Snelle toename omgebouwde auto's gaat ten koste van veiligheid Kapotte kapotjes EXPORT NAAR RUSLAND 22 ZEELAND Uiensector hoopt tegensancties te ontlopen. De Lonneboot 902-1903 Nieuw- en SintJooskmd Scholen schrijven geschiedenis De PZC maakt een boek over 200jaar Zeeland in samenwerking met leerlingen van 74 basisscholen, U krijgt dagelijks een voorproefje Bestel het boek nu voor 25 euro op www.200jaarzeeland.nl Het aantal omgebouwde voertui gen stijgt explosief. De snelheid van gewone auto's kan al voor zo'n 250 euro worden begrensd, waarna B-rijbewijs en apk-keu- ring niet meer nodig zijn. Daar mee zijn ze vooral ook aantrekke lijk voor 16-jarigen, die geen zin hebben in een brommer. De afge lopen drie jaar is het aantal auto's dat door de RDW uit de registra tie is geschrapt bijna verdrievou digd. In 2014 zijn er ruim 400 au to's omgebouwd, nu al meer dan over heel 2013. In plattelandsgebie den zijn ze populair, omdat daar relatief langere afstanden moeten worden afgelegd. Secretaris Robin Wildschut van het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland (ROVZ) deelt de zorg van WN. „Het probleem is dat het er uit ziet als een gewone auto, maar niet zo hard gaat. Dat klopt niet bij het verwachtingspa troon dat wij als weggebruikers van elkaar hebben. Het is net als met de elektrische fiets, maar dan andersom. Die komt veel sneller dichterbij dan we gewend zijn. Daarnaast zitten er omgebouwde auto's tussen die stiekem toch de 60 kilometer halen, terwijl de be stuurder dus geen rijbewijs heeft." ROVZ en WN hebben nog geen specifieke informatie waaruit blijkt hoe vaak omgebouwde au to's bij ongelukken zijn betrok ken. Wildschut hoopt daar eind dit jaar meer inzicht in te krijgen. n 1903 werd de laatst overgebleven Zaagmolen in Nieuw- en Sint Joosland afgebroken. Er was geen vraag meer naar planken voor de scheepsbouw. De Zaagmolens stonden in de 17e eeuw op het grondgebied van Middelburg. Waar nu Nieuwland is waren toen schorren; die zijn ingepolderd. Er liep van de Welzinge bij Fort Rammëkens een kanaal naar Middelburg voor de schepen. Dat kanaal liep vlak langs Nieuwland. En naast dat kanaal werden de Zaagmolens gebouwd. De eerste zaagmolens werden gebouwd in 1632. donderdag Rusland heeft giste ren een invoerver bod voor groente en fruit uit Polen inge steld. Mocht Neder land aan de beurt komen, dan kan dat de Zeeuwse land- en tuinbouw en ook de visserij pijn doen. Zeeland exporteert veel uien, peren en tong naar Rus land. „Rusland is een zeer belang rijke markt voor de uiensector. Het zou een ranip zijn als die wegvalt", zegt salesmanager Chayenne Wiskerke van Wisker- ke Onions in Kruiningen. De verhoudingen tussen Rus land en het westen staan op scherp sinds het neerschieten van een vliegtuig van Malaysian Airlines (vlucht MH17) boven Oost-Oekraïne, waarbij 298 men sen onder wie 195 Nederlanders omkwamen. Sancties van de Eu ropese Unie en de Verenigde Sta ten zullen mogelijk door Rus land worden beantwoord met im portstops. Rusland zegt dat Poolse groente en fruitsoorten te veel pesticiden bevatten, waardoor consumen ten gevaar lopen. De autoriteiten spreken niet van een sanctie. Het importverbod gaat morgen in. Dit soort Russische handelsbe lemmeringen is schering en in slag, zegt directeur Daan Dees van Terrapoint in Breskens, een bedrijf dat aardappelen en uien opslaat en verhandelt. Onlangs stopte Terrapoint met de sorte ring van aardappelen en uien voor binnen- en buitenland. In 2011 was het Bressiaanse be drijf al hard geraakt door een ex portstop naar Rusland. Twee jaar later gooiden de Russen op nieuw de grens dicht voor Neder landse aardappelen, omdat er (zo genaamd) aaltjes in zouden zit ten. De slagboom is nog steeds dicht. „Dat verhaal is voor een groot deel verzonnen, bedoeld om de prijs omlaag te krijgen. Dat wij nu stoppen met export naar onder meer Rusland heeft slechts indirect met dat export verbod te maken. De belangrijk ste reden is dat de marges mo menteel abnormaal laag zijn en de financiële risico's hoog. Maar eerlijk gezegd heb ik het ook wel gehad met de Russen en