20 Opvoedpoli op vingers getikt vanwege tekortkomingen 8 BINNENLAND In Amsterdam kruipen particulieren achter het stuur van hun eigen 'taxi'. Dat gaat zomaar niet, stelt de inspectie. AMSTERDAM - Het klinkt zo sym pathiek: gewone automobilisten die wat kunnen bijverdienen door andere mensen van a naar b te rijden. Chauffeur en passagier vinden elkaar via een speciale app op de mobiele telefoon, genaamd Uber. Het kan vanaf nu in Amster dam, waar het internetbedrijf gis teren een proef is begonnen. Sympathiek of niet, het mag niet. Uber-klanten overtreden de wet Bisschoppen slaan alarm om Jodenhaat De Rooms-Katholieke bis schoppen waarschuwen met klem tegen de toename van Jo denhaat die zij zowel in Neder land als in andere landen waar nemen. De bisschoppen zien zich verplicht om elke vorm van antisemitisme krachtig te veroordelen en om haat tegen loden categorisch te verwer pen, zo staat in een verklaring die zij gisteren hebben rondge stuurd. „Het mag niet zo zijn dat mensen die (al vele eeu wen) deel uitmaken van onze samenleving zich onveilig en ongewenst voelen", vinden de kerkelijke leiders. en riskeren hoge boetes. De In spectie Leefomgeving en Trans port (ILT) noemt ze 'snorders' en heeft aangekondigd ze streng aan te pakken. Uber is het er niet mee eens en zoekt de confrontatie. De eerste dag van de proef ontke tende meteen een rel in de taxiwe reld. De private Uber-taxi is name lijk goedkoop. Met de app kunnen mensen voor de helft van de prijs van een normale taxirit meerij den met particulieren die zich daarvoor hebben opgegeven. WN waarschuwt voor expres langzame auto Veilig Verkeer Nederland (WN) wil dat de politiek een halt toe roept aan normale auto's die zo zijn aangepast dat ze hoogstens nog 25 of 45 kilometer per uur kunnen rijden, Volgens WN vor men deze voertuigen een gevaar op de weg. Deze krant meldde eer der al dat de expres trage auto's populair zijn onder jongeren die nog geen rijbewijs hebben. Op provinciale wegen ontstaan ge vaarlijke situaties omdat het snel- heidsverschil met ander verkeer te groot is. De trage auto's zijn niet snel te herkennen, waardoor andere weggebruikers hun snel heid niet goed inschatten. Wat de ILT betreft zijn deze auto mobilisten illegale taxichauffeurs. Ze riskeren een boete van maxi maal 4.200 euro en kunnen als ze worden betrapt een dwangsom van 10.000 euro opgelegd krijgen die bij iedere volgende keer moet worden betaald. Ook het bedrijf kan een boete krijgen als het met deze dienst doorgaat. De beoordeling door de ILT is een tegenvaller voor het Amerikaanse bedrijf, dat in steeds meer landen de taximarkt op zijn kop probeert te zetten. Het draait allemaal om de gelijknamige app. Gebruikers kunnen met hun smartphone di rect ritjes bij deelnemende chauf feurs bestellen. Er komt geen taxi centrale aan te pas en dat scheelt geld. Uber pakt overigens wel een marge van 20 procent op iedere De zorg die de jeugdzorginstel ling de Opvoedpoli geeft aan kin deren en hun ouders faalt op en kele gebieden en moet daarom verbeteren. Dat stellen de Inspec ties Jeugdzorg en Gezondheids zorg. De Opvoedpoli biedt psychi sche zorg, jeugdzorg en onder wijsondersteuning. De inspecties hebben vastgesteld dat er tekort komingen zijn, bijvoorbeeld door gebrek aan controle en aansturing van gezinscoaches. Ook ontbreekt het aan toezicht op de veiligheid van kinderen. De dossiervorming kan beter en ten slotte is er op het rit. Net als op boekingsites kun nen klanten een beoordeling ge ven. „Chauffeurs doen