zeeland gaat de tocht langs de
Zeeuwse duinen.
De wandeltochten variëren van
negen tot twintig kilometer. De si
te heeft 4500 verschillende wan
delingen, dus voor iedereen is er
wel iets te vinden.
Van iedere wandeling is een gra
tis routebeschrijving te vinden op
de website.
Een groot aantal van de wandelin
gen kan ook gevonden worden op
de app WandelZapp. Hierop zijn
750 verschillende routes te vin
den. Voor diegene die vaak de
weg kwijtraakt, is dit misschien
wel de ideale oplossing.
Je kijkt niet zo snel op je teller. Het
is rijden op gevoel, maar wel zo
hard mogelijk", zegt John van Baa
ien, organisator en coureur van
Drift Challenge by Sea in Vlissin
gen. Op het rechte stuk van het cir
cuit wordt er een snelheid van 80 tot 90
kilometer per uur bereikt, daarna is het
zo hard mogelijk de bochten door. „Soms
spinnen mensen, maar uit de bocht vlie
gen gebeurt niet echt."
Dat er dit weekend tachtig autocoureurs
hun banden mogen verslijten, is vier jaar
geleden ontstaan uit een 'lolletje'.
„Iemand had op dit terrein een evene
mentenvergunning voor geluid, hij deed
er niks meer mee en bood die aan ons
aan." Met zes coureurs rondjes rijden za
gen ze niet zitten. „We hebben toen een
berichtje geplaatst op een forum voor
drifters, en binnen no-time hadden we
zestig aanmeldingen en zijn we wat gaan
organiseren." Het eerste jaar was al met
een een succes, een vervolg was dan ook
logisch voor de heren. Wel kwamen er
toen veel klachten over het geluidsover
last binnen. „Er was toen niks aangekon
digd bij de mensen in de omgeving.
Sindsdien hebben we maatregelen geno
men; we flyeren in de wijken in de omge
ving, maken de baan elke ochtend nat zo
dat er minder geluid van de banden komt
en stoppen beide dagen stipt om 17.00
uur", legt Van Baaien uit. Resultaat lever
de het zeker op. „Vorig jaar hadden we
maar één klacht."
Het evenement komt elk jaar met de
hulp van veel vrijwilligers en sponsors
tot stand. „We hebben veel sponsors die
materiaal leveren in
plaats van geld."
Van de inkomsten
uit kaart- en drank
verkoop worden de
nodigde kosten be
taald. „Ook steunen
we elk jaar een goed
doel, dit jaar is dat
Stichting Jayden."
Het evenement wordt vooral gehouden
om lekker te kunnen rijden. „We willen
plezier en gezelligheid, als we quitte spe
len, is het voor ons al goed."
Voor de toeschouwers is er veel te bele
ven dit weekend. Vandaag rijden de
coureurs van tien tot twaalf uur vrij over
het circuit „Zo kunnen ze het parcours
verkennen en even inrijden, na de pauze
gaat het echt beginnen." Met 'echt
beginnen' worden de kwalificatiewedstrij
den bedoeld. Elke coureur krijgt twee ron
den de tijd om zijn kunsten te vertonen
aan de jury. Zestig coureurs strijden om
dertig kwalificatieplekken voor morgen.
„Dan worden er battles gehouden, twee
coureurs rijden tegen elkaar. Eén is de
voorrijder en de andere volgt. Zo kort mo
gelijk en het liefst synchroon." Allebéi de
coureurs zijn een keer voorrijder en een
Na een rondje of vier met
de drifttaxi, zet je de helm
af met een glimlach
keer volger maar het draait om het vol
gen. „Die bepaalt het succes van de battle.
Volgt hij goed, dan wordt het spectacu
lair." Wie de battle wint, wordt bepaald
door een puntensysteem van de jury.
Tien punten worden verdeeld. Is het een
gelijke score (5-5), dan moeten de cou
reurs nog een keer. Het niveau ligt vaak
dicht bij elkaar. Is er een afgetekende sco
re, dan is er waarschijnlijk iets misgegaan
onderweg: „Er zijn veel toeschouwers en
de drifters willen graag winnen, daarom
spinnen er ook wel wat door de zenu
wen", zegt Van Baaien.
Prijzen zijn er niet te winnen dit week
end. „Het gaat hier echt om het rijden, de
gemoedelijke sfeer en de gezelligheid. De
coureurs strijden hier om de eer." Omdat
er geen prijzengeld tegenover staat voor
de winnaar, is het een andere competitie.
„Coureurs willen nu
zelf ook een mooie
battle neerzetten, in
plaats van de volger
bijvoorbeeld hinde
ren om de battle te
winnen." Als de eer
ste veel rook trekt,
zie je soms de volger
niet meer rijden.
„Dat is pas spectaculair." Om een ritje op
de hoofdbaan te rijden, heeft de auto mi
nimaal 300 pk nodig. „En je moet wel be
hendig zijn om te kunnen driften."
Voor de bezoekers is er meer te zien dan
alleen coureurs die rondjes driften. Bij de
ingang staan radiografisch bestuurde
driftauto's, een auto die op twee wielen
rijdt vermaakt het publiek in de pauze en
op bepaalde tijden mogen de bezoekers
een rondje in de drifttaxi. Elke bezoeker
mag voor tien euro, drie of vier rondjes
mee over het circuit. „Het ligt er een beet
je aan hoe lang de banden het volhou
den." Je krijgt een helm van de organisa
tie en stapt in bij een professionele rijder.
„Na de ritjes zet je de helm af met een
glimlach", weet Van Baaien zeker.
Dat er veel banden slijten, is voor veel
trouwe fans van het driften geen vreemd
door Tom Scheele
Als u zelf ook één van de mooie wan
delingen in Zeeland wilt maken, kunt
u kijken op de site: www.wandelzoek-
pagina.nl
De verkoeling van het water staat bij de meeste wandelingen centraal. Dat
betekent dat je dus zomaar een trekvlot tegen kunt komen.
door Jerry van Luijk
De coureurs driften vlak langs de toeschouwers op de dijk. foto's Steven Hollestelle
John van Baaien, organisator en coureur