26 ZEELAND RISICOBEHEERSING Zeeland staat te boek als het tweede risicogebied van Nederland. Met ieder mogelijk crisisscenario moet rekening worden gehouden. De dagtaak van tactisch manager Sal Cracau bij de veiligheidsregio. tie van een passerend schip tegenwoordig stukken beter geregeld. De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit heeft direct inzicht in die gegevens. Dat, in combinatie met het stuwplan van de kapitein, maakt dat we er heel snel achter kunnen komen waar precies wat staat op het schip. Maar feit is wel dat hoe groter de volumes, des te lastiger de inciden- tenbestrijding wordt. Net zo goed als dat geldt voor een flat ten opzichte van een huis." Ook op de Oosterschelde en het Krammer-Volkerak is het drukker aan het worden, daar dan met name met de binnenvaart tussen Rotterdam en Antwer pen. Containers worden hoger opgestapeld, waar door schepen niet meer onder de vaste bruggen over het Schelde-Rijnkanaal passen. Cracau weer spreekt nadrukkelijk de indruk die kan ontstaan dat de calamiteitenplannen van de veiligheidsregio zich vooral richten op de Westerschelde. De organisatie heeft met het Incidenten Bestrijdingsplan Deltawa teren alle risico's in beeld, verzekert hij. Cracau trekt een plantekening van de muur in zijn kantoor aan de Middelburgse Segeersin- gel. Een plattegrond van het sluizencomplex in Terneuzen. In 2017 wordt daar begonnen met de bouw van een nieuwe zeesluis. „Een hels karwei waar ontzettend veel bij komt kijken. Dat hele ge bied wordt één grote bouwput. En als je dan weet dat ze er van uitgaan dat de bouw zeker een paar jaar in beslag neemt, dat betekent dat alle randvoor waarden vooraf zorgvuldig moeten worden onder zocht. Je moet er zeker van zijn dat de hulpverlening er goed bij kan komen, mocht er iets misgaan. Maar ook dat Dow en andere omliggende bedrijven zon der al te veel problemen bereikbaar blijven. Na de ingebruikname moet er een compleet aangepast maatgevend scenario liggen van de scheepvaart door de nieuwe zeesluis. Dan heb je het over de meest voorkomende lading en passagiersvormen. Wat moet je daar redelijkerwijs mee aankunnen. Maar be langrijker nog: als dat verandert, welke impact heeft dat dan op de omgeving, stel dat er een ongeluk mee gebeurt?" En dan gaat er iets mis (ontsnapt er een gifwolk of zorgt een onschuldige vonkje voor een snel uitbrei dende natuurbrand in de Kop van Schouwen) hoe be reik je dan direct de omwonenden van dat gebied? Hoe bereik je de toeristen, die minder snel geneigd zullen zijn af te stemmen op het internet van PZC en Omroep Zeeland? Daar lijkt de veiligheidsregio iets op te hebben gevonden. Binnenkort wordt de app NL-SOSALARM gelanceerd. Die landelijke toepassing voor de smartphone geeft straks ongevraagd een mel ding dat er gevaar dreigt in de omgeving. „Ook als je de gps-functie van je telefoon hebt uitgezet", zegt Cr acau. „Daar willen wij vanuit Zeeland op inhaken. Het mooie van die app is dat je ook maximaal gebruik kunt maken van alle beschikbare hulpverleners. Ze worden geregistreerd in eealandelijke database. Een Zeeuwse brandweerman die vakantie viert op Texel kan dan een bericht krijgen of hij wil assisteren bij een brand in de buurt van zijn vakantieadres, als een hele snelle inzet nodig is. Mooi toch?" al Cracau laat zijn wijsvinger in hoog tempo over het scherm van zijn smart phone glijden, op zoek naar een foto die hij heeft gemaakt tijdens de drukbezochte en zonovergoten Res cue Vlissingen. „Hier! De insmeerbar! Eén van de populairste kraampjes tijdens het evenement." Hij grinnikt er om, maar het beeld toont in al z'n eenvoud wel hoe goed voorbe reid je kunt zijn op extremiteiten, zegt de tactisch manager risico- en crisis beheersing van de Veiligheidsregio Zeeland. Vooruitdenken in de meest uiteenlo pende scenario's, dat is zo ongeveer de specialiteit van Cracau en zijn team. Bij evenementen is er een vaste taakgroep met mensen van de politie, brandweer, mobiele geneeskundige dienst, gemeente en defensie die een vergunningaanvraag (zoals dat heet) multidisciplinair van advies voorziet. De twee containers vol regencapejes die bij Concert at Sea achter de hand ge houden worden, is zo'n detail uit de ko ker van die taakgroep, vertelt Cracau. „Het publiek krijgt wel het advies op veranderlijk weer voorbereid te zijn. Maar je hebt er altijd genoeg tussen die toch alleen in een T-shirt komen. Op moment dat het serieus gaat regenen, kun je capejes uitdelen om te zorgen dat ze een beetje droog blijven en niet onderkoeld ra ken." Zeeland staat te boek als het op één na grootste risicogebied van het land. Rotterdam-Rijnmond voert die twijfelachtige rangorde aan. Zeeland 'dankt' zijn hoge notering aan de aanwezigheid van de kerncentrale, de chemische industrie en de scheepvaart op de Westerschelde. De veiligheidsre gio speelt een belangrijke rol in het afdekken van die risico's. En die zijn continu in ontwikkeling, vertelt Cracau. „Wat de laatste jaren duidelijk is veranderd, zijn de transportvolumes. De contai nervaart op de Westerschelde is in aantal iets afgenomen. Maar daarentegen zijn de schepen groter geworden en wordt in één keer meer la ding tegelijk vervoerd." De tactisch manager vindt het een lastige om te beoordelen waarin nu een groter risico schuil gaat: één schip met meer gevaarlijke stoffen tegelijk aan boord en dus een grotere impact als het fout gaat, of die zelfde lading verspreid vervoerd door meerde re schepen en dus vaker kans op een aanva ring? „Gevaarlijke stoffen worden altijd nauwkeu rig gecompartimenteerd. Geen enkele kapi tein zal het in z'n hoofd halen, als het goed is tenminste, om de hele boel bij elkaar te zet ten. Daarnaast is de beschikbare ladinginforma- Schaakspeler op het bord van veiligheidsrisico's Sal Cracau, tactisch manager risi co- en crisisbeheersing. Het brand- weerpak liet hij zich aanmeten bij de training van de Maritime Inci dent Response Group (MIRG) vorig jaar in Calais. door Marcel Modde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 66