Snelle toename omgebouwde
auto's gaat ten koste van veiligheid
Kapotte kapotjes
EXPORT NAAR RUSLAND
22 ZEELAND
Uiensector hoopt
tegensancties
te ontlopen.
De Lonneboot
902-1903 Nieuw- en SintJooskmd
Scholen schrijven geschiedenis
De PZC maakt een boek over 200jaar
Zeeland in samenwerking met leerlingen
van 74 basisscholen,
U krijgt dagelijks een voorproefje
Bestel het boek nu voor 25 euro
op www.200jaarzeeland.nl
Het aantal omgebouwde voertui
gen stijgt explosief. De snelheid
van gewone auto's kan al voor
zo'n 250 euro worden begrensd,
waarna B-rijbewijs en apk-keu-
ring niet meer nodig zijn. Daar
mee zijn ze vooral ook aantrekke
lijk voor 16-jarigen, die geen zin
hebben in een brommer. De afge
lopen drie jaar is het aantal auto's
dat door de RDW uit de registra
tie is geschrapt bijna verdrievou
digd. In 2014 zijn er ruim 400 au
to's omgebouwd, nu al meer dan
over heel 2013. In plattelandsgebie
den zijn ze populair, omdat daar
relatief langere afstanden moeten
worden afgelegd.
Secretaris Robin Wildschut van
het Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid Zeeland (ROVZ) deelt de
zorg van WN. „Het probleem is
dat het er uit ziet als een gewone
auto, maar niet zo hard gaat. Dat
klopt niet bij het verwachtingspa
troon dat wij als weggebruikers
van elkaar hebben. Het is net als
met de elektrische fiets, maar dan
andersom. Die komt veel sneller
dichterbij dan we gewend zijn.
Daarnaast zitten er omgebouwde
auto's tussen die stiekem toch de
60 kilometer halen, terwijl de be
stuurder dus geen rijbewijs
heeft."
ROVZ en WN hebben nog geen
specifieke informatie waaruit
blijkt hoe vaak omgebouwde au
to's bij ongelukken zijn betrok
ken. Wildschut hoopt daar eind
dit jaar meer inzicht in te krijgen.
n 1903 werd de laatst overgebleven Zaagmolen in Nieuw- en
Sint Joosland afgebroken. Er was geen vraag meer naar
planken voor de scheepsbouw.
De Zaagmolens stonden in de 17e eeuw op het grondgebied
van Middelburg. Waar nu Nieuwland is waren toen schorren;
die zijn ingepolderd.
Er liep van de Welzinge bij Fort Rammëkens een kanaal naar
Middelburg voor de schepen. Dat kanaal liep vlak langs Nieuwland.
En naast dat kanaal werden de Zaagmolens gebouwd.
De eerste zaagmolens werden gebouwd in 1632.
donderdag
Rusland heeft giste
ren een invoerver
bod voor groente en
fruit uit Polen inge
steld. Mocht Neder
land aan de beurt komen, dan
kan dat de Zeeuwse land- en
tuinbouw en ook de visserij pijn
doen. Zeeland exporteert veel
uien, peren en tong naar Rus
land. „Rusland is een zeer belang
rijke markt voor de uiensector.
Het zou een ranip zijn als die
wegvalt", zegt salesmanager
Chayenne Wiskerke van Wisker-
ke Onions in Kruiningen.
De verhoudingen tussen Rus
land en het westen staan op
scherp sinds het neerschieten
van een vliegtuig van Malaysian
Airlines (vlucht MH17) boven
Oost-Oekraïne, waarbij 298 men
sen onder wie 195 Nederlanders
omkwamen. Sancties van de Eu
ropese Unie en de Verenigde Sta
ten zullen mogelijk door Rus
land worden beantwoord met im
portstops.
Rusland zegt dat Poolse groente
en fruitsoorten te veel pesticiden
bevatten, waardoor consumen
ten gevaar lopen. De autoriteiten
spreken niet van een sanctie. Het
importverbod gaat morgen in.
Dit soort Russische handelsbe
lemmeringen is schering en in
slag, zegt directeur Daan Dees
van Terrapoint in Breskens, een
bedrijf dat aardappelen en uien
opslaat en verhandelt. Onlangs
stopte Terrapoint met de sorte
ring van aardappelen en uien
voor binnen- en buitenland.
In 2011 was het Bressiaanse be
drijf al hard geraakt door een ex
portstop naar Rusland. Twee jaar
later gooiden de Russen op
nieuw de grens dicht voor Neder
landse aardappelen, omdat er (zo
genaamd) aaltjes in zouden zit
ten. De slagboom is nog steeds
dicht. „Dat verhaal is voor een
groot deel verzonnen, bedoeld
om de prijs omlaag te krijgen.
Dat wij nu stoppen met export
naar onder meer Rusland heeft
slechts indirect met dat export
verbod te maken. De belangrijk
ste reden is dat de marges mo
menteel abnormaal laag zijn en
de financiële risico's hoog. Maar
eerlijk gezegd heb ik het ook wel
gehad met de Russen en hun
handelsverstorende acties."
