WONEN 17
2015
De kalender die alle
tuinkwesties aanpakt
Nooit meer zonder
papier op het toilet
Er zijn meerdere soorten. De
mooiste vind ik Colutea x media
Copper Beauty, met koperkleuri
ge bloemen. Het is een bloem-
kleur die je bij planten niet vaak
tegenkomt.
Colutea's maken grote, opgebla
zen zaadpeulen die een flinke
knal opleveren als je ze tussen je
handen stukslaat Vroeger kwam
ik op weg naar school altijd een
Colutea tegen die uitnodigend
over straat hing. Het duurde nooit
lang voordat er aan de straatkant
geen blaas meer te vinden was.
De blazenstruik groeit langzaam.
Het duurt een jaar of tien voordat
hij zijn uiteindelijke omvang
heeft bereikt. De groeiwijze kan
dan wat warrig zijn, maar dat cor
rigeer je door ieder jaar een kwart
van de oudste takken tot aan de
grond toe terug te snoeien.
HEBBEN
ROMKEVAN DE KAA EN PAUL GEERTS
Hoe kun je een tentoonstel
ling over het werk van een
meubelontwerper beter be
ginnen dan door even neer
te ploffen in zijn werk? Dat
kan in het Designmuseum
in Gent. Vooral het zitten
in de Pelican chair is een bijzondere erva
ring. Deze fauteuil is een van de bekendste
werken van Finn Juhl (1912-1989). De in
drukwekkende armleuningen zorgen voor
een gevoel van omarming en het hele meu
bel vormt een statement in de ruimte. Pre
cies zoals Juhl meubels graag zag.
Toch was dit ontwerp niet meteen een suc
ces. Mensen snapten de organische, sculp
turale vormen in eerste instantie niet. De
stoel werd zelfs een Vermoeide walrus' ge
noemd. Dat is precies wat de werkwijze
van de Deense ontwerper tekent. In tegen
stelling tot zijn collega's volgde Juhl geen
meubelmakersopleiding van Kaare Klint,
de directeur van Denemarkens meubel-
school, die in zijn lessen vooral teruggreep
op traditionele Deense meubels.
Juhl koos voor architectuur. Eigenlijk wil
de hij kunstgeschiedenis studeren, maar
dat vond zijn vader geen goed idee. De ont-
De Deense ontwerper Finn Juhl
is veel onbekender dan menig
vak-, tijd- en landgenoot. Toch
werd Deens design vooral dank
zij hem internationaal bekend.
Het Designmuseum in Gent
wijdt er momenteel een over
zichtstentoonstelling aan.
werper werkte als een beeldhouwer, waar
door zijn meubels vaak gedurfde en onge
wone vormen hadden. Meubels moesten
passen in de ruimte, maar vormden zelf
ook een ruimte op zich. Hij haalde inspira
tie uit het werk van eigentijdse kunste
naars en uit de Afrikaanse, Japanse en
Egyptische cultuur. Opvallend in de jaren
veertig, waarin het functionalisme en het
rationalisme hoogtij vierden. Het duurde
enkele jaren (tot na de Tweede Wereldoor
log) voordat zijn werk werd begrepen en
mensen inzagen dat het juist goed was in
een meubel kwaliteit en functionaliteit te
verweven met esthetisch genot.
Juhl zocht graag de grenzen van een ont
werp op en werkte veel met teakhout en
leer. De ontwerper had profijt van zijn
meubelmaker Niels Vodder, die het moge
lijk maakte nieuwe constructiemethodes
met teakhout te realiseren.
Juhl werkte korte tijd als architect en bouw
de zijn eigen huis in Ordrüpgaard, net bui
ten Kopenhagen. Het doet tegenwoordig
dienst als museum. In dit huis is goed te
zien dat Juhl vond dat meubels, kunst en
ambacht een geheel moeten vormen in een
gebouw. Ontwierp hij een gebouw, dan
ontwikkelde hij bijbehorend meubilair.
De autodidact in meubelontwerp doceerde
tien jaar lang aan de Danish Design School.
Hier leerde hij studenten niet alleen het
ontwerp van het meubel zelf, maar verkon
digde hij ook het belang van een mooi, ge
balanceerd en praktisch interieur.
Anno nu wordt Juhl 'de vader van het
Deense design' of 'de grootste pionier in
de geschiedenis van Deens design' ge
noemd. Niet alleen omdat hij tradities wist
te doorbreken en nieuwe te scheppen,, ook
omdat hij de eerste meubelontwerper was
die Deens design in de jaren zestig succes
vol introduceerde in Amerika. Daarvoor
maakte hij al naam in de VS met de inrich
ting van een kamer in het hoofdkwartier
van de Verenigde Naties in New York en in
de Deense ambassade in Washington.
