WONEN 17 2015 De kalender die alle tuinkwesties aanpakt Nooit meer zonder papier op het toilet Er zijn meerdere soorten. De mooiste vind ik Colutea x media Copper Beauty, met koperkleuri ge bloemen. Het is een bloem- kleur die je bij planten niet vaak tegenkomt. Colutea's maken grote, opgebla zen zaadpeulen die een flinke knal opleveren als je ze tussen je handen stukslaat Vroeger kwam ik op weg naar school altijd een Colutea tegen die uitnodigend over straat hing. Het duurde nooit lang voordat er aan de straatkant geen blaas meer te vinden was. De blazenstruik groeit langzaam. Het duurt een jaar of tien voordat hij zijn uiteindelijke omvang heeft bereikt. De groeiwijze kan dan wat warrig zijn, maar dat cor rigeer je door ieder jaar een kwart van de oudste takken tot aan de grond toe terug te snoeien. HEBBEN ROMKEVAN DE KAA EN PAUL GEERTS Hoe kun je een tentoonstel ling over het werk van een meubelontwerper beter be ginnen dan door even neer te ploffen in zijn werk? Dat kan in het Designmuseum in Gent. Vooral het zitten in de Pelican chair is een bijzondere erva ring. Deze fauteuil is een van de bekendste werken van Finn Juhl (1912-1989). De in drukwekkende armleuningen zorgen voor een gevoel van omarming en het hele meu bel vormt een statement in de ruimte. Pre cies zoals Juhl meubels graag zag. Toch was dit ontwerp niet meteen een suc ces. Mensen snapten de organische, sculp turale vormen in eerste instantie niet. De stoel werd zelfs een Vermoeide walrus' ge noemd. Dat is precies wat de werkwijze van de Deense ontwerper tekent. In tegen stelling tot zijn collega's volgde Juhl geen meubelmakersopleiding van Kaare Klint, de directeur van Denemarkens meubel- school, die in zijn lessen vooral teruggreep op traditionele Deense meubels. Juhl koos voor architectuur. Eigenlijk wil de hij kunstgeschiedenis studeren, maar dat vond zijn vader geen goed idee. De ont- De Deense ontwerper Finn Juhl is veel onbekender dan menig vak-, tijd- en landgenoot. Toch werd Deens design vooral dank zij hem internationaal bekend. Het Designmuseum in Gent wijdt er momenteel een over zichtstentoonstelling aan. werper werkte als een beeldhouwer, waar door zijn meubels vaak gedurfde en onge wone vormen hadden. Meubels moesten passen in de ruimte, maar vormden zelf ook een ruimte op zich. Hij haalde inspira tie uit het werk van eigentijdse kunste naars en uit de Afrikaanse, Japanse en Egyptische cultuur. Opvallend in de jaren veertig, waarin het functionalisme en het rationalisme hoogtij vierden. Het duurde enkele jaren (tot na de Tweede Wereldoor log) voordat zijn werk werd begrepen en mensen inzagen dat het juist goed was in een meubel kwaliteit en functionaliteit te verweven met esthetisch genot. Juhl zocht graag de grenzen van een ont werp op en werkte veel met teakhout en leer. De ontwerper had profijt van zijn meubelmaker Niels Vodder, die het moge lijk maakte nieuwe constructiemethodes met teakhout te realiseren. Juhl werkte korte tijd als architect en bouw de zijn eigen huis in Ordrüpgaard, net bui ten Kopenhagen. Het doet tegenwoordig dienst als museum. In dit huis is goed te zien dat Juhl vond dat meubels, kunst en ambacht een geheel moeten vormen in een gebouw. Ontwierp hij een gebouw, dan ontwikkelde hij bijbehorend meubilair. De autodidact in meubelontwerp doceerde tien jaar lang aan de Danish Design School. Hier leerde hij studenten niet alleen het ontwerp van het meubel zelf, maar verkon digde hij ook het belang van een mooi, ge balanceerd en praktisch interieur. Anno nu wordt Juhl 'de vader van het Deense design' of 'de grootste pionier in de geschiedenis van Deens design' ge noemd. Niet alleen omdat hij tradities wist te doorbreken en nieuwe te scheppen,, ook omdat hij de eerste meubelontwerper was die Deens design