De Russen kennende sluit Dees
niet uit dat ze - als strafmaatre
gel voor EU-sancties - andere Ne
derlandse agrarische producten
gaan weren. Chayenne Wiskerke
van Wiskerke Onions hoopt niet
dat het zover komt. „Het gros
van de Zeeuwse uien gaat naar
Rusland. Een sanctie zou econo
misch erg schadelijk zijn. Mo
menteel signaleer ik geen span
ningen, want de handel naar Rus
land ligt stil. Export vindt met
name plaats in de eerste helft
van het jaar. Volgend jaar moe
ten we zien hoe de situatie is, al
verwacht ik niet dat ze de uienex-
port blokkeren. De gemiddelde
Rus consumeert immers veel
uien. Rusland zal eerder tegen
maatregelen treffen in de olie-
en gasindustrie."
De Zeeuwse uiensector heeft
een exportwaarde van ongeveer
200 miljoen euro en is goed voor
1200 directe en afgeleide banen
in de regio. In tegenstelling tot
Wiskerke denkt voorzitter Peter
de Koeijer van ZLTO Zeeland dat
de Zeeuwse uien elders in de we
reld kunnen worden afgezet,
mocht Rusland een uienblokka-
de inzetten. „Het grootste pfo-
bleem vormen de geringe mar
ges. De export staat al op een la
ger pitje, mede door de crisis in
Oekraïne en de devaluatie van de
roebel." De Koeijer wil niet spe
culeren over mogelijke tegenac
ties van Rusland. „Dat is niet aan
ons. Ik steun wel de sancties van
de Europese Unie. Soms moet je
een streep trekken."
De export staat al op een
lager pitje, mede door de
devaluatie van de roebel
Geloof het of geloof
het niet: in }apan heb
ben ze een geniaal
middel gevonden om
de vergrijzing tegen te gaan.
Schijnt daar een enorm pro
bleem te zijn, die vergrijzing -
nog veel erger dan bij ons. Hier,
in Zeeland, moet bij gebrek aan
klandizie wel eens een dorps
schooltje of buurtwinkeltje
worden gesloten - vervelend,
maar allez. In Japan echter
dreigt de vergrijzing rampzali
ge vormen aan te nemen. Lie
den die beweren dat zij het we
ten, becijferen dat het aantal Ja
panners de komende 45 jaar zal
teruglopen van 128 miljoen
naar 87 miljoen, van wie bijna
de helft 65 jaar of ouder is. Daar
mee stevent Japan af op een eco
nomische catastrofe. Immers,
hoe minder Japanners, hoe min
der vraag naar sushi's en Toyo
ta's, met als gevolg: bedrijfsslui
tingen, ontslagen enzovoorts.
De gemeentebestuurders van
de Japanse stad Shinshiro wen
sen zich daar niet bij neer te
leggen. Zij verzonnen een list:
kapotte kapotjes. De vroede va
deren van Shinshiro bedachten
dat er condooms met gaatjes in
omloop gebracht moeten wor
den, want dat leidt ongetwij
feld tot meer geboortes.
Nee, nee, niet lachen, ik heb
het écht gelezen.
Hoe de vindingrijke Japanse ge
meentebestuurders een en an
der in het vat willen gieten, ver
meldt het bericht helaas niet.
Willen zij hoogstpersoonlijk al
le plaatselijke Kruidvat-drogis
terijen aflopen om stiekem met
een speld een pakje Durex te
doorboren? Worden werklozen
gedwongen om stilletjes de
slaapkamers van jonge stelle
tjes binnen te sluipen om er
een voorraadje lekke con
dooms op het nachtkastje neer
te leggen?
Misschien moeten onze provin
ciebestuurders binnenkort een
bezoekje brengen aan Shinshi
ro om op dat soort vragen een
antwoord te krijgen - kunnen
we hier ook eens wat tegen de
krimp doen.
Ik verheug me op het moment
dat onze commissaris van de
koning op het Middelburgse Ab
dijplein symbolisch een opge
blazen kapotje lek prikt; opdat
het schooltje te Schore alsnog
behouden wordt
Een sanctie zou
economisch erg
schadelijk zijn
2SI UNIVERSITY /f¥\
///DELTA JT £iV
door Marcel Modde
VLISSINGEN - De snelle groei van
het aantal omgebouwde auto's die
niet harder dan 25 tot 45 kilome
ter per uur kunnen rijden, zorgt
voor een toenemende onveiligheid
op de wegen. Veilig Verkeer Neder
land vindt dat de politiek niet lan
ger mag talmen met het repareren
van deze maas in de wet en het
ombouwen moet verbieden.
Willem van Dam
'Ramp als markt
Rusland wegvalt'
door Frank Balkenende
Peter de Koeijer, ZLTO Zeeland
Chayenne Wiskerke, uienhandel
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Scholen schrijven
geschiedenis
verbindt