20
Opvoedpoli op vingers getikt
vanwege tekortkomingen
8 BINNENLAND
In Amsterdam kruipen particulieren
achter het stuur van hun eigen 'taxi'.
Dat gaat zomaar niet, stelt de inspectie.
AMSTERDAM - Het klinkt zo sym
pathiek: gewone automobilisten
die wat kunnen bijverdienen
door andere mensen van a naar b
te rijden. Chauffeur en passagier
vinden elkaar via een speciale app
op de mobiele telefoon, genaamd
Uber. Het kan vanaf nu in Amster
dam, waar het internetbedrijf gis
teren een proef is begonnen.
Sympathiek of niet, het mag niet.
Uber-klanten overtreden de wet
Bisschoppen slaan
alarm om Jodenhaat
De Rooms-Katholieke bis
schoppen waarschuwen met
klem tegen de toename van Jo
denhaat die zij zowel in Neder
land als in andere landen waar
nemen. De bisschoppen zien
zich verplicht om elke vorm
van antisemitisme krachtig te
veroordelen en om haat tegen
loden categorisch te verwer
pen, zo staat in een verklaring
die zij gisteren hebben rondge
stuurd. „Het mag niet zo zijn
dat mensen die (al vele eeu
wen) deel uitmaken van onze
samenleving zich onveilig en
ongewenst voelen", vinden de
kerkelijke leiders.
en riskeren hoge boetes. De In
spectie Leefomgeving en Trans
port (ILT) noemt ze 'snorders' en
heeft aangekondigd ze streng aan
te pakken. Uber is het er niet mee
eens en zoekt de confrontatie.
De eerste dag van de proef ontke
tende meteen een rel in de taxiwe
reld. De private Uber-taxi is name
lijk goedkoop. Met de app kunnen
mensen voor de helft van de prijs
van een normale taxirit meerij
den met particulieren die zich
daarvoor hebben opgegeven.
WN waarschuwt voor
expres langzame auto
Veilig Verkeer Nederland (WN)
wil dat de politiek een halt toe
roept aan normale auto's die zo
zijn aangepast dat ze hoogstens
nog 25 of 45 kilometer per uur
kunnen rijden, Volgens WN vor
men deze voertuigen een gevaar
op de weg. Deze krant meldde eer
der al dat de expres trage auto's
populair zijn onder jongeren die
nog geen rijbewijs hebben. Op
provinciale wegen ontstaan ge
vaarlijke situaties omdat het snel-
heidsverschil met ander verkeer
te groot is. De trage auto's zijn
niet snel te herkennen, waardoor
andere weggebruikers hun snel
heid niet goed inschatten.
Wat de ILT betreft zijn deze auto
mobilisten illegale taxichauffeurs.
Ze riskeren een boete van maxi
maal 4.200 euro en kunnen als ze
worden betrapt een dwangsom
van 10.000 euro opgelegd krijgen
die bij iedere volgende keer moet
worden betaald. Ook het bedrijf
kan een boete krijgen als het met
deze dienst doorgaat.
De beoordeling door de ILT is een
tegenvaller voor het Amerikaanse
bedrijf, dat in steeds meer landen
de taximarkt op zijn kop probeert
te zetten. Het draait allemaal om
de gelijknamige app. Gebruikers
kunnen met hun smartphone di
rect ritjes bij deelnemende chauf
feurs bestellen. Er komt geen taxi
centrale aan te pas en dat scheelt
geld. Uber pakt overigens wel een
marge van 20 procent op iedere
De zorg die de jeugdzorginstel
ling de Opvoedpoli geeft aan kin
deren en hun ouders faalt op en
kele gebieden en moet daarom
verbeteren. Dat stellen de Inspec
ties Jeugdzorg en Gezondheids
zorg. De Opvoedpoli biedt psychi
sche zorg, jeugdzorg en onder
wijsondersteuning. De inspecties
hebben vastgesteld dat er tekort
komingen zijn, bijvoorbeeld door
gebrek aan controle en aansturing
van gezinscoaches. Ook ontbreekt
het aan toezicht op de veiligheid
van kinderen. De dossiervorming
kan beter en ten slotte is er op het
rit. Net als op boekingsites kun
nen klanten een beoordeling ge
ven. „Chauffeurs doen dus goed
hun best", zegt woordvoerder Mat-
thijs van Meerveld.