in de jaren zestig succes vol introduceerde in Amerika. Daarvoor maakte hij al naam in de VS met de inrich ting van een kamer in het hoofdkwartier van de Verenigde Naties in New York en in de Deense ambassade in Washington. Het lukte Juhl industrieel, oftewel seriema tig, te produceren. Dit gaf hem toegang tot nieuwe markten, waaronder Amerika. Maar kenners vinden dat het ook afbreuk deed aan de vormgeving van zijn meubels. Danish Design veranderde vanaf de jaren vijftig in Danish Modern. Dat gebeurde on der invloed van Finn Juhl en zijn mede-mo dernisten Arne Jacobsen en Poul Kjaer- holm. In de tentoonstelling in het Gentse designmuseum worden steeds de contras ten gezocht tussen het werk van Juhl en dat van zijn tijdgenoten. Hierdoor is goed te zien hoe artistiek Juhl was. Hij werkte niet voor de massa, maar prefereerde meu bels te maken voor de elite. Bekendheid verwierf hij met meubels als Pelican chair, Poet sofa en Diplomat chair. Juhls werk is, nadat het jarenlang ietwat in de vergetelheid raakte, sinds 1998 verkrijg baar via het Deense bedrijf Onecollection. De weduwe van Juhl liet na haar overlijden de rechten aan het merk na. De collectie blijft groeien, een teken dat de ontwerpen nog altijd modern zijn en worden toege past in huizen. Daar zou Juhl vast blij mee zijn geweest, want ooit zei hij: 'Stoelen zijn niet ontworpen om naar te kijken, maar om lekker op te zitten. Maar natuurlijk ben ik blij als mensen mijn meubels de moeite waard vinden om naar te kijken. Meubels zijn een vorm van toegepaste kunst die mensen nodig hebben in hun huis'. VRIJDAG 1 AUGUSTUS 2014 Romke van de Kaa, columnist en tuin- vragenbeantwoorder van deze krant, en Paul Geerts hebben het weer voor elkaar: de tuinscheurkalender is klaar. Ook in de editie 2015, die verschijnt op 18 augustus, staat het gerenom meerde duo garant voor betrouwbare tuiniertips. Die worden doorgaans gre tig gebruikt door veel tuinliefhebbers, van toegewijde en ervaren tuiniers tot balkonbezitters die nog maar net een beetje groene vingers beginnen te ont wikkelen. Daarnaast bevat de kalen der grappige anekdotes, prachtige tuingedichten, de lekkerste recepten en allerlei informatie die een tuinier nu eenmaal nodig heeft: overtempe- Tuinscheurkalender 2015. foto's PR ratuur, neerslag en zon- en maanstan den. Romke van de Kaa schrijft voor onder meer deze krant en andere dag bladen en (inter)nationale tijdschrif ten. In 2012 verscheen zijn boek Ver wilderen. Laat de plant het werk doen. Paul Geerts schrijft voor diverse Slimme toiletrolhouder RollScout. Vlaamse dagbladen en tijdschriften. Hij publiceerde de boeken Tuinieren tussen de regels en Een tuin om te lezen. Romke van de Kaa en Paul Geerts - Tuinscheurkalender 2015.14,95 euro. www.atlascontact.nl Een van de grootste - zo niet dé groot ste - ergernissen in huis: uitgerekend als jij met de broek al op de enkels op het toilet zit, ontdek je dat het papier op is. Met de RollScout zijn die gênan te situaties te voorkomen. De slimme toiletrolhouder waarschuwt namelijk tijdig via een app als de toiletrol aan vervanging toe is. De RollScout is nog niet in productie. De ontwikkelaars hebben Kickstarter ingeschakeld om 37.500 dollar binnen te halen. Om de keuze zo breed mogelijk te maken, is er keuze uit verschillende materialen. De goedkoopste variant kost 55 euro. www.kickstarter.com De vader van Deens design door Suzanne Dijkstra Finn Juhl in de Chieftain, een van de door hem ontworpen stoelen (kleine foto boven). De tentoonstelling Finn Juhl, een Deens design icoon (in samenwerking met het Trapholt mu seum in het Deense Kolding) is nog te zien tot en met 12 oktober in het Designmuseum in Gent. Meer info: www.designmuseumgent.be reageren? wonen@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 17