'Ik zit nou eenmaal niet met Poetin aan tafel' Een Prius kunnen we ook in Portugal verkopen' 6 VLIEGRAMP MH17 VLIEGRAMP MALAYSIA AIRLINES 9 'Obama begon' 'Energieprijs omhoog' Dan maar wapens uit Azië t Nederlandse ondernemers hopen te ontsnappen aan een handelsoorlog met Rusland. MOSKOU - President Obama zal de geschie denis in gaan als de man die de nieuwe Koude Oorlog begon. Dat twitterde de voorzitter van de Russische parlements commissie voor Buitenlandse Zaken, Alexei Pushkov, gisteren. MOSKOU - Rusland heeft de EU gisteren ge dreigd met hogere energieprijzen. Dat is een reactie op de economische sancties die de unie eerder afkondigde. Duitsland is voor een derde van zijn gasimport afhanke lijk van de Russen. MOSKOU - Het ligt voor de hand dat Rus land voor zijn defensie voortaan vaker aan kopen gaat doen in Azië. 'Alles zelf maken, dat lukt ons al sinds de Middeleeuwen niet meer', zo meldde een Russische defensie krant gisteren. EXPORT NAAR RUSLAND x miljard euro IMPORT VANUIT RUSLAND x miljard euro TOP 3 EXPORTPRODUCTEN TOP 3 IMPORTPRODUCTEN Afwachten, veel meer kan Lennart van den Heuvel niet doen. „Ik zit nou een maal niet met Poetin aan ta fel", zegt de directeur van groente- en ffuitexporteur Hoofdman-Roodzant uit Ba- rendrecht. „We wachten rustig af wat komen gaat." Toch zou zijn bedrijf wel eens snel last kunnen krij gen van de sancties die het Westen Rusland heeft opge legd. Gisteren kondigde Rus land aan de grens te sluiten voor groente en fruit uit Po len, en ook te overwegen het importverbod uit te breiden naar de rest van de EU. Officieel vanwege de voedselveiligheid, maar aan genomen wordt dat het een reactie is op de sancties. De Nederlandse groente-^ en fruitsector exporteerde vorig jaar voor 183 miljoen euro naar Rusland. Hoofd man-Roodzant is zelfs volle dig gericht op Rusland. Een handelsoorlog zou vol gens directeur Van den Heu vel een ramp zijn. „Natuur lijk is Rusland niet het eni ge land waaraan je tomaten kunt verkopen, maar wij hebben daar wel goede con tacten. Bij inkooporganisa ties in Duitsland en Scan dinavië hebben we die niet. En daar kom je niet zo snel even tussen. Daarnaast is er het risico's van de centjes. Er is een aantal bedrijven in Rusland waar we nog geld van krijgen. De vraag is wat daarmee gebeurt." Er waren tijden dat de En- schedese auto-exporteur NL Cars International 20 procent van zijn omzet uit Rusland haalde. „Maar er zijn in de loop der jaren al allerlei importbeperkingen opgelegd", zegt hoofd ex port Aram de Jong. Nu schat hij de bijdrage van Rusland aan de omzet van zijn bedrijf op 'een goede 5 procent'. Na de eerdere importbeper kingen gaan vooral hybride, niet al te grote auto's van tussen de drie en vijf jaar oud naar Rusland. De Toyo ta Prius bijvoorbeeld. Mocht het zover komen dat Rusland Nederlandse auto's gaat weren, dan moet voor die auto's een andere be- stemming gezocht worden. De Jong: „Dan kunnen ze bijvoorbeeld naar Portugal, daar is ook een markt voor dat soort exemplaren." Hij wil maar zeggen: NL Cars International overleeft een Russische boycot wel. Toch is Rusland voor de Ne derlandse autosector niet zomaar een markt. Met de export van auto's en onder delen werd vorig jaar ruim 400 miljoen euro verdiend, blijkt uit cijfers van het CBS. Effect van sancties groter 6,9 14 20,6 Machines en auto's 3,2 Chemische producten (vooral medicijnen) 1,1 Agrarische producten 1,0 Olie, gas en steenkool 19,3 Ijzer en staal 0,7 Chemische producten 0,2 infographic DPd/JD I bron CBS door Sander van Mersbergen GROENTE- EN FRUITEXPORT AUTO-EXPORT katern Zeeland: 'Ramp als markt Rusland wegvalt'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 6