Het kabinet draait toezichthouders de duimschroeven aan: ze mogen niet meer grossieren in bijba nen en hun salaris gaat naar beneden. Dat is hard nodig, maar nu slaat het beleid door, waar schuwen experts. 66 Waakhonden op afstand van de overheid zijn beschermd tegen waan van de dag m 10 VERDIEPING FALEND TOEZICHT ef Na alle schandalen van de afgelopen jaren staan de Nederlandse toezicht houders er gekleurd op. Als commissaris of lid van de raad van toezicht worden zij geacht be stuurders van woningcorporaties, zieken huizen en scholen in de smiezen te hou den. Toch belandde een aantal grote, semi- publieke instellingen aan de rand van de af grond. Steeds was het hetzelfde liedje: de toezichthouders stonden erbij, keken er naar en snurkten rustig verder. Zo gaf de raad van toezicht van onderwijs- koepel Amarantis geen krimp toen bestuur ders declareerden alsof het een lieve lust was. Toen de directeuren allang niet meer in dienst waren, kregen ze toestemming om nog jarenlang in een dure leaseauto te blijven rijden. De commissarissen van woningcorporatie Rochdale hadden niet door dat bestuurs voorzitter Möllenkamp rond bleef rijden in een Maserati, terwijl ze hem dat eerder streng verboden hadden. De commissarissen van Vestia hadden geen enkel bezwaar tegen een loonsverho ging van een ton voor corporatiedirecteur Erik Staal, terwijl diezelfde Staal hen alar merende brieven van de banken onthield. Achteraf zagen ze pas in dat ze voor het lap je waren gehouden. Maar ja, toen was de tent al bijna failliet. Het kon allemaal, maar het tij is gekeerd. Dikke onderzoeksrapporten en zelfs een parlementaire enquêtecommissie leggen de vinger op de zere plek: natuurlijk, het waren veelal directeuren en bestuurders die door grootheidswaan en ambitie hun onderwijsinstelling, woningcorporatie of ziekenhuis aan de rand van de afgrond brachten. Het ontbrak daarbij echter ook aan stevige controle, constateert hoogleraar governance in de semipublieke sector Rienk Goodijk. Hij spreekt van systeemfou- ten, maar ook van problemen in het ge drag. „In de jaren '90 was het beeld nog heel sterk van: ach, zo'n commissarisbaan tje doe je er wel even bij. Je ging vijf keer per jaar naar een vergadering en dat was het wel. Een grote onderschatting van het werk, blijkt nu." Je kunt een ziekenhuis wel willen runnen als een bedrijf, maar dan nog blijft het een instelling met publieke verantwoordelijk heden. Dat vraagt dus ook om commissaris sen die verder kijken dan de vraag of er wel genoeg heupoperaties zijn uitgevoerd. Goodijk: „De kwaliteit van de zorg speelt een minstens zo grote rol. Daar heb je men sen voor nodig die de sector kennen en dus niet iemand die toevallig in het net werk van de bestuurder zit." Misschien nog wel belangrijker: de commis saris moet zich bewust zijn van zijn verant woordelijkheid. Tot nu toe laten interne toezichthouders zich nog weinig zien als het misgaat. Goodijk: „Ze treden af en dat was het dan. Ze zijn te weinig aanspreek baar. Ik noem dat wegduikgedrag." Als de commissarissen nou eens wat kritischer waren geweest, zelf op onderzoek waren uitgegaan en iets meer tijd in het toezicht hadden gestopt - 'minstens 100 uur per jaar', meent Goodijk-, dan was er mis schien eerder aan de rem getrokken. Dat signaal heeft de politiek goed verstaan. De teugels zijn inmiddels flink aangehaald. Zo is de bijbanenverzamelaars een halt toe geroepen: vijf commissariaten is sinds 2013 het maximum. Daarnaast gaat de bezoldi ging naar beneden: de commissaris mag hoogstens 5 procent verdienen van wat de bestuurder bij diezelfde instelling krijgt. Dat zal ze leren. Het was hard nodig toe zichthouders te laten merken dat toezicht houden geen 'erebaantje' is, stelt bijzonder hoogleraar economie en 'regulering van de zorg' Marcel Canoy, die de regulering van de zorgsector op de voet volgt. „Als die mannen eindeloos commissariaten aan el kaar kunnen rijgen, krijg je de grote schan dalen van de afgelopen decennia, zoals bij de corporaties." Goodijk ziet dat de maatregelen nu al hun vruchten afwerpen. Uit zijn langlopende onderzoek blijkt dat het archetype toezicht houder, een blanke 60-plusser, terrein ver liest. Het commissarissenbestand verjongt en ook neemt het aandeel vrouwen in ra den van toezicht langzaam toe. Dat komt vooral doordat de speurtocht naar commis sarissen anders verloopt dan vroeger. „Je ziet tegenwoordig veel meer advertenties opduiken, terwijl vroeger vooral in eigen kring werd gezocht. Kennis van de sector is ook belangrijker geworden. Men ziet nu ook wel in dat een burgemeester van een middelgrote plaats niet automatisch ver stand heeft van wonen." Intussen maakt het kabinet plannen om de toezichthouders in een nog strakker keurs lijf te dwingen. Zo heeft minister Ivo Op stelten (Veiligheid en Justitie, WD) een wet in de maak die taken en aansprakelijk heid van toezichthouders in de semipublie ke sector zeer nauwkeurig vastlegt. Com missarissen kunnen daardoor eerder ontsla gen worden en schade kan op hen worden verhaald. Ook vakministers spreken stevi ge taal. Jet Bussemaker (Onderwijs, PvdA) dreigt na het Amarantis-debacle veel eer der gebruik te zullen maken van haar be voegdheid om rechtstreeks in te grijpen. Stef Blok (Wonen, WD) neemt alvast een voorschot op de resultaten van de enquête commissie: hij wil het financiële toezicht op corporaties helemaal terughalen naar het ministerie, tot ongenoegen van de sec tor. Goodijk vreest dat het kabinet doorslaat. „Door al die incidenten ontstaat een over- reactie, waarbij de overheid het toezicht naar zich toe trekt. We zouden juist moe- SNURKENDE TOEZICHTHOUDERS 20ö8 IJSSELMEERZIEKENHUIZEN 2009 ROCHDALE 2009 MEAVITA Na vijftien jaar wanbestuur en ruziënde artsen De Amsterdamse woningcorporatie Rochdale Thuiszorggigant Meavita gaat failliet. Achteraf wordt de stekker getrokken uit de fusie tussen ontslaat haar directeur 'Mr. Maserati' Hubert blijkt dat de administratie niet op orde was en de IJsselmeerziekenhuizen in Emmeloord en Möllenkamp. Hij wordt beticht van zelfverrijking dat het bestuur zich bezighield met risicovolle Lelystad. Daarvoor liepen patiënten infectiege- en dubieuze vastgoedtransacties. In een onder- projecten. Vakbond Abvakabo spant een zaak vaar en ontstonden er miljoenentekorten. Op- zoeksrapport wordt vastgesteld dat de raad van aan om bestuur en toezichthouders aansprake- eenvolgende raden van toezicht grepen nooit in. commissarissen flink is tekortgeschoten. lijk te stellen voor wanbeleid. Die loopt nog. Toezicht op de toezichthouder door Francine Wildenborg en Laurens Kok illustratie Censuur Marcel Canoy SCHANDE KEURSLIJF

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10