Het lukte Juhl industrieel, oftewel seriema
tig, te produceren. Dit gaf hem toegang tot
nieuwe markten, waaronder Amerika.
Maar kenners vinden dat het ook afbreuk
deed aan de vormgeving van zijn meubels.
Danish Design veranderde vanaf de jaren
vijftig in Danish Modern. Dat gebeurde on
der invloed van Finn Juhl en zijn mede-mo
dernisten Arne Jacobsen en Poul Kjaer-
holm. In de tentoonstelling in het Gentse
designmuseum worden steeds de contras
ten gezocht tussen het werk van Juhl en
dat van zijn tijdgenoten. Hierdoor is goed
te zien hoe artistiek Juhl was. Hij werkte
niet voor de massa, maar prefereerde meu
bels te maken voor de elite. Bekendheid
verwierf hij met meubels als Pelican chair,
Poet sofa en Diplomat chair.
Juhls werk is, nadat het jarenlang ietwat in
de vergetelheid raakte, sinds 1998 verkrijg
baar via het Deense bedrijf Onecollection.
De weduwe van Juhl liet na haar overlijden
de rechten aan het merk na. De collectie
blijft groeien, een teken dat de ontwerpen
nog altijd modern zijn en worden toege
past in huizen. Daar zou Juhl vast blij mee
zijn geweest, want ooit zei hij: 'Stoelen zijn
niet ontworpen om naar te kijken, maar
om lekker op te zitten. Maar natuurlijk ben
ik blij als mensen mijn meubels de moeite
waard vinden om naar te kijken. Meubels
zijn een vorm van toegepaste kunst die
mensen nodig hebben in hun huis'.
VRIJDAG 1 AUGUSTUS 2014
Romke van de Kaa, columnist en tuin-
vragenbeantwoorder van deze krant,
en Paul Geerts hebben het weer voor
elkaar: de tuinscheurkalender is klaar.
Ook in de editie 2015, die verschijnt
op 18 augustus, staat het gerenom
meerde duo garant voor betrouwbare
tuiniertips. Die worden doorgaans gre
tig gebruikt door veel tuinliefhebbers,
van toegewijde en ervaren tuiniers tot
balkonbezitters die nog maar net een
beetje groene vingers beginnen te ont
wikkelen. Daarnaast bevat de kalen
der grappige anekdotes, prachtige
tuingedichten, de lekkerste recepten
en allerlei informatie die een tuinier
nu eenmaal nodig heeft: overtempe-
Tuinscheurkalender 2015. foto's PR
ratuur, neerslag en zon- en maanstan
den. Romke van de Kaa schrijft voor
onder meer deze krant en andere dag
bladen en (inter)nationale tijdschrif
ten. In 2012 verscheen zijn boek Ver
wilderen. Laat de plant het werk doen.
Paul Geerts schrijft voor diverse
Slimme toiletrolhouder RollScout.
Vlaamse dagbladen en tijdschriften.
Hij publiceerde de boeken Tuinieren
tussen de regels en Een tuin om te lezen.
Romke van de Kaa en Paul Geerts -
Tuinscheurkalender 2015.14,95 euro.
www.atlascontact.nl
Een van de grootste - zo niet dé groot
ste - ergernissen in huis: uitgerekend
als jij met de broek al op de enkels op
het toilet zit, ontdek je dat het papier
op is. Met de RollScout zijn die gênan
te situaties te voorkomen. De slimme
toiletrolhouder waarschuwt namelijk
tijdig via een app als de toiletrol aan
vervanging toe is. De RollScout is nog
niet in productie. De ontwikkelaars
hebben Kickstarter ingeschakeld om
37.500 dollar binnen te halen. Om de
keuze zo breed mogelijk te maken, is
er keuze uit verschillende materialen.
De goedkoopste variant kost 55 euro.
www.kickstarter.com
De vader van Deens design
door Suzanne Dijkstra
Finn Juhl in de Chieftain, een van de door
hem ontworpen stoelen (kleine foto boven).
De tentoonstelling Finn Juhl, een Deens design
icoon (in samenwerking met het Trapholt mu
seum in het Deense Kolding) is nog te zien tot
en met 12 oktober in het Designmuseum in
Gent. Meer info: www.designmuseumgent.be
reageren?
wonen@depersdienst.nl