I 3 I Heeft Nederland zijn momentum gemist? I I V 4 VLIEGRAMP MH17 VLIEGRAMP MALAYSIA AIRLINES X X OVSE observeert grens Locatie spullen onbekend Strategische voorstad valt F cp KIEV - OVSE-waarnemers gaan twee grens posten tussen Oost-Oekraïne en Rusland 24 uur per dag in de gaten houden. De on derzoekers willen zien wie de grens over steken en wat daar verder gebeurt. De waarnemers blijven er drie maanden. mm DONETSK - Er is nog geen bevestiging van al le locaties waar spullen zijn opgeslagen van de slachtoffers van de vliegtuigcrash. Veel spullen zouden liggen in een mortua rium in Donetsk en in een trein, aldus mis sieleider Pieter-Jaap Aalbersberg. KIEV - Oekraïne claimt een belangrijke voor stad van de rebellenhoofdstad Donetsk te hebben heroverd. Avdiivka is in handen van het regeringsleger gevallen, meldt het Oekraïense crisiscentrum in Kiev, dat de strijd tegen de rebellen coördineert. v MISSIE OEKRAÏNE DEN HAAG - De tijd tikt door. Met de dag wordt het onveiliger rond de plek waar precies twee weken geleden toestel MH17 van Malay sia Airlines neerstortte. De ko mende dagen zal het waarschijn lijk weer niet lukken om licha men en spullen van slachtoffers te bergen, zo temperde missielei der Pieter-Jaap Aalbersberg giste ren al de verwachtingen. Heeft Nederland direct na de vliegtuigcrash zijn momentum ge mist? Tijdens het Tweede Kamer debat dat deze week over de vlieg ramp werd gehouden was het al leen voormalig PW'er Louis Bon- tes die openlijk die vraag op wierp. Volgens hem moest het ka binetsbeleid getypeerd worden als 'too little, too late'. Hij kreeg geen bijval voor die stelling, zelfs niet van altijd kabinetskritische partijen als de SP. „Je kunt achter af vragen stellen: hadden we niet dit of dat. Maar het is gegaan zo als het is gegaan. De regering heeft zijn best gedaan de slachtof fers naar Nederland te brengen", reageert SP-Kamerlid Jasper van Dijk, daags na het debat. Bontes raakt desalniettemin aan Nederland heeft bewust de weg van voorzichtigheid gekozen, van niet nog meer slachtoffers maken. een gevoelig punt. Iedereen heeft kunnen zien hoe OVSE-waarne- mers - weliswaar met veel moeite - toegang tot de rampplek kregen, hoe journalisten ér rondliepen en hoe Australische en Maleisische experts ook al enkele dagen na de crash op verkenning gingen. In de verte klonk mortiergeweld, maar niet zo dichtbij als nu. Nederland koos de weg van voor zichtigheid. Alles was erop ge richt niet nog meer slachtoffers te maken. Gevolg: weinig zichtbaar heid op de rampplek zelf. „Toch is die langzamere, koninklijke weg de beste", reageert defensiedes- kundige Ko Colijn van instituut Clingendael. De OVSE kan uitein delijk op de rampplek rondlopen, maar alleen omdat het een van de weinige door zowel Rusland als Oekraïne erkende onafhankelijke organisaties is. Zelfs aan Rode Kruis-medewerkers kunnen vol gens Colijn geen veiligheidsgaran ties gegeven worden. „Als Neder land moet je niet met rebellen wil len onderhandelen. Het volgende moment willen ze met je op de fo to. We weten allemaal wat dat voor gedoe kan geven." Hij ziet weinig gemiste kansen. „Wat is er over van de spierballentaal van de Australiërs? Die blazen nu ook de aftocht. Zomaar daar iemand naar toe sturen, zonder veiligheidsga ranties, is een zelfmoordactie." We hebben moeite te erkennen dat we speelbal van gewapend conflict zijn geworden, zegt Ko Colijn. We hebben moeite om te erken nen dat we speelbal zijn gewor den van een gewapend conflict, meent Colijn. Die speelbal zijn we ironisch genoeg door zo neu traal mogelijk naar Oekraïne te gaan, zonder de strijdende par tijen voor de voeten te willen lo pen. „Als je je als gijzelaar opstelt, word je ook gegijzeld. Het is heel frustrerend, maar een andere weg is niet mogelijk. Prioriteit num mer één van het kabinet is, te recht, de lichamen en spullen te rughalen. Maar daar zit eigenlijk een nog belangrijkere prioriteit voor, prioriteit nul. Die is: rust en stabiliteit in die regio. Vanuit het perspectief van de slachtoffers is dat niet iets wat we nu hardop