hun handelsverstorende acties." De Russen kennende sluit Dees niet uit dat ze - als strafmaatre gel voor EU-sancties - andere Ne derlandse agrarische producten gaan weren. Chayenne Wiskerke van Wiskerke Onions hoopt niet dat het zover komt. „Het gros van de Zeeuwse uien gaat naar Rusland. Een sanctie zou econo misch erg schadelijk zijn. Mo menteel signaleer ik geen span ningen, want de handel naar Rus land ligt stil. Export vindt met name plaats in de eerste helft van het jaar. Volgend jaar moe ten we zien hoe de situatie is, al verwacht ik niet dat ze de uienex- port blokkeren. De gemiddelde Rus consumeert immers veel uien. Rusland zal eerder tegen maatregelen treffen in de olie- en gasindustrie." De Zeeuwse uiensector heeft een exportwaarde van ongeveer 200 miljoen euro en is goed voor 1200 directe en afgeleide banen in de regio. In tegenstelling tot Wiskerke denkt voorzitter Peter de Koeijer van ZLTO Zeeland dat de Zeeuwse uien elders in de we reld kunnen worden afgezet, mocht Rusland een uienblokka- de inzetten. „Het grootste pfo- bleem vormen de geringe mar ges. De export staat al op een la ger pitje, mede door de crisis in Oekraïne en de devaluatie van de roebel." De Koeijer wil niet spe culeren over mogelijke tegenac ties van Rusland. „Dat is niet aan ons. Ik steun wel de sancties van de Europese Unie. Soms moet je een streep trekken." De export staat al op een lager pitje, mede door de devaluatie van de roebel Geloof het of geloof het niet: in }apan heb ben ze een geniaal middel gevonden om de vergrijzing tegen te gaan. Schijnt daar een enorm pro bleem te zijn, die vergrijzing - nog veel erger dan bij ons. Hier, in Zeeland, moet bij gebrek aan klandizie wel eens een dorps schooltje of buurtwinkeltje worden gesloten - vervelend, maar allez. In Japan echter dreigt de vergrijzing rampzali ge vormen aan te nemen. Lie den die beweren dat zij het we ten, becijferen dat het aantal Ja panners de komende 45 jaar zal teruglopen van 128 miljoen naar 87 miljoen, van wie bijna de helft 65 jaar of ouder is. Daar mee stevent Japan af op een eco nomische catastrofe. Immers, hoe minder Japanners, hoe min der vraag naar sushi's en Toyo ta's, met als gevolg: bedrijfsslui tingen, ontslagen enzovoorts. De gemeentebestuurders van de Japanse stad Shinshiro wen sen zich daar niet bij neer te leggen. Zij verzonnen een list: kapotte kapotjes. De vroede va deren van Shinshiro bedachten dat er condooms met gaatjes in omloop gebracht moeten wor den, want dat leidt ongetwij feld tot meer geboortes. Nee, nee, niet lachen, ik heb het écht gelezen. Hoe de vindingrijke Japanse ge meentebestuurders een en an der in het vat willen gieten, ver meldt het bericht helaas niet. Willen zij hoogstpersoonlijk al le plaatselijke Kruidvat-drogis terijen aflopen om stiekem met een speld een pakje Durex te doorboren? Worden werklozen gedwongen om stilletjes de slaapkamers van jonge stelle tjes binnen te sluipen om er een voorraadje lekke con dooms op het nachtkastje neer te leggen? Misschien moeten onze provin ciebestuurders binnenkort een bezoekje brengen aan Shinshi ro om op dat soort vragen een antwoord te krijgen - kunnen we hier ook eens wat tegen de krimp doen. Ik verheug me op het moment dat onze commissaris van de koning op het Middelburgse Ab dijplein symbolisch een opge blazen kapotje lek prikt; opdat het schooltje te Schore alsnog behouden wordt Een sanctie zou economisch erg schadelijk zijn 2SI UNIVERSITY /f¥\ ///DELTA JT £iV door Marcel Modde VLISSINGEN - De snelle groei van het aantal omgebouwde auto's die niet harder dan 25 tot 45 kilome ter per uur kunnen rijden, zorgt voor een toenemende onveiligheid op de wegen. Veilig Verkeer Neder land vindt dat de politiek niet lan ger mag talmen met het repareren van deze maas in de wet en het ombouwen moet verbieden. Willem van Dam 'Ramp als markt Rusland wegvalt' door Frank Balkenende Peter de Koeijer, ZLTO Zeeland Chayenne Wiskerke, uienhandel Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Scholen schrijven geschiedenis verbindt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 22