Geloof is waar je woont. Als je nergens in ge looft ben je nergens' 8 O DIE ZEE Een bezoek aan muziektheaterspektakel O die zee is geen braaf avondje uit. Regisseur Tom de Ket en muzikaal leider Robert Jan Stips spelen met theaterwetten op een Monty Pytonachtige manier. Hun homerische rockopera is komisch en stoer en houdt het midden tussen een concert en een theatervoorstelling. Met als extra dimensie spectaculaire stunts en een odyssee door het Nederlands muzieklandschap. Moet je jezelf eens zien Nog erger dan je va en moe Vadsige zwijnen, nu al levensmoe Bij een zuchtje tegenwind ga je al liggen Bij een tegenslag, het bijltje erbij neer jullie zaten stik, stikvol plannen Zouden het anders doen Allemaal gelul van zelfvoldane varkens Stikvol flauwekul Het hoofd volkomen leeg, de buik boordevol je laat jezelf gewillig naaien in je eigen hol Gewillig naaien in je eigen hol Lekkere rauwe tekst op een stevige beat. Zo'n deuntje dat na één keer luis teren meteen al in je hoofd blijft han gen. Muzikaal leider Robert Jan Stips speelt de melodie op keyboard. Regis seur Tom de Ket drumt met twee handen op een tafel het ritme mee. Lachende gezichten na het slotakkoord van het lied dat hoofdrol speler Steyn de Leeuwe zingt. Maar een repeti tie zou geen repetitie zijn als er geen sprake was van feedback. „Klinkt wel lekker nu, maar mag nog grilliger die stem", zegt Stips. „En bij die laatste regels wat hoger inzetten." Het muzikale deel van O die zee is op een bij zondere manier tot stand gekomen. Verschil lende Nederlandse artiesten componeerden muziek onder de teksten van Huub van der Lubbe en Tom de Ket. Bands als Triggerfmger en Marike Jager, het zijn niet de minsten die hun medewerking verleenden. Om de diversiteit aan liedjes aaneen te rijgen tot een goedlopende opera met subtiele over gangen zet Stips zijn tanden in de ingezonden nummers. „De muzikanten waren volledig vrij in het schrijven van de muziek", zegt hij. „Natuurlijk kregen ze een briefing over scènes en de dynamiek, maar het was afwachten wat we binnenkregen. Dat is wel een bijzondere ervaring. Ik merk wel dat de bands zich goed hebben ingeleefd in het verhaal en met toewij ding liedjes hebben gemaakt. Sommige num mers blijven gewoon zoals ze zijn. Bij andere gaat de schop erin. Ik kijk welk arrangement in welke scène past en op welk moment. De variatie is een belangrijk pluspunt. Dat maakt deze opera rijk." O die zee speelt zich af op locatie in Fort Ram- mekens bij Ritthem. De acteurs spelen op pon tons op het water. De tribune staat tegen de dijk aan. Omdat de muziek en de liedjes grote afstanden moeten overbruggen, houdt Stips rekening met de vertraging van het geluid. „Dat vereist een speciale manier van mixen. En we zorgen voor grote speakers in de tribu ne, zodat het volume niet te hoog moet." Robert Jan Stips verdiende zijn strepen al in de muziekwereld. Eind jaren zestig maakte hij naam met de band Supersister. Daarna nam hij de uitnodiging van Golden Earring aan om als toetsenist mee te gaan op tournee door Eu ropa en Amerika. In 1981 trad hij toe tot de Nits. Ook werkte hij regelmatig samen met Freek de Jonge. „Dit is voor mij zo anders dan in een band spelen. Zo'n muziektheaterspekta kel from scratch opbouwen doe ik nu voor het eerst. Die zoektocht is leuk." Tom de Ket (Van Houts en De Ket, NNT, De Verleiders) hakte al eerder met dat bijltje. In 2011 was hij verantwoordelijk voor de regie, het scenario en de liedteksten van de Drentse Bluesopera. Een openluchtvoorstelling over de dilemma's van jonge boeren en de toe komst van Drente. „Met elkaar kom je er wel uit. We overleggen veel, we proberen van alles uit. Op een gegeven moment maakt de voor- A Rauwe teksten, stevige beats en een betoverende omgeving Accessoires voor O die zee. I Begeleiding van Ocobar (vlnr) met Cok van Vuuren, Bart en Rob Wijtman. door Elian van 't Westeinde Instructies van Tom de Ket, regisseur van O die zee.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 84