Uber was al actief in Amsterdam,
Rotterdam en Den Haag, maar tot
gebied van jeugdzorg te weinig
overleg met andere instanties, zo
als de school of Bureau Jeugdzorg.
De Opvoedpoli is in 21 plaatsen ac
tief, van Deventer tot Geldrop en
van Amsterdam tot Enschede. Di
recteur Linda Bijl van de Opvoed
poli zegt dat hard gewerkt wordt
aan verbetering: „De verbeterpun-
ten zijn herkenbaar en terecht De
professionals van de Opvoedpoli
leggen hun prioriteit bij het wer
ken met kinderen en gezinnen,
en daarbij komt de dossiervor
ming soms niet op de eerste
plaats. Daar werken we aan."
nog toe alleen met professionele
chauffeurs. Er waren twee catego
rieën: luxevariant UberLux en
middencategorie UberBlack. De
nieuwe dienst UberPOP is een
budgetvariant. De chauffeurs zijn
particulieren die mensen meene
men in hun eigen auto. Uber eist
slechts dat ze in bezit zijn van
een rijbewijs, een auto hebben
die in 2005 of later is gebouwd,
WA-verzekerd zijn en een verkla
ring van goed gedrag inleveren. In
eerste instantie gaan twintig van
zulke chauffeurs rondrijden in de
hoofdstad.
Uber noemt hen overigens geen
chauffeurs, maar simpelweg 'parti
culiere autobezitters'. Hoewel de
ILT geen verschil ziet, houdt Uber
voet bij stuk. Het bedrijf stelt dat
het zich niet bezighoudt met taxi
vervoer, maar slechts 'meerijden
faciliteert'. Uber-woordvoerder
Van Meerveld wijst op de maat
schappelijke baten daarvan: „Acht
miljoen auto's staan 23 uur per
dag stil en als ze rijden zit er vaak
maar één persoon in. Meerijden is
een oplossing voor het mobili-
teitsvraagstuk."
Het is niet verrassend dat de ILT
vindt dat particuliere chauffeurs
niet aan de regels voldoen: ze heb
ben geen taximeter, geen vergun
ning, geen blauwe nummerbor
den, geen bonnetjes en geen di
ploma. Richard van der Veen, di
recteur van Taxicentrale Amster
dam en bestuurslid van branche
vereniging KNV Taxi, zei eerder
op de dag al dat hij rekende op in
grijpen. „Als de overheid deze ille
gale praktijken tolereert, kan ik
niet overzien hoe gewone taxi
chauffeurs zullen reageren." Vak
bond CNV sprak van 'bijbeuners
die gekwalificeerde chauffeurs
verdringen'.
Het bedrijf gaat door met de
proef, maar de vraag is of de
chauffeurs het aandurven. Voor
de toekomst put Uber hoop uit op
merkingen van minister Henk
Kamp (Economische Zaken,
WD). Die is bereid regels aan te
passen als die 'innovatieve toepas
singen' belemmeren, antwoordde
hij onlangs op Kamervragen over
Uber. Kamp maakte toen al duide
lijk dat Uber zich in de tussentijd
aan de regels moet houden.
Paardenbeul slaat toe
De Groningse politie vermoedt
dat er in de provincie een paar
denbeul actiefis. In korte tijd
werden drie paarden in Tol-
bert, Glimmen en Oldekerk
mishandeld met een scherp
voorwerp. Er is inmiddels een
groot onderzoek begonnen.
Kiesraad: ban stemfie
Een foto maken van jezelf met
een stembiljet in de hand in
het stemhokje moet worden
verboden, meent de Kiesraad.
Een dergelijke stemfie staat vol
gens de raad 'op gespannen
voet met stemvrijheid en stem-
geheim'.
smoort taxioorlog
Inspectie
door Ferdinand Vleugel
UTRECHT
AMERSFOORT
Van elk taxiritje dat via de Uber-app
wordt geboekt incasseert het Ameri
kaans internetbedrijf 20 procent.
Het zet met het nieuwe concept de
taxiwereld compleet op zijn kop.
Mike Bijman is eigen baas in de re
gio Hilversum.
foto Silvan Schoonhoven
GRONINGEN
DEN HAAG
AMSTERDAM