roepen. Maar het belang van niet provoceren en verder escaleren staat eigenlijk voorop." MAANDAG MAANDAG Emotionele speech Tim mermans bij VN. Resolu tie over veilige toegang rampplek aangenomen. Nederlandse forensisch experts verkennen voor het eerst onder begelei ding OVSE rampplek en station met koelwagons vol lichamen. Die mogen niet weg. Onderzoeks raad kan rampplek niet bereiken. DINSDAG WOENSDAG DINSDAG. Trein met lichamen slacht offers MH17 komt aan in Charkov. Maleisiërs on derhandelden daarover met rebellen. Zwarte do zen door Maleisiërs over handigd aan onderzoe kers. Nederland krijgt lei ding over repratriëring slachtoffers. OVSE meldt: nog lichamen op ramp plek. ENSDAG Dag van nationale rouw. Eerste 40 lijkkisten naar Eindhoven. Rutte en Tim mermans wonen ceremo nie bij. Koningspaar, nabe staanden ook. Onder zoeksraad Nederland krijgt leiding over onder zoek oorzaak crash. DONDERDAG Vlucht MH17, met aan boord 298 passagiers, stort neer in Oekraïens separatistengebied. Jour nalisten en plaatselijke hulpdiensten bereiken rampplek. Eerste aanwij zingen dat vliegtuig is neergehaald met raket. DONDERDAG Timmermans naar Kiev om afspraak over Neder landse leiding afwikkeling vliegramp te formalise ren. Australische en Malei sische onderzoekers bekij ken niet eerder gevonden wrakstukken. Timmer mans hoopvol over mede werking rebellen. Rutte zegt 40 ongewapende marechaussees en 23 extra experts te sturen. VRIJDAG Rebellen 'garanderen' vol ledige toegang rampplek. OVSE-waarnemers arrive ren per helikopter. Bewe gingsvrijheid ingeperkt. Journalisten kunnen wel vrij rondlopen. Minister Frans Timmermans naar Oekraïne, evenals een handvol Nederlandse on derzoekers en forensisch experts. VRIJDAG Rutte kondigt aan dat er een 'fragiel bestand' is be reikt over staakt-het-vu- ren rond de rampplek. OVSE voert namens Ne derland onderhandelin gen met rebellen. Neder landse en Australische ex perts weer even bij ramp plek. Timmermans be zoekt het forensisch team in Charkov. ZATERDAG Maleisiërs en Britten ook naar Kiev. OVSE weer te gengewerkt bij rampplek. Berichten over verstoring crashsite. Timmermans 'furieus'. Experts kunnen 'veilig naar rampplek', al dus Timmermans. Hij keert terug. ZONDAG Plaatselijke hulpdiensten bergen meer dan 200 stoffelijke overschotten en vervoeren die naar sta tion in separatistenplaats Torez. Rutte heeft 'indrin gend' gesprek met Poe- tin. Timmermans reist naar VN in New York. ZATERDAG Australische ouders van slachtoffer bezoeken de rampplek. Marechaussee wacht nadere instructies in Charkov af. Experts en OVSE op weg naar ramp plek tegengehouden. On derhandelingen over gro te politiemissie. ZONDAG OVSE ziet samen met ex perts af van tocht naar rampplek vanwege be schietingen in regio. Oek raïne wil crashsite herove ren. Kabinet besluit: geen militaire missie. Wel meer onderzoekers en marechaussees. Missie, gericht op terugbrengen van zoveel mogelijk slachtoffers, duurt 'hoog stens drie weken'. MAANDAG Nieuwe poging mare chaussee en experts om rampplek te bezoeken strandt. Onderweg kwa men er waarschuwingen over gevechtèn, in de ver te explosies. OVSE is vast besloten om iedere dag weer poging te wagen. Wagon met bezittingen slachtoffers wacht nog steeds op station in To rez. DINSDAG Beschietingen rond ramp plek. Burgers in omge ving gedood. Rutte en Timmermans doen klem mend beroep op Oekraï ne. Weer te veel gevaar om op de rampplek naar lichamen te zoeken. WOENSDAG Beschietingen Oekraïne en rebellen in gebied rond rampplek weer he vig. OVSE-konvooi ge stopt. Voor de vierde keer missie van Neder landse en Australische ex perts tegengehouden. Team van experts en ma rechaussees blijft vanuit hotel in Donetsk, op 80 kilometer afstand van rampplek, wachten. DONDERDAG Weinig hoop op snelle progressie. Toch poging nummer vijf om honderd onderzoekers, experts en marechaussees op ramp plek te krijgen. OVSE leidt wederom missie. VRIJDAG ZATERDAG ZONDAG X: ACHTERGROND door Niki van der Naald en Sandra Donker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4