Geloof is
waar je
woont. Als je
nergens in ge
looft ben je
nergens'
8 O DIE ZEE
Een bezoek aan muziektheaterspektakel O die zee
is geen braaf avondje uit. Regisseur Tom de Ket en
muzikaal leider Robert Jan Stips spelen met
theaterwetten op een Monty Pytonachtige manier.
Hun homerische rockopera is komisch en stoer en
houdt het midden tussen een concert en een
theatervoorstelling. Met als extra dimensie
spectaculaire stunts en een odyssee door het
Nederlands muzieklandschap.
Moet je jezelf eens zien
Nog erger dan je va en moe
Vadsige zwijnen, nu al levensmoe
Bij een zuchtje tegenwind ga je al liggen
Bij een tegenslag, het bijltje erbij neer
jullie zaten stik, stikvol plannen
Zouden het anders doen
Allemaal gelul van zelfvoldane varkens
Stikvol flauwekul
Het hoofd volkomen leeg, de buik boordevol
je laat jezelf gewillig naaien in je eigen hol
Gewillig naaien in je eigen hol
Lekkere rauwe tekst op een stevige
beat. Zo'n deuntje dat na één keer luis
teren meteen al in je hoofd blijft han
gen. Muzikaal leider Robert Jan Stips
speelt de melodie op keyboard. Regis
seur Tom de Ket drumt met twee handen op
een tafel het ritme mee. Lachende gezichten
na het slotakkoord van het lied dat hoofdrol
speler Steyn de Leeuwe zingt. Maar een repeti
tie zou geen repetitie zijn als er geen sprake
was van feedback. „Klinkt wel lekker nu, maar
mag nog grilliger die stem", zegt Stips. „En bij
die laatste regels wat hoger inzetten."
Het muzikale deel van O die zee is op een bij
zondere manier tot stand gekomen. Verschil
lende Nederlandse artiesten componeerden
muziek onder de teksten van Huub van der
Lubbe en Tom de Ket. Bands als Triggerfmger
en Marike Jager, het zijn niet de minsten die
hun medewerking verleenden.
Om de diversiteit aan liedjes aaneen te rijgen
tot een goedlopende opera met subtiele over
gangen zet Stips zijn tanden in de ingezonden
nummers. „De muzikanten waren volledig
vrij in het schrijven van de muziek", zegt hij.
„Natuurlijk kregen ze een briefing over scènes
en de dynamiek, maar het was afwachten wat
we binnenkregen. Dat is wel een bijzondere
ervaring. Ik merk wel dat de bands zich goed
hebben ingeleefd in het verhaal en met toewij
ding liedjes hebben gemaakt. Sommige num
mers blijven gewoon zoals ze zijn. Bij andere
gaat de schop erin. Ik kijk welk arrangement
in welke scène past en op welk moment. De
variatie is een belangrijk pluspunt. Dat maakt
deze opera rijk."
O die zee speelt zich af op locatie in Fort Ram-
mekens bij Ritthem. De acteurs spelen op pon
tons op het water. De tribune staat tegen de
dijk aan. Omdat de muziek en de liedjes grote
afstanden moeten overbruggen, houdt Stips
rekening met de vertraging van het geluid.
„Dat vereist een speciale manier van mixen.
En we zorgen voor grote speakers in de tribu
ne, zodat het volume niet te hoog moet."
Robert Jan Stips verdiende zijn strepen al in
de muziekwereld. Eind jaren zestig maakte hij
naam met de band Supersister. Daarna nam
hij de uitnodiging van Golden Earring aan om
als toetsenist mee te gaan op tournee door Eu
ropa en Amerika. In 1981 trad hij toe tot de
Nits. Ook werkte hij regelmatig samen met
Freek de Jonge. „Dit is voor mij zo anders dan
in een band spelen. Zo'n muziektheaterspekta
kel from scratch opbouwen doe ik nu voor het
eerst. Die zoektocht is leuk."
Tom de Ket (Van Houts en De Ket, NNT, De
Verleiders) hakte al eerder met dat bijltje. In
2011 was hij verantwoordelijk voor de regie,
het scenario en de liedteksten van de Drentse
Bluesopera. Een openluchtvoorstelling over
de dilemma's van jonge boeren en de toe
komst van Drente. „Met elkaar kom je er wel
uit. We overleggen veel, we proberen van alles
uit. Op een gegeven moment maakt de voor-
A
Rauwe teksten, stevige beats
en een betoverende omgeving
Accessoires voor O die zee.
I Begeleiding van Ocobar (vlnr) met Cok van Vuuren, Bart en Rob Wijtman.
door Elian van 't Westeinde
Instructies van Tom de Ket, regisseur van O die zee.