'Ik zit nou eenmaal niet
met Poetin aan tafel'
Een Prius kunnen we ook
in Portugal verkopen'
6 VLIEGRAMP MH17
VLIEGRAMP MALAYSIA AIRLINES
9
'Obama begon'
'Energieprijs omhoog'
Dan maar wapens uit Azië
t
Nederlandse
ondernemers hopen te
ontsnappen aan een
handelsoorlog met
Rusland.
MOSKOU - President Obama zal de geschie
denis in gaan als de man die de nieuwe
Koude Oorlog begon. Dat twitterde de
voorzitter van de Russische parlements
commissie voor Buitenlandse Zaken,
Alexei Pushkov, gisteren.
MOSKOU - Rusland heeft de EU gisteren ge
dreigd met hogere energieprijzen. Dat is
een reactie op de economische sancties die
de unie eerder afkondigde. Duitsland is
voor een derde van zijn gasimport afhanke
lijk van de Russen.
MOSKOU - Het ligt voor de hand dat Rus
land voor zijn defensie voortaan vaker aan
kopen gaat doen in Azië. 'Alles zelf maken,
dat lukt ons al sinds de Middeleeuwen niet
meer', zo meldde een Russische defensie
krant gisteren.
EXPORT NAAR RUSLAND x miljard euro IMPORT VANUIT RUSLAND x miljard euro
TOP 3 EXPORTPRODUCTEN
TOP 3 IMPORTPRODUCTEN
Afwachten, veel meer kan
Lennart van den Heuvel
niet doen. „Ik zit nou een
maal niet met Poetin aan ta
fel", zegt de directeur van
groente- en ffuitexporteur
Hoofdman-Roodzant uit Ba-
rendrecht. „We wachten
rustig af wat komen gaat."
Toch zou zijn bedrijf wel
eens snel last kunnen krij
gen van de sancties die het
Westen Rusland heeft opge
legd. Gisteren kondigde Rus
land aan de grens te sluiten
voor groente en fruit uit Po
len, en ook te overwegen
het importverbod uit te
breiden naar de rest van de
EU. Officieel vanwege de
voedselveiligheid, maar aan
genomen wordt dat het een
reactie is op de sancties.
De Nederlandse groente-^
en fruitsector exporteerde
vorig jaar voor 183 miljoen
euro naar Rusland. Hoofd
man-Roodzant is zelfs volle
dig gericht op Rusland.
Een handelsoorlog zou vol
gens directeur Van den Heu
vel een ramp zijn. „Natuur
lijk is Rusland niet het eni
ge land waaraan je tomaten
kunt verkopen, maar wij
hebben daar wel goede con
tacten. Bij inkooporganisa
ties in Duitsland en Scan
dinavië hebben we die niet.
En daar kom je niet zo snel
even tussen. Daarnaast is er
het risico's van de centjes.
Er is een aantal bedrijven in
Rusland waar we nog geld
van krijgen. De vraag is wat
daarmee gebeurt."
Er waren tijden dat de En-
schedese auto-exporteur
NL Cars International 20
procent van zijn omzet uit
Rusland haalde. „Maar er
zijn in de loop der jaren al
allerlei importbeperkingen
opgelegd", zegt hoofd ex
port Aram de Jong. Nu
schat hij de bijdrage van
Rusland aan de omzet van
zijn bedrijf op 'een goede 5
procent'.
Na de eerdere importbeper
kingen gaan vooral hybride,
niet al te grote auto's van
tussen de drie en vijf jaar
oud naar Rusland. De Toyo
ta Prius bijvoorbeeld.
Mocht het zover komen dat
Rusland Nederlandse auto's
gaat weren, dan moet voor
die auto's een andere be-
stemming gezocht worden.
De Jong: „Dan kunnen ze
bijvoorbeeld naar Portugal,
daar is ook een markt voor
dat soort exemplaren."
Hij wil maar zeggen: NL
Cars International overleeft
een Russische boycot wel.
Toch is Rusland voor de Ne
derlandse autosector niet
zomaar een markt. Met de
export van auto's en onder
delen werd vorig jaar ruim
400 miljoen euro verdiend,
blijkt uit cijfers van het
CBS.
Effect van sancties groter
6,9 14 20,6
Machines en auto's 3,2
Chemische producten (vooral medicijnen) 1,1
Agrarische producten 1,0
Olie, gas en steenkool 19,3
Ijzer en staal 0,7
Chemische producten 0,2
infographic DPd/JD I bron CBS
door Sander van Mersbergen
GROENTE- EN FRUITEXPORT
AUTO-EXPORT
katern Zeeland:
'Ramp als markt Rusland
wegvalt'