dus goed hun best", zegt woordvoerder Mat- thijs van Meerveld. Uber was al actief in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, maar tot gebied van jeugdzorg te weinig overleg met andere instanties, zo als de school of Bureau Jeugdzorg. De Opvoedpoli is in 21 plaatsen ac tief, van Deventer tot Geldrop en van Amsterdam tot Enschede. Di recteur Linda Bijl van de Opvoed poli zegt dat hard gewerkt wordt aan verbetering: „De verbeterpun- ten zijn herkenbaar en terecht De professionals van de Opvoedpoli leggen hun prioriteit bij het wer ken met kinderen en gezinnen, en daarbij komt de dossiervor ming soms niet op de eerste plaats. Daar werken we aan." nog toe alleen met professionele chauffeurs. Er waren twee catego rieën: luxevariant UberLux en middencategorie UberBlack. De nieuwe dienst UberPOP is een budgetvariant. De chauffeurs zijn particulieren die mensen meene men in hun eigen auto. Uber eist slechts dat ze in bezit zijn van een rijbewijs, een auto hebben die in 2005 of later is gebouwd, WA-verzekerd zijn en een verkla ring van goed gedrag inleveren. In eerste instantie gaan twintig van zulke chauffeurs rondrijden in de hoofdstad. Uber noemt hen overigens geen chauffeurs, maar simpelweg 'parti culiere autobezitters'. Hoewel de ILT geen verschil ziet, houdt Uber voet bij stuk. Het bedrijf stelt dat het zich niet bezighoudt met taxi vervoer, maar slechts 'meerijden faciliteert'. Uber-woordvoerder Van Meerveld wijst op de maat schappelijke baten daarvan: „Acht miljoen auto's staan 23 uur per dag stil en als ze rijden zit er vaak maar één persoon in. Meerijden is een oplossing voor het mobili- teitsvraagstuk." Het is niet verrassend dat de ILT vindt dat particuliere chauffeurs niet aan de regels voldoen: ze heb ben geen taximeter, geen vergun ning, geen blauwe nummerbor den, geen bonnetjes en geen di ploma. Richard van der Veen, di recteur van Taxicentrale Amster dam en bestuurslid van branche vereniging KNV Taxi, zei eerder op de dag al dat hij rekende op in grijpen. „Als de overheid deze ille gale praktijken tolereert, kan ik niet overzien hoe gewone taxi chauffeurs zullen reageren." Vak bond CNV sprak van 'bijbeuners die gekwalificeerde chauffeurs verdringen'. Het bedrijf gaat door met de proef, maar de vraag is of de chauffeurs het aandurven. Voor de toekomst put Uber hoop uit op merkingen van minister Henk Kamp (Economische Zaken, WD). Die is bereid regels aan te passen als die 'innovatieve toepas singen' belemmeren, antwoordde hij onlangs op Kamervragen over Uber. Kamp maakte toen al duide lijk dat Uber zich in de tussentijd aan de regels moet houden. Paardenbeul slaat toe De Groningse politie vermoedt dat er in de provincie een paar denbeul actiefis. In korte tijd werden drie paarden in Tol- bert, Glimmen en Oldekerk mishandeld met een scherp voorwerp. Er is inmiddels een groot onderzoek begonnen. Kiesraad: ban stemfie Een foto maken van jezelf met een stembiljet in de hand in het stemhokje moet worden verboden, meent de Kiesraad. Een dergelijke stemfie staat vol gens de raad 'op gespannen voet met stemvrijheid en stem- geheim'. smoort taxioorlog Inspectie door Ferdinand Vleugel UTRECHT AMERSFOORT Van elk taxiritje dat via de Uber-app wordt geboekt incasseert het Ameri kaans internetbedrijf 20 procent. Het zet met het nieuwe concept de taxiwereld compleet op zijn kop. Mike Bijman is eigen baas in de re gio Hilversum. foto Silvan Schoonhoven GRONINGEN DEN HAAG AMSTERDAM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 8